Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vil gjerne ha en ny pc nå, men siden jeg ikke er så flink med PC hadde det vært fint med hjelp fra noen som kan det litt bedre enn meg.

Jeg har en PC som ble bygget i ca 2005 som en spillemaskin. Jeg har vært å fiksa pc-en min en gang, og da fikk jeg vite at harddisken min ryker hvert øyeblikk. Jeg må i tillegg kjøpe ny ram-brikke.

Nå står jeg mellom to valg, 1: bytte ut harddisk og ram og beholde pcen.

2: Kjøpe meg en ny maskin.

Hva bør jeg gjøre? Jeg har forsøkt å se etter ram tidligere, men det er litt vansklig for etter som jeg forstod hadde den typen ram gått ut av produksjon. Kan hende jeg tar litt feil her, som sagt, jeg er elendig når det gjelder Pc-er. Tror jeg har DDR1 på denne pcen. Jeg fant da ut at det blir ganske dyrt og vurderte en stund å kjøpe ny pc da dette var rundt den samme prisen.

Ville vært kjempe fint med tips. Jeg vil ikke ha en kjempe dyr pc. Helst rundt 6000 - 8000 kr.

Maskinen skal bli brukt til forskjellige skole og spill av både mamma, meg og søsken.

Takk for hjelpen =)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror jeg ville gått for en billig ekstern harddisk, og tatt en sikkerhetskopi av gammelharddisken. Så kjøper du deg litt tid. Ram er billig. Det er forsåvidt en ny harddisk også. Kan komme på under tusenlappen. Og så kan du få litt ekstra tid til å spare til ny maskin, slik at du slipper å ta den på krita. Den eksterne harddisken følger jo med når du kjøper ny maskin, og så kan søsknene bruke den gamle. Får du mer din i fred.

Hvis du skaffer en maskin som kjører Windows Vista, bør du ha minst 3GHz prossessor, gå for 64 bits med det samme. Den bør ha minimum 3 GB RAM, men "det gode skjemmer ikke". Hardisk på 300 GB ruinere deg ikke, men jo mer jo bedre. Jeg har ennå tilgode å få nok harddiskminne på en maskin. Skal du spille bør skjerm og skjermkort egne seg til det. Til all annen normal bruk er de fleste vanlige PCer greie nok. Bortsett fra de små nettPCene som de kalles, som ble trendy i vinter. De er best på korte og hyppige reiser.

Klikk deg gjerne inn på sider som er gode på forbrukerdata, sånn som Din side etc.

Skrevet
Tror jeg ville gått for en billig ekstern harddisk, og tatt en sikkerhetskopi av gammelharddisken. Så kjøper du deg litt tid. Ram er billig. Det er forsåvidt en ny harddisk også. Kan komme på under tusenlappen. Og så kan du få litt ekstra tid til å spare til ny maskin, slik at du slipper å ta den på krita. Den eksterne harddisken følger jo med når du kjøper ny maskin, og så kan søsknene bruke den gamle. Får du mer din i fred.

Da jeg var for å kjøpe ram var ikke det spesielt billig. Det var på 1500kr. Harddisk er det sikkert bedre med, har ikke sjekka prisen enda. Ekstern harddisk har vi et eller annet sted i huset. Vet bare ikke hvor.

Skrevet
Da jeg var for å kjøpe ram var ikke det spesielt billig. Det var på 1500kr.

1500 kr for ram er rett og slett ran på høylys dag. Skal du ha DDR1 til en stasjonær pc får du 1 GB for 299 kr. Tror ikke du kan ha mer enn 3-4 GB totalt, som vil si at du kan plukke ut gammel ram og fylle opp med ny og fortsatt ha 300 kr igjen til 1500 kr.

Hvorfor må du ha ny ram? Som oftest kjøper man bare mer ram i tillegg til den gamle, det er ikke akkurat en slitedel som blir utslitt.

Skrevet (endret)
1500 kr for ram er rett og slett ran på høylys dag. Skal du ha DDR1 til en stasjonær pc får du 1 GB for 299 kr. Tror ikke du kan ha mer enn 3-4 GB totalt, som vil si at du kan plukke ut gammel ram og fylle opp med ny og fortsatt ha 300 kr igjen til 1500 kr.

Hvorfor må du ha ny ram? Som oftest kjøper man bare mer ram i tillegg til den gamle, det er ikke akkurat en slitedel som blir utslitt.

Jeg må ha ram fordi eksen til mamma drev og plukket ut masse fra pc-en da vi flyttet for to år siden. Mamma kom inn i rommet akkurat i det han holdt på. Da jeg fikk noen til å formatere pc-en og se hva jeg hadde i denne blikkboksen fikk jeg vite at harddisken min snart ryker og at jeg bare hadde en rambrikke.

Det med harddisken er vel egentlig den største grunnen til at jeg begynte å tenke på dette. Flere ganger klikker pcen helt.

Endret av Emmplix

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...