Gjest Gjest Skrevet 3. februar 2009 #1 Skrevet 3. februar 2009 Jeg begynner å bli smålei alle hybelannonsene hvor kvinnelige studer oppfordres til å søke. Jeg er en MANN. Jeg er MUSLIM. Jeg har et snitt på skolen de fleste kan drømme om. Jeg har INGEN venner. Jeg drikker IKKE. Jeg fester IKKE. Jeg legger emg tidlig på kvelden. Deltar ikke i kriminelle aktiviteter. Så fortell meg hvorfor, forbanna utleiefolk; hvorfor foretrekker dere ei jente fremfor meg? Og hvorfor SVARER DERE IKKE PÅ SØKNADENE?! Går det fint an å sende en en-linjes mail tilbake?
Gjest Gjest Skrevet 3. februar 2009 #2 Skrevet 3. februar 2009 Jeg begynner å bli smålei alle hybelannonsene hvor kvinnelige studenter oppfordres til å søke. Jeg er en MANN. Jeg er MUSLIM. Jeg har et snitt på skolen de fleste kan drømme om. Jeg har INGEN venner. Jeg drikker IKKE. Jeg fester IKKE. Jeg legger emg tidlig på kvelden. Deltar ikke i kriminelle aktiviteter. Så fortell meg hvorfor, forbanna utleiefolk; hvorfor foretrekker dere ei jente fremfor meg? Og hvorfor SVARER DERE IKKE PÅ SØKNADENE?! Går det fint an å sende en en-linjes mail tilbake? Mente "kvinnelige studenter."
nanya Skrevet 3. februar 2009 #3 Skrevet 3. februar 2009 Jeg begynner å bli smålei alle hybelannonsene hvor kvinnelige studer oppfordres til å søke. Jeg er en MANN. Jeg er MUSLIM. Jeg har et snitt på skolen de fleste kan drømme om. Jeg har INGEN venner. Jeg drikker IKKE. Jeg fester IKKE. Jeg legger emg tidlig på kvelden. Deltar ikke i kriminelle aktiviteter. Så fortell meg hvorfor, forbanna utleiefolk; hvorfor foretrekker dere ei jente fremfor meg? Og hvorfor SVARER DERE IKKE PÅ SØKNADENE?! Går det fint an å sende en en-linjes mail tilbake? Har du forsøkt å ringe?
Gjest Gjest Skrevet 3. februar 2009 #4 Skrevet 3. februar 2009 Har du forsøkt å ringe? Ja. Fått beskjed om at de skal ringe tilbake flere ganger, de ringte aldri tilbake. En av gangene var utleier så frekk å si at jeg hadde et meget interessant tilbud (var så desperat etter hybel at jeg tilbød en måneds ekstra depositum) - driten ringte aldri tilbake. En annen gang søkte jeg på en hybel som var annonsert på nett. Jeg fikk beskjed om at de ikke kunne leie den ut til meg ettersom den nåværende leier av hybelen var på ferie (!) - annonsetiden på nevnte side pleier å være på 14 dager, annonsen for hybelen var lagt ut i nærmere tre uker etter avslaget. Jeg er fullt klar over hvorfor jeg får så mange avslag. Det har ingenting med rase å gjøre, men like hatske og primitive grunner.
Gjest Langsyne Skrevet 4. februar 2009 #5 Skrevet 4. februar 2009 (endret) Tragisk, om det skulle være slik. Men jeg har vel ofte skjønt det slik at mange leier sammen f.eks, så flytter en jente/gutt ut, også søker de en ny person av samme kjønn som dem. Evt mange gutter sammen, og mange jenter sammen. Mange som ikke bryr seg og dog, noe jeg ikke hadde gjort Da jeg leide hybler med noen andre, flyttet det inn litt forskjellige mennesker av begge kjønn. Endret 4. februar 2009 av Langsyne
Kirin Skrevet 4. februar 2009 #6 Skrevet 4. februar 2009 Jeg begynner å bli smålei alle hybelannonsene hvor kvinnelige studer oppfordres til å søke. Jeg er en MANN. Jeg er MUSLIM. Jeg har et snitt på skolen de fleste kan drømme om. Jeg har INGEN venner. Jeg drikker IKKE. Jeg fester IKKE. Jeg legger emg tidlig på kvelden. Deltar ikke i kriminelle aktiviteter. Så fortell meg hvorfor, forbanna utleiefolk; hvorfor foretrekker dere ei jente fremfor meg? Og hvorfor SVARER DERE IKKE PÅ SØKNADENE?! Går det fint an å sende en en-linjes mail tilbake? Jeg vet ikke, all den tid jeg er KVINNE, jeg er ATEIST, jeg har MANGE venner og jeg FESTER. Jeg har dog leid ut hybel til en mann som er muslim, har utenlandsk bakgrunn, har få venner (men mange fettere) og som ikke drikker. Hvordan han gjorde det på skolen aner jeg ikke, men han var hyggelig, betalte leien punktlig og skapte ingen problemer av noe slag. Han fikk anbefaling av meg da han flyttet. Han hadde imidlertid ingen problemer med passiv-agressiv adferd.
Gjest Gjest Skrevet 4. februar 2009 #7 Skrevet 4. februar 2009 Jeg vet ikke, all den tid jeg er KVINNE, jeg er ATEIST, jeg har MANGE venner og jeg FESTER. Jeg har dog leid ut hybel til en mann som er muslim, har utenlandsk bakgrunn, har få venner (men mange fettere) og som ikke drikker. Hvordan han gjorde det på skolen aner jeg ikke, men han var hyggelig, betalte leien punktlig og skapte ingen problemer av noe slag. Han fikk anbefaling av meg da han flyttet. Han hadde imidlertid ingen problemer med passiv-agressiv adferd. Hva i alle dager får deg til å tro jeg er passiv-agressiv? Hva med at jeg er frustrert? Eller er det kanskje ikke et flott nok ord for deg? Og hvem du leide ut en hybel til spiller ingen rolle for denne debatten. Er bare å ta en tur innom Finn.no på høsten engang for å se alle hyblene som ektepar oppfordrer jenter til å søke på.
Donpedro Skrevet 4. februar 2009 #8 Skrevet 4. februar 2009 Leit å høre. Jeg er utleier selv, og hadde ingen som deg som ønsket å leie. Men de som skrev skikkelig dårlig norsk og kun 1-2 setninger på mail sa vi nei til (men sendte svar da). Ikke fordi de var fra annet land, men fordi de virket skikkelig useriøse. Godt norsk skriver du jo, så jeg tror det er viktig for deg å gå/be om å få komme på visning der du har anledning til å prate og fortelle litt om deg selv. Men mange steder er jo det vanskelig også. Håper det ordner seg for deg.
LilleBille Skrevet 4. februar 2009 #9 Skrevet 4. februar 2009 Jeg har leid ut til veldig mye forskjellig - og har vanligvis ikke noen problemer med hverken muslimer eller andre utlendinger. Men - jeg prøver å sjekke referanser på folk for å finne ut om de er sikre betalere. Og ikke minst - hvordan de oppfører seg på visning er viktig. Men jeg har kommet til en konklusjon - det er at jeg aldri mer leier ut til unge svenske menn som jobber på Ikea - den bommerten har jeg gjort et par ganger for mye. Unansett - det er normal folkeskikk å svare på søknader uansett om du er aktuell som leietaker eller ikke.
Gjest Gjest Skrevet 4. februar 2009 #10 Skrevet 4. februar 2009 Diskriminering på leiemarkedet er gammelt nytt. På 70-tallet var det nordlendinger (særlig finnmarkinger) som opplevde motstand når de skulle finne seg et sted å bo i Oslo. Årsaken ligger i fremmedfrykt. Oslofolk hadde ikke leid mye ut til nordlendinger før 70-tallet, derfor ble dette en litt skummel ting basert på ting de hadde hørt i media. En helt unødvendig frykt selvsagt, for nordlendinger viste seg jo å ikke være verken verre eller bedre enn østlendinger. Den samme erfaringen trenger nordmenn å gjøre med muslimer. Dessverre ser det ut som fremmedskepsis er medfødt hos mange, og skepsisen forsvinner ikke før de føler at det fremmede har blitt kjent. Jeg leier leilighet i et hus med to leiligheter. Naboen er muslim, noe huseier tydeligvis ikke har hatt problemer med. Ikke vi heller, for den del. Jeg tror du bare må fortsette å prøve, rist av deg frustrasjonen og få opp håpet. Ting pleier å ordne seg til slutt.
Rosalie Skrevet 4. februar 2009 #11 Skrevet 4. februar 2009 Et tips: Legg inn annonse selv. Jeg og min eks slet fælt med å få oss leilighet i Trondheim, da det var ørten par på hver visning, men da vi la inn annonse selv fikk vi tilbud om flere visninger allerede samme dag. Mange utleiere vil ikke legge ut annonse selv, nemlig, fordi det er så mange som ringer.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå