Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gitt at en person tjener 500 000, og søker boliglån, så vil banken trolig innvilge et lån på 1,5 mill.

Men hvis vedkommende har egenkapital, f.eks 500 000, er banken da villig til å låne ut mer enn 1,5 mill? I såfall, hvor mye EK bør man ha for å få lov til å låne f.eks 2 mill (gitt en årslønn på halv mill og ek halv mill).

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Egenkapitalen vil vise noe om at personen er villig og har mulighet til å spare, men det spiller strengt tatt ikke inn på betjeningsevnen.

Det kan slå positivt ut når man søker om boliglån, men det er ikke noe automatikk i det.

Sparepenger er ikke noe som folk normalt bruker til å betjene et lån. Det normale er pengene enten brukes som egenkapital ved kjøp av bolig, eller at man fortsatt ønsker å ha pengene på en sparekonto. Det er svært få som ønsker å tære på en sparekonto for å betale de vanlige avdragene på lånet.

Gjest Fugl Fønix
Skrevet

Egenkapital gir ikke nødvendigvis noen gevist i form av høyere lån. Med lånesum og egenkapital har man råd til å kjøpe noe annet enn om man har fullfinansiert, men det behøver ikke å bety noen andre fordeler.

Gjest fått lån
Skrevet

Jeg har ved 2 forskjellige anledninger snakket med med forskjellige banker om å få lån. På et tidspunkt var jeg alenemor og i permisjon med 80% lønn, etter bare å ha sett lønnslippen min ville de ikke gi meg lån, men da jeg fortalte at jeg hadde egenkapital på nærmere en million fikk jeg lån tvert. Ved en senere anledning fikk vi lån selvom jeg var student og samboer ikke hadde fast lønn, grunnet oppstart av firma. Hadde ikke fått lån da heller om det ikke hadde vært for egenkapitalen og vi fikk 1,5 mill i lån. Vi måtte riktignok skrive under på at vi var advart av banken, og jeg måtte syneliggjøre for bankmannen hvordan vi skulle klare da. Vi fikk lån og jeg vi har aldri misligholdt et eneste lån.

Så lenge du klarer å synliggjøre for banken at du har tenkt gjennom og regnet grundig på at du vil klare det burde det ikke være noe problem å få lån på over 3 x inntekten.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...