Gjest Gjest_Magne_* Skrevet 4. februar 2009 #1 Del Skrevet 4. februar 2009 Kjæresten fortalte nettopp at hun har dysleksi. Vi har vært sammen i noen år, og jeg har lurt fælt på det jeg har oppfattet som slurv i sms og email. F. eks bruker hun mellomrom før komma, men ikke etter. Nye setninger begynnere uten mellomrom. Så har vi alle skrivefeilene. Dette er egentlig bare pirk. Verre er det med setningsoppbyggingen. Ordene stokkes på en merkelig måte. Nå tenker jeg om hennes problem også kan påvirke kommunikasjonen generelt. Jeg har aldri opplevd så mange misforståelser som med henne. Dette gjelder både skriftlig og muntlig. Hun oppfatter helt klare uttalelser på en måte som virker uforståelig. Noen ganger blir jeg så frustrert at jeg bjeffer at hun får slå opp i en ordbok når helt vanlige norske ord tillegges en helt annen betydning enn man forventer. Noen som kjenner til det jeg beskriver her? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Veronica88 Skrevet 4. februar 2009 #2 Del Skrevet 4. februar 2009 Stort sett så er det vel bare skriftlige ord man har vansker med. En kompis i vennegjengen til min samboer har visstnok ganske grov dysleksi. Han virker svært veltalende og oppegående. Forstår godt både norsk og engelsk muntlig (spiller mye på nett og da prater han jo med de andre, engelsk er ikke et problem før du ber ham stave noe). Ser mye dokumentarer på tv han kan gjenfortelle godt. Skriftlig derimot, vel vi får mange gode lattere av meldinger derfra. Vi skjønner hva han sansynligvis mener, men det blir en bokstav her og der som blir så veldig feil... Han "skulle bare kjøpe dama så kom han" f eks... tror nok han mente KJØRE henne.. Og han er jo sterkt klar over det selv. Så han ler jo bare av det selv også.. MEN når du sier hun ikke klarer å forstå muntlig også, så er det første jeg tenker på, at hun har et eller annet tilleggsproblem. Ikke for å generalisere her, men ofte så er det jo sånn at barn av alkoholikere (som drakk under svangerskapet), gjerne har kraftig dysleksi OG forståelsesvansker. Det hadde ei jeg ble kjent med. Jeg visste hun var dysletisk, for hun gikk spesielt løp på skolen, var der kun da vi hadde praksis, og så jobbet hun resten av uka. Hun blandet seg opp i konflikter som ikke var mellom meg og henne, men meg og felles venner. Og istedenfor å høre etter hva jeg forklarte henne (at hun ikke hadde noe med den saken å gjøre), så gikk det ikke inn. Tvert imot, som meg deg, vred og vrengte på alt og jeg var visst sur på henne likevel :S slitsomt. Fikk senere vite at hun var offer for alkohol i svangerskapet, og leste litt om dette på nett. At man da ofte har både forståelse og lesevansker, men man har ingen grunn for å oppføre seg som et rasshøl for det. Så jeg kutta vennskapet. Har du prøvd å forklare henne, nå når du vet grunnen til skrivefeilene, at du iblant føler du misfostår uten grunn? Og det på en rolig måte? Mulig hun da kan fortelle deg noe lignende, at hun har flere diagnoser. Eller at hun ikke er klar over det og derfor kan trenge en psykologtime eller to for å få utredet HVA som er galt. Kan hun lære seg andre tankemønstre, og ikke automatisk vri på alt, så kan det hjelpe mye. Men jeg forstår jo du blir lei. Har man fysiske eller psykiske plager som gjør at man oppfører seg litt "rart", så synes jeg man bør være ærlig. For da blir det så mye lettere å respektere! Hvorfor skal man respektere ei som tydeligvis ikke VIL høre etter på hva du sier? Men har hun derimot et problem, vel da prøver du å forklare EN GANG TIL, før du gir opp. Så kan mange konflikter være unngått. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bellatrix Skrevet 4. februar 2009 #3 Del Skrevet 4. februar 2009 Jeg tenker, som Veronica88, at hun kan ha andre problemer i tillegg. På hvilken måte misforstår hun? Folk med asberger kan ofte tolke ting ekstremt bokstavelig, som i at når du sier "slå deg ned i sofaen" så kan vedkommende tro at h*n skal bli slått ned. Har du tatt dette opp med henne? Kanskje hun bør utredes for folk med dysleksi har sjelden problemer med å forstå ord i seg selv, det har i hvert fall ikke jeg hørt om. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 4. februar 2009 #4 Del Skrevet 4. februar 2009 Dysleksi og forståelsesvansker er to forskjellige ting ja. Det du skriver om staving, gramatikk, tegnsetting og setningsoppbygning er forenelig med dysleksi. Men generelle forståelsesvansker blir noe annet. Likevel skal det sies at mange med kraftig dysleksi ikke har den samme treningen med språk, fordi de ofte har ends opp med å ta avstand fra språkfag og det muntlige språket slik som ordforråd kan da også bli forverret. Jeg ville nok kontaktet fastlegen for å få henvisning til en nevropsykologisk utredning. Dette er nok et tema som er litt for spesifikkt for en vanlig psykolog og dette faller inn under området til nevropsykologien. Lykke til. Ofte er det ikke mye som skal til for å gjøre gigantiske forandringer i livet til dem(deriblandt meg) med språkproblemer. Man må bare få riktog utredning og riktig tilretelegging. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Magne_* Skrevet 6. februar 2009 #5 Del Skrevet 6. februar 2009 Takk for gode innspill. Hun har endel reaksjoner som bekymrer meg. Ofte skjønner hun ikke konsekvensene av sine handlinger. Hun kan gjøre ting mot meg uten å skjønne det er ille. Selv om hun ikke ville godtatt at det samme ble gjort mot henne. Empati har hun masse av. Det forutsetter bare at hun ser følelsene hos motparten. En nøktern redgjørelse av et stort problem har ofte ingen virkning. Hun er meget punktlig til tidsavtaler, mens de følelsesmessige følger hun ofte ikke opp. Spekulasjoner som "du er jo ikke dum..." blir oppfattet som en påstand om at hun er det. Hun er meget ukonsentrert i mange sammenhenger og vil ikke innrømme det. Og når jeg sier "hva forstår du da" eller "hva skal jeg oppfatte dine hm hm som" oppfatter hun dette som krangling. Hun var utro for noen år siden. Jeg så tilfeldig i hennes gamle avtalebok. Der skriver hun "krangling" på de dagene jeg ville vite hva som hadde skjedd. Hun har også vært utro mot tidligere partner. Ja, i mange situasjoner virker det som hun ikke klarer å styre impulser. Tydelige metaforer skjønner hun ikke selv om de bare understreker selvfølgeligheter. Disse dreier seg om f. eks ærlighet. Hun lyver ganske mye og når hun blir avslørt, viser hun liten anger. Selv om hun blir avslørt i en grov løgn, kan hun bruke mye energi på å fortsatt lyve om bagateller. Hun legger seg aldri flat, men kan kompensere ved å bli en superaktig og spennende elskerinne for en periode. I perioder dyrker hun meg som en gud. På alle måter. Som person er hun generelt konfliktsky, og jeg har ofte lurt på hvor mye dette påvirker vår kommunikasjon. Jeg har veldig mange inntrykk som surrer... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 13. februar 2009 #6 Del Skrevet 13. februar 2009 "Spekulasjoner som "du er jo ikke dum..." Det der er ikke en spekulasjon per definisjon av ordet, heller ikke i forhold til bruken og betydningen av " du er jo ikke dum"......så du har litt merkelig setningsoppbygging selv du Og du har manglende forståelse for hva enkelte ord betyr...hmm kanskje det er noe galt med deg.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå