Gå til innhold

Litt mer om religion, siden vi først er igang...

Silfen

Anbefalte innlegg

Mine påstander: mennesker som trenger å tro på en gud av et eller annet slag er nødt til å være svake. Hvordan noen kan stole så lite på seg selv og sin egen styrke forstår jeg ikke.

Religion og dets innhold er "oppfunnet" av sterke mennesker for å holde kustus på den gemene hop, siden svake mennesker lettere lar seg styre når de tror de er sterke og dermed tror de gjør sine egne valg.

Det som står i bibelen og bøker som den er skrevet av de tidligste trossamfunn på grunnlag av deres teorier.

Uten religion ville verden blitt et bedre sted å leve, utallige konflikter bunner i religion.

At religion for det meste er mannens oppfinnelse er det vel ikke tvil om, sjeldent finner man noe mer kvinneundertrykkende. Noe som igjen beviser er poeng, hvordan kan Jehova være en rettferdig gud om han har gitt fra seg denne læren? Om han er så allmektig ville han vel visst for 5000 år siden hvordan verden kom til å utvikle seg og at kvinnen ville bli likestilt mannen men unnlot likevel å la de skrive.

Så får dere si dere enige eller uenige da icon_smile.gif

12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror. Jeg tro på en gud, jeg tror på mennesker, jeg tro på meg selv. Jeg har det godt med å tro på det som er riktig for meg.

Om noen hevder at jeg fordi jeg tror på en gud er svak, vel så sier det mer om det mennesket enn om meg. Å ikke ha styrke nok til å be om hjelp og støtte må være vondt. For ikke snakke om å vite sånt på vegne av andre. Nei, det er ikke meg du forteller noe om.

For du kjener ikke meg. Du vet ikke at jeg også tror på meg selv. Jeg vet hva jeg er. Jeg er sterk og jeg er ydmyk. Jeg er en flott jente som har noe å bidra med i verden. Men jeg er også sterk nok til å være liten av og til.

Jeg er ikke full av motsetninger, men full av egenskaper og kvaliteter som utfyller hverandre. Derfor så tror jeg. Og jeg tviler. Jeg er sterk. Og jeg er sterk nok til å være svak. For jeg tror at det er en skaper og en gud. Jeg er sterk nok til å tro på det.

Og det takker jeg min skaper for hver dag.

Og nå takker jeg Løvemamma som fikk meg til å sette ord på det.

12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg må si meg enig med tankene til Tusenfryd.

Jeg har hørt påstander som dette tidligere, men jeg kan ikke få meg til å kjøpe dem.

Jeg kjenner alt for mange både ressurssterke og fornuftige mennesker med tro på seg selv som er kristne eller i hvertfall tror på et eller annet.

Jeg tror behovet for å tro på noe kommer av at vi forstår så lite og at det er vanskelig å tro at alt oppstod ved en tilfeldighet.

Så kan man lese i en annen tråd om jeg tror på noe eller ikke!

mvh

12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

jeg tror ikke på kristendommen eller noen annen form for relgion. Men å si at de som tror på en Gud er svake og har dårligt selvbilde og sånt er totalt feil! Relgion er heller ikke noe mannsskapt, den er kun mannstolket. Det finnes relgioner der ute som hedrer kvinnen, slik som wicca. Det finnes flere gamle relgioner som hadde Gudinner som forbilder fremfor Guder.

Jeg tror at vi har et behov for å tro på noe utenfor oss når de spørsmålene vi går og bærer på bli forstore for oss til å fatte. Naturforskerene har funnet de ulike fotosyntesene som får en blomst til å vokse, men ingen kan forklare hvorfor. Akkurat som det finnes forklaringer om evolusjonen som sier noe om hvordan livet oppstod, men ingen vet hvorfor.

Jeg tror også at om vi hadde fått vite svaret så hadde det vert utenfor vår fattning, akkurat som å forklare avansert mattematik til et barn.

Jeg aksepterer folk med relgion og synes at de bør holde sin tro sterk. Men jeg ber dere om å la vær å komme på døra mi, eller opp på til meg på gaten å fortelle om at Jesus lever. Hvis jeg velger å tro på noe velger jeg det av egne vilje. Dessuten, er det ikke bedre at folk kommer til troen i sin egen vilje fremfor å bli "lurt" inn i den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vil bare si at jeg ikke MÅ tro på en gud,jeg bare tror. Jeg tror også på menesker,at det sell i disse tider fins noen menesker som er god.12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sexysadie

Mennesker m en Gudstro er ofte meget sterke mennesker.Fordi:De tørr å tro og tjene en langt sterkere kraft enn en ikketroendes tro på seg selv!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror vel at det ikke har så mye med religion å gjøre om man er en sterk person!

Jeg tror det fordeler seg temmelig jevnt mellom troende og ikke troende!

mvh

12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusenfryd, jeg kunne ikke sagt det bedre selv!

Jeg føler meg både sterk og oppegående, har en sunn selvtillit og tro på meg selv, og kjenner til mine sterke såvel som svake sider.

Likevel har jeg i meg en sterk overbevisning om at noe står bak alt som ånder og lever, og et behov for den tryggheten det gir meg å tro på noe større enn meg selv!

Ser at det er nødt til å stå en Gud bak hvert nyfødte og underfulle spedbarn, blomster som utvikler seg ulikt fra ulike frø (hvordan vet en tulipan at den skal bli en tulipan og ikke en hvitveis?), menneskehjernen med alle dens muligheter og alt vi mennesker er satt i stand til å påvirke og utvikle av stort og smått i verden - og på godt og vondt...

Alt dette kan ikke bare være et resultat av tilfeldigheter, og det har definitivt ikke oppstått som en følge av "the big bang" - en eksplosjon av støv og stein!

Jeg har en naiv og trygg barnetro, og har definitivt et behov for å tro at dette livet ikke er "the end", men at det faktisk finnes noe mer!

Klem

12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ofte sett at folk blir frelst/troende i perioder da de har det tøfft (sykdom/dødsfall m.m.).

Kanskje tro gir litt styrke til å komme gjennom slike perioder da alt annet virker håpløst?

I andre tilfeller bytter man ut negative ting med tro, som f.eks narkomane som blir kristne og dop-fri...

Noen meninger om dette?

Jeg er ikke troende selv, men mener selv at jeg har en strek psyke og god helse. Meget mulig at jeg hadde trengt en tro dersom jeg hadde hatt f.eks en vanskelig barndom.

12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusenfryd sier det jeg tenker, men siden jeg ikke er like flink til å sette ord på det som henne, lar jeg henne "snakke for meg" denne gangen.

Er det noe som gjør meg frustrert, er det nettopp denne påstanden. Det bør ikke gjøre meg noe, i og med at jeg vet det er de som påstår dette - som våger å dømme andre på denne måten - som mangler noe. Et nivå, kanskje. Som de sikkert ikke føler de trenger, men som jeg vet at jeg har.

Ikke fordi jeg trenger det, men enkelt og greit fordi det er like virkelig for meg som at jeg har ti tær.

Du skjønner det Løvemamma, at min tro er ikke det samme som religion. Jeg tilhører ingen religion, fordi jeg misliker nettopp dette med regler og rammer å støtte seg på. En å "skylde" på, noe som dømmer deg.

Jeg vet dette ikke gjelder for alle innen en religion, men for meg var det slik.

Min tro handler ikke om å flytte over ansvar.

At jeg vet Gud er rundt meg, og aller mest i meg, betyr ikke at jeg ikke tar ansvar for mine handlinger.

Du tillegger Gud personlige egenskaper, men for meg er Gud krefter, energier, og noe jeg ikke helt vet hva er.

Gud er min styrke, men det er ikke fordi det/"han" er noe utenfor meg selv.

Det er nettopp kraften rundt oss, i oss, og derfor mener jeg du også har din styrke/svakhet i Gud.

Du skjønte sikkert ikke hva jeg mente, og kanskje du heller ikke ønsker å skjønne det.

Uansett, du må tro hva du vil, men både for din egen og andres skyld, hadde det vært positivt med litt respekt og ydmykhet.

12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Greit nok at dere ikke tror - men ingen kan kommer her å kalle MEG for svak fordi jeg tror.....hvilket grunnlag har man å si det på ? Dersom man sier at troende er svake så er man desverre veldig lite opplyst selv.

Jeg tror fordi jeg selv velger dette. Det er ingen som tvinger meg til noe som helst. Derfor blir jeg ganske provosert her når noen kaller oss for svake.

Jeg har respekt for at folk ikke tror, men jeg har ikke respekt for folk som ikke respekterer meg og det faktum at jeg er troende. Heldigvis så er det ingen i min omgangskrets som dømmer slik selv om de ikke tror selv.

12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

en tulipan har tulipangener vet du. derfor kan den ikke bli en vitveis. det er ikke noe den trenger å vite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må ikke tro for å ha et greit liv, jeg hadde sikkert overlevd hverdagen uten, men jeg finner ikke noe bedre svar på hvordan alt startet og hvordan alt slutter og at det er en mening med alt som skjer midt i mellom dette. For meg er Gud svaret på alle disse spørsmålene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skjønte sikkert poenget mitt, Anonym!

Det er vel ganske fantastisk å tenke på det utrolige biologiske mangfoldet som finnes i verden! Klart alt sammen ikke har blitt til ved en "feiltagelse"!

- Eller kanskje er det vi allvitende og selvstendige mennesker som har greid å komponere og skape dette mangfold av gener og ulikhet? Vi greier oss jo så godt selv - hvis vi bare tror nok på oss selv og våre egne evner!

Litt paradoksalt da, hvor mange mennesker som tross alt bekjenner en gudstro og ber til Gud når det går mot slutten av livet, om de aldri har ofret Gud en tanke tidligere...

Mennesker i sorg eller krise har i hvert fall tydeligvis et behov for å tro på noe utover seg selv... 12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror alle mennesker trenger, og innerst inne lengter etter Gud. Men det er jo noe jeg tror, kan ikke hevde at det er slik. Mange som blir kristne har lenge vært på leting etter "noe", og beskriver det å bli kristen som "å komme hjem".

Selv trenger jeg noe å tro på. Trenger å tro (og ha visshet om) at en gang skal jeg få oppleve fullkommenheten. Et sted uten hat, sorg og savn. Et sted der fred, kjærlighet og glede råder. Jeg tror det blir slik når jeg en gang får møte Jesus ansikt til ansikt.

Smil icon_smile.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kanskje ikke så mye jeg tror på, men det jeg tror er at vi må respektere hverandre uansett rase eller religion.

Det er en respekt alle mennesker på jorden må ha uansett hvilke rase og religion de tilhører!

Det er den eneste måten vi kan skape fred og vennskap på denne kloden!

Derfor blir det feil å kalle hverandre sterkere eller svakere usansett om man tror på det ene eller det andre.

For meg er en buddhist, kristen eller muslim likeverdige. Kanskje er det bare forskjellige veier som fører oss til det samme målet?

Hvem vet?

Jeg har en venn som er ateist, som jeg er hellig overbevisst om at har langt større sjanse til å nå et eventulelt paradis enn mange religiøse jeg kjenner.

Dette ut i fra livsførsel, holdninger og medmenneskelighet.

De av oss som tror på et eller annet må respektere at de ikke troende har sitt syn og omvendt.

intolleransen er like stor i alle leire!

Det er en påstand jeg tør stå ved!

Det jeg som sagt tror, er at det står noe bak oss, og da må jeg vel tilhøre den kristne Gud. det jeg velger å tro er at når den siste dag måtte komme, så kommer han til å velge å slippe inn folk ut i fra rettferdighet og ikke hvilken supporterklubb du stod som medlem av!

Som jeg tidligere har sagt så er det ingenting på denne jord som tilsier at vi kristne lever slik at vi fortjener evig liv mer enn mennesker som tilhører andre trosretninger!

Bortsett fra at det kristne Vest Europa og USA har klart å tilkjempe seg mesteparten av det som kan kalles paradis her på jord!

Ut i fra jordisk gods og gull.

Skulle vi se hvordan vi lever i forhold til de 10 bud, så kommer vi antakeligvis relativt raskt til kort der også!

Så skulle ikke min tro på at det er rettferdighet og ikke trosbekjennelse som avgjør, så får det stå sin prøve!

Så får vi håpe at en eller annen i Paradis sender en vennlig tanke til Kris som da vil befinne seg et annet sted!

vennlig hilsen

¤Kris¤vinke.gif

[ Dette Innlegg er endret av: Kris den 2002-04-17 17:42 ]1212[ Dette Innlegg er endret av: Kris den 2002-04-17 22:13 ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

icon_lol.gif Nei, du gjør nok ikke det!

rosaengel.gif

Væren1212[ Dette Innlegg er endret av: Væren den 2002-04-17 22:32 ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...