Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest ~♥ƒαѕн&#9
Skrevet (endret)

Nå nettop kom det opp sånn grønnblå liten firkant hvor det stod at Norman (ellernoe) har oppdaget en trojaner, jeg trykket på avslutt eller noe ble skikkelig redd, pcen lagde skummel lyd samtidig derfor ble jeg skremt så jeg trykket automatisk ut alt vekk med en gang jeg leste trojaner

er det noen som overvåker pcen? har jeg virus nå? HJELP :(

Edit: skrivefeil

Endret av ~♥ƒαѕнισηвαвє♥~
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Nå nettop kom det opp sånn grønnblå liten firkant hvor det stod at Norman (ellernoe) har oppdaget en trojaner, jeg trykket på avslutt eller noe ble skikkelig redd

er det noen som overvåker pcen? har jeg virus nå? HJELP :(

Edit: skrivefeil

Jeg bruker ikke norman, men jeg regner med at den putter den skadelige filen i karantene inntil du velger å gjøre noe med det, f.eks slette den.

Skrevet

Hvorfor trykket du avslutt? Sto det noen andre alternativer, som FJERN?

Åpne Norman eller hva du har, høyrteklikk på ikonet nede i hjørnet. Så ser du rundt om du ikke finner en måte å få startet et virussøk på.

Jeg har aldri brukt Norman, men jeg har ihvertfall fått sånne beskjeder av andre programmer, og da sier programmet ifra at det har FJERNET uhumskhetene allerede, men vil gjerne fortelle meg det.

Trojaner er nødvendigvis ikke overvåking, det kan være andre typer plaging også. Ville ikke brukt nettbank osv til du er sikker på det vekk likevel.

Ta et søk på pcen, og ikke AVSLUTT noe som helst. Bare la det søke, og så fjerner du det som den mener bør fjernes (blant får man alternativene la det være, isoler, eller slett. Bare slett alt!).

Mer enn det kan jeg ikke si over nett når du ikke vet selv mer enn det du gjør.

Gjest ~♥ƒαѕн&#9
Skrevet

men det er liksom bare en sånn N da og når jeg trykker på høyreklikk kommer det opp alternativer (venstreklikk reagerer ikke):

-internettoppdatering

- konfiguarasjonsredigering

-nytt i denne versjonen

-oppgaveredigering

-søk på diskett

-søk på hardisk

- stopp sanntidsøkning

-kontakt oss

-lisensinformasjon

-oppdateringsstatus

hva i ... er alt dette fornoe? står ingenting om virus !?!?!?!?

Skrevet

Det skal jo gå an å dobbelklikke på ikonet til virusprogrammet og få åpnet det.

Derfra tar du en full virussøk på pcen, og deretter får du beskjed om hva du skal gjøre av programmet.

Skrevet
men det er liksom bare en sånn N da og når jeg trykker på høyreklikk kommer det opp alternativer (venstreklikk reagerer ikke):

-internettoppdatering

- konfiguarasjonsredigering

-nytt i denne versjonen

-oppgaveredigering

-søk på diskett

-søk på hardisk

- stopp sanntidsøkning

-kontakt oss

-lisensinformasjon

-oppdateringsstatus

hva i ... er alt dette fornoe? står ingenting om virus !?!?!?!?

Da må du vel søke på harddisken?

Gjest ~♥ƒαѕн&#9
Skrevet

ok skal prøve alt, takk for svar og hjelp, blir redd jeg.

Skrevet (endret)

Sjekk på "oppdateringsstatus" at Norman er oppdatert først. Så stenger du alle programmer du bruker (inkludert web browseren din, internet explorer, firefox eller hva du enn bruker). Prøv deretter "søk på harddisk", og la den søke uten at du bruker PCen. Jeg tror også at den legger "farlige" filer i karantine, men bruker ikke Norman selv. Når den er ferdig så se om den har en oversikt over det den har funnet, og om du eventuelt må trykke "slett" eller liknende for å fjerne dem.

Om du har fått virus/trojan så får du nok fjernet denne så lenge Norman har oppdaget den.

edit: for å sjekke at Norman er oppdatert kan det hende du må se under "internettoppdatering". Det kan være lurt å gjøre dette før du søker etter virus.

Endret av Phaedra
Skrevet

har du flere antivirusprogrammer aktive, hender det at kræsjer hverandre eller oppfatter det andre prgr som et virus. Jeg har forskjellige program, men de dekker hver sine felt innen detektormålet, slik at de ikke kommer i konflikt med hverandre. I tillegg bruker jeg tre forskjellige renseprogram og kjører diskopprydding annenhver dag og defragmenterer en gang i uka, alt etter hvor mye jeg bruker pc`en.

Gjest ~♥ƒαѕн&#9
Skrevet (endret)

jeg fikk opp virus søk på diskett og hardisk, på begge to av de kom det at det var 0 infeksjoner, men det stod også at det var sånn 83 filer den ikke greide å søke gjennom?? hva skal det bety? og hva er karantene? sorry for at jeg virkelig ikke har peiling på dette:-p

edit: *karantine

Endret av ~♥ƒαѕнισηвαвє♥~
Skrevet (endret)
jeg fikk opp virus søk på diskett og hardisk, på begge to av de kom det at det var 0 infeksjoner, men det stod også at det var sånn 83 filer den ikke greide å søke gjennom?? hva skal det bety? og hva er karantene? sorry for at jeg virkelig ikke har peiling på dette:-p

edit: *karantine

Hvorfor den ikke greide å søke gjennom alle filene vet jeg ikke. Det kan være forskjellige grunner til dette, men da må jeg nesten vite hvilken filtype osv. dette er. Sannsyneligvis så klarte den ikke å søke gjennom disse fordi filene var i bruk allerede.

Hvis det står 0 infeksjoner så vil jeg tro at du kan ta det med ro. Men hvis du fortsatt er bekymret kan du også laste ned et annet gratis program, f.eks. The Cleaner, legge inn, oppdatere og kjøre dette programmet, og se om den har samme problemet med filene du nevnte. (Andre vil sikkert anbefale andre programmer.)

Hvis den også har problemer med disse filene så kan du restarte PCn din i safemode.

1) Restart PC'n, og når den begynner å starte på nytt, trykk F8 inntil du får opp en meny der det står "Safe Mode" "Safe mode with networking" osv. Velg den som bare sier "Safe Mode".

2) Når windows starter vil den nå se veldig rar ut. Start The Cleaner og la den søke etter virus/trojaner/annet dill.

Safe Mode er en modus for datamaskinen der bare de mest nødvendige programmene blir brukt. Med andre ord vil ikke en trojaner få lov til å starte opp, og antivirusprogrammet vil kunne søke gjennom den. Noen antivirusprogrammer kan søke i Safe Mode, andre kan ikke. Det "høres" mye vanskeligere ut enn det er, så jeg er sikker på at du får det til :) Når søken er over, og hvis den ikke finner noe, kan du restarte PCen din på nytt - denne gangen på vanlig måte.

Karantene er at en infisert fil blir "satt tilside" av antivirusprogammet ditt. Programmer på PCn blir da stoppet fra å bruke den (og kan dermed ikke kjøre viruset/trojanen). Noen ganger er antivirusprogrammet satt til å sette filer i karantine, i stedet for å slette dem, i tilfelle den tar feil (det skjer) og da må man spesifikt be antivirusen om å slette filene.

edit: jeg må egentlig ta forbehold om feil i forklaringer osv. da jeg ikke på noen måte er utdannet innenfor dette :)

Endret av Phaedra
Skrevet

karante`ne m1 (fra fr 'førti dager', av quarante 'førti')

1 midlertidig isolering av (mulige) smittebærere

Karantine høres forøvrig ut som en slags kantine for folk med ebolavirus..

Jeg tror du kan slappe helt av. Trojaneren kommer ikke til å hoppe ut av pcen og ta kvelertak på deg. Hvis du har en oppdatert og fungerende versjon av norman, så ordner den det. Men siden du driver med ting som gjør at du fikk en trojaner, så kan det lønne seg å ta backup av viktige ting, slik at det ikke gjør noe om du må reinstallere windows en gang i tiden.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...