Gå til innhold

Min første bil

Nika_83

Anbefalte innlegg

Jeg sitter og leter etter en bra bruktbil som man kan få til en billig penge. Jeg har heller lite kunnskap om biler, så det meste er ganske forvirrende. Det jeg ser etter er vel i korte trekk:

1) Billig,men bra.

2) Hovedsaklig kjøring til og fra arbeid, men vil også bli brukt til en del langkjøring pga pendling til kjæreste.

Men det jeg egentlig er aller mest forvirra over er hvilket merke man burde kjøpe. Er jo selvfølgelig smak og behag hva man liker, men har snakket med en venn som er mekaniker som sier at jeg helst burde holde meg til japanske biler. Men selv er jeg veldig glad i Peugeot. Familien min har hatt det i flere år og det har vært lite problemer med dem og de ser jo veldig bra ut :)

Såh... er det noen som har noen formeninger om dette? Alt taes imot med takk!

Er som sagt totalt forvirra! Hadde vært godt å fått noen konkrete tips som jeg kan ta med meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

En gammel, billig peugeot ville jeg vært forsiktig med, spesielt om den har gått mye. Det vil jo alltid være sånn at noen er heldige med de bilene de har, men de kommer ikke så godt ut på bruktbilstatistikken dessverre (sammen med andre franske merker). Jeg skjønner deg godt da, jeg liker franske biler selv, og vi har en nå også, hehe, men det har jo vært litt småting med den da.

Vil du ha stor bil? Liten?

Det som går og går, og som mange nok vil anbefale er Toyota Corolla, men snakk om kjedelig bil :ler:

Jeg ville nok valgt en Mazda 323 eller 626 om jeg skulle kjøpt en billig bil nå, fordi de er kjent for å gå og gå, men jeg syns ikke de ser fullt så kjedelige ut som Toyotaene (selv om de ikke er spennende akkurat ;))

Du må jo nesten finne ut hva som er viktigst for deg, men hvis du ikke har råd til å fikse så mye på bilen så ville jeg nok gått for noe japansk :)

Endret av Kakee
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil helst ha en 5-dørs bil, personbil eller stasjonsvogn. Kommer til å bli litt frakting av ting og saker innimellom flekkan..

Toyota Corolla er jeg blitt anbefalt. Og Toyota Carina. Ei venninne av meg har den og hun har hatt den i mange år nå. Virker ikke som hun har hatt de store problemene med den.

Hehe.. du sier det er en kjedelig bil.. Det får så være for denne gangen :) Det viktigste for meg nå er å få meg en bil som går. Kommer ikke til å ha råd til å fikse for mye på bilen, så den burde være så bra som mulig til en billig penge.

Hmm.. Mazda ja... de jeg har sett til nå har ikke akkurat vært så pene å se på.. hehe... er dessverre litt opphengt i at de skal se sånn nogen lunde bra ut både på innsiden og utsiden selv om det er en bruktbil.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags prisklasse tenkte du på ?

Om du vil ha en bil til f.eks. 10-20 000,- skjønner jeg at du ikke syns de gamle mazdaene er så lekre, ja :fnise: De jeg liker (eller syns er greie er vel bedre å si) er de fra rundt 2000-modell og oppover.

Corolla er nok et veldig godt valg dersom du liker de :) Men husk at de kan være litt overpriset i forhold til tilsvarende biler i og med at de er såpass populære og har et godt rykte (det var hvertfall det jeg la merke til da jeg så etter bil).

Endret av Kakee
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe.. har satt et tak på 25.000kr, så det er jo ikke av de "nyeste" bruktbilene man kan fråtse i da... :)

En annen ting jeg lurer på er hvordan er mulighetene for å få lån når man ska kjøpe en bil til en så billig penge... Er det lettere hvis man har en egenandel?

Er veldig takknemlig for at du orker å svare på dette :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får ikke lån til en så gammel bil. Lånet skal være helt nedbetalt innen bilen er blitt 10 år. Det har med bankens sikkerhet å gjøre.

For øvrig er også 10 år gamle Opel Astra, Volkswagen Golf og Ford Focus fornuftige biler som er billige i drift. Får dem også som stasjonsvogn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Kakee i.i.
For øvrig er også 10 år gamle Opel Astra, Volkswagen Golf og Ford Focus fornuftige biler som er billige i drift. Får dem også som stasjonsvogn.

(Tviler på at man får en Ford Focus til maks 25 000,-)

Ville nok heller satset på en eldre japansk bil hvis du skal ha bil til maks 25 000,-, og ikke har råd til å fikse så mye på den/ikke kan så mye om bil så du kan mekke selv :) Du kan jo også sjekke ut Honda Civic/Accord, Mitsubishi Lancer/Carisma, Nissan Sunny/Almera i tillegg til Toyota Corolla/Carina? Hvis du gjerne vil ha en Peugeot så kan du jo få en relativt "ny" (hvertfall rundt 95-96 tror jeg) 406 eller 306 til din pris, men tror jeg da ville passet på at de har gått lite, da er det jo større sjanse for at det er mindre å gjøre med de :)

Det er som gjesten over her sier, du får nok ikke billån på en såpass gammel bil som det nok må bli, så da er nok forbrukslån eneste mulighet (og da blir jo bilen plutselig veldig mye dyrere..).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har man virkelig fått mange gode tips :) Gla jeg valgte å legge ut en diskusjon her!

Regnet egentlig med at det ikke var mulig å få lån når man mest sannsynlig kommer til å ende opp med en bil som er eldre enn 10 år, men er jo greit å spørre så man er sikker på det :)

Skal ta å sjekke ut disse merken som dere har foreslått.. En annen ting jeg lurer på er om det kommer til å være nok med ansvarsforsikring på en slik billig bruktbil? Slik jeg ser på det er det jo ikke vits å bruke mer penger på forsikring enn det bilen i seg selv er verdt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kakee i.i
Her har man virkelig fått mange gode tips :) Gla jeg valgte å legge ut en diskusjon her!

Regnet egentlig med at det ikke var mulig å få lån når man mest sannsynlig kommer til å ende opp med en bil som er eldre enn 10 år, men er jo greit å spørre så man er sikker på det :)

Skal ta å sjekke ut disse merken som dere har foreslått.. En annen ting jeg lurer på er om det kommer til å være nok med ansvarsforsikring på en slik billig bruktbil? Slik jeg ser på det er det jo ikke vits å bruke mer penger på forsikring enn det bilen i seg selv er verdt...

Jeg syns det er nok med ansvar, ville hvertfall ikke hatt full kasko på en sånn bil, bare evt. delkasko. Du kan jo sjekke ut prisforskjellene på delkasko og ansvar hos forskjellige forsikringsselskaper, så ser du hva som lønner seg :) Det kan være lurt å sjekke med flere forsikringsselskaper, for det kan være mange tusen i forskjell i pris per år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja.. da har æ fått tilbud om en bil... e en gammel volvo... her e linken:

http://www.bhcars.co.uk/images/volvo360.jpg

E en vennefamilie som ska selge den.. va ca 5-6000 dem sku ha før den.. va litt som måtte gjøres me den (har ikke sett den enda og har ikke fått sport ka d e som må gjøres), så lure vel egentlig bare på ka dokker trur om den...?

Den har vært en trofast bil for den her familien i nån år nu.. overtatt etter foreldran t familiefaren... Veit ikke kor langt den har gådd, men blir å se nærmar på den en dag æ får mulighet til det.. Har en kompis som e mekaniker, så tenkte å at hvis d va bare nån småting som måtte gjøres så går det jo ann å spørre han om d e nåkka han kan hjelpe mæ me.. Kan jo være at d blir litt billigar før mæ ;)

Såh..dokker som har litt peil å vært så snill å svare... ka dokker trur? :)

Hehe.. merka forresten at æ plutselig va bynt å skrive dialekt... hihi...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...