Gjest gjesten Skrevet 5. februar 2009 #1 Skrevet 5. februar 2009 Jeg har jobbet i samme stilling i samme bedrift gjennom vikarbyrå i 3 år. I løpet av den tiden har bedriften aldri utlyst faste stillinger før nå. Av de som nå har fått fast jobb er jeg den som har jobbet lengst, flere stk. har kun jobbet der et knapt år. Det har vært lønnsforhandlinger på jobben et par ganger (felles) og det er da jobben og ikke vikarbyrået som har satt lønnen. Jeg har vel også fått noe for annsenitet, og jeg fikk et personlig tillegg i sommer (de ringte meg og sa at jeg fikk dette tillegget, og fikk inntrykk av at det var fordi de var svært fornøyd med meg og at de ønsket å beholde meg i jobben. Har ikke hørt om at andre har fått dette tillegget, men nå har jo ikke jeg snakket så høyt om mitt heller, så godt mulig at det er noen). Uansett, nå blir endel av oss fast ansatt, deriblandt meg. Kontrakter og slikt er ikke utarbeidet enda, men jeg fikk høre av min nærmeste leder at tanken var at alle oss faste skal begynne på samme lønn, men at ingen skullle gå ned. Det vil vel trolig si at alle heves opp på mitt nivå. Jeg vet ikke om han kjenner til min lønn, jeg hadde en annen nærmeste leder da jeg fikk tillegget. Jeg føler det litt urimelig at alle andre skal tjene på å bli fast ansatt utenom meg. Men, jeg er usikker på hva som er vanlig. Hvordan tenker dere om en slik situasjon?
Gjest Gjest_Petra_* Skrevet 5. februar 2009 #2 Skrevet 5. februar 2009 Så lenge du ikke taper på det, kan jeg ikke forstå at du skal reagere på at de andre får samme lønn som deg. Unner du ikke de andre lønnen ? Gjør de så dårlig jobb at de ikke fortjener den lønnen ? Jeg hadde villet være litt forsiktig med å snakke alt for høyt om det på arbeidsplassen, blir vel ikke så godt arbeidsmiljø om de andre finner ut at du ikke unner de den lønnen som lederen vil gi de.
Gjest ts Skrevet 6. februar 2009 #3 Skrevet 6. februar 2009 Neida, jeg mener selvsagt ikke at de andre gjør en dårlig jobb. Og jeg har heller ikke snakket om dette med lønn med noen av mine kollegaer. De vet hverken at jeg tjener bedre enn endel av dem (de vet jo at jeg og andre har fått for annsenitet, men ikke det andre tillegget), eller at jeg ikke er helt fornøyd med at vi nå trolig får samme lønn. Men, det er jo en grunn til at jeg har høyere lønn enn dem idag. Jeg har gått opp i lønn pga. annsenitet, samt det tillegget jeg fikk fordi de tydeligvis mener at jeg gjør en veldig god jobb. For min del er det vel greit nok at vi tjener det samme, men det føles bare så feil når de andre er så glad over å bli fast ansatt og "jippi, vi går opp i lønn". Jeg er selvsagt også glad for å bli fast ansatt, men for meg blir det jo ingen forskjell (annet enn at jobben er fast og ikke et vikariat). Noe sier meg også at fordi de fleste nå går opp i lønn så har vi liksom fått vårt på en stund, og at det blir lenge til neste gang jobben er villig til å forhandle lønn. Men jeg er kanskje urimelig da? Har som sagt ikke klaget over dette på jobben, men tenke å evt. ta det opp når kontrakten skal signeres. Men får vel kanskje droppe det da...
Gjest Gjest Skrevet 6. februar 2009 #4 Skrevet 6. februar 2009 Jeg har jobbet i samme stilling i samme bedrift gjennom vikarbyrå i 3 år. I løpet av den tiden har bedriften aldri utlyst faste stillinger før nå. Av de som nå har fått fast jobb er jeg den som har jobbet lengst, flere stk. har kun jobbet der et knapt år. Det har vært lønnsforhandlinger på jobben et par ganger (felles) og det er da jobben og ikke vikarbyrået som har satt lønnen. Jeg har vel også fått noe for annsenitet, og jeg fikk et personlig tillegg i sommer (de ringte meg og sa at jeg fikk dette tillegget, og fikk inntrykk av at det var fordi de var svært fornøyd med meg og at de ønsket å beholde meg i jobben. Har ikke hørt om at andre har fått dette tillegget, men nå har jo ikke jeg snakket så høyt om mitt heller, så godt mulig at det er noen). Uansett, nå blir endel av oss fast ansatt, deriblandt meg. Kontrakter og slikt er ikke utarbeidet enda, men jeg fikk høre av min nærmeste leder at tanken var at alle oss faste skal begynne på samme lønn, men at ingen skullle gå ned. Det vil vel trolig si at alle heves opp på mitt nivå. Jeg vet ikke om han kjenner til min lønn, jeg hadde en annen nærmeste leder da jeg fikk tillegget. Jeg føler det litt urimelig at alle andre skal tjene på å bli fast ansatt utenom meg. Men, jeg er usikker på hva som er vanlig. Hvordan tenker dere om en slik situasjon? Hvordan vet du at du har høyest lønn? Kunne jo tenkes at noen andre har høyere lønn enn deg, men ikke annonserer det på jobb.
Gjest ts Skrevet 6. februar 2009 #5 Skrevet 6. februar 2009 Det vet jeg selvsagt ikke 100% sikkert, og derfor skrev jeg ordet "trolig". Men, det er ingen som har jobbet lengre enn meg som har fått fast jobb, noe som tilsier at de andre har fått like mye eller mindre enn meg for ansennitet. Ingen har erfaring fra lignende bransje fra tidligere arbeid, så ingen har annsenitet med seg fra en annen arbeidsplass. Et par stk. har også sagt til meg hva de tjener, og det er mindre enn meg. Men det er jo selvsagt mulig at noen andre har fått et enda bedre personlig tillegg enn jeg fikk. Jeg har jo ikke ropt høyt om tillegget jeg fikk, så godt mulig at det er noen andre som også holder kortene tett. Så joda, det er mulig at det er noen som har bedre lønn enn meg. Og da synes jeg det er dumt for dem. Blir jo ikke mindre galt om det rammer en annen enn meg.
Gjest Gjest Skrevet 7. februar 2009 #6 Skrevet 7. februar 2009 Jeg synes det er helt urimelig at alle skal starte med samme lønn. Regner med at alle har forskjellig bakgrunn og forskjellig ansinitet. Om det ønsker at folk skal gå opp i lønn, kan de vel gi alle et % vis tillegg. Men jeg synes sånn gruppe lønnsgiving er merkelig uansett... Aner ikke hvilke bransje du er i, men i min bransje hadde det i alle fall vært sånn.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå