Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
Nei, det gjør det ikke. Det er ingenting som tilsier at en kvinne som bærer hijab ikke er nøytral. Hva vet du om at alle etniske, hvite politimenn er nøytrale i det de mener personlig?

Jo, det gjør det. Hele poenget med uniformen er det er den du skal adlyde og ikke personen som bærer den. En hvilken som helst person som har gjennomført poltiskolen, uavhengig av kjønn, hudfarge og religion kan bære den. Det er fortsatt uniformen du adlyder. Altså i det øyeblikket du tar på deg uniformen så sluttet du å være en person, du blir en delt av den store politimannen til staten.

Men i det øyeblikket du flagger religionen din så skiller du deg ut ifra den store politimannen til staten. Det er her faren ligger, det vill være med på å redusere legitimiteten til politiet.

Siden skautet er en så god ide for deg? Hva med burkaen da, tross alt det er jo et frivillig religiøst symbol.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Ja, det kan han, men en AP-mann har ikke en plikt til å gå med en slik logo. Kvinner som går med hijab føler selv de har en religiøs plikt til å gjøre det, og dermed har man et voksende antall nordmenn som blir utestengt fra et yrke hvis de ikke får gå med hijab. Det synes jeg er problematisk.

Jeg har aldri skjønt dette; kanskje det er fordi jeg overhodet ikke er religiøs. Hvorfor skal en religiøs plikt teller mer enn andre ønsker? Hvis en politimann har en umettelig trang til å gå med Arbeiderpartilogo, hvorfor skal ikke dette være like legitimt som en "plikt" fra en eller annen entitet som det ikke en gang finnes noe bevis for. Man kan si mye om Jens Stoltenberg, men han eksisterer i hvert fall.

Skrevet

Politijab er IKKE påbudt iflg koranen!

Skrevet
Jeg har aldri skjønt dette; kanskje det er fordi jeg overhodet ikke er religiøs. Hvorfor skal en religiøs plikt teller mer enn andre ønsker? Hvis en politimann har en umettelig trang til å gå med Arbeiderpartilogo, hvorfor skal ikke dette være like legitimt som en "plikt" fra en eller annen entitet som det ikke en gang finnes noe bevis for. Man kan si mye om Jens Stoltenberg, men han eksisterer i hvert fall.

Det kan være du ikke skjønner det fordi du ikke er religiøs, men jeg vil tro det er mulig å forstå dette uansett.

Vi lever nå i et mer og mer multikulturelt samfunn, hvor flere og flere norske statsborgere har et annet forhold til religion enn hva mange nordmenn har. Hvis vi skal klare å fungere sammen så må vi ha gjensidig forståelse og respekt for hverandre - som norske statsborgere. Ikke "vi" mot "dem".

For mange nordmenn er da hijab en religiøs plikt. Religion er for mange en såpass stor del av deres liv, og såpas viktig, at vi i stedet for å insistere på at de skal endre det for å "bli som oss nordmenn" heller kan leve side om side med det.

Men, ja, norske lover og regler skal følges. Og det har de også her blit gjort siden disse kvinnene har brukt lovlige virkemidler for å forsøke å påvirke norske lover - slik alle norske statsborgere kan gjøre. Men dette skal selvsagt gå begge veier, så hvis de ikke kan f.eks arrestere menn så blir det en såpass stor begrensning i jobben at de ikke passer der. Men hvis de kan utføre en like god jobb som andre, så ser jeg ikke problemet.

Vi andre må lære oss at det er mulig å ha to tanker i hodet samtidig - å både overholde en religiøs plikt om hodeplagg samtidig som man gjør en god jobb som politikvinne. Jeg tror ingenting jeg, eller andre, sier vil endre folks holdninger her. Det eneste som kanskje kan endre det er erfaring og tid. Erfaring med at kvinner med hijab gjør en god jobb og tid til å la gamle fordommer og gammel frykt forsvinne. Jeg regner med det egentlig vil ta en hel generasjon, egentlig.

Skrevet

La meg snu litt på det:

På samme måte som at det blir feil å automatisk tro at hvis f.eks en svart mann får avslag på en søknad så er det rasistisk begrunnet så blir det like feil å automatisk tro at fordi man bærer hijab så klarer man ikke å være profesjonell som politikvinne.

Gjest postsekk
Skrevet
La meg snu litt på det:

På samme måte som at det blir feil å automatisk tro at hvis f.eks en svart mann får avslag på en søknad så er det rasistisk begrunnet så blir det like feil å automatisk tro at fordi man bærer hijab så klarer man ikke å være profesjonell som politikvinne.

Det blir ganske naturlig å tenke at man ikke klarer å skille jobb og privatliv ja.

Fordi, man tydeligvis ikke klarer det..

Skrevet
Vi andre må lære oss at det er mulig å ha to tanker i hodet samtidig - å både overholde en religiøs plikt om hodeplagg samtidig som man gjør en god jobb som politikvinne. Jeg tror ingenting jeg, eller andre, sier vil endre folks holdninger her. Det eneste som kanskje kan endre det er erfaring og tid. Erfaring med at kvinner med hijab gjør en god jobb og tid til å la gamle fordommer og gammel frykt forsvinne. Jeg regner med det egentlig vil ta en hel generasjon, egentlig.

Hvis det handler om toleranse overfor islam som religion, hvorfor er det da slik at hijab er forbudt i mange muslimske lands politistyrker? Ser du på disse landene som trangsynte og diskriminerende også - overfor seg selv? :)

Skrevet
Hvis det handler om toleranse overfor islam som religion, hvorfor er det da slik at hijab er forbudt i mange muslimske lands politistyrker? Ser du på disse landene som trangsynte og diskriminerende også - overfor seg selv? :)

Når ble det et argument hva andre muslimske land gjør? Jeg trodde alt de gjorde og sto for burde skys som pesten. ;)

Jeg kjenner ikke til hvilke land som har forbud og hvorfor de har det. Jeg forholder meg til saken i Norge.

Skrevet
Det blir ganske naturlig å tenke at man ikke klarer å skille jobb og privatliv ja.

Fordi, man tydeligvis ikke klarer det..

For mange muslimer er ikke religion en privatsak slik religion har blitt i Norge i dag. Vårt samfunn og vår kultur er i ferd med å forandre seg, og jeg tror det er bedre å ta det inn over seg fremfor å forsøke med alt en har og stenge døren for å lage et slags kunstig skille og en kunstig vakuum-kultur som skal være "norsk".

Skrevet
Når ble det et argument hva andre muslimske land gjør? Jeg trodde alt de gjorde og sto for burde skys som pesten. ;)

Jeg kjenner ikke til hvilke land som har forbud og hvorfor de har det. Jeg forholder meg til saken i Norge.

Det er interessant fordi det viser at også muslimske land ser det problematiske i å blande religion og maktsutøvelse. Dermed faller argumentet om at et forbud nødvendigvis er rasistisk/diskriminerende sammen.

Det er ikke enighet i den muslimske verden om at det er naturlig med hijab i politiet, og da er det ikke så rart at det møter motstand her også. Personlig tror jeg vi vil se tilbake på dette om 100 år og si "det var godt vi holdt på prinsippene våre".

Skrevet
Det er interessant fordi det viser at også muslimske land ser det problematiske i å blande religion og maktsutøvelse. Dermed faller argumentet om at et forbud nødvendigvis er rasistisk/diskriminerende sammen.

Jeg vet ikke om jeg synes et eventuelt forbud i seg selv er rasistisk/diskriminerende, men holdningen om at kvinner med hijab automatisk ikke kan gjøre en nøytral og profesjonell jobb som politi er like feil som å si at en svart mann som får avslag automatisk får det fordi han er svart.

Det er ikke enighet i den muslimske verden om at det er naturlig med hijab i politiet, og da er det ikke så rart at det møter motstand her også. Personlig tror jeg vi vil se tilbake på dette om 100 år og si "det var godt vi holdt på prinsippene våre".

Det er ikke enighet i den muslimske verden fordi islam er ganske mye mer mangefasettet enn hva mange later til å tro.

Ellers håper jeg vi ser tilbake om hundre år og sier "det er bra vi ikke lot oss styre av frykt og fordommer".

Gjest Gjeste Blondie65
Skrevet
La meg snu litt på det:

Tabris du blander totalt sammen så mange ting at det nesten er umulig å holde følge.

Man kan ikke VELGE sin hudfarge. Jeg er hvit for jeg er født i Norge, en annen kan ha mørk hudfarge fordi han er født i Nigeria.

Religion derimot - og ikke minst hvor stor innflytelse dette har i ens liv og i ens karriere - det VELGER MAN! Det går ikke an å sidestille diskriminering pga hudfarge med "diskriminering" pga religion. Det er to forskjellige ting det.

Jeg foreslår også at du leser noen av de linkene som er lagt ut her angående historien bak hijab, da vil du se at det mest sannsynlig ikke finnes grunnlag for dette i koranen, akkurat like lite som det finnes grunnlag for kristne til å diskriminere kvinner i det nye testamente i Bibelen. Likevel velger noen å TOLKE koranen dit hen at kvinner skal være tildekket til det ekstreme og andre tolker bibelen dit hen at kvinner skal diskrimineres og er mindre verdig mannen.

Jeg forstår rett og slett ikke Tabris at du ikke forstår at din bifalling av hijab som tilbehør til en tjenestemannsuniform er med på å bifalle et negativt kvinnesyn som er laget for at kvinnen skal kjenne sin plass. Det er til og med et nymotens påfunn som ble populært etter at Komeini kom til makten i Iran.

Vi bor i Norge, her reagerer vi sterkt på denne typen kvinnediskriminering - mange av oss vil ikke at det offentlige skal bifalle og legitimere dette.

Gjest fargefargefarge
Skrevet
Religion derimot - og ikke minst hvor stor innflytelse dette har i ens liv og i ens karriere - det VELGER MAN! Det går ikke an å sidestille diskriminering pga hudfarge med "diskriminering" pga religion. Det er to forskjellige ting det.

Tja. Du velger ikke dine foreldre, og det er påfallende hvordan religiøs tilknytning henger sammen med oppvekstvillkår. Denne fri-valg teorien er litt, skal vi si, lettere overforenklet.

Jeg forstår rett og slett ikke Tabris at du ikke forstår at din bifalling av hijab som tilbehør til en tjenestemannsuniform er med på å bifalle et negativt kvinnesyn som er laget for at kvinnen skal kjenne sin plass. Det er til og med et nymotens påfunn som ble populært etter at Komeini kom til makten i Iran.

Det liberale dilemma...

Gjest fargefargefarge
Skrevet
Nok en gang: Et skaut gjør at Poltietpersonens nøytralitet går rett ut vinduet. Skautet gjør at du blir noe annet en en av de myndighets personene til staten.

Javel, det kommuniserer partisk holdning til en gruppe. So? Bare det å være politi kommuniserer jo at du stemmer Frp og ønsker innvandrere ditt peppern gror.

Skrevet

Vi bor i Norge, her reagerer vi sterkt på denne typen kvinnediskriminering - mange av oss vil ikke at det offentlige skal bifalle og legitimere dette.

Det er fordi jeg ikke ser på det som kvinnediskriminerende så lenge kvinnene selv velger å ha på hijab. Jeg trodde nemlig at kvinnekampen handlet om kvinners rett til å velge, ikke at vi skal fortelle andre kvinner hva som er diskriminerende og ikke.

Ang. hijabs historie så motgår Muhammad Usman Rana dette at hijab ikke er eldre enn 70-tallet. Jeg kan ikke si at det han sier er riktig, men det gjør i hvertfall at jeg ikke automatisk svelger det motsatte heller.

Gjest enda en gang
Skrevet
La meg snu litt på det:

OMG! Ikke si at du nevner dette. Dette kan overhodet ikke sammenlignes.

Man velger ikke hvilken hudfarge man blir født i. Men velger om man vil være religiøs. Man velger hvilken religion man tror på. Og ikke minst så velger man å gå med religiøse symbol.

Det er helt rart at man ikke ser problemet at noen som er så konservativt religiøse at de ser på det som plikt å gå kledd slik og slik ikke strider mot det å være en objektiv og nøytral person som skal kun fremme og følge Norges lover. Og igjen, så er det det samme om man er kristen, muslim, jøde, hindu osv.

