Gjest Gjeste Blondie65 Skrevet 13. februar 2009 #281 Skrevet 13. februar 2009 Tja. Du velger ikke dine foreldre, og det er påfallende hvordan religiøs tilknytning henger sammen med oppvekstvillkår. Denne fri-valg teorien er litt, skal vi si, lettere overforenklet. Selvsagt er den overforenklet. Men du kan velge å forlate en religion du ikke lenger enig i, selv om friheten kan bli begrenset av sanskjoner fra familien eller religionen. Du kan imidlertid ikke velge bort hudfargen. Det går ikke ... Med mindre man er Michael Jackson. Det frie valg og den frie vilje, det er to svært interessante størrelser som kan legge grunnlaget for en helt egen tråd.
Gjest fargefarge Skrevet 13. februar 2009 #282 Skrevet 13. februar 2009 Jeg skal fortelle onkelen min at han slett ikke er en arbeiderparti-mann, slik han har påstått i alle år. Takk for opplysningen (,idiot). Ja, kanskje du blir overrasket? Tror nok du sidestiller image med faktum. Politifolk har et Frp-vennligere image, generelt sett. Det betyr ikke at du ikke også kan finne folk der som stemmer både Ap og Venstre.
Gjest fargefarge Skrevet 13. februar 2009 #283 Skrevet 13. februar 2009 Selvsagt er den overforenklet. Men du kan velge å forlate en religion du ikke lenger enig i, selv om friheten kan bli begrenset av sanskjoner fra familien eller religionen. Du kan imidlertid ikke velge bort hudfargen. Det går ikke ... Med mindre man er Michael Jackson. Det frie valg og den frie vilje, det er to svært interessante størrelser som kan legge grunnlaget for en helt egen tråd. Jeg er ikke sikker på om denne distinksjonen er vesentlig på noen annen måte enn som en sovepute for å rettferdiggjøre egne preferanser. Misnøyen mot hijab-forbud vil nok være der, uansett hva vi måtte mene om fri vilje. Jeg er ikke villig til å gjøre kompromisser med muslimer i ubegrenset grad, slik som f.eks storbritannia gjør. Men det betyr ikke at jeg av egeninteresser har tenkt til å la fullstendig være å støtte kompromisser. I og med at jeg ikke er ekspert på hverken spillteori, krigføring eller statsvitenskap, så har jeg ikke bestemt meg helt for hva jeg har fordeler av her. Det er ikke sikkert at en har fordeler av å være snille mot religiøse overhodet, fordi frihet for meg og andre ikke-religiøse i historisk perspektiv ikke kommer av religiøst storsinn. Hvorfor gjøre noen en tjeneste, om de spytter deg i ansiktet.
ViljaH Skrevet 13. februar 2009 #284 Skrevet 13. februar 2009 holdningen om at kvinner med hijab automatisk ikke kan gjøre en nøytral og profesjonell jobb som politi er like feil som å si at en svart mann som får avslag automatisk får det fordi han er svart. Det er INGEN som har sagt at en hijab gjør at kvinnen som bærer den automatisk ikke kan gjøre en nøytral og profesjonell jobb som politi. Problemet er at hun VED å hape den SELV sender miksede signaler om sin nøytralitet og profesjonalitet. Kommunikasjon har både en avsender og en mottaker, og avsenderen har ansvar for at meldingen som sendes er den meldingen man faktisk ønsker å formidle - det er ikke mottakerens plikt å sette sammen dette bildet riktig alene.
Tabris Skrevet 13. februar 2009 #285 Skrevet 13. februar 2009 (endret) Det er INGEN som har sagt at en hijab gjør at kvinnen som bærer den automatisk ikke kan gjøre en nøytral og profesjonell jobb som politi. Det er det flere som har sagt. I hvertfall er det slik jeg har forstått dem. Har jeg misforstått så må flere bare komme frem og si det. Ingenting er bedre. Problemet er at hun VED å hape den SELV sender miksede signaler om sin nøytralitet og profesjonalitet. Kommunikasjon har både en avsender og en mottaker, og avsenderen har ansvar for at meldingen som sendes er den meldingen man faktisk ønsker å formidle - det er ikke mottakerens plikt å sette sammen dette bildet riktig alene. Det signaler hun sender er at hun er en muslim. Punktum. Andre signaler - om hun er fanatisk, islamist, har problemer med profesjonalitet og nøytralitet osv - er fryktelementer som mottager legger inn. I noen tilfeller kan det kanskje stemme, i andre tilfeller ikke. Her må man rett og slett vurdere hver enkelt individs arbeid og innsats, slik man gjør med alle andre ansatte, og ikke legge egne negative assosisasjoner og frykt inn i andres holdninger uten at man vet noe mer om det. Endret 13. februar 2009 av Tabris
missLynch Skrevet 13. februar 2009 #286 Skrevet 13. februar 2009 Det signaler hun sender er at hun er en muslim. Punktum. Andre signaler - om hun er fanatisk, islamist, har problemer med profesjonalitet og nøytralitet osv - er fryktelementer som mottager legger inn. I noen tilfeller kan det kanskje stemme, i andre tilfeller ikke. Her må man rett og slett vurdere hver enkelt individs arbeid og innsats, slik man gjør med alle andre ansatte, og ikke legge egne negative assosisasjoner og frykt inn i andres holdninger uten at man vet noe mer om det. Amen. *applaus* Så enkelt kan det sies. Går ut i fra at hver enklet blir vurdert, og at evne, vilje, kompetanse og samfunnsnytte veier mer enn det faktum at man har et skjerf på hodet.
Gjest postsekk Skrevet 14. februar 2009 #287 Skrevet 14. februar 2009 Veien til sannhet åpnes, i det du finner din egoistiske grunn til standpunktet du tar i denne saken. Hva som er din indre motivasjon for å være for eller imot. Og da er det denne grunnen som er den ærlige, ikke fabrikerte argumenter om nøytralitet og annen BS. Innlegg #277. Tro meg, jeg synes det er utrolig bra at minoriteter kommer seg inn i yrker som de tradisjonelt ikke er representert i. Jeg så ei pakistansk jente med militæruniform her om dagen, og det synes jeg er skikkelig tøft, og utrolig kult av henne. Men personlig tro, meninger, oppfatninger, etc., er ting man skal legge fra seg når man trer inn i en offentlig stilling. Man er sin stilling, på godt og på vondt. Hun som uttalte seg i artikkelen jeg linket tidligere klarte seg da fint uten hijab. Muslim var hun óg.
Gjest Gjest Skrevet 14. februar 2009 #288 Skrevet 14. februar 2009 Det signaler hun sender er at hun er en muslim. Punktum. Og der er problemet. Så lenge hun er på jobb hører hennes signaler om personlig overbevisning ingensteds hjemme. En politiuniform er selvsagt ikke nøytral på noe som helst vis, den signaliserer autoritet, villighet og myndighet til å bruke makt. Men den er enhetlig. Uansett hvem som bærer uniformen er den lik og signaliserer nøyaktig det samme. Å trekke inn skjørt er temmelig på kanten her også, synes jeg. Skjørt ble innført som en del av politiuniformen av en eneste grunn: Vi menn følte oss så truet den gang vi ikke lenger kunne unngå å slippe kvinner inn i politiet at vi puttet kvinnelige konstabler inn i et fordømt upraktisk plagg ene og alene for å latterliggjøre dem og markere at de ikke var 'ordentlig' politi. Verdivalg my ass. Vil du gjenta historien? Skjørtene har man siden gått bort fra...de er fremdeles lov å bruke, men i praksis er det ingen som bruker dem annet enn til stasuniformen, og de fleste ikke engang da. Det er nok ikke lenge til de er på vei ut helt. Så vær så snill å ikke ta skjørtene til inntekt for dine argumenter, for historien om skjørt i politiet er historien om en utvikling som går nøyaktig motsatt vei av den retningen du ser for deg for hijaben.
Tabris Skrevet 14. februar 2009 #289 Skrevet 14. februar 2009 Hva har det å si om man vet at en politikvinne er muslim, hvis hun gjør en like god jobb som andre politifolk?
Gjest postsekk Skrevet 14. februar 2009 #290 Skrevet 14. februar 2009 Hva har det å si om man vet at en politikvinne er muslim, hvis hun gjør en like god jobb som andre politifolk? Fordi hun skal ikke være muslim på jobb.
Tabris Skrevet 14. februar 2009 #291 Skrevet 14. februar 2009 Fordi hun skal ikke være muslim på jobb. Hun vil alltid være muslim, 24 timer i døgnet.
Gjest Gjest Skrevet 14. februar 2009 #292 Skrevet 14. februar 2009 Dette er ikke først og fremst en verdisak. Politiet vil at muslimske jenter skal få bære hijab til uniformen, for å lokke flere muslimske rekrutanter til politiskolen, og med det forhåpentligvis bli bedre mottatt i de muslimske innvandrermiljøene (som for tiden har grovt lite respekt for norsk politi). Det er iallefall forklaringen de kommer med. Personlig tror jeg ikke et par betjenter med hijab på hodet vil kunne utrette store forskjellen, desverre.
Gjest Gjest Skrevet 14. februar 2009 #293 Skrevet 14. februar 2009 Hun vil alltid være muslim, 24 timer i døgnet. Det er da heller ikke noe problem. Men det ER et problem om hun signaliserer at det å være muslim for henne går foran det å være politi.
Gjest fargefarge Skrevet 14. februar 2009 #294 Skrevet 14. februar 2009 Hun vil alltid være muslim, 24 timer i døgnet. Ja, men å kommunisere det, vil allikevel adstedkomme andre reaksjoner enn om hun ikke kommuniserer det. Er det ok å kommunisere satanisme i politiet ved å ha en satanist-tatovering i trynet? Hvorfor ikke? Er jo like fullt satanist, uten tatovering? Eller vigrid-medlem? Også enig med gjest over.
Gjest Gjest Skrevet 14. februar 2009 #295 Skrevet 14. februar 2009 Dette er ikke først og fremst en verdisak. Politiet vil at muslimske jenter skal få bære hijab til uniformen, for å lokke flere muslimske rekrutanter til politiskolen, og med det forhåpentligvis bli bedre mottatt i de muslimske innvandrermiljøene (som for tiden har grovt lite respekt for norsk politi). Det er iallefall forklaringen de kommer med. Personlig tror jeg ikke et par betjenter med hijab på hodet vil kunne utrette store forskjellen, desverre. Et par tror jeg er en grov overvurdering. I Storbritannia, med 50 millioner mennesker og langt, langt større andel muslimer enn her, teller de 14. 14 betjenter med hijab. Her, med 4,5 millioner og langt færre muslimer kan vi vel egentlig regne med at denne jenta som har satt igang dette bråket blir den eneste hijabbæreren dette tiåret. Er én politibetjent som (kanskje) vil få lettere innpass i enkelte innvandrermiljøer virkelig verdt at mesteparten av befolkningen mister tillit til både politi og politikere?
Tabris Skrevet 14. februar 2009 #296 Skrevet 14. februar 2009 (endret) Så lenge hun klarer å gjøre en god jobb, og oppføre seg nøytral og profesjonell - hva gjør det at hun kommuniserer at hun er muslim? Hvis du kun hadde sett en arabisk-utseende kvinne i politiuniform så hadde vel sjansen vært rimelig stor for at du hadde antatt at hun var muslim likevel. Hva gjør det så lenge hun gjør en god jobb? Ang. satanisme og vigrid så er det en ikke-sak fordi ingen av disse retningen har noen religiøs plikt om å ha slike tatoveringer på. Ei heller er de så store grupper som muslimske kvinner er. Man vinner lite på å dra frem de mest ekstreme tilfellene kan kan komme på. Endret 14. februar 2009 av Tabris
Gjest Gjest Skrevet 14. februar 2009 #297 Skrevet 14. februar 2009 Så lenge hun klarer å gjøre en god jobb, og oppføre seg nøytral og profesjonell - hva gjør det at hun kommuniserer at hun er muslim? Hvis du kun hadde sett en arabisk-utseende kvinne i politiuniform så hadde vel sjansen vært rimelig stor for at du hadde antatt at hun var muslim likevel. Hva gjør det så lenge hun gjør en god jobb? Om jeg ser en arabisk-utseende kvinne i politiuniform ser jeg en viss mulighet for at hun kan være muslim, men hun kan like gjerne ikke være det, eller være muslim på samme måte som de fleste nordmenn er kristne, dvs i praksis ikke i det hele tatt. Uansett hva hun er ser jeg ikke en kvinne som er opptatt av å markere at hun er muslim mens hun er på jobb, og det, Tabris, er det jeg er opptatt av.
Gjest Gjest Skrevet 14. februar 2009 #298 Skrevet 14. februar 2009 Ang. satanisme og vigrid så er det en ikke-sak fordi ingen av disse retningen har noen religiøs plikt om å ha slike tatoveringer på. Ei heller er de så store grupper som muslimske kvinner er. Man vinner lite på å dra frem de mest ekstreme tilfellene kan kan komme på. Muslimske kvinner som uttaler seg om hijab-bruk sier stort sett at det er helt frivillig og ikke har noe med plikt å gjøre i det hele tatt, men deres måte å markere at de er muslimer. Blant andre denne jenta som startet hijab-diskusjonen har sagt dette. Hvorfor trekker du så inn dette med religiøs plikt?
Gjest postsekk Skrevet 14. februar 2009 #299 Skrevet 14. februar 2009 Ang. satanisme og vigrid så er det en ikke-sak fordi ingen av disse retningen har noen religiøs plikt om å ha slike tatoveringer på. Ei heller er de så store grupper som muslimske kvinner er. Man vinner lite på å dra frem de mest ekstreme tilfellene kan kan komme på. Som gjest over sier, og som andre har nevnt tidligere: Det er ikke noe i koranen som tilsier at kvinner skal være tildekket av hijab.
Gjest Wolfmoon Skrevet 14. februar 2009 #300 Skrevet 14. februar 2009 Jeg er faktisk litt overrasket over hvor stor debatt denne saken har skapt jeg, men det er tydelig at mange ser på dette som en viktig prinsippiell debatt. For meg spiller det i utgangspunktet veldig liten rolle om jeg møter en politikvinne med hijab eller ikke. Allikevel har jeg kommet frem til at jeg ikke ønsker hijab som en del av politiuniformen. Mitt viktigste argument er at med hijab så vil en politikvinne signalisere at det for henne er noe som er mer eller like viktig for henne som den loven hun er satt til å ivareta. For meg blir den konflikten rett og slett litt for stor, med tanke på at det finnes andre islamske lover og påbud som ikke er forenelig med lovene i Norge. I tillegg skal man faktisk ikke ta så lett på at en politikvinne med hijab blir individualisert i jobbsammenheng, hun skiller seg ut i gruppa "politi", hun kan derfor lettere bli utsatt for angrep og sette både seg selv og sine kollegaer i en vanskelig/farlig situasjon. Hadde man levd i et "ideal" samfunn der alle først og fremst ble bedømt for sine handliger så hadde dette selvsagt ikke vært et problem, men det gjør vi desverre ikke. Man skal også huske på at folk flest gjerne bare møter politiet i korte øyeblikk, derfor bedømmer man gjerne en person etter det man ser. Ser man en politiuniform tenker man politi (med gode eller dårlige assosiasjoner) ser man en hijab tenker man gjerne muslim.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå