Gå til innhold

Til Hudpleiere og radiografer

Gjest Gjest_hei_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_hei_*

Hei

Lurer litt på hvor mye dere tjener? Vurderer selv å bli hudpleier, men jeg har hørt at hudpleiere har veldig dårlig lønn.

2. valget er å studere radiografi, lurer jo litt på hva radiografer tjener også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vil bare si at; IKKE begynn på radiografi!

Jeg er selv utdannet radiograf og er det er klin umulig å få jobb. Dersom du går i Oslo er utdanningen i tillegg så latterlig dårlig at man bare har lyst å kverke hele høyskolen. Startlønn for nyutdannede er 300 000, og man jobber som oftest turnus. Mange i kullet mitt måtte dra til utlandet for å få jobb og mange begynte på en ny utdanning med en gang de var ferdige pga jobbutsiktene er lik null. Du må være VELDIG villig til å flytte rundt i hele landet og takke ja til korte vikariater.

Selv begynte jeg på en lønnet videreutdanning med en gang. Denne fikk jeg pga svært gode karakterer og godt kjennskap til fagmiljøet. De fleste i mitt kull var dessverre ikke så heldig.

Kan også nevne at over halvparten av kullet angrer på at de noensinne fullførte utdannelsen. Samtidig er det mange som liker å være radiograf, men jeg er da altså ikke en av dem. Visste ikke helt hva jeg gikk til, og de tre årene bare forsvant så fort.

Dersom du vil starte på radiografi anbefaler jeg deg til å starte i Bergen, hvor de har den beste udanningen. I tillegg til at du etter første praksis, vurder sterkt om det er dette du vil gjøre. Hvis ikke, slutt med en gang.

Endret av Nienna83
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_hei_*

Jeg er selv utdannet radiograf og er det er klin umulig å få jobb. Dersom du går i Oslo er utdanningen i tillegg så latterlig dårlig at man bare har lyst å kverke hele høyskolen. Startlønn for nyutdannede er 300 000, og man jobber som oftest turnus. Mange i kullet mitt måtte dra til utlandet for å få jobb og mange begynte på en ny utdanning med en gang de var ferdige pga jobbutsiktene er lik null. Du må være VELDIG villig til å flytte rundt i hele landet og takke ja til korte vikariater.

Selv begynte jeg på en lønnet videreutdanning med en gang. Denne fikk jeg pga svært gode karakterer og godt kjennskap til fagmiljøet. De fleste i mitt kull var dessverre ikke så heldig.

Kan også nevne at over halvparten av kullet angrer på at de noensinne fullførte utdannelsen. Samtidig er det mange som liker å være radiograf, men jeg er da altså ikke en av dem. Visste ikke helt hva jeg gikk til, og de tre årene bare forsvant så fort.

Dersom du vil starte på radiografi anbefaler jeg deg til å starte i Bergen, hvor de har den beste udanningen. I tillegg til at du etter første praksis, vurder sterkt om det er dette du vil gjøre. Hvis ikke, slutt med en gang.

Har hørt noen rykter om at det er vanskelig å få seg jobb, så takk for at bekrefter det. Jeg tror ikke jeg kommer til å velger raidografi, men er veldig intresert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sakser dette fra en mail jeg fikk av radiografforbundet for noen mnd siden:

Det ble foretatt en undersøkelse blant avgangsstudenter forrige kull som viste at mellom 70-80% hadde fått seg jobb før de var ferdige med studiet. Det har blitt vanskeligere å få seg jobb som radiograf i de siste årene, men situasjonen er vel mer som i andre yrker nå. Det er ikke mange yrkene man kan regne med å få seg jobb der man måtte ønske det rett etter man er utdannet. Man får seg jobb som radiograf, men man må nok regne med å skaffe seg jobberfaring fra andre steder før man kanskje får seg "ønskejobben" på sykehuset i hjemkommunen.

Frem til nå har det vært svært få som har sluttet i sine radiografstillinger i Norge, da få har nådd pensjonsalderen enda. Dette kommer til å endre seg i løpet av få år. Det er også estimert et større behov for alle typer helsearbeidere i de neste 10-20 årene pga økende antall eldre i Norge. Du trenger ikke bekymre deg særlig for å ikke få deg jobb som radiograf på litt lengre sikt. På kort sikt har man redusert noe på antallet studenter som tas inn på Radiografstudiene, og det er stor etterspørsel etter radiografer i flere av våre naboland. Mange velger nå å ta jobb i Danmark og Sverige rett etter studiet, for så å søke seg tilbake til Norge når det dukker opp mulighet for det.

Så det er jo håp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det som gjør at det er så dårlig i Oslo. Lurer på å begynne der..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil ikke si så mye mer her på forumet, men send meg gjerne en PM så skal jeg gjerne forklare mer om både mailen du fikk fra NRF samt om HiO :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...

Annonse

Gjest Gjest_Magdalena_*

Jeg er utdannet Radiograf ved Høgskolen i Bergen. Den utdannelsen er noe av det jeg angrer mest på at jeg har gjort. Får ikke jobb, med mindre jeg vil flytte til utlandet eller her og der i Norge. Noe som er vanskelig når en prøver å slå seg til ro et sted med små barn.

Utdannelsen i Bergen er absolutt ikke noe god. samtlige i mitt kull var misfornøyd med utdannelsen og opplegget i Bergen, så jeg vil ikke anbefale noen å begynne der.

Ellers lykke til! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_lena_*

Den største feilen jeg har gjort i hele mitt liv var når jeg startet på radiograf studiet. Maken til dårlig studieopplegg og praksis skal man lete lenger etter. Lærerne var uenige og hadde aldri svar på ting. Jeg får ikke brukt utdannelsen til noe fornuftig, sitter bare igjen med masse studielån og etterpåklokhet. Huff...hva dere enn bestemmer dere for IKKE VELG RADIOGRAFI!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får si litt om hudpleie jeg da ;)

Velg det hvis du vil:

-Tjene ca 250 000 i året

-Jobbe i en bitteliten privat bedrift, med sjefer som sparer inn på alt de kan, også lønnen din. Jeg måtte krangle meg til 120 kr i timen med både hudpleie og fotterapiutdannelse....

-Ha arbeidstid fra 10-18 HVER dag

-Presse kunder til å kjøpe en krem til 500 kr, fordi du er avhengig av provisjonen, for å ha råd til mat

Av mitt kull på 13 stk, jobber en som hudpleier i dag.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jeg gikk på radiograflinjen ved Høgskolen i Oslo. Og jeg er en av de få som synes studiet var veldig greit. Jeg møtte kun opp på det obligatoriske, ellers var det selvstudier. Jeg gikk ut med gode karakterer, og nøt friheten studiet gav meg. Verre var det med de som trengte mye oppfølging. Nå har jeg jobbet noen år, og trives.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 8 måneder senere...
Gjest Gjest_vera_*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Radiograf utdanningen på Høgskolen i Gjøvik er vel det dummeste studievalget man kan gjøre. Elendig undervisning og dårlig miljø. Lærerne er aldri tilgjengelige, og pensumet må man finne ut av selv (PBL).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 måneder senere...

Jeg synes det er kjempe spennende å jobbe som radiograf, så her er det bare opp til hver enkelt. Det er veldi dumt at det er bare de med dårlig erfaring som skriver her. En venninne av meg som er utdannet radiograf fikk jobb i oljen og tjener groovt. Så her finnes det muligheter. gudd løkk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BEKLAGER MEN UTDANNINGEN I BERGEN ER EN STOR KATASTROFE!!!!!! FRARÅDER ALLE Å TA DEN UTDANNINGEN DER. RADIOGRAFUTDANNINGEN I BERGEN HAR TO ÅR PÅ RAD HATT DE ALLER MINST FORNØYDE STUDENTENE I HELE NORGE. Ikke meningen å rope, men det er virkelig en advarsel og jeg snakker av erfaring da jeg har gått der selv... PBL opplegg. Ingen pensumlister, og nesten fraværende undervisning. Helt katastrofalt dålig...

Endret av inga:)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Noen som vet hvordan radiografutdannelsen på Gjøvik er?

Vet om en person som gikk der, han måtte flytte til Danmark for å finne jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 uker senere...
Gjest klklk

Men om du skal begynne på hudpleie, så IKKE ta Beauty Hudpleiefagskole som er i Oslo. Har bare hatt tull med den skolen, desverre:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...

Jeg kan ikke akkurat skryte over Radiograflinja i Trondheim heller. Lærerne kommuniserer ikke med hverandre. Når vi skulle ut i praksis visste ikke sykehuset hva vi gjorde der, for de visste ikke at vi skulle ha praksis den dagen.

Vi hadde nettopp eksamen i sykdomslære og omsorgsteori. Vi hadde 2 uker med forelesninger og lesetid, og vi fikk 16 forskjellige bøker å lese i... Jeg overdriver ikke! Vi kunne ikke kjøpe alle bøkene og biblioteket hadde ikke 50 eksemplarer av hver bok. Katastrofe!

Men en ting jeg lurte på. Ferdigutdannede radiografer, hvis dere ikke får jobb som radiograf, hva jobber dere som da?

Utdanner meg jo for å slippe å være ringehjelp i butikk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...