Gjest Gjeste Blondie65 Skrevet 21. februar 2009 #521 Skrevet 21. februar 2009 Her må vel media, og da spesielt aftenposten ta litt av skylda. De bestemmer i stor grad hvem som skal få ytre seg. Mener å ha hørt at en god del innlegg har blitt refusert. Denne saken viser hvor vanskelig det er å føre en god debatt. De som hele tiden har vært motstandere av hijab i politiet, har argumentert med at det kan bli problematisk for de kvinnene det gjelder å komme i konflikt med de muslimske reglene ang. kontakt mellom kjønn. I tillegg til at man også må respektere publikums ønske om et nøytralt politi, har et annet argument vært at man også må åpne for hijab i alle yrker der man bør være nøytrale av hensyn til publikum. Disse argumentene ble møtt med utsagn om at man var fordomsfull og lite opplyst. Det har ikke vært mye snakk om evt. problemer som kan oppstå, de som er for hijab i politiet har ved å bruke ord som diskriminering, fremmedfrykt osv. nektet å snakke om dette. Vi er dessverre veldig redd for å "tukle med" det vi TROR er religionsfrihet i dette landet. Det har vi alltid vært. Jeg vet ikke helt hvor komplekset sitter, annet enn at vi i all for stor grad tillater alt for mye religiøs utøvelse i det offentlige rom. Skolegudstjenester i skoletiden, der de som av forskjellige grunner IKKE får lov til eller ønsker å delta blir de stigmatiserte. Morgenbønn og religiøs synging for maten, med helt samme resultat. Juleverksteder der det ikke finnes alternativer til å lage julepynt/gaver fordi lærerne ikke forstår verdien av å inkludere de barna som ikke feirer jul. Jeg kunne holdt på i det uendelige. Religionens plass i samfunnet ER i den private sonen og jeg håper - men tror egentlig ikke på det - at i kjølvannet av denne diskusjonen kan ha en fornuftig debatt om dette. Skal vi ha et inkluderende samfunn så MÅ samfunnet forstå religionens plass. Det er så enkelt og så vanskelig. Og dette selv om vi lever i et kristent land.
Gjest Gjest Skrevet 21. februar 2009 #522 Skrevet 21. februar 2009 Religion skal være begrenset til den private sfære. Mer sekularisering og fjerning av religiøse symboler i det offentlige! Takk.
The Kitten Skrevet 21. februar 2009 #523 Skrevet 21. februar 2009 Jeg er for lav til å bli politi i Norge. Jeg føler meg diskriminert pga. høyden min.
sixx Skrevet 21. februar 2009 #524 Skrevet 21. februar 2009 Jeg er for lav til å bli politi i Norge. Jeg føler meg diskriminert pga. høyden min. Det løser du lett, forlang at platåsko skal bli en del av politiuniformen.
The Kitten Skrevet 21. februar 2009 #525 Skrevet 21. februar 2009 Det løser du lett, forlang at platåsko skal bli en del av politiuniformen. Takk for tipset.
Gjest Gjest_Morgan_* Skrevet 3. mars 2009 #526 Skrevet 3. mars 2009 Er det ikke allerede et kristent kors på politiuniformen? Man er ikke "utlending" om man har fått norsk statsborgeskap. Da er man en norsk statsborger, og har således like mye rett til å påvirke lover og regler i Norge som hvilken som helst annen nordmann. Eller mener du at innvandrere (eller sønner/døtre av innvandrere) skal være annenrangs statsborgere, som skal betale skatt, holde seg etter norsk lov, men ikke ha samme rettigheter til å påvirke samfunnet slik andre har? viss du er blitt norsk statsborger og skal absolutt påvirke norske regler og lover så meiner eg at du og kan ta gje slipp på det gamle relegionene dine og reglene inne der.. viss du absolutt må til norge o vil bli nork så ikkje bare flytt hit.. bli norsk! bli kristen og godta norge dsom lande er idag og ikkje begynn og ta andre relegioner inn ! skulle virkelig ønske at det bare var ein relegion ! alt hadde vert enklere! ein hadde sikkert ikkje funne opp orde krig! religion skaper bare problem! vil du bli norsk så vil du bli kristen og følge den norske lov!
Tabris Skrevet 3. mars 2009 #527 Skrevet 3. mars 2009 viss du er blitt norsk statsborger og skal absolutt påvirke norske regler og lover så meiner eg at du og kan ta gje slipp på det gamle relegionene dine og reglene inne der.. viss du absolutt må til norge o vil bli nork så ikkje bare flytt hit.. bli norsk! bli kristen og godta norge dsom lande er idag og ikkje begynn og ta andre relegioner inn ! skulle virkelig ønske at det bare var ein relegion ! alt hadde vert enklere! ein hadde sikkert ikkje funne opp orde krig! religion skaper bare problem! vil du bli norsk så vil du bli kristen og følge den norske lov! Hm. Jeg er norsk og jeg er ikke kristen. Hva skal jeg gjøre da? Eller er det bare muslimer som kommer til Norge som må bli kristne, mens nordmenn som allerede er her ikke trenger å være det? Og, ja, hvis du har lest tråden så ser du at de følger norsk lov ved å forsøke å påvirke den på lovlig vis.
Gjest nobilian Skrevet 4. mars 2009 #528 Skrevet 4. mars 2009 viss du er blitt norsk statsborger og skal absolutt påvirke norske regler og lover så meiner eg at du og kan ta gje slipp på det gamle relegionene dine og reglene inne der.. viss du absolutt må til norge o vil bli nork så ikkje bare flytt hit.. bli norsk! bli kristen og godta norge dsom lande er idag og ikkje begynn og ta andre relegioner inn ! skulle virkelig ønske at det bare var ein relegion ! alt hadde vert enklere! ein hadde sikkert ikkje funne opp orde krig! religion skaper bare problem! vil du bli norsk så vil du bli kristen og følge den norske lov! *** Tullprat. Religion har ingenting å si for hvorvidt man er norsk eller ikke.
Gjest Wolfmoon Skrevet 4. mars 2009 #529 Skrevet 4. mars 2009 Skjønner at jeg plutselig ikke er norsk lenger jeg heller, så da får jeg vel egentlig ikke lov til å ta del i debatten
Gjest postsekk Skrevet 4. mars 2009 #530 Skrevet 4. mars 2009 vil du bli norsk så vil du bli kristen og følge den norske lov! Du skal ikke bare dra det litt lenger og si at de må begynne å tro på Odin da? Du vet, sånn som de ekte nordmennene..
Gjest Timmelim Skrevet 5. mars 2009 #531 Skrevet 5. mars 2009 *** Tullprat. Religion har ingenting å si for hvorvidt man er norsk eller ikke. Et pass, det er alt man trenger. Et stykke papir til et par kroner med bilde og noen stempler. Det er alt som kreves for at man skal kalle seg norsk. Religion, kultur, språk, historie, tradisjoner, arv, væremåte, idealer, verdenssyn og slike ting er uvesentlige og har ingenting med saken å gjøre. Harald Hårfagre, Sigurd Jorsalfar og Einar Tambarskjelve var ikke norske. De hadde ikke et stykke papir til et par kroner med bilde og stempel og kan således ikke kalles norske. Å være norsk statsborger er blitt en tilstand uten innhold.
Gjest Timmelim Skrevet 5. mars 2009 #532 Skrevet 5. mars 2009 viss du er blitt norsk statsborger og skal absolutt påvirke norske regler og lover så meiner eg at du og kan ta gje slipp på det gamle relegionene dine og reglene inne der.. viss du absolutt må til norge o vil bli nork så ikkje bare flytt hit.. bli norsk! bli kristen og godta norge dsom lande er idag og ikkje begynn og ta andre relegioner inn ! skulle virkelig ønske at det bare var ein relegion ! alt hadde vert enklere! ein hadde sikkert ikkje funne opp orde krig! religion skaper bare problem! vil du bli norsk så vil du bli kristen og følge den norske lov! Hvorfor i alle dager skulle de gjøre det? Det står ingenting i loven om at man skal være kristen for å bo i Norge. Det står derimot at man har full frihet til å utøve sin religion. Det innebærer også å påvirke samfunnet i retning av ens egne verdier. Hvorfor skulle en muslim velge våre verdier fremfor sine egne, som han/hun er oppdratt innenfor og bygget hele sin eksistens rundt? Hvorfor skal de forkaste sine tradisjoner som har fungert gjennom århundrer og knyttet menneskene sammen? Å nekte integrering på dine villkår er et tegn på karakterstyrke og prinsipper!
Gjest Sint på idioter som sier ja! Skrevet 21. mars 2009 #533 Skrevet 21. mars 2009 (endret) Direktoratet åpner for bruk av hijab og uniform. Hva synes du om det? Hijab i politiet er bare feil! man skal ikke blande andre relgioner inn i offentlige uniformer som "JA" Kanskje er påvirket litt av at vi er ett kristnet land! Her kommer utlendinger til norge blir tatt i mot på asyl mottak og så skal de suttre for at de som har kommet seg opp i systemet, at de kan skaffe seg en politi jobb så skal de klage så mye bare fordi de ikke får bruke ett hode plagg?!!! Nei dette blir for absurd! og fra ett objektivt synspunkt så er det jo greit det står i koranen at kvinner skal bruke hijab men da får de la være med og bli politi for helvete! jeg er så dritt lei av at norge skal godta så mye dritt bare fordi vi må forme reglene våre litt etter andre relgioner! ja greit de kan være litt runde i kantene. men med en gang man begyner og ødelegge uniformer som jeg og sikkert mange andre som er enig med meg sier ødelegger en norsk offentlig uniform med og forme uniformen og lage spesialdrit bare for at muslimske damer som absolut må bruke hijab skal få være med i politiet?! Endret 22. mars 2009 av Aniria
Larsern Skrevet 23. mars 2009 #534 Skrevet 23. mars 2009 I Norge er det praksis at politiet kan kle seg i kortbukser ved varme sommerdager. Sett at en norsk kvinne jobbet som politi i eksempelvis Iran, ville hun da fått benytte kortbukser på patrulje?
Gjest Gjest Skrevet 23. mars 2009 #535 Skrevet 23. mars 2009 I Norge er det praksis at politiet kan kle seg i kortbukser ved varme sommerdager. Sett at en norsk kvinne jobbet som politi i eksempelvis Iran, ville hun da fått benytte kortbukser på patrulje? Hva i all verden har det med denne saken å gjøre?
Gjest Gjest Skrevet 23. mars 2009 #536 Skrevet 23. mars 2009 Hm. Jeg er norsk og jeg er ikke kristen. Hva skal jeg gjøre da? Du får emigrere til Sverige, det er dessverre ikke noe annet å gjøre.
Larsern Skrevet 23. mars 2009 #537 Skrevet 23. mars 2009 Hva i all verden har det med denne saken å gjøre? Jeg trakk en parallell, men siden du har lyst til å ha det med teskje så skal du få det: Poenget er at den gruppen som ønsker å få gjennomslag for sine ønsker om særbehandling i det norske politiet (bruk av hijab) er den samme gruppen som ikke ville tillatt våre kleskoder (eksempelvis kortbukser på en varm sommerdag) i sitt eget politi i hjemlandet.
Silmarill Skrevet 23. mars 2009 #538 Skrevet 23. mars 2009 Nå leste jeg kun overskriften og sier NEI til Hijab i politiet.! I muslimske land er ikke dette lov, så hvorfor skal det bli lov i et ikke muslimsk land som Norge?
Gjest Gjest Skrevet 24. mars 2009 #539 Skrevet 24. mars 2009 Jeg trakk en parallell, men siden du har lyst til å ha det med teskje så skal du få det: Poenget er at den gruppen som ønsker å få gjennomslag for sine ønsker om særbehandling i det norske politiet (bruk av hijab) er den samme gruppen som ikke ville tillatt våre kleskoder (eksempelvis kortbukser på en varm sommerdag) i sitt eget politi i hjemlandet. Jeg trenger det ikke inn med teskje. Det er ingen parallell. Du har dårlig debatteknikk.
Gjest Timmelim Skrevet 24. mars 2009 #540 Skrevet 24. mars 2009 Jeg trakk en parallell, men siden du har lyst til å ha det med teskje så skal du få det: Poenget er at den gruppen som ønsker å få gjennomslag for sine ønsker om særbehandling i det norske politiet (bruk av hijab) er den samme gruppen som ikke ville tillatt våre kleskoder (eksempelvis kortbukser på en varm sommerdag) i sitt eget politi i hjemlandet. Selvsagt ikke, og med det i minne så forsøker disse norske borgerne med muslimsk bakgrunn å se til at politiet i Norge holder den samme standard som i deres opprinnelige hjemland. Hva er det som er så urimelig med at norske borgere har en mening om politiets uniform?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå