Gå til innhold

Feeluniqe, lookfantastic og andre

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Meg_*
Skrevet

Noen som erfaring med feeluniqe og lookfantastic, eller andre (ikke strawberrynet)

Leveringstid, seriøse, toll, moms osv ?

Om jeg f.eks kjøper varer for 1000 norske kroner, hva må jeg i verste fall betale av ekstra omk (moms, toll) ?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lookfantastic er i allefall kjempebra, veldig seriøse og flinke; sendte en gang en mail til en slik 'hårekspert' der for å be om råd til shampoo o.l., og fikk et langt utfyllende svar tilbake :jepp: Leveringstiden er vel på ca. en uke?

Om toll + moms:

Overstiger varen(e) du bestiller 200 kroner, må du betale moms. Hva er så moms? Momsen ligger på 25%, og dette beregnes av totalsummen av varens verdi og frakten. Så snart du ser at varene du vil ha kommer over 200 kroner, regner du ut totalsummen inkludert frakt og ganger dette med 1,25. Da har du den reelle summen du må ut med for varen, frakten og momsen. Toll er jeg usikker på, men du betaler ca. 100 kroner for forenklet tollbehandling.

Så 1000 kroner > 1350,-, minst..?

Skrevet

Takk for svar :)

Går utifra at en betaler med kredittkort når en bestiller. Betaler en da hva varene koster og moms med kredittkortet, hvordan betaler en toll ?

Er helt "grønn" på det her :sjenert:

Skrevet

Her kan du selv regne ut hva du får i moms og toll.

Valutakalkulatoren her er også veldig grei å ha når man er rundt 200 kr, dette er den valutaverdien tollvesenet bruker.

Skrevet

Fikk svar på noen spørsmål fra feeluniqe, de betaler tilbake tollutgifter.

Skrevet

Heia,sjønner ikke at du ikke heller bes i flere omganger fra feeluniqe ? Det er jo ikke frakt.Det gjør jeg,shampo,balsam og kur hver for seg.Kan jo ikke tro du får det billigere men mulig de ikke har det du ser etter da ;-))

Skrevet

Hjelper ikke å bestille i flere omganer, hver ting jeg skal ha koster godt over 200 kr.

Synes den grensen kunne vært på minst 500 kr, får jo nesten ikke noe for 200 kr.

Skrevet
Hjelper ikke å bestille i flere omganer, hver ting jeg skal ha koster godt over 200 kr.

Synes den grensen kunne vært på minst 500 kr, får jo nesten ikke noe for 200 kr.

Åååå..fjern vettu,he he.Men da sjønner jeg.Det forrige svaret mitt ble slettet,hm..Ja,er helt enig med deg.

• 4 uker senere...
Skrevet (endret)

Har kikket litt på lookfantastic, og prisene er det jo virkelig ikke noe å si på. Men leste noen brukererfaringer her, og endte opp med å kjøpe fra prettyskin4less (ikke moms, men betaler frakt) - ville ikke risikere å sløse vekk pengene... Hvilke erfaringer har dere med lookfantastic når det oppstår problemer??

Endret av iden
Gjest Løve66
Skrevet
Har kikket litt på lookfantastic, og prisene er det jo virkelig ikke noe å si på. Men leste noen brukererfaringer her, og endte opp med å kjøpe fra prettyskin4less (aldri toll, men betaler frakt) - ville ikke risikere å sløse vekk pengene... Hvilke erfaringer har dere med lookfantastic når det oppstår problemer??

Hvofor er det ikke toll? Setter de alltid lavere verdi utenpå pakken?

Skrevet (endret)

Misforstod visst noe ei venninne sa, så det er visst "underprising" prettyskin4less driver med, så vidt jeg kan skjønne!!:) sorry!

Endret av iden
Skrevet

Har bestilt fra lookfantastic og feelunique. Mest fornøyd med feelunique, de har raskere shipping (og den er gratis), og de betaler tilbake ev. toll- og mva-utgifter. Hvorvidt lookfantastic gjør dette, vet jeg ikke.

Skrevet
Har bestilt fra lookfantastic og feelunique. Mest fornøyd med feelunique, de har raskere shipping (og den er gratis), og de betaler tilbake ev. toll- og mva-utgifter. Hvorvidt lookfantastic gjør dette, vet jeg ikke.

Er det sant? Eg fekk pakke frå dei i går, som kom på 208 kr - må ut med 155 kr til på Posten. Korleis går du fram for å få refundert utgiftene?

Eg såg på nettsidene, og dette er det eg fann om emnet:

Prices are shown inclusive of UK VAT at 15% where applicable. feelunique.com pay all VAT where due direct to UK customs.For deliveries outside of the UK, you may be required to pay any applicable sales tax or Customs Duty charges in your own country.

Det hadde jo vore fantastisk om dei refunderer toll og mva.

Gjest Løve66
Skrevet
Er det sant? Eg fekk pakke frå dei i går, som kom på 208 kr - må ut med 155 kr til på Posten. Korleis går du fram for å få refundert utgiftene?

Prices are shown inclusive of UK VAT at 15% where applicable. feelunique.com pay all VAT where due direct to UK customs.For deliveries outside of the UK, you may be required to pay any applicable sales tax or Customs Duty charges in your own country.

Hvis du allerede har fått pakken (og betalt) så må du nok ikke betale mva og ekstra gebyrer. Det er ikke alle pakker som blir fanget opp av tollen (og de på noen få kroner over 200,- kr. grensen lar de kanskje ofte passere....??).

Skrevet
Hvis du allerede har fått pakken (og betalt) så må du nok ikke betale mva og ekstra gebyrer. Det er ikke alle pakker som blir fanget opp av tollen (og de på noen få kroner over 200,- kr. grensen lar de kanskje ofte passere....??).

Hun skriver jo at hun må ut med 155 kr ekstra på posten, så ble nok fanget opp..

Gjest Løve66
Skrevet
Hun skriver jo at hun må ut med 155 kr ekstra på posten, så ble nok fanget opp..

You`re right! Leste litt feil i innlegget hennes - leste det som et spørsmål om hun måtte ut med 155,- kr. ekstra, men når jeg nå leser litt grundigere så er det ikke det som står!

Svaret til spørsmålet hennes blir vel da at kvittering for det som er betalt ekstra scannes og sendes dem i en mail hvor det forklares hvor mye som er betalt og be om refusjon. Oppgi kreditkortnr. og bookingnr.

Skrevet

Dette er det de skrev til meg:

Dear Tonje

We pay all the postage from Jersey to any international country, because we are not part of the EU you may incur a custom charge. If you do incur a custom charge with emailed proof of receipt we can refund your charge in full.

Kind regards

Jessica Kerfoot

feelunique.com

The Destination for Beauty...

Skrevet (endret)

We pay all the postage from Jersey to any international country, because we are not part of the EU you may incur a custom charge. If you do incur a custom charge with emailed proof of receipt we can refund your charge in full.

Disse to tilsammen betyr vel da at Feel Unique BARE tilbakebetaler MVA hvis du bor i UK, og det gjør jo ikke jeg i alle fall.

Alle andre land, så vidt jeg forstår det, kan få tilbakebetalt det gebyret tollvesenet tar for å merke pakken din med MVAutgifter som du da betaler på Posten... Men det du betaler på Posten får du vel ikke tilbakebetalt?? Hadde jo vært fantastisk da...

Ser du, Tonje, skriver om tilbakebetalingen... har du fått tilbakebetalt noe, og evt hva?!:)

Tollutgiftene trenger man derimot ikke bekymre seg for om man kjøper sminke og lignende, da dette er tollfri vare. MVA som er problemet, og det gjelder alle varer over 200kr...

Følgende er hentet fra toll.no

# Toll

De fleste varer er tollfrie, men kjøper du klær, tekstiler eller næringsmidler, for eksempel håndklær, sengetøy, gardiner og lignende, må du som regel betale toll.

Eksempler på varer som er tollfrie:

- TV

- DVD

- CD

- DVD

- PC

- skriver

- skanner

- kikkert

- kamera

- sko og støvletter

- bildeler

- møbler

- alt sportsutstyr, unntatt sportsklær

- briller og solbriller

- vesker, bagger, ryggsekker

- sanitærartikler (badekar, vasker, duskabinett)

- kosmetikk (sminke, kremer, såper, sjampo)

- barnevogner

- sykler

- verktøy (elektronisk og mekanisk)

- pyntegjenstander

- drikkeglass, varer av glass (speil m.v. )

- service og porselen

- plakater

# Merverdiavgift

Du må betale merverdiavgift på 25 prosent for alle varer som importeres. Merverdiavgift skal betales selv om varen er tollfri eller fri for særavgift.

Om du kikker på denne siden, og blir litt forvirret av ordet fortolling, så innebærer det betaling av toll og mva om hverandre... tollfrie varer som du betaler mva på blir derfor fortollet, men du betaler ikke toll!!

Om du fortsatt er litt forvirret, se denne tråden fra Hardware

Endret av iden
Skrevet

Aha! Takk, iden, for oppklaring. :) Det er mykje surr rundt dei omgrepa.

Eg får berre slutte meg til deg og spørre Tonje om kva ho evt har fått tilbake av pengar! :) Det er jo ikkje det at 155 kr er verdas undergong, eg trur då eg har spart ein heil femtilapp ... Men det hadde jo vore greitt å vite om det no faktisk er slik som på Strawberrynet, berre til endå betre prisar.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...