Gå til innhold

Holde orden på rommet

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Esmeralda_*
Skrevet

Vi har hvert vårt barn på 6 og 10 år som har egne rom.

Mitt barn har fra han var liten lært å rydde etter seg når han er ferdig med å leke, og re opp sengen om morgenen. Sønnen til mannen min har aldri redd opp sengen og måtte bare rydde rommet før han skulle til mor. Ingen av dem har noe sengeteppe, det er bare snakk om å legge dyna pent utover og rydde lekene i esker og kasser der de hører til.

Nå har vi bodd sammen i 2,5 år og er fortsatt ikke enige. Dette er selvfølgelig ikke et enormt problem eller skilsmissegrunn, men jeg kjenner at det irriterer meg at rommet til sønnen hans "alltid" er rotete og sengen kun blir redd hvis jeg spesifikt ber om det (og ikke alltid da, heller). I tillegg pleier sønnen hans ofte å leke på sengen sin, og da tenker jeg at de sokkene og den buksa som nå er inni sengetøyet der han ligger med bar, hud har tråkket rundt på halvmøkkete gulv på skolen, sittet på diverse steder inne og ute osv.

Jeg vil at barna skal lære å ta vare på seg selv og holde det rent og ryddig rundt seg. Jeg tenker at man oppnår en slags stolthet med seg selv, og at når man har det ryddig rundt seg er det lettere å føle seg ryddig inni seg, om dere skjønner hva jeg mener.

Hva syns dere andre?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes ikke det er nødvendig å re opp sengen hver morgen. Det sies jo at folk som ikke rer opp sengen sin, har mindre midd fordi en rotete dyne slipper mer luft til.

Jeg synes heller ikke det er så viktig å måtte rydde opp lekene hver kveld. Jeg husker nemlig veldig godt fra da jeg var liten at det ofte tok lang tid å "ordne til" lekene før man kunne begynne å leke, slik at det tok lang tid før man kom i gang med selve leken. Kjedelig å begynne på nytt hver eneste gang.

Skrevet

Folk er veldig forskjellige slik. For noen er det viktig med orden rundt seg. Jeg "ser" ikke rot, det plager meg ikke. Ergo tenker jeg ofte om de som stresser rundt og rydder at "de burde lære seg å tåle litt rot." Men jeg tror det er like vanskelig for dem som for meg å skulle lære meg å ha tellekanter.

På fellesrom i huset synes jeg dog alle bør bidra til å holde det levelig, men soverom synes jeg er en frisone. Det betyr ikke at jeg synes det er greit med møkkete truser eller matrester overalt, men om en seng er oppredd eller ei spiller ingen rolle.

Gjest Gjest_Esmeralda_*
Skrevet
Folk er veldig forskjellige slik. For noen er det viktig med orden rundt seg. Jeg "ser" ikke rot, det plager meg ikke. Ergo tenker jeg ofte om de som stresser rundt og rydder at "de burde lære seg å tåle litt rot." Men jeg tror det er like vanskelig for dem som for meg å skulle lære meg å ha tellekanter.

På fellesrom i huset synes jeg dog alle bør bidra til å holde det levelig, men soverom synes jeg er en frisone. Det betyr ikke at jeg synes det er greit med møkkete truser eller matrester overalt, men om en seng er oppredd eller ei spiller ingen rolle.

Jeg er ikke en sånn som stresser rundt og rydder osv., men jeg syns det er viktig at ungene lærer å ta vare på seg selv. Det er ikke noe de plutselig lærer når de er 18 år eller når de flytter hjemmefra. I tillegg er dette barnet ganske rotete av seg av natur, og da syns jeg det blir ekstra viktig å "hjelpe ham på vei".

Skrevet

Min sønn på 2 år må rydde opp etter seg. Alt har sin egen plass. Han må rydde før vi går ut og før han legger seg om kvelden.

Synes det er viktig å lære han at vi tar vare på tingene våre, ikke at de bare slenger rundt over alt. Å re opp senga synes jeg ikke er like viktig. Det sies jo at midden trives veldig godt under ei varm dyne, så dyna hans er lagt opp bakover. Er enig i at man ikke leker i senga, av samme grunner som deg.

Skrevet (endret)
Jeg er ikke en sånn som stresser rundt og rydder osv., men jeg syns det er viktig at ungene lærer å ta vare på seg selv. Det er ikke noe de plutselig lærer når de er 18 år eller når de flytter hjemmefra. I tillegg er dette barnet ganske rotete av seg av natur, og da syns jeg det blir ekstra viktig å "hjelpe ham på vei".

Jeg er helt enig i at barn må lære seg å gjøre husarbeid, men jeg synes ikke at barnerommet må være ryddig hele tiden likevel. ;)

Som en liten digresjon vet jeg om mange barn som må rydde eget rom, men som aldri støvsuger, lager mat, vasker klær, vasker toalett/bad osv. Jeg er mye mer opptatt av at de skal lære seg ulike ting enn at rommet deres skal være ryddig bestandig. (Jeg sier ikke at dere ikke lærer dem forskjellige oppgaver altså. :))

Endret av J.K. Rowling
Skrevet

Jeg er enig med deg, men dette er jo ikke ditt barn, og hvis barnets foreldre ønsker at han skal ha løse grenser ifht orden på rommet, så ville jeg ikke insistert om ikke far ble overbevist av mine argumenter.

Det er lite sannsynlig at han skal bli syk av å ligge i sengetøy hvor hans sure sokker har vært ;) Bare hold på fellesrommene, og be ham lukke døren sin når dere har gjester ;)

Skrevet

Jeg har aldri tenkt på at det er verre å sitte i sengen enn å sitte i sofaen. Er man full av sand og skitt skifter man så klart før man sitter noe sted.

Gjest Marillia
Skrevet

Jeg er helt klart for at barn skal ha orden på rommet sitt.

Det er likevel stor forskjell på ikke å rydde opp en legoborg man ønsker å bruke til lek dagen etterpå, enn det å ha litt leker flytende her og der. Eller enda verre, alle lekene tømt utover gulvet. Selv voksne kan ha halvferdige prosjekter liggende på stuebordet til dagen etter, så hvorfor ikke barn?

Når det gjelder å re opp sengen, så skal vel i teorien sengetøyet ligge luftig sånn at flest mulig "sengekamerater" drepes. Her i huset rer vi likevel opp, eller bare bretter dynen i to. Barna legger lette sengetepper i fleece over sengene når de skal sitte der.

Gjest AnneShirley
Skrevet
Jeg er ikke en sånn som stresser rundt og rydder osv., men jeg syns det er viktig at ungene lærer å ta vare på seg selv. Det er ikke noe de plutselig lærer når de er 18 år eller når de flytter hjemmefra.

Nå er det vel mange som har flyttet hjemmefra og fortsatt ikke rer sengen -og klarer fint å ta vare på seg selv likevel :)

Så jeg tror ikke dette er en viktig kamp å kjempe for barnets evner til å klare å ta vare på seg selv. Flere jeg kjente som barn hadde "bombenedslagsrom", men de er ikke mindre i stand til å takle livet som voksen likevel.

Selv er jeg en rydde-freak som gjerne vil ha det ryddig omkring meg. Men jeg forstår likvel at dette ikke er like viktig for alle..

Gjest Marillia
Skrevet
Nå er det vel mange som har flyttet hjemmefra og fortsatt ikke rer sengen -og klarer fint å ta vare på seg selv likevel :)

Så jeg tror ikke dette er en viktig kamp å kjempe for barnets evner til å klare å ta vare på seg selv. Flere jeg kjente som barn hadde "bombenedslagsrom", men de er ikke mindre i stand til å takle livet som voksen likevel.Selv er jeg en rydde-freak som gjerne vil ha det ryddig omkring meg. Men jeg forstår likvel at dette ikke er like viktig for alle..

Mitt rom så ut som et "bombenedslgsrom" til min mors store fortvilelse. Dette varte helt til jeg flyttet hjemmefra. Det tok ikke lang tid før jeg skjønte at slik fungerer det ikke i et hjem. I dag har jeg tellekanter i klesskapet, alle klær sortert etter farge - og har det alltid ryddig og rent i hele huset. Det har vel nesten bikket over andre veien, for jeg klarer ikke slappe av når det er rotete rundt meg.

Så det finnes håp for rotete unger :ler:

Skrevet

Jeg er voksen, og rer fortsatt ikke opp sengen min............. Jeg "kaster dyna bakover", slik at det kommer til masse luft! Rer opp, gjør jeg kun når jeg har skiftet på senga! :)

Og jammen er jeg ikke både frisk og rask! ;)

Skrevet

Her i huset rees ikke senga opp. vil bli kvitt mest mulig uønskede sengekammerater.

Rommene ryddes minst en gang i uka. og da går det sport i det. Ungene får selv sviffe over gulet når det er ferdig ryddet. første mann som har ryddet får først sviffe. Dette er gøy, sprutflaske og sviff.

Men hvordan rommene dems ser ut de 6 andre dagene er opp til dem. Noen dager er det ryddig og fint, og andre dager er det fult kaos. Men så kommer ryddedagen og alt blir pent igjen!

Fungerer bra hos oss! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...