Gå til innhold

Renta går ned, hva betyr det for oss som sitter på gjerdet i forhold til boliglån?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har spart i 5 år, for å få nok egenkapital til å kunne kjøpe en leilighet i prisklasse 1,8 - 2,0 mill. Er alene. Har nå spart 400 000, tjener snart 500 000/årlig, og håper å kunne få forskudd på arv, kanskje 100 - 200 000.

Hva betyr det for meg - og alle sparerne der ute - som sitter på gjerdet og prøver å spare alt man kan, at renta nå går ned?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_nina_*
Skrevet

Tja....

* Lavere rente på den konto du sparer pengene på (dersom du sparer rett på konto)

* De som sitter på bolig og tidligere vurderte å selge fordi de ikke hadde råd til den høye renta er kanskje ikke lengre tvunget til å selge. Dermed kommer kanskje ikke drømmeboligen ut på markedet til den prisen du ønsker likevel.

Skrevet
Har spart i 5 år, for å få nok egenkapital til å kunne kjøpe en leilighet i prisklasse 1,8 - 2,0 mill. Er alene. Har nå spart 400 000, tjener snart 500 000/årlig, og håper å kunne få forskudd på arv, kanskje 100 - 200 000.

Hva betyr det for meg - og alle sparerne der ute - som sitter på gjerdet og prøver å spare alt man kan, at renta nå går ned?

Gå i banken og hør hvordan lån de kan tilby deg da .. for i dag betaler du noe i formueskatt og du er ikke fradragsberettiget pga. leie utgifter (i motsetning til renteutgifter).

Jeg ville tippe at du får et lån med ramme på opptil 1,5mill.

Skrevet

Tror du trygt kan sitte på gjerdet i 2009 også. Renta er lav fordi norsk økonomi er forventet å gå skikkelig dårlig. En lav rente gjør at litt færre mennesker vil miste jobben og litt færre bedrifter vil gå konkurs, enn ellers tilfelle.

Det har langt større innvirkning på boligprisene enn en lav rente, som kan endres seg når som helst.

Skrevet
Jeg ville tippe at du får et lån med ramme på opptil 1,5mill.

TS

Banken tilbyr meg 1,5 mill, men jeg er altså nødt til å vente til jeg har lagt opp minst 1,8 mill, ettersom jeg trenger en leilighet med minst 2 soverom (har 2 barn).

Kunne godt tenke meg å kjøpe ila 2009, siden jeg vet prisene holder seg lave da, men det er på en måte ingen vits i å kjøpe noe som er alt for smått heller...

TS

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...