Og vær så snill og slutt med å brunbåse alle som kommer med argument som du ikke klarer å møte i denne debatten. Slike tåpelige utsagn er det som gjør at folk løper rett til FrP. Svært mange som er engasjert i denne debatten, har i motsetning til det du ser oss som, forståelse og ønske for at politiet skal rekruttere fra minoriteter. Men vi synes at dette er feil vei å gå.

Gjest postsekk
Skrevet
Jeg vet ikke om jeg synes et eventuelt forbud i seg selv er rasistisk/diskriminerende, men holdningen om at kvinner med hijab automatisk ikke kan gjøre en nøytral og profesjonell jobb som politi er like feil som å si at en svart mann som får avslag automatisk får det fordi han er svart.

Det er ikke enighet i den muslimske verden fordi islam er ganske mye mer mangefasettet enn hva mange later til å tro.

Ellers håper jeg vi ser tilbake om hundre år og sier "det er bra vi ikke lot oss styre av frykt og fordommer".

Jeg vil vel heller si at det er mange av de som argumenterer for hijab som styres av sin frykt for å virke politisk ukorrekte, eller rasistiske. Jeg trenger egentlig bare én grunn for at jeg ikke vil at hijab skal tillates i politiet, og det er fordi jeg ikke vil at politiet skal sees som enkeltpersoner.

Her er definisjonen av ordet uniform:

I unifor'm f1 el. m1 (av II uniform) tjenestedrakt, antrekk som brukes av personer i samme stilling el. av en bestemt gruppe generalsu-, politiu- / speidernes u- / bære, gå i u-

II unifor'm a1 (gj fr fra lat., av uni- og form) ensartet, ikke individualisert, konform innta u-e standpunkter

Legg merke til II.

Gjest postsekk
Skrevet
Javel, det kommuniserer partisk holdning til en gruppe. So? Bare det å være politi kommuniserer jo at du stemmer Frp og ønsker innvandrere ditt peppern gror.

Jeg skal fortelle onkelen min at han slett ikke er en arbeiderparti-mann, slik han har påstått i alle år. Takk for opplysningen (,idiot).

Skrevet
Det er fordi jeg ikke ser på det som kvinnediskriminerende så lenge kvinnene selv velger å ha på hijab. Jeg trodde nemlig at kvinnekampen handlet om kvinners rett til å velge, ikke at vi skal fortelle andre kvinner hva som er diskriminerende og ikke.

Man skal ikke godta at noe er frivillig helt uten videre, nei.

Når politiet oppsøker en kvinne som blir slått av mannen sin, vil hun ofte bagatellisere det hele og si at hun ønsker å bli hos mannen frivillig. Det betyr ikke at storsamfunnet skal svelge det og la være å bry seg. Vi skal ikke la noen velge noe som er fundamentalt galt.

Gjest fargefarge
Skrevet
Ja jøss, flott artikkel! Likte særlig dette:

For som vi alle vet, så er jo det å ha et navn eller utseende som antyder noe om ens etnisitet, akkurat det samme som å gå med et plagg som skriker ut hva slags religion en har. :scorpis::roll:

Edit:

Jeg støtter deg, 100%!

Hvor nøytralt politiet er, avhenger BÅDE av ting knyttet til politiet selv, OG hvordan folk ellers SUBJEKTIVT oppfatter politiets nøytralitet.

At en politibetjent med mørk hudfarge kan bli oppfattet som nøytral av en hvit trebarnsmor på blinderen, innebærer ikke at en nynazist på nordstrand ser på dette likt. En universell nøytralitet fins ikke.

Det er mange vikarierende argumenter i denne debatten. For meg er det to ting som står klart. 1. jeg hater religion, islam og hijab. 2. Det kan tenkes det allikevel er fordelaktig å tillate hijab i politiet, med tanke på å minke misnøyen blant de mer religiøse nordmennene vi dessverre har inkorporert i samfunnet.

Veien til sannhet åpnes, i det du finner din egoistiske grunn til standpunktet du tar i denne saken. Hva som er din indre motivasjon for å være for eller imot. Og da er det denne grunnen som er den ærlige, ikke fabrikerte argumenter om nøytralitet og annen BS.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...