Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 4. februar 2009 #1 Skrevet 4. februar 2009 Hei, jeg er en jente på 17 år som har mistet mye av den gleden ved å trene. Dette sliter veldig på meg. Jeg planlegger å trene, men det blir aldri noe av. For en liten stund siden slet jeg med "lette" spiseforstyrrelser, og var på trening minst 4 ganger i uken, da trente jeg både kondis og styrke. Etter dette var jeg blitt alt for tynn, og jeg bestemte meg for å gå opp i vekt. Nå har jeg gått opp 3 kg, på litt over 1 mnd! Jeg veide 52, men veier nå 55, er 165 cm. Jeg er fornøyd med kroppen min nå, og jeg vil gjerne beholde den jeg har nå, men det tror jeg ikke jeg får til om jeg fortsetter å være så lat som det jeg er nå. Nå trener jeg ca 3 ganger i uka, men bare styrketrening(hadde en periode på ca 2 mnd hvor jeg ikke skulle trene kondis, for å legge på meg). Sist fredag var jeg faktisk på min første spinningtime etter den perioden, og det var deilig, skal fortsette med det. Nå er det onsdag, har ikke trent siden den fredagen, og det var meningen jeg skulle på trening om mandagen, så tirsdag, så i dag. Men nei, i dag trener jeg hjemme. Skal bare trene styrketrening uansett, og jeg trener bra uten apparater, selv om jeg bruker noen få på trening. Det at jeg dropper treningen hele tiden gjør at jeg føler meg skikkelig ille, og jeg vil ikke fortsette sånn her. Hva kan jeg gjøre?? Ble kanskje litt langt, men takk på forhånd
Gjest Gjest_mina_* Skrevet 4. februar 2009 #2 Skrevet 4. februar 2009 Hei, jeg er en jente på 17 år som har mistet mye av den gleden ved å trene. Dette sliter veldig på meg. Jeg planlegger å trene, men det blir aldri noe av. For en liten stund siden slet jeg med "lette" spiseforstyrrelser, og var på trening minst 4 ganger i uken, da trente jeg både kondis og styrke. Etter dette var jeg blitt alt for tynn, og jeg bestemte meg for å gå opp i vekt. Nå har jeg gått opp 3 kg, på litt over 1 mnd! Jeg veide 52, men veier nå 55, er 165 cm. Jeg er fornøyd med kroppen min nå, og jeg vil gjerne beholde den jeg har nå, men det tror jeg ikke jeg får til om jeg fortsetter å være så lat som det jeg er nå. Nå trener jeg ca 3 ganger i uka, men bare styrketrening(hadde en periode på ca 2 mnd hvor jeg ikke skulle trene kondis, for å legge på meg). Sist fredag var jeg faktisk på min første spinningtime etter den perioden, og det var deilig, skal fortsette med det. Nå er det onsdag, har ikke trent siden den fredagen, og det var meningen jeg skulle på trening om mandagen, så tirsdag, så i dag. Men nei, i dag trener jeg hjemme. Skal bare trene styrketrening uansett, og jeg trener bra uten apparater, selv om jeg bruker noen få på trening. Det at jeg dropper treningen hele tiden gjør at jeg føler meg skikkelig ille, og jeg vil ikke fortsette sånn her. Hva kan jeg gjøre?? Ble kanskje litt langt, men takk på forhånd Det er ikke så mye annet å gjøre enn å bare komme seg på trening..........det er fortsatt mange timer igjen av kvelden så du har jo fortsatt mulighet til å dra på trening. Noen ganger er dørstokkmila lang, men prøv å tenk på hvor fornøyd du er etterpå, hvor deilig det er bare du kommer deg dit. DET må da vel motivere litt? Eller prøv å tenk på det som at du MÅ. Du har en avtale med deg selv, og det er dårlig gjort å bryte avtaler. Jeg vet jo ikke hva som funker for deg, så det må du nesten finne ut av selv. Men mye handler om selvdisiplin. Lyke til:-)
Chanel.No5 Skrevet 4. februar 2009 #3 Skrevet 4. februar 2009 Enig med innlegg over. Planlegg søndagen økter for kommende uke som skal gjennomføres. Disse avtalene skal holdes like hellig som kafèavtaler med venner osv. Det er viktig at du sitter av tid til trening som alt annet. Samtidig vil jeg anbefale deg å forsøke litt andre treningsformer. Prøv deg litt mer frem, kanskje finner du en treningsform som faktisk motiverer deg til å trene. Kan være alt fra fortball, squash, styrketrening, dansing, aerobic, step, løping, pilates, det er så mye å velge mellom, prøv deg litt frem, kanskje finner du den treningen som passer deg best m.t.p. motivasjon og treningsglede. Bare litt tips. Bruk noen uker å forsøk deg litt frem. Men viktigst av alt - Planlegg treningen, hold deg til avtalene og ikke sett altfor høye mål nå i starten. To treninger i uken i begynnelsen er overkommelig. Dette klarer du, fokuser på trening som noe gøy og ikke noe du må! Masse lykke til!
Gjest ndtjk Skrevet 5. februar 2009 #4 Skrevet 5. februar 2009 jeg vet ikke om jeg leser innlegget ditt riktig - men det virker som om du undervurderer din egen treningsinnsats mye. du sier jo at du er lat fordi du ikke trener mer..... for meg virker det på måten du beskriver dette på som om du fortsatt sliter med spiseforstyrrelser/problemer - selv om du har klart å gå opp i vekt. det er jo kjempebra å trene tre ganger i uken, og jeg ville ikke hatt som mål å trene mer enn dette - spesielt siden du har vært i faresonen for spiseforstyrrelser. så jeg vil heller råde deg å oppsøke helsesøster/lege for å komme deg i forebyggende samtaler, sånn at disse problemene ikke utvikler seg mer. her kan du også komme i kontakt med faggolk som kan lære deg å kjenne igjen fargesignaler, og hvordan du kan både spise og trene for å bli normal og sunn. har flere venninner som gjorde det altfor sent, og de sliter skikkelig med dette. gi deg selv en gave for resten av livet, og søk hjelp mens du fortsatt er nogenlunde frisk.
frkleo Skrevet 15. februar 2009 #5 Skrevet 15. februar 2009 Heihei! Jeg sliter selv meg både kosthold og trening - er ikke tykk. Det virker som du trener "nok", du må bare innse det selv! Om du trener to ganger i uken så er jo det supert! Klapp deg selv på skulderen for det og legg inn en trening ekstra gradvis. Dørstokkmila er lang, som nevnt over, og alt er ikke gjort over natten. Sett deg opp et mål for hvor mange ganger/mye du vil trene i uka og hvilke dager du skal trene - jobb deg opp mot målet gradvis. Det kan være enklere å trene om du har satt av faste dager. La oss si at du vil trene annen hver dag man, ons, fre + evt. litt fritrening i helgen om du har tid og vil. Går du glipp av mandagstreningen er ikke det krise for du vet jo du skal på trening på ons, fre, neste man, ons, fre, osv. Det er ikke så stor krise om du går glipp av én trening om du vet at det kommer en om to dager igjen... Om du skjønte noe av dette? Det gir en litt beroligende effekt, i hvertfall for meg. Jeg har fast taekwon-do trening man og ons. Men kan også trene resten av uken om jeg vil. Får jeg ikke tid til å trene en mandag så føler jeg ikke det er så farlig for jeg vet at hver mandag og onsdag fremover er jeg på trening. Én av mange utgjør ingen forskjell:) Ellers vil jeg råde deg til å prøve forskjellige former for trening. Mulighetene er mange. En treningskompis er ikke å fraråde heller, men pass på at begge vil TRENE og ikke bare skravle bort en time i styrkesalen. Det kan også hjelpe å være med på organisert trening - det gir større treningsglede å bli med i et fellesskap hvor de kan navnet ditt og lurer på hvorfor du ikke var her forrige gang i stedet for å være med på en aerobictime hvor ingen vet hvem du er og ikke bryr seg om du kommer neste gang eller ikke. Hvis du skjønner tegninga? Det er ingen kritikk mot den type trening, men det kan gi større motivasjon å være en del av noe når man trener:) Håper dette ikke ble bare et langt unødvendig innlegg, men at du får litt hjelp:) Lykke til:)
Gjest Gjest_Lisa_* Skrevet 17. februar 2009 #6 Skrevet 17. februar 2009 Jeg har dårlig motivasjon selv for å dra ut å trene, men det beste tipset jeg har er å avtale med en venninde at dere skal trene for da blir det vanskligere å bryte avtalen Eller å melde seg på f.eks spinning på morgenen før skolen/jobb, for om du ikke melder av kurset på forhånd så koster det penger. og du kan jo ikke betale for å ikke trene?
Chanel.No5 Skrevet 17. februar 2009 #7 Skrevet 17. februar 2009 Ett innlegg jeg fant : Vær realistisk Ha realistiske forventninger til deg selv. Du kan ikke gå ned ti kilo på en ukes trening, men hvis du jobber hardt, så kan du kanskje gå ned én kilo. Det er heller ikke realistisk å forvente at du får kropp som en fitnessutøver etter 3 måneders trening, men trener du jevnt og trutt og spiser bra mat, så kan du på sikt nå også dette målet. Ikke start for hardt når du begynner å trene. Begynn rolig og trapp sakte opp. Dersom du ikke har løpt før, men brått begynner å løpe 6 kilometer om dagen, kan den uventede belastningen føre til at du får vondt i knærne og beinhinnebetennelse. Dette kan også ta fra deg motet til å fortsette å trene. Begynn heller med å gå en tur hver dag og trapp etterhvert opp til å løpe et par ganger i uken. På sikt er du i bra nok form til å ha glede av å løpe hver dag - hvis det er det du vil. Prioriter Mange påstår at de ikke har tid til å trene. Da må du finne tid. Kanskje kan du droppe en time foran TV-en, eller hoppe over å stryke hånduker og underbukser? Å trene er noe av det beste du kan gjøre for deg selv og de du er glade i. Prioriter mirakelkuren! Sett av tid til trening på samme måte som du setter av tid til viktige møter eller vennetreff. Hvis du føler deg trøtt og sliten etter jobb, så husk at det er få ting som gir deg mer overskudd enn det å trene. Dersom det lett blir til at du dropper treningen når du kommer hjem, så dra rett på trening. Enten det består i å kjøre innom svømmehallen, treningssenteret, friidrettsbanen, bymarka eller rett og slett å gå eller sykle hjem fra jobb. Få med deg en venn, så blir det også sosialt. Hvis den ene er lite motivert en dag, er den andre kanskje mer motivert. Undersøkelser viser at de som trener sammen med noen, oftere klarer å holde seg til de faste treningsøktene. En annen viktig motivasjonsfaktor er å tenke over hvilke mål du har med treningen, og på alle helsefordelene trening gir deg. Varier treningen Synes du trening er kjedelig? Et godt tips kan være å prøve en ny treningsaktivitet. Er du lei av å svømme? Prøv aerobic! Varier aktiviteter fra dag til dag. Svøm en dag, spill squash med kollegaen den neste, tren styrke den tredje dagen, spill fotball med ungene dine, gå en tur med faren din, løp 3000 meteren på friidrettsbanen og konkurrer mot sjefen, sykle til jobben den siste dagen i uka! Variasjon er også positivt for kroppen, og du får brukt ulike musklegrupper ved de ulike aktivitetene. Tren når du vil Et annet velkjent råd går ut på å starte dagen en halv time tidligere. Stå opp en halv time før du pleier, og gå en tur før du drar på jobb. Eller stikk innom treningssenteret eller svømmehallen. Endel treningssenter har nå nøkkelkortordninger og åpent døgnet rundt. Det betyr at du kan trene der når du vil. Det samme gjelder selvsagt marka og gangveiene. Så enten du foretrekker å trene klokken 06.00 om morgenen eller klokken 23.00 om kvelden, så har du alltid muligheten til å gjøre det. Du kan også kjøpe litt hjemmegymutstyr. Alt i fra tredemølle, ergometersykkel, stepmaskin eller romaskin, til et par hantler og en treningsvideo kan være til god nytte.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå