Gjest Gjest Skrevet 4. februar 2009 #1 Skrevet 4. februar 2009 Håper det fortsatt er noen kyndige som fortsatt er våkne og kan svare meg... Får ikke sove fordi jeg hører lyd som høres ut som flammer fra ovnen, det er bare det at ovnen slukket for ca tre timer siden så det er ikke noe som brenner inni der. Når jeg åpner ovnsdøren høres ingenting, men når jeg lukker den høres det som det brenner der inne. Den ene pipeveggen grenser til soverommet mitt og det er samme lyd der. Nå mener jeg ganske sikkert å ha hørt at om det er pipebrann så durer det og bråker noe forferdelig (og det gjør det jo ikke her nå), men likevel kan jeg ikke fri meg fra tanken på at det kanskje er en liten brann i pipa? Eller ville det bråket like forferdelig da også? Har tatt meg en tur ut for å sjekke om jeg kan se noe, men ser ikkenoe som lyser opp fra pipa, det er altfor mørkt til at jeg kunne ha sett noe røyk. Ikke er det noe varmere enn normalt her heller, så jeg prøver å finne en annen forklaring på lyden. Kan det være varmen fra da jeg fyrte tidligere i dag som lager lyd? Jeg har det med å sprengfyre når jeg først kjenner det blir kaldt i huset, slik at det nesten blir intenst varmt....
Gjest *Mim* Skrevet 4. februar 2009 #2 Skrevet 4. februar 2009 Hm. Det kan være at det er en liten pipebrann. Du har ikke mulighet til å se inn i pipa? Har hatt pipebrann her, og det durte etterhvert, men det begynte jo roligere, uten at jeg helt kan si hvordan det lød.
Gjest Gjest Skrevet 4. februar 2009 #3 Skrevet 4. februar 2009 Nei, får ikke sett inn i pipa her. Merkbart kaldere er det blitt i stua her også, så jeg prøver å slå meg til ro med at det er varmen som lager lyd i det den forsvinner fra pipa. Sove i stua med et øre åpent i natt kanskje
Kamikatze Skrevet 4. februar 2009 #4 Skrevet 4. februar 2009 Hvis du ikke hører noe når ovnsdøra er åpen, er det sannsynligvis bare trekk du hører. Det er jo den som må til for at det skal kunne brenne i ovnen. At det suges ut luft gjennom skorsteinen. Er du skikkelig i stuss, så går du ut og ser etter røyk fra pipa. Er det skorsteinsbrann tar du en pumpeflaske (sånn som vindusvask kommer i), fyller den med vann, og stiller den på fineste forstøvning, sånn at vannet ser mer ut som tåke enn stråler. Åpne ovnsdøra og stikk flaska inn sånn at dysen kommer så langt inn i piperøeet som mulig. Spray fem-ti pump opp i pipa. Normalt skal det være tilstrekkelig. Men ring uansett brannstasjonen, og gi beskjed om at du har hatt pipebrann. Og ikke fyr igjen før pipa er sjekket innvendig av feier.
Gjest Langsyne Skrevet 4. februar 2009 #5 Skrevet 4. februar 2009 (endret) Mye vind? kan høres ut som vindtrekk i pipa. Men ikke lett å vite, så jeg ville nok gjort det som Kamikatze sier over meg her - Mange, mange ganger Endret 4. februar 2009 av Langsyne
Kirin Skrevet 4. februar 2009 #6 Skrevet 4. februar 2009 Lukk trekken? Hvis du mistenker pipebrann er det uansett en god idé...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå