lady81 Skrevet 4. februar 2009 #1 Skrevet 4. februar 2009 Jeg har en 6 år gammel jente som går i bhg. Hun er fortiden svært plaget av eksem på hender (inside). Hun har fått diagnose atopisk eksem allerede som 2 åring og har nå og da hatt mye plager av eksem på hele kroppen. akkurat nå behandler jeg henne med kaliumpermanganat bad 5 min/dag og i tillegg locid krem og selsagt olje kremer. (hun har KUN på hendene akkurat nå) Jeg synes ikke dette hjelper særlig har også kuttet helt ut ketchup, jordbær og citrus frukt siden vi har sett hun har hatt reaksjon på dette før. Hun er et veldig aktivt barn... elsker å være ute. Noen som har noe tips eller ideer om hvordan behandle eksem på bedre måte? og noen som har tips om hva en kan gjøre for å unngå å sprekke spesielt i bhg ??
Gjest m34 Skrevet 4. februar 2009 #2 Skrevet 4. februar 2009 Barna mine hadde veldig mye atopsik eksem. Tror aldri jeg har fått så mange forskjellige råd noen gang. Tørrmelk i vaskemaskinen(!) og homeopati og diverse fremført med en enorm skråsikkerhet. Det som funket bra hos oss var aloe vera - gjerne rett fra planten men også sånne 98% flasker fra body shop(?) Fælt mens det står på!
Gjest Lille Bie Skrevet 4. februar 2009 #3 Skrevet 4. februar 2009 (endret) Jeg har selv eksem (og lillebroren min), og fikk diagnosen når jeg var rundt ett år tror jeg. Har alltid vært plaget av det, men det blir bedre med alderen, det er en liten trøst i det minste. Jeg er selv veldig plaget av eksem på hendene i perioder, men det er ikke på innsiden da. Er det sår hun har eller er hun bare tørr? Om hun er veldig tørr så vil jeg annbefale deg kremer som inneholder carbamid, det hjelper huden¨å holde på futkighet/skape ny fuktighet. De har en krem på apoteket som heter Carbamid som funker kjempebra på både meg og min lillebror (som er veldig plaget!), men det er mulig den holder på å gå ut av produksjon, er ikke helt sikker. Men jeg vil annbefale deg å prøve den på lillejenta di, for å se om den hjelper på tørrheten hennes. Om det er sår hun har anbefaler jeg en sårkrem som heter Elocon (reseptbelagt), det er UTROLIG effektiv mot sår, og de forsvinner etter få gangs bruk (Det holder sårene unna hvis du smører med den sårsalven selv når såret/-ne holder på å forsvinne, da holder de seg borte istedet for å blusse opp igjen.) Gi også gjerne barnehage personalet en tube, slik at de smører henne inn etter hver håndvask osv. DET er utrolig viktig for å holde sår og tørrhet unna. Endret 4. februar 2009 av Lille Bie
Gjest m34 Skrevet 4. februar 2009 #4 Skrevet 4. februar 2009 Om det er sår hun har anbefaler jeg en sårkrem som heter Elocon, det er UTROLIG effektiv mot sår, og de forsvinner etter få gangs bruk Det er en Kortisonkrem er det ikke?
Gjest missLady Skrevet 4. februar 2009 #5 Skrevet 4. februar 2009 Ja, elocon er kortisonkrem. Bruker den selv mot pso. Fungerer kjempe bra! Vil anbefale den.. http://www.felleskatalogen.no/felleskatalo...ough_83441.html
Gjest Lille Bie Skrevet 4. februar 2009 #6 Skrevet 4. februar 2009 Det er en Kortisonkrem er det ikke? Ja, det er det. Men den ødelegger ikke pigmenter i huden osv. Så den er forholdsvis skånsom. Som sagt, veldig god på sår.
lady81 Skrevet 4. februar 2009 Forfatter #7 Skrevet 4. februar 2009 knall mange gode tips :D takk! skal prøve det ut jeg bruker olje kremer og a-krem (apotekets ) så jeg tror egentlig ikke hun er tørr, men skal prøve alle disse gode tipsene... kunne gjort alt for at hun skulle blitt kvitt dette er fruktelig plagsomt for henne. til tider har hun smerter i hendene.. gjør vondt å se på og egentlig ikke kan gjøre mer enn å smøre krem spesielt innside av hender... nærmest umulig å få det bort... hun tar i mye rart ... må vaske hendene etter toalett besøk.. mye sorpe og sand i bhg.. alt dette gjør det så mye verre og spesielt på denne årstiden om sommer har hun lite eller ingenting eksem
fruenge Skrevet 5. februar 2009 #9 Skrevet 5. februar 2009 jeg har /hatt eksem og det samme mine barn. Har du ikke vært hos hudlege? hHer får man en av brosjyrenr til rikshospitalet hvor de har samlet en del gode råd. Hvis ingen har sagt det til deg bør du kjøpe Aderma exomega. Og for å si det ret ut, hvis legen din ikke har nevnt at du bør brukedenne så skaff deg ny lege. Det er allment kjent t det er en av de beste kremene for å holde en eksem hud myk og smidig for å forhindre utbrudd. Ellers så er udos choice et fint tilskudd, kan godt smøre dette direkte på huden også.
tingeling Skrevet 5. februar 2009 #10 Skrevet 5. februar 2009 Jeg har en 6 år gammel jente som går i bhg. Hun er fortiden svært plaget av eksem på hender (inside). Hun har fått diagnose atopisk eksem allerede som 2 åring og har nå og da hatt mye plager av eksem på hele kroppen. akkurat nå behandler jeg henne med kaliumpermanganat bad 5 min/dag og i tillegg locid krem og selsagt olje kremer. (hun har KUN på hendene akkurat nå) Jeg synes ikke dette hjelper særlig har også kuttet helt ut ketchup, jordbær og citrus frukt siden vi har sett hun har hatt reaksjon på dette før. Hun er et veldig aktivt barn... elsker å være ute. Noen som har noe tips eller ideer om hvordan behandle eksem på bedre måte? og noen som har tips om hva en kan gjøre for å unngå å sprekke spesielt i bhg ?? Sikker på at det "kun" er atopisk eksem? Jeg var veldig plaget av eksem som barn og ungdom, og det var intoleranse for de matvarene du beskriver. Husk at tomat (det hun nok reagerer på i ketchup) finnes i utrolig mange matvarer. Prøv å kutte ut all mat med tomat og citrussyre. Dvs at du må lese alle innholdsdeklarasjoner på matvarene, selv leverpostei har tomat i seg. Gutten min hadde det samme problemet, og v kuttet ut disse matvarene i to år. Nå klarer han små mengder tomat, men ikke mye. Ett av årene kunne han ikke spise noen form for frukt eller bær, men det har heldigvis gått over. Selv kan jeg spise alt nå. Hvis det er intoleranse din datter har vil det ikke hjelpe med noen kremer og det vil ikke vises på allergitester, man må prøve seg frem.
Gjest Lille Bie Skrevet 5. februar 2009 #11 Skrevet 5. februar 2009 (endret) Jeg vil bare påpeke at de flesre hudlegene jeg har vært hos har vært ELENDIGE, de har kommet med råd som forverret huden min da jeg var yngre. Jeg har feks blitt anbefalt oljebad ett par gang i uken fra jeg var liten jente, de påsto at det skulle hjelpe huden å holde på fuktighet slik at jeg sluttet å klø så mye. Det er faktisk det værste rådet jeg noensinne har fått. Og jeg har fått det av samtlige hudleger jeg har møtt. Oljebadet impregnerer huden slik at den ikke "får puste" og begynner dermed å klø. Jeg fikk om mulig enda mer sår etter badet enn jeg hadde før. Først da jeg ble gammel nok til å nekte disse jevnlige oljbadene begynte huden min å roe seg. Noen leger vet bare ikke hva de snakker om.. (Edit: Om barna deres er plaget så anbefaler jeg et besøk på Voksentoppen, der behandler de folk med astma og allergier, som feks eksem. Min lillebror var der i 2 uker og han kom tilbake som et nytt menneske.) Endret 5. februar 2009 av Lille Bie
Gjest Gjest_camille_* Skrevet 5. februar 2009 #12 Skrevet 5. februar 2009 JEg har eksem, å har hadt det helt siden jeg var liten, den eneste kremmen som virket på meg var ELOCON, den er sterk å svir, bare et tynt lag.å ikke hele tiden. å vist hun ikke har eksem da, må du ikke bruke så mye elocon, den er ikke bra for bein og slikt. men litt går bra og lykke til
trollmor77 Skrevet 7. februar 2009 #13 Skrevet 7. februar 2009 Min datter sliter også ekstremt. Jeg har begynt å sende med en håndkrem i barnehagen, med beskjed om at hun alltid må smøres etter at hun har vasket hendene. Og i disse 2 ukene, har hun (bankt i bordet) vært fin på hendene sine. Siden hun ikke tåler annet enn bomull mot huden, har vi fått foret vottene med et bommulslag inni, men beholdt det vanlige forret som er i det i tillegg. Fungerer også bra.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå