talin Skrevet 11. februar 2009 #181 Skrevet 11. februar 2009 Det ser ut til at Storberget begynner å skjønne galskapen i forslaget. Link
Gjest Gjest Skrevet 11. februar 2009 #182 Skrevet 11. februar 2009 Nåja, det er vel ikke utenkelig at faktorene 70% motstand blant velgerne, nei fra alle opposisjonspartiene og stortingsvalg om 7 måneder har noe med det å gjøre.
Sheherasade Skrevet 12. februar 2009 #183 Skrevet 12. februar 2009 Jeg er imot bruk av hijab i det hele tatt, fordi jeg mener at årsakene til at det brukes baseres på et sykt tankegrunnlag. - I patriarkalske samfunn er jenter og kvinner bærere av familiens "ære". De skal være jomfruer, kyske og kun tilhøre familiens menn. Derfor skal de dekke seg til. Ellers er de horer. Er de horer sverter det hele familien. Det er dette som er grunnlaget for tildekkings-fanatismen hos noen muslimer i det hele tatt. Så er det mange kvinner som ønsker å bære det for å markere at de distanserer seg fra vestlig skjønnhets-press og derfor befrier seg fra vestlig "kvinnerundertrykkelse". Dette skjønner jeg. Likevel mener jeg at likhetstegnet de setter mellom tildekkelse og "god muslim"/kyskhet/moralsk riktighet likevel baserer seg på prinsippet først nevnt overfor. Og den tankegrunnlaget er kvinnerdiskriminerende. Derfor er jeg imot hijab. Selvsagt også i politiet. Så er det også det med hvor stor rolle tillatelsen av hijab i politiet egentlig spiller i virkeligheten. Jeg tviler på at de jentene som ønsker å bruke hijab er tøffe nok til å komme inn i politiet, med de fysiske og psykiske kravene det kreves. Det er vel noe i meg som antar at muslimske jenter som er tøffe nok til å komme inn i politiet også er tøffe nok til å velge å ikke gå med hijab uansett. Mulig jeg tar feil, men det er i hvert fall min resonnering.
Gjest postsekk Skrevet 12. februar 2009 #184 Skrevet 12. februar 2009 http://www.dagbladet.no/2009/02/12/nyheter...litiet/4812650/ Jeg er så utrolig glad for at hun sier dette.
freezepop Skrevet 12. februar 2009 #185 Skrevet 12. februar 2009 Synes det er interessant å se at av de muslimske damene jeg har sett uttalt seg om dette er alle mot.
Pialill Skrevet 12. februar 2009 #186 Skrevet 12. februar 2009 Dette her er å lage mer problemer ut av noe enn det egentlig er. Jeg driter i om de får hijab, i england har dette gått helt fint og jeg er ikke bekymret for at det ikke skal gå fint i dette landet og. Skjer det, så skjer det. støtter denne=)
Gjest amu Skrevet 12. februar 2009 #187 Skrevet 12. februar 2009 SITER(Gjest_Kaja_* @ 04.02.2009 (20:45) ) * Dette her er å lage mer problemer ut av noe enn det egentlig er. filer.gif Jeg driter i om de får hijab, i england har dette gått helt fint og jeg er ikke bekymret for at det ikke skal gå fint i dette landet og. Skjer det, så skjer det. støtter denne=) Er det egentlig å lage mer problemer ut av noe? For en god del mennesker signaliserer hijaben et sett med verdier man tar avstand fra. For meg er ikke hijab kun et skaut, det er sterkt symbol jeg forbinder med trangsynte holdninger. Så klart er ikke alle som bærer hijab forsvarer av alle levereglene i islam, men ser jeg en kvinnelig betjent i hijab, ser jeg henne som bærer av holdninger jeg tar avstand fra. Jeg er ikke sikker på om jeg hadde stolt på at hun behandler saker som bryter med hennes moralske levesett på en nøytral måte. Det har vært en god del diskusjoner rundt hijab, om kvinner bruker den frivillig eller av tavng. Synes å huske det kom frem at kvinner ikke tvinges, men bærer den av fri vilje. Men leste i Dagbladet i dag, at Sultan og Ali fra Muslimsk råd Norge sier at Hijab er ikke et valgfritt plagg man bruker for å ri en motebølge, men en religiøs plikt. Jeg tenker som så at å tillate hijab i politiet på sikt kan få uheldige virkninger for kvinner som ikke ønsker å bære hijab.
Gjest pasta Skrevet 12. februar 2009 #188 Skrevet 12. februar 2009 Synes det er interessant å se at av de muslimske damene jeg har sett uttalt seg om dette er alle mot. Keltoum Hasnaoui Missoum Det var hun som startet debatten ved å sende brev til politidirektoratet. Det som er litt morsomt midt oppi dette er at hun har uttalt følgende: - Folk forbinder hijab med kvinneundertrykkelse, derfor er mange skeptiske. Jeg forstår folks skepsis, men det er basert på manglende kunnskap om hva dette er. Hijaaben er noe jeg har valgt å bruke selv. Den er viktig for meg og mitt forhold til min religion, sier Missoum. - Mannen min har ingenting han skulle sagt om hodeplagget, sier hun og slår opp latterdøren igjen. Han støtter meg hundre prosent og har tilbudt seg å passe barna mens jeg studerer, forteller Keltoum Hasnaoui Missoum. Med andre ord så er det i følge henne noe som hun selv velger og ikke noe påbud. Jeg snublet over dette når jeg leste http://www.rights.no/publisher/publisher.a...mp;tekstid=2045
Sheherasade Skrevet 12. februar 2009 #189 Skrevet 12. februar 2009 Keltoum Hasnaoui Missoum Det var hun som startet debatten ved å sende brev til politidirektoratet. Det som er litt morsomt midt oppi dette er at hun har uttalt følgende: - Folk forbinder hijab med kvinneundertrykkelse, derfor er mange skeptiske. Jeg forstår folks skepsis, men det er basert på manglende kunnskap om hva dette er. Hijaaben er noe jeg har valgt å bruke selv. Den er viktig for meg og mitt forhold til min religion, sier Missoum. - Mannen min har ingenting han skulle sagt om hodeplagget, sier hun og slår opp latterdøren igjen. Han støtter meg hundre prosent og har tilbudt seg å passe barna mens jeg studerer, forteller Keltoum Hasnaoui Missoum. Med andre ord så er det i følge henne noe som hun selv velger og ikke noe påbud. Jeg snublet over dette når jeg leste http://www.rights.no/publisher/publisher.a...mp;tekstid=2045 Spørsmålet er jo HVORFOR hun selv velger det. Skulle ikke forundre meg om det har noe med at hun synes det er mer "respektabelt" å gjøre i forbindelse med det er mer sømmelig for kvinner. Og hvorfor er det mer sømmelig for kvinner? Fordi de ikke skal være horer. Og hvorfor er det så ille at kvinner kan ha et fritt sex-liv og gjøre det de selv vil uten at noen ser ned på dem? Fordi de lever i et kvinnediskriminerende samfunn. Så hele argumentasjonen er basert på syke premisser.
Gjest .. Skrevet 12. februar 2009 #190 Skrevet 12. februar 2009 jeg synes det er veldig mye fokus på debatten om hijab som irriterer meg. det er viktigere ting å snakke om her i verden. som sult og andre ting. skjønner ikke hvorfor noen grupper i samfunnet krever ditten og datten. egentlig er det nesten likegyldig for meg om jeg ser en muslimsk jente med hijab løpe etter en kriminell. jeg dømmer ikke etter utseende eller tro, men jeg skjønner likevel ikke hvofor de på liv og død må ha det på i en slik jobb der uniformen er ment å være nøytral. hvorfor må de ha den på når det ikke en gang står i koranen om å dekke til hår. kle seg anstendig er en ting, men ingen kan komme her å sitere fra koranen at kvinner må gå med hijab. muslimen.
Brunette88 Skrevet 13. februar 2009 #191 Skrevet 13. februar 2009 Jeg liker ikke den ideen. Har ingenting imot at folk skal få bruke hijab, men akuratt i politiet, militæret og slikt - der passer det rett og slett ikke. Politiuniformen skal være nøytral og alle skal være like, synes det blir feil å blande inn såpass religiøse/kulturelle plagg. Her bør man sette ned foten, virkelig. Jeg skjønner det at hijab er viktig for mange muslimske kvinner, men jeg synes at politiuniformen skal holdes som den er. Ingen skal hindre noen i gå kledd i det som de vil på sin fritid, men har man en jobb hvor man må bruke uniform, da legger man fra seg det evt. plagget hjemme og bruker uniformen på jobb, etter det går du hjem og tar på det hva du vil. Enkelt og greit. Man kan da ikke drive å tilpasse seg alt og alle. Sitter man på et kontor eller har en sånn type jobb hvor man ikke bruker uniform, da ser jeg egentlig ikke problemet i at de muslimske kvinnene som bruker hijab skal få bruke det - overhodet ikke. Håper folk ser tegningen - jeg vil ikke støte noen liksom. Synes denne saken også er dum pga den muligens skaper enda dårligere holdninger til muslimer( om det er mulig?). Folk har en tendens til å virkelig generalisere, og nå blir jo det sånn at folk tror at "alle" muslimer er for dette her forslaget bla bla, muslimene bare krever og krever bla bla. Er mange muslimer som er imot hijab i politiet folkens, ikke glem det.
Tabris Skrevet 13. februar 2009 #192 Skrevet 13. februar 2009 Jo mer jeg tenker over dette, jo mer er jeg for. En diskre hijab som går i samme farger og tekstiler som uniformen, og som dermed blir en del av uniformen, kan jeg virkelig ikke se problemet med. Jeg tror mange nordmenn ønsker å holde fast på en fortid som ikke lenger eksisterer og er dermed på å gjøre konfliktene større enn de trenger å være.
Amadea Skrevet 13. februar 2009 #193 Skrevet 13. februar 2009 Vet du hva? Jeg er en av de som ønsker å holde på en fremtid "som ikke lenger eksisterer" som du sier. Og det er ikke å ikke leve i et multikulturelt samfunn. Det synes jeg er helt supert. Det er å leve i en verden der kvinnene er frie. Hijaben er ensbetydende med menns kontroll over kvinner og noe jeg synes vi faktisk burde ha en konflikt om. Hva tror dere det var våre mødre gikk i demsontrasjonstog for på 70-tallet? Folk må jo få gå med hijab om de vil det, men jeg mener at det er å trå over en grense å innlemme den i politiuniformen (jeg er faktisk så radikal at jeg mener hijaben burde forbys i grunnskolen) Så får dere bare kalle meg rasist hvis det er det dere mener jeg er!
Gjest helt på jordet Skrevet 13. februar 2009 #194 Skrevet 13. februar 2009 Vet du hva? Jeg er en av de som ønsker å holde på en fremtid "som ikke lenger eksisterer" som du sier. Og det er ikke å ikke leve i et multikulturelt samfunn. Det synes jeg er helt supert. Det er å leve i en verden der kvinnene er frie. Hijaben er ensbetydende med menns kontroll over kvinner og noe jeg synes vi faktisk burde ha en konflikt om. Hva tror dere det var våre mødre gikk i demsontrasjonstog for på 70-tallet? Folk må jo få gå med hijab om de vil det, men jeg mener at det er å trå over en grense å innlemme den i politiuniformen (jeg er faktisk så radikal at jeg mener hijaben burde forbys i grunnskolen) Så får dere bare kalle meg rasist hvis det er det dere mener jeg er! Er så enig så enig. For meg symboliserer hijaben kvinneundertrykking.
Tabris Skrevet 13. februar 2009 #195 Skrevet 13. februar 2009 Hva tror dere det var våre mødre gikk i demsontrasjonstog for på 70-tallet? Friheten til å velge...?
Gjest Gjest Skrevet 13. februar 2009 #196 Skrevet 13. februar 2009 I svært mange muslimske land er det forbudt å bruke hijab i politiet (og på universiteter, som nyhetsanker osv). Hvorfor skal vi bli mer muslimske enn muslimske land? Jeg er sikker på at det er noen som har FrP-medlemskap som så stor del av livet sitt at de ville ønsket å gå med FrP-button på politiuniformen, men det kan ikke godtas. På samme måte kan ikke hijab godtas. Politiuniformen må se identisk på alle, og eventuelle endringer må gjelde alle som går med den. Jeg har også sett at noen har trukket frem USA som "forbilde", men det er slett ikke alle steder i USA det er tillat for politifolk å bruke hijab. http://www.popularq.net/articles/World-New...e-ban-on-hijab/
Tabris Skrevet 13. februar 2009 #197 Skrevet 13. februar 2009 Politiuniformen har blitt tilpasset før - da det ble innført skjørt for kvinner. Dermed er den ikke lik for alle, ei heller er den verdinøytral.
Gjest Gjest Skrevet 13. februar 2009 #198 Skrevet 13. februar 2009 Politiuniformen har blitt tilpasset før - da det ble innført skjørt for kvinner. Dermed er den ikke lik for alle, ei heller er den verdinøytral. Problemet er dersom uniformen signaliserer ulike verdier for de forskjellige politifolkene. Det er uproblematisk at det er et kors i riksvåpenet, for alle må gå med det på uniformen. Man kan imidlertid ikke innføre ulike symboler for forskjellige mennesker. Skjørtet er irrelevant, for det blir kun brukt for at kvinner skal ha noe å gå i i høytidelige anledninger. Det sier seg selv at når menn går i dress er det tradisjon for at kvinner går i kjole eller skjørt. Jevnfør her: http://www.pdmt.politiet.no/publikasjoner/...esses/index.htm Skjørtet signaliserer heller ikke noen verdi eller holdning.
Gjest Gjest Skrevet 13. februar 2009 #199 Skrevet 13. februar 2009 Politiuniformen har blitt tilpasset før - da det ble innført skjørt for kvinner. Dermed er den ikke lik for alle, ei heller er den verdinøytral. Men skjørtet er jo tilpasset det ene kjønnet. Altså er det umulig å lese noe om holdninger, religion eller verdisyn ut fra at en politikvinne har på seg skjørt. Ser du ikke forskjellen?
Tabris Skrevet 13. februar 2009 #200 Skrevet 13. februar 2009 Jo, skjørtet signaliserer en verdi, nemlig at kvinner skal gå med noe annet enn menn. Det er vanskelig for oss å se det fordi vi har vokst opp med det, og det blir for oss dermed helt naturlig. Det samme med kors på uniformen. Men begge disse delene gjør at uniformen ikke er verdinøytral.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå