Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg oppmuntrer dere med interesse for musikk til å knø musikkhjertet deres hit og inspirer, diskuter og fyr løs. Jeg synes at det er litt stille på dette hjørnet for tiden :fnise:

Hvor finner dere musikk? Jeg blir veldig ivrig av å lese musikksider på nettet, evt BBCmusic, NRKmusikk , Garage osv.

Hva slags musikk liker du? Jeg er ganske åpen og alt etende, men ser at jeg holder meg mest til electronica, rock, metal og litt indie.

Hva er den beste skiva som har kommet ut i år 2008 (2009) ?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Hvor finner dere musikk?

Ymse steder på nettet. Anbefalinger osv. på ymse mer eller mindre spesialiserte fora. Lytteprøver via myspace, last.fm og andre steder.

Hva slags musikk liker du? Jeg er ganske åpen og alt etende, men ser at jeg holder meg mest til electronica, rock, metal og litt indie.

Først og fremst er jeg metallhue, men kan like en hel del andre saker også.

Tja. Det er mye lettere å komme opp med en liste med en håndfull kandidater enn én "beste skive". For min del tror jeg 2008-lista ser noenlunde sånn ut (hvis jeg skal begrense meg til fem stykker):

Krallice - Krallice (hypnotisk black metal)

Nick Cave - Dig, Lazarus, Dig! (burde ikke trenge forklaring)

The Gates of Slumber - Conqueror (heavy/doom metal av klassisk type)

Cult of Luna - Eternal Kingdom (atmosfærisk sludge/post-hardcore)

Hieronymus Bosch - Equivoke (prog/tech death metal)

Skrevet

Jeg finner ny musikk på yahoo sin musikkside, på ''similar artists'' - det er bibelen min. :fnise:

Jeg liker hovedsaklig alternativ rock/metal/indie, er ikke helt sikker på hva det kalles egentlig, men noe à la Incubus og Bush. Jeg kan også ha perioder med skikkelig 90-talls trancemusikk, som jeg elsket på ungdomsskolen. :sjenert:

CDer hører jeg aldri på lenger, men jeg tror jeg skal kjøpe CDene til Sinch snart siden det er umulig å finne flere sanger å laste ned enn jeg allerede har.

Gjest Langsyne
Skrevet (endret)
Hvor finner dere musikk? Jeg blir veldig ivrig av å lese musikksider på nettet,

Nick Cave & The Bad Seeds: Dig, Lazarus, Dig

Ane Brun: Changing Of The Seasons

Ihsahn: angL

Cat power: Jukebox

Ingrid Olava: Juliet’s Wishes

Opeth: Watershed

Judas Priest: Nostradamus

Cult Of Luna: Eternal Kingdom

Jeg finner hos Last fm, myspace, youtube og på musikksider på nett. Liker mye forskjellig, men blir mest rock, altern,punk,metal og andre ting som får meg til å leve og ånde.

Endret av Langsyne
Skrevet
Ihsahn: angL

Opeth: Watershed

Begge disse kunne ha vært med på min liste også, hvis jeg hadde gjort den litt lenger. Og gjett om jeg har tenkt å være på Rockefeller den 10. mars?

Gjest Langsyne
Skrevet
Begge disse kunne ha vært med på min liste også, hvis jeg hadde gjort den litt lenger. Og gjett om jeg har tenkt å være på Rockefeller den 10. mars?

:ler: Selv skal jeg på samfundet i Bartebyen 11.mars

Skrevet
Jeg kan også ha perioder med skikkelig 90-talls trancemusikk, som jeg elsket på ungdomsskolen. :sjenert:

Hehe :fnise: Man kan ikke alltid glemme de gamle minnene, selvom det er litt flaut. Bra at du står for det! Slikt liker jeg.

Husker jeg skulle introdusere metalfyren min for musikken jeg "vokste" opp med på barneskolen på 90-tallet, OJ :D Men han var tuff nok til å si at han selv også hadde hørt mye av det.

Skrevet

:ler: Selv skal jeg på samfundet i Bartebyen 11.mars

Jeg hørte noe om at noen av konsertene var avlyst på noen steder, men listen står fortsatt som den alltid har stått. Ble litt bekymret for akkurat det..

Gjest Gjest_Tanja_*
Skrevet

Jeg har ikke kjøpt noen plater i år,(Er gravid i 8mnd og har hatt annet å stusle med), så føler at jeg holder på å miste litt grepet på hva som er nytt og bra for tiden, så henger meg på denne. Kanskje jeg får noen inspirasjoner.

De siste årene synes jeg at det har kommet mye, mye bra musikk, evt mange band som har fått gode muligheter via myspace, urørt og uhørt. Men er det bare meg som synes at mye blir litt likt? Om det ikke er likt, er det bare sært?

Savner rockeband som Shocking blue, neil young, the doors, nirvana, deep purple osv. Det er ingen vits å gå tilbake i tid, men er det noen som vet om noen band jeg har gått glipp av rundt denne kategorien de siste årene?

Gjest Langsyne
Skrevet (endret)

Glemte vel å nevne de søte smårockerne i the blacksheeps. Gleder meg til dere vokser opp, og vokalisten (husker ikke hva hun het) har kul mørk stemme.

:skaal:

Den lille hunden het Kamilla.

Den hadde dilla på sild og tortilla.

Kamilla var en rund hund.

Man kan ikke si at hun var sunn.

En dag Kamilla skulle til å spise,

Sa matmor: “Nu må du ikkje grise!”

Kamilla ble så fornærma at hun bjeffa.

Innlegget er endret iht. Kvinneguidens regler. Skya (mod)

Endret av Skya
Gjest Gjest_Lilla_*
Skrevet
Glemte vel å nevne de søte smårockerne i the blacksheeps. Gleder meg til dere vokser opp, og vokalisten (husker ikke hva hun het) har kul mørk stemme. :skaal:

Vokalisten heter Agnete Kristin Johnsen, og synes også hun har sinnsykt kul stemme. Det ligger noe modent i den, og håper virkelig at hun holder seg like kul de kommende årene. Interessant :skaal:

Gjest Langsyne
Skrevet
Jeg hørte noe om at noen av konsertene var avlyst på noen steder, men listen står fortsatt som den alltid har stått. Ble litt bekymret for akkurat det..

Så ikke dette før nå. Men ja, alt står som det har stått så tror det må være en feilinfo.

Vokalisten heter Agnete Kristin Johnsen, og synes også hun har sinnsykt kul stemme. Det ligger noe modent i den, og håper virkelig at hun holder seg like kul de kommende årene. Interessant :skaal:

Ja, hun er en interessant liten en. Låta er nok en passende landeplage, men jeg støtter de unge rockerne. Hehe. Tanteungen min digger de!

Gjest Påsatt
Skrevet
Ihsahn

Ihsahn burde holdt seg unna disse sideprosjektene sine for min del. Synes det er helt kjedelig.

Skrevet
Hehe :fnise: Man kan ikke alltid glemme de gamle minnene, selvom det er litt flaut. Bra at du står for det! Slikt liker jeg.

Husker jeg skulle introdusere metalfyren min for musikken jeg "vokste" opp med på barneskolen på 90-tallet, OJ :D Men han var tuff nok til å si at han selv også hadde hørt mye av det.

Jeg blir jo i så sinnsykt godt humør når jeg hører disse sangene. :fnise: I går lasta jeg ned Alice Deejay og Scooter... :flau:

Ellers fant jeg noen gøye nye band i går :hoppe: :

Thornley og Dark New Day.

Skrevet

Jeg finner stort sett nye band via "similar artists" på last.fm eller allmusic.com, eller på punkoiska.com

Jeg hører hovedsakelig på ska. Og variasjoner av ska-punk, ska-core, punk, rocksteady.

Beste albumet 2008? Oh, enten The Slacker's sitt album "Self-Medication", Chris Murray's "Why So Rude" eller Island sitt album "Arm's Way".

Skrevet
Hvor finner dere musikk?

Hva slags musikk liker du?

Jeg finner de fleste nye band gjennom anbefalinger fra venner, eller forum på internet. Finner også noe på last.fm og spotify.

Jeg hører mest på rock. Jeg synes det er vanskelig å sjangerbestemme en del av rocken, men vil tro en del går under alt. rock.

De beste skivene fra 2008: (det er vanskelig å bare velge en ^^)

- The Bedlam in Goliath - The Mars Volta

- Maskineri - Kaizers Orchestra

- H.A.A.R.P. - Muse

- Viva la Vida or Death And All His Friends - Coldplay

Den beste fra i år er The Empyrean av John Frusciante. Den slår forøvrig alle fra i fjor :P

Gjest mermaid blues
Skrevet

2008 var et trivelig år for musikk, ingen tvil =) Cure-konsert i spektrum, avskjedskonserter for både Madrugada og Broder Daniel, samt herlige Veto på By:larm og Garage i Oslo, og elskede Datarock i Trondheim...storkosa meg fra februar til september :)

Platemessig synes jeg følgende var de største høydepunktene:

Cure - 4:13 Dream

TV on the radio - Dear Science

Veto - Crushing Digits

Johnossi - All they ever wanted

Vampire Weekend - Vampire Weekend

Så langt i 2009 ser det spennende ut - platene til White Lies og I was a King har jeg allerede blitt glad i, og er særlig spent på nye plater fra Datarock og Placebo, samt at Tom McRae visstnok finpusser litt i studio om dagen. Depeche-konsert blir bra, og forhåpentligvis blir det en spennende festivalsommer, avrundet med noe snacks på UKA i oktober =)

Nye band finner jeg gjennom min samboer (musikkjournalist) eller ved å følge magefølelsen i niceprice-hylla på platekompaniet. Kan godt kjøpe en 5-6 plater i slengen hvis det virker lovende, elsker å komme hjem med noe jeg aldri har hørt før. Ellers går det mye i spotify og myspace, men jeg er såpass gammeldags at jeg alltid kjøper plata om jeg liker den.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...