Gå til innhold

Matintoleranse/Matallergi

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hvordan kan en finne ut hva en ikke tåler ?

Jeg vet jeg reagerer på mye forskjelligt, men ikke på hva.

Skulle vært hos legen, men har lyst til å vite hva legen gjør ? Blodprøver, henvisning videre til hva ?

Jeg får magetrøbbel når jeg spiser "det og det" men så kan jeg spise samme maten senere, og da går det bra.

Det har vært slik i mange år, ha testet meg for "vanlig" allergi, og er allergisk for dyr, pollen osv. Det var bare å pirke i huden, og ha på noen dråper.

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_mina_*
Skrevet
Hvordan kan en finne ut hva en ikke tåler ?

Jeg vet jeg reagerer på mye forskjelligt, men ikke på hva.

Skulle vært hos legen, men har lyst til å vite hva legen gjør ? Blodprøver, henvisning videre til hva ?

Jeg får magetrøbbel når jeg spiser "det og det" men så kan jeg spise samme maten senere, og da går det bra.

Det har vært slik i mange år, ha testet meg for "vanlig" allergi, og er allergisk for dyr, pollen osv. Det var bare å pirke i huden, og ha på noen dråper.

Min erfaring er at vanlig offentlige leger kommer til kort når det gjelder matallergi. Jeg gikk med problemer i flere år, og tok masse prøver og tester hos leger uten at de fant noe. Tilslutt fikk jeg en diagnose på irritabel tykktarm, som egentlig betyr at de ikke vet.

Dette nektet jeg å godta, for en slik diagnoe følger ingen behandling, og jeg orket ikke leve slik.

Så jeg gikk på Balderklinikken. Der tok de en omfattende blodprøve som ble sendt til utlandet. Denne prøven kan de i teorien analysere i NOrge og, men det er så dyrt at de ikke gidder. der fikk jeg svar på masse jeg hadde intoleranse mot, ting jeg aldri ville gjettet. Kuttet ut alt en lang periode, før jeg testet de forsiktig ut. Nå i dag er livet helt annerledes. før var det slitsomt å dra bort og spise, for jeg visste aldri når jeg ville reagere, og å være på besøk og ha diare........

Jeg var også mye trøtt og sliten før, det er også mye bedre. kvisene i huden er borte og huden er ikke så tørr lenger.

Jeg brukte også noe tilskudd underveis i behandlingen.

Så jeg anbefaler balder kliikken om du bor i /rundt oslo. Det er veldig dyrt, men verdt det.

Skrevet

Har ingen muligheter til å bruke balderklinikk. Både avstand og penger gjør det umulig :(

Kjenner godt til den der å spise borte,det er jo alltid spennende... For å ikke snakke om å alltid måtte vite hvor toalettet er, uansett hvor en er. Alternativet er jo å la være å spise, om er er borte fra hjemme.

Skrevet

To tips:

E-stoffer. Gir mange mageproblemer. Ta en titt her: http://forsvinnendesaus.wordpress.com/category/e-stoffer/ om du med "det og det" tilfeldigvis mener ferdigmat eller lignende, så er du på rett vei.

Så har du også det som kalles IBS, irritabel tarm. Jeg har hele livet reagert på visse matvarer, og da jeg fant ut det som står over, så falt det på plass. Jeg unngår det derfor. Men så begynte magen å krangle hele tida. Uansett hva og når jeg spiste. Ble enda strengere på å unngå visse e-stoffer (som du vil lese, man skjuler ofte ting bak andre navn). Laget masse mat selv. Fortsatt problemer.

Verken fastlegen min eller legen på sykehuset hadde noe i mot at jeg hadde testet ut matvarer på forhånd, da hadde vi noe å gå etter. Jeg begynte nemlig å lure på om det var mot melk eller hvete, eller noe jeg spiste hver dag. Så jeg kutta ut hvete. Trikset er å kutte EN gruppe matvarer om gangen, blir du da bedre, vel, da har du en løsning. Så jeg prøvde aldri uten melkeprodukter, for jeg ble helt bra uten hvete.

Så jeg havnet på sykehuset for å sjekkes for cøliaki (altså glutenintoleranse). Dette ville jo tatt sin tid å finne utav om jeg ikke ante hva jeg reagerte på. Ofte dette legen ber deg om også, teste ut kosthold uten visse grupper mat. OG! Husk mange leger vet ikke om dette med farlige e-stoffer. Det er ikke SÅ utbredt i Norge, enda. Men i andre land så vil man få et tips om det.

Det var ikke cøliaki, så de bare stemplet det som IBS. Det er igrunn en litt "belastet" diagnose, for mange av oss e-stoff-intresserte mener det kun er e-stoffer som utløser IBS. MEN stress i livet kan også gjøre det, jeg unngår jo alt jeg ikke bør spise og har det vanskelig likevel.

Trøsten er at for meg så hjalp det å være hvetefri en god periode. Så ble jeg litt for fristet av ting her og der, og fant ut at min mage fikk det bedre av å spise fullkorn i motsetning til "lyst" brød. Så ble det for mye, og jeg skiftet til det lyseste jeg fant. Da roet det seg igjen. Så lær magen din og kjenne, og prøv ting i noen uker.

Men først av alt, utelutt kjemikaler fra livet ditt. Det vil garantert hjelpe.

Gjest Gjest_mina_*
Skrevet

Det finnes andre steder enn Balderklinikken man kan gå også. Men pass på at det er en utdannet lege, som vet hva h*n driver med.

Jeg er ikke enig i det gjest over skriver, at cluet er å kutte en og en matvare. Grunnen til dette er at du kan likevel reagere på noe du egentlig ikke er intolerant mot. Feks, de med cøliaki vil dersom de går ubehandlet utvikle intoleranse overfor melk. I utgangspunktet tåler de melk, men den ubehandlete cøliakien gjør at de likevel utvikler intoleranse. Dersom de så får behandling for cøliaki, vil de etter en tid tåle melk igjen.

Det er absolutt ikke å anbefale å teste ut alle disse tingene alene. Du bør ha en som kan dette til å hjelpe og støtte deg. Kroppen er så kompleks, og det er mange ting vi, ikke engang allmennleger, skjønner og forstår.

Gjest Mirriam
Skrevet

Det er veldig individuelt.

Jeg har gått til utallige leger, osteopaut, + + , og legen fant ikke noe utslag noe som helst på prøver. Prøv selv, sa han.

Osteopat ga meg regel om å holde meg unna en masse ting i 3 måneder. Blei mye bedre!

Spiser nå kun ; mørkt brød, kylling og fisk ( ikke mye annet kjønn da de har "lange" molekyler og er vanskeligere å bryte ned for magen ) , lite sukker, lite alkohol, mye vann. Og grønnsaker!

Men vennligst, ikke ta det folk sier her inne som en fasit . Ja, man anbefaler kanskje ting som har fungert for en selv, men det er ofte at det ikke hjelper for deg. Derfor må du prøve ut hva du reagerer på, skriv en dagbok der du skriver hva du spiste, og hva reaksjonen din var, så kan du se mønster. Jeg får brennende flammerødt utslett over begge armene og utover hendene som varer i flere dager etterpå, og magen blir enten stuck eller loose.

Skrevet

Jeg har gått til utallige leger, osteopaut, + + , og legen fant ikke noe utslag noe som helst på prøver. Prøv selv, sa han.

Osteopat ga meg regel om å holde meg unna en masse ting i 3 måneder. Blei mye bedre!

Spiser nå kun ; mørkt brød, kylling og fisk ( ikke mye annet kjønn da de har "lange" molekyler og er vanskeligere å bryte ned for magen ) , lite sukker, lite alkohol, mye vann. Og grønnsaker!

Men vennligst, ikke ta det folk sier her inne som en fasit . Ja, man anbefaler kanskje ting som har fungert for en selv, men det er ofte at det ikke hjelper for deg. Derfor må du prøve ut hva du reagerer på, skriv en dagbok der du skriver hva du spiste, og hva reaksjonen din var, så kan du se mønster. Jeg får brennende flammerødt utslett over begge armene og utover hendene som varer i flere dager etterpå, og magen blir enten stuck eller loose.

Litt off topic, men:

Sikker på at du ikke blander osteopat med homeopat? En osteopat er i utgangspunktet utdannet fysioterapaut, og bygger videre på dette. Osteopaten min driver ihvertfall ikke med kostholdsveiledning mhp matintoleranse og allergi.

Homeopater derimot, de gir blant annet veiledning innen matintoleranse og allergier!

Skrevet

Får spørre legen neste gang jeg er der. Har hatt det slik i over 20 år, så har på en måte lært meg å leve med det. Men nå har jeg bestemt meg for å gjøre noe med det. Er spent på hva legen sier til og begynne med.

Gjest Mirriam
Skrevet

Nei, osteopat. Antar det er det samme worldwide, men hun her i Nederland kaller seg iallefall osteopat og kjenner og føler på kroppen etter bevegelser, både i mage og hode, og gir behandling utifra det. Homeopat har jeg ikke gått til noen gang, men nå fungerer det bedre, så nå får en fattig student se om det holder seg slik , hvis ikke får man se om det er noe annet ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...