Gå til innhold

Hijab i politiet

Gjest Gusj

Anbefalte innlegg

Gjest CookieMonster

Politiet skal være nøytralt. Hvorfor skal folk få trasse igjennom noe så idiotisk bare fordi de er religiøse. Dersom det er kors på uniformen i dag, så burde det også fjernes ettersom kristendommen i dag ikke representerer noe flertall i Norge. Religion og stat hører ikke sammen.Hvis de ikke er villige til å ofre skautet de har på hode, da hører de ikke hjemme i norsk politi. Det sier jo sitt når nærmere 90% av det norske folk er imot det. Dette burde politikerne høre på. Politiets fellesforbund er også sterkt imot det, og det burde gjøre utslaget.

Den regjeringen vi har nå har gjort mange feil. Det er jo ikke lenge siden vi hadde forslaget om religionskritikk, noe som også var helt absurd..

Det blir bedre i dette landet når vi får en ny borgelig regjering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Noen nevnte for er par sider siden at vi "vet snart ikke hva som er norsk lenger", og jeg tror en del av problemet ligger der. Innvandrere (eller barn av innvandrere) begynner nå å bli mer synlig i samfunnet på flere måter. Jeg mener det blir feil å snakke om "deres kultur" og "vår kultur". Kvinner med hijbab er nå en del av norsk kultur. Hvis innvandrere skulle kommet hit og utelukkende absorbert den kulturen som var uten at vi ble påvirket av dem, så er det ikke lenger snakk om integrering, men assimilering.

Jeg tror mange nordmenn nå føler en motvilje mot den kulturendringen de ser, men jeg mener den er uungåelig så lenge vi har et multikulturelt samfunn og ikke ønsker å gå tilbake til assimileringspolitikk. Norsk kultur er ikke, og har aldri vært, en statisk "ting" man kan plassere i en boks, peke på og si "det er norsk kultur". Kulturen er i stadig endring og blir alltid påvirket utenfra.

Jeg mener bestemt å ha lest at de som integreres best er de som assimileres mest. Hvorfor skal man være så redd for assimilering?

Til Tabris.

Er det dette du ønsker skal påvirke norsk kultur??

Interessant lesning.

http://www.dagbladet.no/kultur/1997/12/23/47992.html

Veldig god artikkel. Og denne forfatteren kan knappest beskyldes for verken fremmedfrykt eller andre ord man gjerne tyr til når argumentene faller dødt til marken.

http://www.dagbladet.no/2009/02/12/nyheter...litiet/4812650/

Jeg er så utrolig glad for at hun sier dette.

Også en veldig bra artikkel.

Det er ingenting annet enn diskrimerende tankegang. Hvorvidt en person er i stand til å gjøre en god jobb som politi må avgjøres utfra personens handlinger i jobbsammenheng, ikke antagelser og spekualasjoner basert på fremmedfrykt.

Viktig poeng. Nettopp derfor mener jeg det er viktig å få inn hijab i politiet, for å vise folk at kvinner med hijab faktisk bare er mennesker på godt og vondt som alle andre, og at islam ikke er dette forferdelige monsteret som mange dessverre later til å tro.

Hva med skjørtet? Ødelegger ikke det enhetsuniformeringen også?

Dette trenger ikke være så dramatisk som man legger det opp til å være. En diskre hijab som går i samme farge som uniformen ødelegger svært lite. For meg er det ikke hijab eller ikke hijab som er hovedproblemet - det er det enorme fremmedhatet som kommer frem i debatter som dette som skremmer meg. Og nei, det er ikke muslimers feil. Hver og en person har selv ansvar for egne holdninger.

Du kommer stadig trekkende med ord som fremmedfrykt og diskriminering. Du skal ikke se bort fra at enkelte tenker mer med hodet enn med følelsene, og at de ser den større helheten i et litt videre perspektiv enn du gjør.

Når jeg (og sikkert de fleste andre) er i mot et religiøst plagg i politiet, så har det neppe noe med fremmedfrykt å gjøre. Hva skulle jeg ha å frykte fra en politikvinne i hijab. Eller samelue, for den saks skyld. Det er virkelig ikke DET som er poenget.

Også en veldig god og oppklarende artikkel på hijab og dens betydning/misjon.

Og når vi nå er inne på lenker, så jeg synes jeg denne var bra:

http://www.aftenposten.no/meninger/signert...icle2920999.ece

Justisministeren er blitt skyteskiven til de med frykt for det fremmede som har inntatt en militant form i sin streven for at noen tøystykker ikke blir innlemmet i den norske politiuniformen.

Artig hvordan han klarer å få hele debatten til å dreie seg om "noen tøystykker" som om hijaben ikke er noe mer enn f.eks. et par sokker. :roll:

Poenget mitt er at det er feil å si at politiuniformen skal fortsette å være verdinøytral, for det har den aldri vært.

Det jeg synes er mest negativt med hijab i politiet er folks reaksjoner rundt det. Hvis folk ikke hadde reagert negativt, hvis disse kvinnene gjorde en like god jobb som alle andre politifolk - hva er det da man sitter igjen med som motargument?

"Hvis folk ikke hadde reagert negativt"... det er jo noe av hele problemet da, Tabris. I en fullkommen verden med fullkomne mennesker, ville slikt aldri ha vært noe problem, men man få faktisk ta en reality check og se hvor man faktisk står og ikke hvor man skulle ønske man stod. Idealisme er en fin bil, men den henger ikke alltid på greip.

Når ble det et argument hva andre muslimske land gjør? Jeg trodde alt de gjorde og sto for burde skys som pesten. ;)

Jeg kjenner ikke til hvilke land som har forbud og hvorfor de har det. Jeg forholder meg til saken i Norge.

Fordi du neppe kan bruke argumentet "fremmedfrykt" når det gjelder muslimske land? Burde du ikke heller stikke fingeren i jorda og se om du klarer å få grep om hva debatten og motstanden egentlig går på, istedet for din egen oppfatning av fremmedfrykt/hat og diskriminering?

Og når det gjelder dine stadig tilbakevennende utsagn om at den norske politiuniformen per i dag ikke er verdinøytral, så bør du kanskje nok en gang lese alle de innleggene som faktisk forklarer deg forskjellen på symboler som representeter den norske stat, og personlige, religiøse symboler. Du sammenligner epler og appelsiner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener bestemt å ha lest at de som integreres best er de som assimileres mest. Hvorfor skal man være så redd for assimilering?

Vet ikke hva som er kilden din, men mener du virkelig det er et mål at folk skal assimileres??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hva som er kilden din, men mener du virkelig det er et mål at folk skal assimileres??

Ikke nødvendigvis helt og fullt, misforstå meg rett. Jeg fortalte bare hva jeg har lest ett eller annet sted i forbindelse med disse stadig repeterende debattene her og andre steder. Jeg skal se om jeg kan finne noe mer om det.

Ellers vil jeg poste denne tråden om igjen, for det var virkelig en interessant artikkel om hijab og hva den står for:

http://www.aftenposten.no/meninger/kronikk...ticle722052.ece

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke nødvendigvis helt og fullt, misforstå meg rett. Jeg fortalte bare hva jeg har lest ett eller annet sted i forbindelse med disse stadig repeterende debattene her og andre steder. Jeg skal se om jeg kan finne noe mer om det.

Ikke let for min skyld da Mysan...jeg har vel i grunnen en mening om det som vanskelig kan endres uansett. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke let for min skyld da Mysan...jeg har vel i grunnen en mening om det som vanskelig kan endres uansett. :)

Jeg finner det ikke igjen i farta heller, derimot fant jeg en innmarii fin artikkel som sier det motsatte, men den hører hjemme i en egen tråd :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest fargefarge
Det jeg synes er mest negativt med hijab i politiet er folks reaksjoner rundt det. Hvis folk ikke hadde reagert negativt, hvis disse kvinnene gjorde en like god jobb som alle andre politifolk - hva er det da man sitter igjen med som motargument?

Spiller det noen rolle, så lenge folk reagerer negativt? Jeg velger da å sympatisere med behovene til de som reagerer negativt, framfor de som bærer hijab.

Det virker som om du tar utgangspunkt i at det er prinsipper du kan resonnere deg fram til, som vil fortelle deg om det er rett eller galt å tillate bruk av hijab, jeg driter i rett og galt, og sier bare hvilke konsekvenser jeg foretrekker. What's in it for me.

Å se på prinsipper, gir ofte et videre perspektiv på hva en har fordeler av, som en slags generell livsinnstilling. Slik forstår jeg hvordan disse prinsippene du klamrer fast til, om frihet, kulturell sameksistens, stor takhøyde for variasjoner i preferanser osv har oppstått i hodet ditt, og det gjør sannsynligvis at du er en behagelig person å ha med å gjøre i mange sammenhenger, om du ikke sklir ut til å bli en "prektig moralsk pekefinger."

Men det er en ulempe med å ha en snill strategi (=prinsippene dine, rent biologisk), det er at det også er høy sjanse for at du blir utnyttet. Selv om det i det daglige gir deg mest, ved å være "snill," (tit-for-tat strategi) så vil det aldri lønne seg å være den snille om du f.eks skal jobbe med kun slemme personer som tar og tar og aldri gir noe tilbake. Les om prisoner's dilemma.

Religiøs kultur er en psykopatisk kultur. Den gir deg ikke tilbake respekt, om du gir den fritt spillerom. Den er en parasitt på liberalismen. Den utnytter mennesker som deg, Tabris, og når de har vokst seg sterke nok, ender du opp med ekstreme tilstander som i USA, hvor religiøsiteten skaper f.eks press om kreasjonisme i skolen, og blir som en tvangstrøye for ikke-religiøse. Religiøse bryter mot prinsippet om gjensidighet, de vil ha frihet til sin ekstremisme, men går imot friheten til ikke-religiøse. Dette er en krig, vi ikke-religiøse er dømt til å tape, om ikke de religiøse foretrekker vestlige verdier, og ser på sin egen religion som et irrasjonelt stengsel. Da er ikke veien å gå å gi religiøse forfordeling på noen som helst måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det burde vært forbudt for politet å kle seg i lasoronklær når de menger seg på plata, forbud mot å bruke finlandshette når de bruker automatvåpen, forbud mot å ha på seg palestinaskjerf når de går i demonstrasjonstog eller kle seg sivilt dersom de er i tjeneste i den hensikt å fange noen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ikke parallellene til debatten rundt hijab til uniform, Waco. Kan du utdype?

Jeg vet at du er udelt FOR at VI tilpasser oss den enkelte innvandrers ønsker, men jeg vil allikevel gjerne ha noen reelle argumenter fra deg i sakens anledning, som ikke bare renner ut i personlig irritasjon fordi ikke alle tenker som deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge politiet går i hva som helst når de har tjeneste som sivilpersoner så kan muslimske jenter vel gå i hva som helst?

Mysan, føler du at det skal være forbudt for en lærinne å bruke hjiab?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, en lærerinne må gjerne bruke hijab. Hun representerer ikke staten på samme måte som en polititjenestemann/kvinne.

En kvinnelig politibetjent må gjerne også bruke hijab hvis hun er ute på spaning eller annet som krever sivilt utseende, men det er ikke det vi diskuterer her vet du. Her diskuterer vi uniform.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten; etter å ha lest hva hijaben egentlig er og hva den i utgangspunktet står for politisk, så er jeg kanskje imot at den brukes i skolen også. Det er jo politisk meningspåvirkning.

Da er jeg mer for at de kanskje tok tilbake de opprinnelige hodeplaggene sine, fra sine respektive land og kulturer.

Endret av mysan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Walid Al-Kubaisi om hijab

Han har skrevet flere artikler om emnet, denne mannen, og i denne artikkelen sier han bl.a.:

Aldri i min villeste fantasi hadde jeg forestilt meg at Norge skulle gå inn for ordningen som Politidirektoratet nå har sagt ja til. Det er et trist kapittel i landets historie hvis hijab blir tillatt til politiuniformen. Jeg vet at nordmenn forsvarer hijaben med argumenter hentet fra norsk sammenheng – som respekt for tro og religion, det å gi det flerkulturelle rom til å utfolde seg, respekt for individets frihet og toleranse for forskjeller i klesdrakt og tanker. Men om man hadde dukket litt under overflaten og skaffet seg innsikt i erfaringer fra muslimske land, ville vi nok ikke sett et så avslappet forhold til hijaben.

Vil ikke - vil ikke - vil ikke! Vi er snille og gode og hensynsfulle, og...

ja...

Det betyr på ingen måte at enhver kvinne som bærer hijab er islamist, liksom en kvinne iført et palestinaskjerf ikke nødvendigvis er palestiner. Men vi har symbolet i et nøtteskall: Islamistene har et prosjekt for å islamisere samfunnet. Og de sier det rett ut at det er det de vil gjøre. Den egyptiske Al-Qaradawi, sentral tenker i Det muslimske brorskap og leder for det europeiske fatwa-rådet, har sagt dette utallige ganger på arabisk TV og på sin arabiske webside. Utsagnene er også blitt oversatt til norsk og publisert på nettet. Og Al-Qaradawi er den som gav fatwaen om demonstrasjonen mot Frankrikes hijab-forbud. Har ikke politiet vurdert dette? Har de ikke eksperter som kan arabisk?

Nei, nei,nei - dette er nok ikke sant. Dette er bare propaganda fra de fremmedfiendtlige... ikke sant, vel?

Det har opp gjennom århundrene kostet Europa mye blod og smerte å skille stat fra kirke og politikk fra religion. Tillates hijab i politiuniformen svekkes dette skillet. Hijaben er et politisk-religiøst symbol som brukes som offentlig forkynnelsesredskap. Norge er et kristent land med kristendommen som religion, men staten driver ikke med kristen misjon og tillater ikke statlig kristen forkynnelse. Tillates hijaben vil det automatisk bety at staten forkynner islam.

Det flerkulturelle samfunn blir ikke mer flerkulturelt om politiet tillater hijab til uniformen. Snarere er det et bevis på at det flerkulturelle samfunn har mislykkes. Et flerkulturelt samfunn innebærer at fremmede kulturer har rett til å bli en del av samfunnet når disse kulturer og religioner integrerer seg i demokratiet. Islam burde da integreres og tilpasses demokratiet, ikke motsatt. Hijab-spørsmålet er et bevis på at islam ikke klarer å tilpasse seg demokratiet, og for å unngå kollisjon integrerer demokratiet seg i islam.

Og sånn burde det være... Eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest fargefarge

OK, la oss bare stadfeste et par selvfølgeligheter, for å unngå at dette blir en flisespikkerdiskusjon - det er ikke mulig å slå fast at alle muslimer har den samme målsetningen, og er like misjonerende. Holdninger underligger en fordeling, og islamist er et dårlig begrep, da den innbyr til blokk/svart-hvitt ordlegging.

La meg i stedet sammenfatte noen punkter.

Fordeler med å tillate vikinghjelmer under politilua: mindre misnøye blant religiøse minoriteter, jo mer akseptert det er med religiøse uttrykk både på arbeidsplassen og i offentlige rom, uansett yrke.

Potensielle ulemper: Folk venner seg til tanken om at det er riktig generelt å redusere andre hensyn for å etterkomme religiøse menneskers behov. Som f.eks å nekte personer innreise, fordi de virker provoserende på religiøse aper. Slippery slope.

Flere ulemper:

Folk reagerer negativt på det, og det gjør polititjenestene mindre brukervennlige for store deler av den ikke-muslimske befolkningen.

Religiøse mennesker er potensielt ubehagelige som politifolk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK, la oss bare stadfeste et par selvfølgeligheter, for å unngå at dette blir en flisespikkerdiskusjon - det er ikke mulig å slå fast at alle muslimer har den samme målsetningen, og er like misjonerende. Holdninger underligger en fordeling, og islamist er et dårlig begrep, da den innbyr til blokk/svart-hvitt ordlegging.

La meg i stedet sammenfatte noen punkter.

Fordeler med å tillate vikinghjelmer under politilua: mindre misnøye blant religiøse minoriteter, jo mer akseptert det er med religiøse uttrykk både på arbeidsplassen og i offentlige rom, uansett yrke.

Potensielle ulemper: Folk venner seg til tanken om at det er riktig generelt å redusere andre hensyn for å etterkomme religiøse menneskers behov. Som f.eks å nekte personer innreise, fordi de virker provoserende på religiøse aper. Slippery slope.

Flere ulemper:

Folk reagerer negativt på det, og det gjør polititjenestene mindre brukervennlige for store deler av den ikke-muslimske befolkningen.

Religiøse mennesker er potensielt ubehagelige som politifolk.

Og lenger ned i dumheten går det nok ikke an å dra denne diskusjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud, for en teit debatt.

Typisk norsk å la dette bli et viktig spørsmål: Dagsnytt og aviser lager store saker om dette og det vises filmklipp fra store folkemøter der folk på talerstolen møter massiv halleluhja-stemning for et stotrende barneskole-innlegg.

Give me a break.

Bruk politiuniform og rett dere etter reglene som gjelder her. Punktum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Gjeste Blondie65
Så lenge politiet går i hva som helst når de har tjeneste som sivilpersoner så kan muslimske jenter vel gå i hva som helst?

Mysan, føler du at det skal være forbudt for en lærinne å bruke hjiab?

Gjør du deg så dum med vilje? Det er snakk om UNIFORMERT POLITI her. Ikke undercover politi. Det er spørsmål om POLITIUNIFORMSREGLEMENTET skal utvides for å tillate hijab.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem var det som brakte diskusjonen rundt hijab i politiet på banen her i Norge?

Såvidt meg bekjent var det én muslimsk kvinne som ytret ønske om å kunne bruke hijab til uniformen, ellers ville hun ikke søke seg inn på politiutdannelsen. Som snille og gode nordmenn, ga "vi" etter for hennes ønske. Man er jo forståelsesfull, må vite... snill, god og inkluderende til det absurde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...