Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Direktoratet åpner for bruk av hijab og uniform. Hva synes du om det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes at offentlige tjenestemenn skal fremstå nøytralt, og siden hijab er et religiøst plagg synes jeg det er helt forkastelig!

Skrevet

det var en henvendelse fra kun ett menneske som gjorde utslaget.

Skrevet
Jeg synes at offentlige tjenestemenn skal fremstå nøytralt, og siden hijab er et religiøst plagg synes jeg det er helt forkastelig!

Politiet i norge må løse mange oppgaver. Hvis deres jobb blir lettere ved bruk av hijab, så la dem bruke den!

Skrevet
Politiet i norge må løse mange oppgaver. Hvis deres jobb blir lettere ved bruk av hijab, så la dem bruke den!

Heh.. Jeg tror du har misforstått noe.

Skrevet

Jaja, den samme retten må nødvendigvis tilstås andre grupperinger, så det blir i det minste atskillig mer underholdning i gatene framover (i den grad politiet noen gang forviller seg ut i gatene, da).

Emopol'ti, transepol'ti, burkapol'ti, gothepol'ti, engelpol'ti (hørte Märtha skulle søke pol'tiskolen), rosenkranspol'ti, turbanpol'ti, saggerpol'ti (kan kun brukes til å jakte på saggerkriminelle, siden alle andre løper fortere enn saggere), og politiaspiranter kan bli russepol'ti, eller Roccopol'ti!

Om de kan regne med noe særlig RESPEKT på denne måten, det er en annen sak. Men akkurat det har de vel stort sett klart å torpedere helt selv allerede.

Gjest Gjest_politi_*
Skrevet

Da må politi får gå med Davidstjernen,Kors,Hinduistiske tegn,Sikhismes hodet plag.....til og med med ateistiske simboler!

Skrevet

Ja, politiet har mange oppgaver å løse, og nettopp derfor bør de som sagt fremstå nøytralt!

Skrevet

Jeg er forbannet!!!!!!!!

Enda en ting utlendinger skal trasse igjennom. Regler osv i Norge blir ikke tatt hensyn til

Dette er en sak i rekken av andre ting de har fått igjennom.

Og de som søker seg i politiet vet hva slags uniform som bæres.

Hva blir det neste? turban?

Jeg skal være ærlig.................skulle jeg komt til en politi med dette, så vil respekten være lavere enn til en som er normalkledd.

Skrevet
Jeg synes at offentlige tjenestemenn skal fremstå nøytralt...

Er det ikke allerede et kristent kors på politiuniformen?

Enda en ting utlendinger skal trasse igjennom. Regler osv i Norge blir ikke tatt hensyn til

Dette er en sak i rekken av andre ting de har fått igjennom.

Man er ikke "utlending" om man har fått norsk statsborgeskap. Da er man en norsk statsborger, og har således like mye rett til å påvirke lover og regler i Norge som hvilken som helst annen nordmann. Eller mener du at innvandrere (eller sønner/døtre av innvandrere) skal være annenrangs statsborgere, som skal betale skatt, holde seg etter norsk lov, men ikke ha samme rettigheter til å påvirke samfunnet slik andre har?

Skrevet

Jeg er positiv. Tror dette vil gjøre det enklere for mange å samarbeide med politiet, da særlig muslimske kvinner. Jeg krysser fingrene for at muslimske kvinner har lettere for å velge en politiutdanning nå :)

Skrevet
Da må politi får gå med Davidstjernen,Kors,Hinduistiske tegn,Sikhismes hodet plag.....til og med med ateistiske simboler!

Og lensmannen i karasjokk, skal han ta på seg samelue og bevæpne seg med bomma? Politimesteren i Bergen bruker jo SLIPS så hvorfor ikke....??

Skrevet

Jo, politiuniformen er full av kors. Men kristendommen er per i dag statsreligion i Norge, og politiet representerer staten.

Skrevet
Eller mener du at innvandrere (eller sønner/døtre av innvandrere) skal være annenrangs statsborgere, som skal betale skatt, holde seg etter norsk lov, men ikke ha samme rettigheter til å påvirke samfunnet slik andre har?

Jo, det er akkurat det som er sakens kjerne, at alle skal ha samme rettigheter til å påvirke samfunnet. I dette tilfelle, retten til å påvirke og forandre på uniformen de bærer i politiet. INGEN andre grupper har noensinne fått lov å sette sitt eget særpreg på politiuniformen, hvorfor skal nå denne gruppen og bare denne gruppen få det?

Samme rettigheter, ikke sant? Altså gir man enten ALLE rett til å forandre på politiuniformen etter personlig overbevisning/livssyn/tro/politiske syn/whatever, eller så gir man INGEN den retten.

Skrevet
Samme rettigheter, ikke sant? Altså gir man enten ALLE rett til å forandre på politiuniformen etter personlig overbevisning/livssyn/tro/politiske syn/whatever, eller så gir man INGEN den retten.

Nei, du misforstår dette med rettighet. At alle har samme rettigheter betyr at alle skal ha rett til å bli hørt, og alle skal ha rett til å kunne påvirke lover og regler. Dermed blir det helt feil å si at "utlendinger kommer her og krever". Dette er snakk om norske statsborgere som følger norske lover og regler når det gjelder å påvirke samfunnsdebatten og lovene. Det er helt legitimt.

Skrevet
Jo, politiuniformen er full av kors. Men kristendommen er per i dag statsreligion i Norge, og politiet representerer staten.

Dette var ment til vedkommende som sa at politiuniformen skal være nøytral.

Skrevet
Nei, du misforstår dette med rettighet. At alle har samme rettigheter betyr at alle skal ha rett til å bli hørt, og alle skal ha rett til å kunne påvirke lover og regler. Dermed blir det helt feil å si at "utlendinger kommer her og krever". Dette er snakk om norske statsborgere som følger norske lover og regler når det gjelder å påvirke samfunnsdebatten og lovene. Det er helt legitimt.

La meg se om jeg har forstått dette her. Det du sier er at så lenge en norsk statsborger, eller gruppe statsborgere, følger norske lover og regler når det gjelder å påvirke samfunnsdebatten og lovene, dvs i dette tilfelle sender en formell søknad til politidirektoratet, så er det helt greit at den personen eller den gruppen får fordeler som andre ikke får? Så lenge den personen eller gruppen selv følger spillereglene? Du ser ingen prinsippielle problemer med at myndighetene innvilger særbehandlingen for den ene gruppen, men ikke for andre?

Skrevet

Mange forsøker å innføre endringer eller å påvirke systemet. Noen klarer det og noen ikke. Røykeloven "særbehandler" ikke-røykere, hvis man velger å se på det slik.

Hvorvidt man er enig i selve lovendringen er en helt annen ting. Poenget mitt er at det blir feil å si at utlendinger kommer her og krever, fordi dette er norske statsborgere som ønsker å påvirke samfunnsdebatten, og lovene. Slik mange gjør.

Gjest Gjest_Kaja_*
Skrevet

Dette her er å lage mer problemer ut av noe enn det egentlig er. :filer: Jeg driter i om de får hijab, i england har dette gått helt fint og jeg er ikke bekymret for at det ikke skal gå fint i dette landet og. Skjer det, så skjer det.

Skrevet
Hvorvidt man er enig i selve lovendringen er en helt annen ting. Poenget mitt er at det blir feil å si at utlendinger kommer her og krever, fordi dette er norske statsborgere som ønsker å påvirke samfunnsdebatten, og lovene. Slik mange gjør.

Jeg er helt enig med deg i at det er snakk om norske statsborgere og ferdig med den saken, men det er vel egentlig irrelevant hvorvidt det dreier seg om en gruppe utlendinger eller en gruppe nordmenn, er det ikke?

Det som faktisk er saken her er at én enkelt gruppe har blitt gitt en fordel andre grupper ikke har, ikke hvem denne gruppen er. Andre har prøvd å gå denne veien før uten å vinne frem, og det er ikke gitt noen signaler om at andre grupper vil få samme rett i framtiden. Forskjellsbehandling og diskriminering i statlig regi. Derfor mener jeg at man må skjære gjennom og ta et valg, gi alle den samme retten eller ingen. Og av de to er det ingen tvil om at langt det enkleste og ryddigste vil være å beholde politiuniformen nøytral som idag.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...