Gjest Gjest_Hm_* Skrevet 4. februar 2009 #1 Skrevet 4. februar 2009 Jeg er ganske "grønn" på skatt og lønn osv., kan noen forklare meg dette: Når en person f.eks. har ltr. 43, og tjener litt over 340.000,-, hvordan kan det ha seg at vedkommende står med f.eks. litt over 200.000,- i inntekt i skattelistene? Har prøvd og sjekke flere jeg vet lønnstrinnene på, og disse står jo med mye lavere inntekt enn det jeg vet at de har. Hvorfor? Er det inntekt etter skatt som står oppført? Hvorfor tjener en person "mindre" i følge listene??
Gjest gjest31 Skrevet 4. februar 2009 #2 Skrevet 4. februar 2009 Jeg er ganske "grønn" på skatt og lønn osv., kan noen forklare meg dette: Når en person f.eks. har ltr. 43, og tjener litt over 340.000,-, hvordan kan det ha seg at vedkommende står med f.eks. litt over 200.000,- i inntekt i skattelistene? Har prøvd og sjekke flere jeg vet lønnstrinnene på, og disse står jo med mye lavere inntekt enn det jeg vet at de har. Hvorfor? Er det inntekt etter skatt som står oppført? Hvorfor tjener en person "mindre" i følge listene?? Det er lønn etter alle fradrag. Minstefradrag ( 1G kr 72000), rentefradrag (28% av betalte renter), foreldrefradrag, fradrag for tap av aksjer og verdipapir fond (28% av tap), og særfradrag.
hufsa! Skrevet 4. februar 2009 #3 Skrevet 4. februar 2009 Heia mener det er pga av fradrag og feripenger o.l.Det er bare skattbar inntekt som står der.Er ikke noe flink på detta jeg heller men ser jo på meg og mine au at det ikke stemmer på årsinntekten!
Gjest Gjest_Hm_* Skrevet 4. februar 2009 #4 Skrevet 4. februar 2009 Det er lønn etter alle fradrag. Minstefradrag ( 1G kr 72000), rentefradrag (28% av betalte renter), foreldrefradrag, fradrag for tap av aksjer og verdipapir fond (28% av tap), og særfradrag. Ok..takk...men èn ting: Jeg trodde skattelistene var så enkel som at: 1. Helt til venstre står det du har fått i lønn. 2. I midten står formuen, og om du har lån som overstiger det du har i sparegrisen din, så står det 0,-. 3. Helt til høyre står det du har betalt i skatt, og tilsvarer altså ca. 36 % av den lønna du ser til venstre. Dermed kan du bare trekke fra den skatten til høyre på lønna til venstre, og så ser du hva han/hun sånn ca har til mat, hus og bil. 300.000 - 0 - 108.000 = 300.000 i lønn, litt mer lån enn sparepenger (f.eks. studielån), og 108.000 i skatt. Og 300.000 - 108.000 = 192.000 inn på kontoen. Er min måte å lese på "riktig", bare at det er mer avansert med tanke på fradrag, renter osv.?
Gjest Gjest Skrevet 4. februar 2009 #5 Skrevet 4. februar 2009 På http://skatt.nettavisen.no beregner de reell inntekt for deg.
Gjest regnskapsfører Skrevet 4. februar 2009 #6 Skrevet 4. februar 2009 Den inntekten som står på skattelistene kalles alminnelig inntekt. I begrepet alminnelig inntekt inngår for "vanlige arbeidstakere": (ikke uttømmende liste) Lønn + honorarer + skatteplikte naturalytelser + Overskudd på utgiftsgodtgjørelser + Sykepenger + Finansinntekter (renteinntekter, gevinst ved salg av aksjer osv) - Minstefradrag - Pendlerfradrag - Reiseutgifter - Fagforeningskontingent - Foreldrefradrag - Gaver til frivillige organisasjoner - Særfradrag - Gjeldsrenter - Kapitaltap = Alminnelig inntekt Denne listen er langt fra uttømmende, men kan gi en liten ide om hva alminnelig inntekt er.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå