Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
Diskusjonen dreier seg om vi skal tillate enkeltpersoner å sette sitt personlige preg på politiuniformen. Om det er via burka eller hijab, eller for den saks skyld vikinghjelm, samelue eller mikke mus-ører er i grunnen irrelevant.

Nekter vi kvinner å bruke hijab til uniformen, stenger vi ut en gruppe fra arbeidslivet. Selv om det dreier seg om et fåtall kvinner, vil forbudet ramme en større gruppe, som vil føle misnøye med inkluderingen i samfunnet.

Tillater vi bruk av hijab på grunnlag av at dette er religiøst pålagt, må vi åpne for alle religiøse symbol. Da vil de som ikke er religiøse føle det urettferdig at de ikke kan uttrykke noe som for dem er like viktig som religion er for de religiøse. Noen vil sikkert ha effekter som viser hvilket fotballag de tilber, mens andre vil vise politisk tilhørighet. Noen stemmer SV, andre vil ha vigrid inn på tinget.

Drømmen er, har jeg hørt, en hijab kledd kvinnelig politi som patruljerer med en jødisk politimann med kalott, og alt er fred og fryd og gammen.

Jepp, jeg tror det når jeg ser det. Ikke før.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Av alle saker som angår innvandrerene. Så vil jeg si at denne saken er den som har minst betydning. Det finnes viktigere saker her i verden. En om man skal ha et plagg på hodet eller ikke

Skrevet
Ok, jeg har ikke noe problem med å endre synspunkt jeg, hvis du kan vise meg hvor jeg tar feil. Hvor i islams hellige skrifter står det at hijab er et religiøst hodeplagg?

Jeg har lest Koranen, og vet at det ikke står der.

Jeg har diskutert dette med hodeplagg med muslimer i flere land...og ingen av de jeg har snakket med har sagt noe annet enn at det er en tradisjon og at det kun anses som et familieanliggende om kvinner skal bære det eller ikke.

Raja, IRN med flere sier det er en religiøs plikt. Da mener de vel at det er et religiøst plagg.

Men, det er mange måter å lese koranen på. Så vidt jeg vet, er det kun menn som er skikket til å tolke koranen. Kanskje det er en sammenheng her.

Skrevet
Raja, IRN med flere sier det er en religiøs plikt. Da mener de vel at det er et religiøst plagg.

Uff Raja ja. Og...uff....IRN også.

Men, det er mange måter å lese koranen på. Så vidt jeg vet, er det kun menn som er skikket til å tolke koranen. Kanskje det er en sammenheng her.

Sikkert, og jeg leste nok ikke med størst innlevelse heller. :)

Husker ikke om jeg har skrevet det lenger opp i tråden, men jeg snakket med en muslim om dette for ikke så mange ukene siden. Vi var i Syria, og han bor i Syria (nevnes for å vise at hans synspunkt ikke var påvirket av norske muslimer). Jeg tok bl.a. opp dette med hodeplagg og at jeg ikke fant at det hadde støtte i Koranen. Han samtykket til dette...og sa at det var et familieanliggende....ikke et religiøst anliggende. Har snakket med muslimer i andre land om dette tidligere også, og ikke en eneste har sagt det har med religion å gjøre...noen har endog omtalte hele hodeplagget som gammeldags og tåpelig.

Kunne skrevet mye mer om denne samtalen, men det har sikkert ikke noe for seg.

Så jeg mener iallefall ikke at det er en religiøs plikt å bære hijab, men det er en religiøs plikt i henhold til islam å kle seg anstendig (ref. det å ikke danse toppløse rundt Kabaen).

Skrevet

Det er flere muslimer i Norge som også sier det ikke er en religiøs plikt. Det som provoserer meg med Raja&Co, er at de er så påståelige på at det er en religiøs plikt, og ikke en motebølge. Med fare for å høres ut som H. Storhaug, hvorfor har de selv en klesstil som ikke er i tråd med menns bekledningsregler?

De sier hijab er påbudt, mens niqab og burka er valgfritt. Jeg har tilgode å se hvor dette står skrevet.

Det triste med denne debatten synes jeg er de barna og kvinnene som ikke har valgfrihet. Selv om mange, sikkert de fleste i Norge i dag, velger selv, så må ikke de dette ikke gjelder glemmes.

Kanskje er det noe med å markere tilhørlighet og prøve å finne sine røtter. Det er nok ikke alltid lett å være muslim i Norge. Så kanskje kvinner som i Syria ikke hadde brukt hijab, ville brukt det her i Norge.

Skrevet (endret)
Det er flere muslimer i Norge som også sier det ikke er en religiøs plikt. Det som provoserer meg med Raja&Co, er at de er så påståelige på at det er en religiøs plikt, og ikke en motebølge. Med fare for å høres ut som H. Storhaug, hvorfor har de selv en klesstil som ikke er i tråd med menns bekledningsregler?

Ja, som nevnt i en annen tråd:

Man begynner unektelig å undre seg litt når man ser en muslimsk mann stå og skvette vann på seg selv i strandkanten ikledd en gjennomsiktig hvit badebukse, mens kona vasser ved siden av kledd i sort fra topp til tå.

Og Raja...uff...stakkar muslimer som må være bekjent av han.

De sier hijab er påbudt, mens niqab og burka er valgfritt.

Ja, de sier det og andre sier noe annet.

Og påbudt i forhold til hva...islam eller sin kulturs tradisjon?

Og husker jeg ikke feil, så er hijab et relativt nytt hodeplagg også...så det hadde selvfølgelig vært interessant om de hadde fortalt når dette påbudet kom.

Det triste med denne debatten synes jeg er de barna og kvinnene som ikke har valgfrihet. Selv om mange, sikkert de fleste i Norge i dag, velger selv, så må ikke de dette ikke gjelder glemmes.

Enig, men jeg tror nå at også det muslimske samfunn vil utvikle seg i en retning vi opplever som positivt.

Kanskje er det noe med å markere tilhørlighet og prøve å finne sine røtter. Det er nok ikke alltid lett å være muslim i Norge. Så kanskje kvinner som i Syria ikke hadde brukt hijab, ville brukt det her i Norge.

Tror du er inne på noe her også.

Men er det ikke det de sier om norsk-amerikanere også: Ingen er så norske som en norsk-amerikaner.

Utviklingen i mange muslimske land har vært stor de siste 30 årene. Ta f.eks. Pakistan. Mange pakistanske menn kom til Norge som arbeidsinnvandrere på 70-tallet. De kom fra et helt annet Pakistan enn hvordan landet er i dag, men det er de samfunnsnormene de kjenner...og det er disse normene de ber sin familie leve etter i Norge i dag. Men det vil endre seg det også...tror jeg.

I tillegg så er det nok fremdeles sånn at de fleste som innvandrer til Norge fra muslimske land er fra landsbygdene...og der har nok utviklingen vært litt annerledes enn i byområdene.

edit: skrivefeil

Endret av sixx
Skrevet (endret)
[...] Kanskje er det noe med å markere tilhørlighet og prøve å finne sine røtter. Det er nok ikke alltid lett å være muslim i Norge. Så kanskje kvinner som i Syria ikke hadde brukt hijab, ville brukt det her i Norge.

Men noe særlig lettere blir det ikke ved å markere avstand til resten av folket, i et land hvor nettopp dette med likhet er viktigere enn religion. Hvor bildet av folkekongen HM Kong Olav som betaler konduktøren, da han under oljekrisen tok trikkenen gang på søttitallet, var det som festet seg i folkesjela. Ikke kongelige karjeter og royalt tant og fjas. Likhet er viktig i Norge. I noen tilfeller dyrkes det til det ekstreme.

Men det er folkesjela. En del av det som gjør oss til nordmenn. Og en del av det menneskesynet, som gjorde det mulig for muslimer å komme hit i første omgang. Hvorfor er de så ivrige til å lage ris til egen tilslørede bak?

Nå har ikke dette så veldig relevans til den påkrevde verdinøytralitet en politikvinne skal vise utad i tjenesten. Men jeg nevner det nå, fordet.

Endret av Kamikatze
Skrevet
(...)

Utviklingen i mange muslimske land har vært stor de siste 30 årene. Ta f.eks. Pakistan. Mange pakistanske menn kom til Norge som arbeidsinnvandrere på 70-tallet. De kom fra et helt annet Pakistan enn hvordan landet er i dag, men det er de samfunnsnormene de kjenner...og det er disse normene de ber sin familie leve etter i Norge i dag. Men det vil endre seg det også...tror jeg.

I tillegg så er det nok fremdeles sånn at de fleste som innvandrer til Norge fra muslimske land er fra landsbygdene...og der har nok utviklingen vært litt annerledes enn i byområdene.

Det er nok stor forkjell på bygda og på landet ja. Jeg tror den del problemer oppstår pga. ekteskap mellom f.eks en kvinne som har bodd lenge i Norge og hennes fetter fra den pakistanke landsbygda. Han vil ha vanskeligheter med å forstå hennes levemåte, og vil ha bestemte oppfatninger hva angår barneoppdragelse osv.

Du er i tillegg ansvarlig for familen på en annen måte, gjør du noe galt, går det ut over hele familen. Og bor du i Oslo, er det lett å bli oppdaget dersom du gjør noe galt. Tenk på alle de pakistanske drosjesjåførene f.eks, som sladrer dersom de ser deg.

Skrevet
Men noe særlig lettere blir det ikke ved å markere avstand til resten av folket, i et land hvor nettopp dette med likhet er viktigere enn religion. Hvor bildet av folkekongen HM Kong Olav som betaler konduktøren, da han under oljekrisen tok trikkenen gang på søttitallet, var det som festet seg i folkesjela. Ikke kongelige karjeter og royalt tant og fjas. Likhet er viktig i Norge. I noen tilfeller dyrkes det til det ekstreme.

Men det er folkesjela. En del av det som gjør oss til nordmenn. Og en del av det menneskesynet, som gjorde det mulig for muslimer å komme hit i første omgang. Hvorfor er de så ivrige til å lage ris til egen tilslørede bak?

Nå har ikke dette så veldig relevans til den påkrevde verdinøytralitet en politikvinne skal vise utad i tjenesten. Men jeg nevner det nå, fordet.

Slik jeg ser på saken, skader det mange muslimer at IRN og lignende menn uttaler seg slik de gjør. Jeg har lett for å tenke at deres meninger gjelder muslimer. Men det er jo slettes ikke alle som støtter alle forslagene fra det holdet.

Flere muslimer er motstandere av hijab i politiet, flere muslimer mener muslimer må bli flinkere til også å tilpasse seg det norske samfunnet. Mange av imamene får kritikk for at de ikke snakker språket eller kan nok om det norske samfunnet.

Men, dette er lett å glemme når man ser uttalelser fra de muslimske mennene på avisas forside.

Og det har jo blitt slik at man er redd for å være kritisk til islam, for da blir man stemplet som fordommsfull og rasistisk. Flere ganger har jeg sett kritikk bli møtt med påstander om at den kritiske er xenofob.

Selv er jeg lei av alt snakket om hvor bra innvandringen er, når man ikke tar mer tak i problemene den har ført med seg. For som med alt annet, er det både positive og negative ting med å bli et multikulturelt samfunn.

Skrevet
Det er nok stor forkjell på bygda og på landet ja. Jeg tror den del problemer oppstår pga. ekteskap mellom f.eks en kvinne som har bodd lenge i Norge og hennes fetter fra den pakistanke landsbygda. Han vil ha vanskeligheter med å forstå hennes levemåte, og vil ha bestemte oppfatninger hva angår barneoppdragelse osv.

Du er i tillegg ansvarlig for familen på en annen måte, gjør du noe galt, går det ut over hele familen. Og bor du i Oslo, er det lett å bli oppdaget dersom du gjør noe galt. Tenk på alle de pakistanske drosjesjåførene f.eks, som sladrer dersom de ser deg.

Jepp

Er derfor det på en måte er så befriende å reise i muslimske land...og oppleve at levemåten er en helt annen enn det vi tror utfra det vi har kjennskap til etter norske forhold.

Mange av imamene får kritikk for at de ikke snakker språket eller kan nok om det norske samfunnet.

Og hvilke forutsetninger har egentlig imamene til å uttale seg som de ofte gjør i samfunnsspørsmål? Den eneste bakgrunnen de har, er noen år på en koranskole.....så blir de sendt avgårde for å tale Guds ord og være talsperson for sin menighets medlemmer. (Unnskyld,, men sånne folk kan virkelig være farlig....de har ofte ingen annen kunnskap enn den de har tolket fra Koranen + erfaringer fra tradisjonen på sitt eget hjemsted).

Men vi får se, deres egne hjemland blir jo mer og mer tilpasset en global verden....så da følger vel "utenlandsmuslimene" etter til slutt de også.

Gjest ballegurk
Skrevet
Av alle saker som angår innvandrerene. Så vil jeg si at denne saken er den som har minst betydning. Det finnes viktigere saker her i verden. En om man skal ha et plagg på hodet eller ikke

Du forenkler problemstillingen sterkt nå synes jeg. Hvis den hadde vært så lite viktig for hijabtilhengerene som du sier, hadde de vel akseptert at politiuniformen som den er? Og vi hadde ikke vært så nøye på uniformsreglene våre.

Prinsippsaken er veldig enkel sett fra mitt synspunkt. Jeg har ennå tilgode å se et overbevisende argument fra hijab-tilhengerene.

Skrevet
Det var dette jeg trodde: Muslimske kvinner bør helst ikke pågripe menn, i følge Islamsk Råd.

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=537088

Da er vel saken grei for hijaben: De som er så religiøse at de MÅ ha en hijab, kan heller ikke utføre vesentlige deler av jobben som politikvinne av de samme religiøse grunnene.

Gjest SV-velger
Skrevet
Da er vel saken grei for hijaben: De som er så religiøse at de MÅ ha en hijab, kan heller ikke utføre vesentlige deler av jobben som politikvinne av de samme religiøse grunnene.

Helt enig. viss en mulimsk kvinne mener det strider mot hennes religion å pågripe menn, så kan hun ikke bli politi. Så enkelt er det.

Gjest NEIIIIIIIIII
Skrevet
Det var dette jeg trodde: Muslimske kvinner bør helst ikke pågripe menn, i følge Islamsk Råd.

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=537088

Kvinnelige muslimske politibetjenter kan ikke bære en ettersittende uniform, mener lederen for Imamfaglig komité i Islamsk Råd, Ahmed Esmaili. Esmaili mener også at muslimske kvinner primært ikke bør pågripe menn. Årsaken er at muslimer ikke skal ha fysisk kontakt med personer fra det motsatte kjønn som de ikke er i familie med.

Dette er ikke i trå med mine seksuelle fantasier og dermed burde Storberget kommet på banen og beskyttet meg! Jeg er jo for hijab, for på den måten så kan jeg skille muslimske politidamer fra de kjedelige norske. Planen var å speide rundt etter en sprekk politidame med stram uniformsbukse over rumpa og godt utfylt blåskjorte og til slutt hijab. Da ville jeg hoppet frem og blottet meg!

På den måten ville jeg fått tilfredstilt mange av mine fantasier:

- Blottet meg i full offentlighet

- Politiuniformert dame som gir meg nærkontakt når hun tar meg

- Underdanighet når jeg ble lagt i bakken og satt på håndjern

- Nærkontakt med en uskyldsren muslimsk dame

- Bevist for hijab bærende at mannfolk utenfor familien kan bli opphisset av blandt annet hijab

- Bli satt bak lås og slå

Gjest ballegurk
Skrevet
Kvinnelige muslimske politibetjenter kan ikke bære en ettersittende uniform, mener lederen for Imamfaglig komité i Islamsk Råd, Ahmed Esmaili. Esmaili mener også at muslimske kvinner primært ikke bør pågripe menn. Årsaken er at muslimer ikke skal ha fysisk kontakt med personer fra det motsatte kjønn som de ikke er i familie med.

Dette er ikke i trå med mine seksuelle fantasier og dermed burde Storberget kommet på banen og beskyttet meg! Jeg er jo for hijab, for på den måten så kan jeg skille muslimske politidamer fra de kjedelige norske. Planen var å speide rundt etter en sprekk politidame med stram uniformsbukse over rumpa og godt utfylt blåskjorte og til slutt hijab. Da ville jeg hoppet frem og blottet meg!

På den måten ville jeg fått tilfredstilt mange av mine fantasier:

- Blottet meg i full offentlighet

- Politiuniformert dame som gir meg nærkontakt når hun tar meg

- Underdanighet når jeg ble lagt i bakken og satt på håndjern

- Nærkontakt med en uskyldsren muslimsk dame

- Bevist for hijab bærende at mannfolk utenfor familien kan bli opphisset av blandt annet hijab

- Bli satt bak lås og slå

:ler:

Gjest Gjest_hmm_*
Skrevet
Planen var å speide rundt etter en sprekk politidame

Eh, jeg mistenker nesten at denne ordfeilen var bevisst...

Skrevet

Vil di muslimse kvinnene bli politi og bære uniformen her i norge, da kan dem bruke uniformen som den er. tror ikke d er veldig mange som kommer til og ta dem seriøst hvis dem skal gå med politi uniform og hijab.

Og dessuten, syns jeg dem skal respektere at sånn er den norske uniformen.. Og når d også motstrider dems religion at muslimske kvinner ikke skal i nærkontakt med motsatt kjønn utenom familie har dem ingenting som politi å gjøre. kan dem se bort fra den "loven" dems, kan dem også se bort ifra "loven" dems om hijab.

Skrevet

Det er et moment i denne saken som ikke har kommet frem her, nemlig at den overvektige trebarnsmoren som startet det hele, og som aldri vil bli opptatt på politihøyskolen sa i et intervju at denne loven åpner det for at kvinner med hijab kan gå inn i alle typer jobber. Da kan vi se dommere, lærere osv. i hijab.

Når vi ser hvilke tilpasninger arbeidsgiver da må gjøre for å tilpasse disse kvinnenes religiøse overbevisning i tillegg til presset mot andre muslimske jenter om å bære en "ærbar" hijab, sier det seg selv at samfunnet vil bli sterkt islamisisert på kort tid.

Gjest Wolfmoon
Skrevet

Jeg syns det er fantastisk at islamsk råd ikke ser problemet med at muslimske politimenn arresterer kvinner jeg, problemet med at man ikke skal røre noen av det andre kjønn må da bli akkurat det samme! Eller har jeg gått glipp av noe vesentlig her :klø:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...