Gjest Gjest Skrevet 5. februar 2009 #1 Skrevet 5. februar 2009 Hei. Jeg har diagnosen kronisk migrene. Dette gjør jo at livskvaliteten blir noe redusert. Har hatt det i 7-8 år nå. Det verst er at ingen migrene medisin fungerer optimalt for meg. Altså må jeg slite meg gjennom anfall som varer i 1-3 døgn uten noe som lindrer. Dette gjør at jeg er fullstendig utslitt pga smertene og kvalmen. Jeg har prøvd samtlige triptaner, epilepsi medisin, blodtrykksmedisin, sprøyter, nesespray og botox i nakke/bakhodet. Men nå MÅ jeg forsøke noen medisiner på nytt før jeg "klikker"... Derfor spør jeg dere ; hvilke medisiner/triptaner har dere best hjelp i? Jeg tar paralgin forte på det verste, men hjelper lite. Tar dere noe for kvalmen også? Husk at jeg har hatt dette i mange år og jeg har prøvd "alt". Så enkelte matsorter, sjokolade, rødvin osv, vet jeg alt om :-) Takk for tilbakemelding!!!
Gjest Gjest_Issy_* Skrevet 5. februar 2009 #2 Skrevet 5. februar 2009 Hoff Vet hvordan du føler deg. Ofte fungerer ikke tablettene mine, for øyeblikket har jeg 2 forskjellige for anfall, og går på Propranolol hver dag forebyggende. Jeg synes Propranalol hindrer mye, selv om jeg fortsatt får det. Jeg tror kanskje Propranalol heter noe annet i Norge, så det er jo mulig det allerede er en av de du har prøvd. Det som har fungert best for meg som "akutt medisin" er Relpax ( i 30% av tilfellene hjelper ikke medisinene i det hele tatt ) med Propranalol som daglig da. Har merket stor forskjell om jeg har gått på Propranolol og drukket vin at jeg ikke hadde vondt i hodet dagen etter, og det er noe som alltid skjer. Har hatt en tendens til å få mgirene når jeg har lange dager, og hvis jeg har gjort noe aktivt ( gå ) sånn at kroppen blir varm og så har jeg svetta og stressa og fått det. En stund blei jeg så lei av å påte i meg en masse piller , så jeg drakk myyye vann, og tok magnesium 300 milligram om dagen var det vel. Jeg syns også dette hjalp en god periode. Nei det er vanskelig, og det er jo veldig individuelt. hørte noe rykter om supermedisin i 2010 på Norges Migrenefobund elns, så du kan jo sjekke der, får iallefall følge med på hva som skjer der.
Veronica88 Skrevet 5. februar 2009 #3 Skrevet 5. februar 2009 Vet du om e-stoffer? Svært mange jeg har pratet med tror de har migrene pga hyppige anfall, kutter ut den stygge lettbrusen og alt som er kunstig søtet, og oj, ingen flere såkalte migrenefanfall. Og det er også en kjent sak i de miljøene som forsker på dette her, at mange får "migrene" av visse e-stoffer, pga symptomene er de samme: Hodepine, tåler ikke lys og lyd, kvalm, ser gjerne synsforstyrrelser osv. Så det er jo lett å kalle dette for migrene. Men ingenting hjelper før noen sier at de skal kutte ut ting. Det som er spesielt vanlig å reagerer på er aspartam (tror også nye sukralose kan gi hodepine, men om det er like lik migrene, vet jeg ikke), og det som heter mononatrium glutamat på norsk. Ikke misforstå, du har sikkert migrene om du tror det selv, men MANGE blir kvitt migrenen de trodde de hadde ved å unngå disse stoffene! Eller de får ekstremt mye sjeldnere anfall, for de har migrene, men den ble trigget av aspartam og glutamat. http://forsvinnendesaus.wordpress.com/category/e-stoffer/ les gjerne litt her. Når det gjelder mat, vel jeg og trodde jeg visste alt om hva jeg kunne reagere på, og siden sitrus og appelsin er ofte nevnt på sånne lister, så kutta jeg ut appelsinjus da jeg begynte å fatte mistanke om migrene. Drakk eplejus i stedet. Fortsatt mye migrene. Så jeg tok et spesifikt søkt på "apple + migraine" og der fant jeg faktisk et lite notis som sa at man mener at når man presser epler med skall, så dannes samme stoffene som når man presser druer med skall på = altså det som nok gir migrene. Så sto også da at de som er veldig sensitive mot rødvin, derfor bør være forsiktig med eplejus. Jeg ble helt sjokkert, kutta ut jus og drakk vann, og der roet det seg også veldig på antall anfall! Aldri sett på en norsk side at epler er nevnt! Legene sier også at disse listene man oftest ser ikke er fullverdige. Så har du en sterk mistanke om noe annet enn det som står på en liste, prøv å unngå det. Noen sier også nøtter, det har jeg heller aldri sett på norske sider (tror jeg). Med dagens utbygde Internett så er det mye info å hente der om kroniske lidelser. Ta å søk på "migraine triggers" og se om du finner noen som er helt sikre på ting de reagerer på, ofte er det kjemiske stoffer i visse matvarer som gjør at man reagerer, og da vil det jo være vitenskap i en del av påstandene også. Prøv å kutte ut noen matvarer her og noen matvarer der, og se hva som skjer. Migrene er noe dritt, har det heldigvis ikke så hardt og ofte at jeg har vurdert medisiner, jeg går heller og legger meg og overlever med det. Får jeg være i fred så går det jo bedre enn å måtte gjøre noe.. For mye piller er jo heller ikke bra mot migrene, smertestillende kan gjøre deg avhenging og dermed får du hodepine om du ikke tar dem ofte nok, sies det. Så jeg tar det når jeg MÅ ut for noe som ikke kan endres. Håper du får noe hjelp . Sleng gjerne igjen en kommentar på sida mi om du lurer på noe mer der, uregistrerte kan kommentere!
Gjest Gjest Skrevet 5. februar 2009 #4 Skrevet 5. februar 2009 Vet du om e-stoffer? Svært mange jeg har pratet med tror de har migrene pga hyppige anfall, kutter ut den stygge lettbrusen og alt som er kunstig søtet, og oj, ingen flere såkalte migrenefanfall. Og det er også en kjent sak i de miljøene som forsker på dette her, at mange får "migrene" av visse e-stoffer, pga symptomene er de samme: Hodepine, tåler ikke lys og lyd, kvalm, ser gjerne synsforstyrrelser osv. Så det er jo lett å kalle dette for migrene. Men ingenting hjelper før noen sier at de skal kutte ut ting. Det som er spesielt vanlig å reagerer på er aspartam (tror også nye sukralose kan gi hodepine, men om det er like lik migrene, vet jeg ikke), og det som heter mononatrium glutamat på norsk. Ikke misforstå, du har sikkert migrene om du tror det selv, men MANGE blir kvitt migrenen de trodde de hadde ved å unngå disse stoffene! Eller de får ekstremt mye sjeldnere anfall, for de har migrene, men den ble trigget av aspartam og glutamat. http://forsvinnendesaus.wordpress.com/category/e-stoffer/ les gjerne litt her. Når det gjelder mat, vel jeg og trodde jeg visste alt om hva jeg kunne reagere på, og siden sitrus og appelsin er ofte nevnt på sånne lister, så kutta jeg ut appelsinjus da jeg begynte å fatte mistanke om migrene. Drakk eplejus i stedet. Fortsatt mye migrene. Så jeg tok et spesifikt søkt på "apple + migraine" og der fant jeg faktisk et lite notis som sa at man mener at når man presser epler med skall, så dannes samme stoffene som når man presser druer med skall på = altså det som nok gir migrene. Så sto også da at de som er veldig sensitive mot rødvin, derfor bør være forsiktig med eplejus. Jeg ble helt sjokkert, kutta ut jus og drakk vann, og der roet det seg også veldig på antall anfall! Aldri sett på en norsk side at epler er nevnt! Legene sier også at disse listene man oftest ser ikke er fullverdige. Så har du en sterk mistanke om noe annet enn det som står på en liste, prøv å unngå det. Noen sier også nøtter, det har jeg heller aldri sett på norske sider (tror jeg). Med dagens utbygde Internett så er det mye info å hente der om kroniske lidelser. Ta å søk på "migraine triggers" og se om du finner noen som er helt sikre på ting de reagerer på, ofte er det kjemiske stoffer i visse matvarer som gjør at man reagerer, og da vil det jo være vitenskap i en del av påstandene også. Prøv å kutte ut noen matvarer her og noen matvarer der, og se hva som skjer. Migrene er noe dritt, har det heldigvis ikke så hardt og ofte at jeg har vurdert medisiner, jeg går heller og legger meg og overlever med det. Får jeg være i fred så går det jo bedre enn å måtte gjøre noe.. For mye piller er jo heller ikke bra mot migrene, smertestillende kan gjøre deg avhenging og dermed får du hodepine om du ikke tar dem ofte nok, sies det. Så jeg tar det når jeg MÅ ut for noe som ikke kan endres. Håper du får noe hjelp . Sleng gjerne igjen en kommentar på sida mi om du lurer på noe mer der, uregistrerte kan kommentere! TS. Hei og takk for langt svar. Hmmm, må innrømme at jeg drikker endel Pespi Max...Dette skal jeg kutte ut og se hvordan det går. Det er nok liten tvil om at jeg har migrene, da jeg er utredet i åresvis på Migreneklinikken på Sjølyst, men det kan jo være at det trigger migrenen med såkalte lett-produkter. Dette beviser at man er nødt til å finne ut ting på egenhånd. ingen lege har fortalt meg om lett-produkter. Takk for tips, dette skal jeg prøve. (men hva i alle dager skal jeg drikke da...hehe...liker ikke kaffe, ingen fan av mye vann og vanlig brus kan man jo ikke drikke hver dag...)
ashera Skrevet 5. februar 2009 #5 Skrevet 5. februar 2009 Det er jo veldig individuelt hva som trigger migrene og ikke. Men etter at jeg ble bevisst på å unngå kunstig søtstoff og MSG, har anfallene kommet sjeldnere og er ikke så sterke.
Gjest N Skrevet 5. februar 2009 #6 Skrevet 5. februar 2009 Skrev om hva som hjalp for meg her http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=390993 Se svar fra N Vanlig paracet har aldri fungert på meg. Og pga. medisin allergi vegrer jeg meg for å prøve ut nye medisiner. Men det jeg skriver om i det emnet hjalp meg. Har ikke hatt migrene på 1\2 år nå. "bank i bordet" Og jeg har vært svært plaget med migrene. På det værste var det omlag annenvær dag. Og selvskreven når jeg fikk mens. ikke noe korselig. Nå nyter jeg vær dag uten migrene jeg får og håper det blir vedvarende.
Gjest Gjest Skrevet 5. februar 2009 #7 Skrevet 5. februar 2009 Hoff Vet hvordan du føler deg. Ofte fungerer ikke tablettene mine, for øyeblikket har jeg 2 forskjellige for anfall, og går på Propranolol hver dag forebyggende. Jeg synes Propranalol hindrer mye, selv om jeg fortsatt får det. Jeg tror kanskje Propranalol heter noe annet i Norge, så det er jo mulig det allerede er en av de du har prøvd. Det som har fungert best for meg som "akutt medisin" er Relpax ( i 30% av tilfellene hjelper ikke medisinene i det hele tatt ) med Propranalol som daglig da. Har merket stor forskjell om jeg har gått på Propranolol og drukket vin at jeg ikke hadde vondt i hodet dagen etter, og det er noe som alltid skjer. Har hatt en tendens til å få mgirene når jeg har lange dager, og hvis jeg har gjort noe aktivt ( gå ) sånn at kroppen blir varm og så har jeg svetta og stressa og fått det. En stund blei jeg så lei av å påte i meg en masse piller , så jeg drakk myyye vann, og tok magnesium 300 milligram om dagen var det vel. Jeg syns også dette hjalp en god periode. Hei. Takk for det :-) det er ikke noe moro, det er helt klart! Men heldigvis lærer man seg til å leve med det meste... Har også prøvd Relpax og tror jeg skal forsøke igjen. Problemet er at jeg ofte blir så dårlig av disse medikamentene, og jeg vegrer meg for å ta noe. Jeg går daglig på Sarotex og har gjort det i mange år. Hadde ei pause, og da ble det ennå verre med hodepine, så de får jeg bare fortsette med.
Spatula Skrevet 5. februar 2009 #8 Skrevet 5. februar 2009 Jeg bruker indocid Fikk Imigran nesespray, men det hjalp ingenting..
Gjest Gjest_Issy_* Skrevet 5. februar 2009 #9 Skrevet 5. februar 2009 Ja, jeg skal ikke klage så mye på bivirkninger, men jeg føler jeg får "orangutang-armer" som jeg kaller det når jeg tar dem ,hehe. Føles som om jeg mister kraften i armene og skuldrene, og de henger liksom nedover siden i en stund, og jeg blir litt susete og tussete i motorikken, litt kvalme av og til. Jeg sa kanskje propranalol tidligere, jeg mente Propranolol. Sarotex har jeg aldri forsøkt! Imigran er det som hatt minst virkning på meg. Så en artikkel i Allers eller noe sånt om ei dame som hadde tatt 400 mg magnesium om dagen etter 20 år med migrene. Hun hadde etter det, bare hatt 2 anfall på 1 år, tidligere hadde hatt det flere ganger i uken.
Gjest Gjest Skrevet 5. februar 2009 #10 Skrevet 5. februar 2009 Går du på p piller eller andre hormonprevansjon? Det ga meg migrene omtrent hver dag.... Nå har jeg det kune av og til, da er det bare Zomig som gjelder. Funker best hvis jeg tar den så fort jeg merker anfallet komme.
venus_ Skrevet 5. februar 2009 #11 Skrevet 5. februar 2009 Har du prøvd lavkarbokosthold? Jeg har lyktes med å få bort migrenen i lange perioder om jeg kutter ut raske karbohydrater.
Silmarill Skrevet 5. februar 2009 #12 Skrevet 5. februar 2009 (endret) Betablokker mot høyt blodtrykk hjalp meg! Nå har jo jeg høyt blodtrykk så det var slik jeg ble kvitt migrenen da jeg begynte på blodtrykksnedsenkende medisiner. Migrenen forsvant med medisinen(e) Endret 5. februar 2009 av Silmarill
Gjest Gjest_Issy_* Skrevet 5. februar 2009 #13 Skrevet 5. februar 2009 Atkins dietten har iallefall jeg prøvd, merket ikke noe forskjell der, er ikke det lavkarbo ? Drikker lite brus og lite godteri, mye kylling og fisk, mørkt brød og grønnsaker. Er så greit med dere som vet hvordan det er, har ingen venninner jeg kan snakke med dette om =)
Gjest Gjest Skrevet 5. februar 2009 #15 Skrevet 5. februar 2009 Betablokker mot høyt blodtrykk hjalp meg! Nå har jo jeg høyt blodtrykk så det var slik jeg ble kvitt migrenen da jeg begynte på blodtrykksnedsenkende medisiner. Migrenen forsvant med medisinen(e) TS her. Jeg gikk på det i flere måneder, men jeg fikk så lavt blodtrykk at jeg måtte slutte umiddelbart etter en legetime :-) Det skal ikke være lett... Må nevne at migrene ligger i familien min. Min mormor var svært plaget med det hele livet. Hun hadde høyt boldtrykk mener jeg å huske.
Gjest Gjest Skrevet 5. februar 2009 #16 Skrevet 5. februar 2009 Atkins dietten har iallefall jeg prøvd, merket ikke noe forskjell der, er ikke det lavkarbo ? Drikker lite brus og lite godteri, mye kylling og fisk, mørkt brød og grønnsaker. Er så greit med dere som vet hvordan det er, har ingen venninner jeg kan snakke med dette om =) Hei. I fare for å spørre det dummeste spørsmålet, ever...tar jeg en sjans :-) -hvordan får man tak i Atkins dietten? Etter et kjapt søk på nettet, så jeg bare reklame for det, ikke selve dietten...Må man melde seg inn i noe?
Silmarill Skrevet 5. februar 2009 #17 Skrevet 5. februar 2009 (endret) TS her. Jeg gikk på det i flere måneder, men jeg fikk så lavt blodtrykk at jeg måtte slutte umiddelbart etter en legetime :-) Det skal ikke være lett... Må nevne at migrene ligger i familien min. Min mormor var svært plaget med det hele livet. Hun hadde høyt boldtrykk mener jeg å huske. Huff, da er jo ikke det noe for deg! Jeg trodde/ mener at folk som eks. har normalt blodtrykk ikke får lavere b.t. dersom de får blodtrykksnedsenkende medikamenter - bla. derfor mange med migrene kan få disse medisinene da dem hjelper mot migrene men ikke har virkning på blodtrykket.. Det at din mormor hadde høt blodtrykk har ikke noe å si arvelig sett dersom du eks. har migrene! Det henger ikke sammen slik. Høyt blodtrykk gir ikke nødvendigvis migrene og omvendt - medisiner for høyt blodtrykk kan derimot hjelpe mot migrene! Skjønner? Endret 5. februar 2009 av Silmarill
Gjest Gjest Skrevet 6. februar 2009 #18 Skrevet 6. februar 2009 Kun medisiner som hjelper på meg. Har kuttet ut lettbrus og spiser veldig sunt generelt, men det har ingen innvirkning på migreneanfallene. Tar Relpax og Diclofenackalium samtidig. Om de tas så fort flimringene begynner klarer jeg å hindre at det bryter ut. Men jeg føler meg helt ødelagt som en bivirkning av medisinene. Alternativet er langt verre, så kan jo ikke klage heller.
Solstorm Skrevet 6. februar 2009 #19 Skrevet 6. februar 2009 (endret) Dette har hjulpet meg: Medisin ved anfall: Zomig smeltetabletter. De smelter bokstavelig talt på tunga og gir rask lindring. Mat: endel ting tåler jeg absolutt ikke som lakris, og noe tror jeg at jeg kan få migrene av og forsøker å holde meg unna (smaksforstere blant annet). Det som har tatt bort migreneanfallene rundt eggløsning og menstruasjon er p-pillen "Cerazette". De anfallene jeg kan få ved mens er mye svakere og da kan jeg ta en Zomig og slipper å bli liggende i 3 døgn med oppkast og smerter. Jeg håper virkelig du finner noe som kan hjelpe deg ts - migrene er utrolig slitsomt. Endret 6. februar 2009 av Solstorm
Gjest amu Skrevet 6. februar 2009 #20 Skrevet 6. februar 2009 Jeg hørte om ei som stanset begynnende anfall ved å ta jerntabletter. Men vet ikke om det funker på kronisk migrene. Du kan evt. google å se om det er skrevet noe om det. For min del ble jeg så og si kvitt migrene vha akupunktur. Men det er ikke alle som får hjelp av dette. Håper du finner noe som fungerer
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå