Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg startet en annen tråd om mat som kunne lages ferdig på forhånd til en venninnehelg (vil fortsatt ha forslag til slik mat).

Men jeg kom plutselig på at jeg vil prøve meg på en Quiche.

Er det noen som har oppskrift på en slik? Kan den evt. lages på forhånd og vermes opp, uten at den blir tørr og ødelagt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes faktisk quiche blir best når den lages på forhånd. Smakene får lov til å trekke ut i eggestanden og konsistensen blir fastere. Har desverre ikke funnet igjen oppskriften etter at vi flyttet i høst, men oppskrift på skinkepai burde være greit å finne på nettet. Fyllet kan du jo variere. Røkelaks er f.eks. kjempegodt!

Skrevet

Men den stekes først, ikke sant? Helt ferdig?

Hvordan behandles den i mellomtiden da?

Plastpose/film og inn i kjøleskapet?

Skrevet

Helt ferdig, ja! La den være i formen, legg plastfilm over og sett den i kjøleskapet, gjerne natten over. "Lunes" i ovnen før servering. (Ca. 10 - 15 min på 150 grader vil jeg tro er passe).

Skrevet

Takk for hjelpen, Leo.

Har fortsatt ikke søkt etter oppskrift, så hvis noen har en idiotsikker en, så tar jeg gjerne i mot.

Skrevet

Takk for linker og oppskrift.

Så var det å velge ut en da... :roll:

Gjest Poirot
Skrevet

Hehe...

Jeg bruker alltid Maizena bunn kjøpt på pakke , tilsett kun...

Blir kjempegod og bra!

Skrevet

:hoppe: min min min :hoppe:

Hehehe - tro de fleste dreier seg om det samme, jeg. Det er fyllet du vrikelig kan slå deg løs med. Og det beste kommer ikke fra noen oppskrift, mener jeg, men å tenke på hva du selv liker.

Min favoritt er kylling, mais, purre og bacon...

Skrevet

:hoho:

Jeg må først skaffe meg en sånn paiform!

Eller går det bra med en springform også?

Skrevet

Jeg har aldri prøvd i springfom, kun brukt paiform. Men de får for en liten penge 8tror jeg) på fx Ultra og andre steder uten veldig høy image-faktor.

Skrevet

Kjøpte en på Ikea på lørdag, tror jeg betalte 59 kroner for den :wink:

Gjest gjest1
Skrevet

Min favoritt er med paprika og fetaost.

Du kan bruke tusenfryds paibunn som forstekes i ca 15 min på 200 grader.

du trenger tre-fire paprika skjæres i skiver og surres myke på pannen i lag med litt hvitløk og hakket chili.

Legg paprika i bunnen( oppå deigen) fetaost i midten og resten av paprikaen på toppen.

Eggestand

4 egg

3 dl lettrømme

1 dl melk

litt salt og pepper

vispes lett sammen og helles over fyllet, og stek i ca 35 min på 180 grader.

Skrevet

Nå har jeg kjøpt meg paiform.. på Big til 59.50. Den var billigere på Meny, men den var helt hvit og helt hvite ting får ikke lov å stå i skapene mine :ler: .

Vet ikke om jeg lager quiche i kveld eller i morgen tidlig da. Vi får se.

Men jeg lager en enkel variant med en blanding av bogskinke og røkt skinke. Hadde nemlig noen bokser meg bogskinke stående.

Jeg har kjøpt en sånn bunn i pakke (tilsett kun vann), men vet ikke helt om jeg skal lage bunnen selv eller bruke pakka.

Så skal jeg servere en salat ved siden av.. med ruccola, frisse (?), tomater, reddiker, basilikumblader og vårløk.

Tenkte at jeg skulle lage en sånn balsamico-dressing også.

Takk for alle tips! Og om det er noe jeg bør passe på eller noe, så skrik ut da. Har aldri gjort dette før jeg.

Skrevet

Vi er her for deg, vi, både i kveld/natt og i morgen tidlig så du kan ta det helt med ro :blunke:!

Det er vanskelig å mislykkes med en pai, da...

Skrevet

Godt å høre, Leo! :lol:

Jeg pleier ikke å lage de helt store katastrofene på kjøkkenet, utenom den julen jeg prøvde å lage karamellpudding i springform :oops: .

Men hvilket krydder skal jeg bruke i paien forresten?

Hadde tenkt å bruke skinke (bog + røkt), litt vårløk i tynne ringer og ost.

Eller blir det ikke godt med vårløk kanskje?

Tenkte at basilikum kanskje ble godt i jeg.. har både frisk og tørket.

Eller???

Pepper og salt?

Vaniljesukker?

Har ikke peiling jeg...

Skrevet

Pepper er viktig! Jeg elsker basilikum, så der er jeg ikke objektiv! Vårløk eller gressløk er vel ikke så dumt? Vaniljesukkeret tror jeg du trygt kan la stå på hylla :blunke:

Skrevet

Åkai!

Pepper (viktig i følge Leo)

basilikum (jeg elsker også basilikum)

og vårløk (har ikke gressløk)

Vaniljesukkeret dropper jeg og setter tilbake boksen der den hører hjemme (rett ved siden av bakepulveret)

Skrevet

...og så salt, men ikke for mye. Husk at skinken gir fra seg salt den også!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...