Gjest Gjest Skrevet 6. februar 2009 #21 Skrevet 6. februar 2009 Ideal eller ikke, det er kanskje slik hun er fra naturens side. Noen mennesker er tynne, og det bør de få lov til å være uten at andre henger seg opp i hvordan de ser ut. Ville du startet en egen tråd om en jente du så som var overvektig kanskje? Ikke det nei. Prinsipielt er det ingen forskjell. Hvis mange av buksene er tilpasset tynne jenter, så er vel det fordi tynne jenter også trenger bukser. Tro det eller ei! Ja, men når de fleste plagg på markedet er laget for de helt tynne så blir det skjevt. Når gjennomsnittlige, normalt slanke damer nesten må over på avdelingen for stor mote så er det noe galt, mener nå jeg. Jeg tror ikke ts prøver å rakke ned på naturlig tynne damer. For meg høres det mer ut som hun vil si noe om at det ekstreme slankepresset vi opplever i dag gjør at mange jenter slanker seg altfor mye. Jeg vet om normalt slanke jenter som går på Grete Roede-kurs faktisk! De har kanskje et mål om å gå ned en kilo eller to, og det er så viktig for dem at de melder seg på slankekurs... Det sier litt om hvor desperate folk er etter å prøve å oppnå idealet. Det er selvsagt greit at naturlig tynne mennesker er tynne. Men når kvinner som fra naturens side har fått mer former slutter å spise for å bli like tynne som de tynneste så er det trist.
Gjest Bond Skrevet 6. februar 2009 #22 Skrevet 6. februar 2009 (endret) Vi blir feitere og feitere, og kroppsidealet er å se ut som et fyrstikkmenneske. Forstå det den som kan... Er det rart mange sliter med selvfølelse og mindreverdighetskomplekser. Bra sagt! Mye ligger jo i media og måten samfunnet er mer og mer bygd på idoler. Det har jo vært sånn tidligere også (Beatles og Elvis var da ikke noe mindre ikoniske), men nå har det blitt mye mer press på utseende. Husker jeg så en dokumentar om slankehysteria i Hollywood, sånne som Nicole Richie ble jo bare mer og mer kjent jo tynnere de ble. Det er visstnok en stylist også som har stylet alle de super-tynne Hollywood-jentene, som gjorde det å være tynn til en motesak? (husker ikke navnet nå) Håper virkelig at dette går forbi, men sånn ting er nå er det nok flere og flere som kommer til å slite med psyken pga den store forskjellen mellom idealet og det som er 'gjennomsnittet' i samfunnet. Endret 6. februar 2009 av mrs_bond
Gjest Gjest_Elvira_* Skrevet 6. februar 2009 #23 Skrevet 6. februar 2009 OK,bare for å gjøre det klart: Det var absolutt ikke meningen å angripe naturlig tynne mennesker her! Poenget var å skape en debatt om at man ikke bør føle seg unaturlig fordi man har dumboører, er så brei over baken at man kan bruke den som spisebord (som i sangen) eller har for korte bein..og det syns jeg at jeg klarte!
Gjest Bond Skrevet 6. februar 2009 #24 Skrevet 6. februar 2009 OK,bare for å gjøre det klart: Det var absolutt ikke meningen å angripe naturlig tynne mennesker her! Så jeg synes absolutt ikke dette her var noe angrep på tynne mennesker. Selvfølgelig finnes det de som er naturlig tynne, men hvis det er flere og flere mennesker i media som plutselig taper halvparten av kroppsvekten og påstår at det er helt naturlig, da kan jo man stille spørsmål om det er snakk om slankehysteri i samfunnet og i media og om dette er helt riktig mtp mangfoldet som egentlig finnes
Crow Jane Skrevet 6. februar 2009 #25 Skrevet 6. februar 2009 Sitat: Psykologi ligger bak IC Company, som designer og markedsfører merker som InWear, Tiger of Sweden, Saint Tropez, By Malene Birger og Soaked in Luxury, er blant selskapene som følger opp trenden: - De ulike klesmerkene har forskjellige størrelser, alt etter hvilken kvinnetype merket henvender seg til. Samtidig har folk over tid blitt høyere og større. Av psykologiske årsaker velger skaperne bak klesmerkene derfor ofte å endre målene, slik at en Medium i dag faktisk tilsvarer det som var en Large for få år siden, sier Quality Controller Tina Allerup fra IC Companys til det danske bladet Tænk.
Gjest Gjest Skrevet 6. februar 2009 #26 Skrevet 6. februar 2009 Ja, men når de fleste plagg på markedet er laget for de helt tynne så blir det skjevt. Når gjennomsnittlige, normalt slanke damer nesten må over på avdelingen for stor mote så er det noe galt, mener nå jeg. Jeg synes det er omvendt. Jeg bruker størrelse small/34 og synes ofte butikkene er utsolgt for disse størrelsene. Tilbake henger gjerne størrelse large og ekstra large. De siste årene er det dessuten flere kleskjeder som har begynt å lage klærne sine større. Det medfører at jeg i flere vanlige butikker ikke finner klær som er små nok. For den minste størrelsen er for stor. Helt enig med deg at det er trist at kvinner tror de må sulte seg for å se bra ut.
Gjest Gjest Skrevet 6. februar 2009 #27 Skrevet 6. februar 2009 Det er litt skummelt at alle blir mer vant til å se større mennesker enn før og dermed tror det er det normale og det sunne. Fedme er en epidemi som faktisk truer den vestlige verden og helsesystemene. I Norge blir vi bare feitere og feitere, og etterhvert tar vi igjen USA (og det er det ille!). De "lubne" eller småtykke kroppene med en del flere kilo er plutselig blitt det vanlige, og ingen tenker over det lengre.
Crow Jane Skrevet 6. februar 2009 #28 Skrevet 6. februar 2009 De "lubne" eller småtykke kroppene med en del flere kilo er plutselig blitt det vanlige, og ingen tenker over det lengre. Absolutt. Og vi blir latere og latere for hver generasjon som går får jeg inntrykk av. En liten digresjon: Mine besteforeldre kunne godt gå en "liten" tur på 3 timer - uansett vær. I disse Max Manus-tider så kan man jo spørre seg om noen hadde vært i stand til eller villige til å ligge i skjul på vidda og gjøre det "Gutta på skauen" gjorde...
Gjest Bond Skrevet 6. februar 2009 #29 Skrevet 6. februar 2009 Jeg synes ikke at det har blitt mer normalt å være lubben. Ja, det er mye mer vanlig og gjennomsnittsvekten øker, men alle (generalisering) ønsker å være tynne. Og ikke bare ha normal kropp, men rett og slett være tynn. Idealkroppen har jo forandret utrolig mye, fra Marilyn Monroe til Victoria Beckham. Marilyn Monroe hadde jo i nåtidens skala sett ganske lubben ut i Hollywood. Så det er jo en ganske stor forskjell mellom gjennomsnittsvekten og hvor mye mennesker veier og det hvordan alle ønsker å se ut. I tillegg virker det for meg at det blir en større og større skille mellom de 'flinke' som klarer å være syltynne, mens den andre, de som ikke er 'så flinke', blir bare mer og mer lubben. Det er rett og slett mindre plass for de helt vanlige og normalvektige.
mustapippuri Skrevet 7. februar 2009 #30 Skrevet 7. februar 2009 Jeg synes det er omvendt. Jeg bruker størrelse small/34 og synes ofte butikkene er utsolgt for disse størrelsene. Tilbake henger gjerne størrelse large og ekstra large. De siste årene er det dessuten flere kleskjeder som har begynt å lage klærne sine større. Det medfører at jeg i flere vanlige butikker ikke finner klær som er små nok. For den minste størrelsen er for stor. Helt enig med deg at det er trist at kvinner tror de må sulte seg for å se bra ut. Støttes.
Gjest gjest... Skrevet 7. februar 2009 #31 Skrevet 7. februar 2009 syest også det er umulig å finne bukser som passer. er 160 høy og veier 63 kg. Er ikke tykk, men alikevell er det nesten umulig å finne klær som passer. Passer de i lengden passer de ikke i bredden og omvendt.. Jeg er absolutt ikke "unormal" i utseende og synest det er rart at de ikke har mer varierende str i bukser.
Gjest Gjest_Kim_* Skrevet 7. februar 2009 #32 Skrevet 7. februar 2009 Det er litt skummelt at alle blir mer vant til å se større mennesker enn før og dermed tror det er det normale og det sunne. Fedme er en epidemi som faktisk truer den vestlige verden og helsesystemene. I Norge blir vi bare feitere og feitere, og etterhvert tar vi igjen USA (og det er det ille!). De "lubne" eller småtykke kroppene med en del flere kilo er plutselig blitt det vanlige, og ingen tenker over det lengre. Enig. Det er påfallende mange unge mennesker rundt omkring som veier mye mer enn de burde.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå