tinky_winky Skrevet 3. februar 2009 #1 Del Skrevet 3. februar 2009 Som tittelen sier, når er det fornuftig å begynne å søke etter hybler/leiligheter i Trondheim, om man skal begynne å studere der til høsten? Tenker å flytte oppover i slutten av juli/begynnelsen av august.. Skal flytte oppover med kjæresten, så vurderer både å søke etter parhybler gjennom SiT og leie privat.. Hvor tidlig bør vi være ut med søking? Og er det noen som vet når man får vite om man får hybel hos SiT.. ? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest strykebrett Skrevet 3. februar 2009 #2 Del Skrevet 3. februar 2009 Hvis du med sikkerhet vet at du skal til Trondheim til høsten foreslår jeg at du sender en mail til SIT allerede nå jeg. Det er veldig mange studenter som sier opp leilighetene/hyblene sine på slutten av semesteret så disse blir ledige fra 1. juni eller juli. Er du tidlig ute får dere større valgfrihet vil jeg tro, og kan sette dere på venteliste på de hyblene dere har mest lyst på. På sit sine hjemmesider er det god oversikt over hvordan de forskjellige ser ut og hva de koster. Vet at både bloksberg og singsaker er veldig bra i alle fall. Kjempesentralt og fin beliggenhet og veldig godt lydisolert, noe som er utrolig bra når mange studenter bor tett. Hvis dere vil inn på det private leiemarkedet ville jeg begynt å lete i begynnelsen av mai allerede. Da er det mange som blir lagt ut for leie, men ikke så mange om beinet for å leie enda. Etter at opptaket til universitetet er klart (20. Juli tror jeg det er) er det nærmest håpløst å finne seg noe, gjerne 30-60 personer pr visning så det lønner seg definitivt å være ute før den tid. Lykke til i jakten, håper du finner deg godt til rette i den finfine studentbyen Trondheim Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tinky_winky Skrevet 3. februar 2009 Forfatter #3 Del Skrevet 3. februar 2009 ja, vet at både jeg og kjæresten er sikre på at vi skal begynne å studere der til høsten, og vi vil jo helst ha en grei leilighet bo i.. Iom at vi bor i bergen, og at kjæresten er i militæret i Finnmark for tiden, er det ikke så lett å gå på visninger en helg i ny og ne... Er det kanskje lettest å sette inn annoser selv på finn.no, hybel.no adresseavisa og sånn da? så blir det enklere å ordne med visninger og sånn..? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest strykebrett Skrevet 3. februar 2009 #4 Del Skrevet 3. februar 2009 Sette inn annonse selv er definitivt et smart trekk. Mange huseiere som ikke gidder å annonsere for det blir det jo mye telefoner og styr ut av så de bare ringer noen som har avertert i stedet for. Dette kan jo være kjempefint hvis dere har mulighet til å komme opp en helg for eksempel for å se på ting. Adressa når ut til mange og er ikke så dyrt, jeg har selv funnet meg bosted gjennom å sette inn annonse der. Men hvis det er vanskelig for dere å komme opp er kanskje samskipnaden et bedre alternativ. Det finns mange sleske utleiere der ute med ulovlige kotrakter og ikke så bra leieforhold. Hos samskipnaden er dere i alle fall sikre på at alt slikt er i orden.. http://www.sit.no/content.ap?thisId=30863 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest antigartner Skrevet 3. februar 2009 #5 Del Skrevet 3. februar 2009 Hvis du med sikkerhet vet at du skal til Trondheim til høsten foreslår jeg at du sender en mail til SIT allerede nå jeg. Det er veldig mange studenter som sier opp leilighetene/hyblene sine på slutten av semesteret så disse blir ledige fra 1. juni eller juli. Er du tidlig ute får dere større valgfrihet vil jeg tro, og kan sette dere på venteliste på de hyblene dere har mest lyst på. På sit sine hjemmesider er det god oversikt over hvordan de forskjellige ser ut og hva de koster. Vet at både bloksberg og singsaker er veldig bra i alle fall. Kjempesentralt og fin beliggenhet og veldig godt lydisolert, noe som er utrolig bra når mange studenter bor tett. Da jeg studerte i Trondheim (det er litt lenger siden enn jeg liker å tenke på ), var det slik at SIT holdt til side mange av de hyblene som ble sagt opp til sommeren slik at de var ledige for nye studenter fra høsten. Slik har jeg inntrykk av at det er idag også. Ellers ville det jo ikke være noe ledig for førsteårsstudenter. Å prøve å få tak i studentleilighet hos SIT før studieplasser er fordelt er lite vits i, da SIT ikke kan ta inn beboere som ennå ikke vet om de kommer inn på studier i Trondheim ennå. Da inntaket til NTNU (der jeg gikk) var gjort og info om studiet kom i posten i juli en gang, var det samtidig med informasjon og søknadsskjema fra SIT for søknad på hybler. Da søkte jeg, og fikk hybel. For parleiligheter kan det være ventelister. Det skader derfor ikke å kontakte SIT for å spørre hvordan situasjonen er på dette området, og om de har erfaringer med hvor det er størst sannsynlighet for å få parleilighet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mustapippuri Skrevet 3. februar 2009 #6 Del Skrevet 3. februar 2009 Hos SiT kan du søke om bolig allerede nå: http://www.sit.no/content.ap?thisId=37518 Anbefaler nedre singsaker og bloksberg, sentrumsnært men likevel rolig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tinky_winky Skrevet 3. februar 2009 Forfatter #7 Del Skrevet 3. februar 2009 takk for svar! har sendt spm til SiT ang parleiligheter og sånn, satser på at de er flinke å svare fort... Har lest noe om at de begynner å sende ut kontrakter rundt mai..? Sånn like etter at det ikke er mulig å søke på samordna lenger. Men vil ikke det si at de tilbyr folk hybler, uten at det er sikkert at vedkommende får studieplass? Men er greit for meg å få vite det tidlig, da, dersom vi ikke får parhybel er vi fortsatt tidlig ute og kan leie privat uten at prisene har skutt til himmels fordi vi er for nært studiestart.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mustapippuri Skrevet 4. februar 2009 #8 Del Skrevet 4. februar 2009 Ja, det stemmer. Står jo så i linken:) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nika_83 Skrevet 4. februar 2009 #9 Del Skrevet 4. februar 2009 Det er absolutt en god ide å legge ut en annonse om at dere har lyst å leie fra sommeren av. Hvis dere gjør det anbefales det på det sterkeste å sette dere ned og skrive en liten, men interessant presentasjon av dere. Noe som lett fanger utleier sin oppmerksomhet når de skummer gjennom annonse etter annonse etter annonse. Søsteren min og to venninner la til og med ut bilder av seg selv når de søkte etter leilighet. Og hun de leier hos har visst sagt at bildene og hvordan de presenterte seg i teksten hadde mye å si på at hun kontaktet akkurat de for å ha dem på visning. En annen ting som kan være greit er hvis dere har kjente i Trondheim fra før av. Kan være lurt å forhøre seg med dem hvor de mener det er best å bo/lettvindt ift studieplass,jobb osv. Og det kan også være lettere å finne seg leilighet hvis de dere kjenner holder øre og øyne åpne. De beste leilighetene jeg har bodd i her i Trondheim er de jeg har fått vite om gjennom venner. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ninuska_ Skrevet 6. februar 2009 #10 Del Skrevet 6. februar 2009 (endret) Det er bare å søke på SIT selv om du ikke har kommet inn på studiet. Når du får beskjed fra Samordna at du har kommet inn og takket ja, vil du bli sikret den leiligheten. Jeg fikk leiligheten uten å ha kommet inn på studiet, men når opptaket var inne, så fant de jo fort ut om jeg var på studiet eller ikke, og da fikk jeg tilbud om kontrakt. Det er ikke anbefalt å vente helt til juli med å søke, for jeg tviler at de har mye ledig i den perioden. Jeg fikk beskjed, når jeg kontaktet dem, at jeg måtte søke, og så fikk jeg beskjed om jeg fikk bolig. Det tok 2 uker, og vi fikk bolig, men for mange går det opp til flere måneder.. En venninne av meg sendte inn søknad og fikk ikke bolig før hun hadde slått seg til ro i oktober! Søk søk, vær tidlig ute Endret 6. februar 2009 av ninuska_ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 6. februar 2009 #11 Del Skrevet 6. februar 2009 Da jeg jobbet i SiT kunne ikke studenter bli satt på venteliste før de leverte bekreftelse på at de var tatt opp som studenter ved NTNU. Det er lurte å sende inn søknaden før, så er det i orden, men du har da ikke plass på venteliste. Mulig dette er endret de siste årene. Det er veldig stor pågang på enkelhybler ved studiestart, så det kan være vanskelig å få. Parhybler er det noe lettere å få. Hvis du tar kontakt med SiT kan de fortelle deg hvor ventelisten pleier å være kortest, så kan du søke der. Når du først har SiT-bolig kan du søke overføring til de andre boligene, om du egentlig vil bo et annet sted. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ninuska_ Skrevet 6. februar 2009 #12 Del Skrevet 6. februar 2009 Jeg fikk leiligheten den 18. juli, og det er en litt før man får vite om man har kommet inn eller ikke. Vet ikke hvordan reglene på dette egentlig, men det er min erfaring Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
marylicious Skrevet 7. februar 2009 #13 Del Skrevet 7. februar 2009 (endret) I tillegg til SiT kan dere søke på Voll Studentby. Ikke like høy standard som f.eks Bloksberg, men i tillegg til kabel-tv og internett er også strøm (og varmtvann) er inkludert i leien her (Og det er billigere ) Jeg og kjæresten min bor her nå, og vi er kjempefornøyde. Er dere tidlig ute får dere kanskje en toroms også Men sånn ellers, så anbefaler jeg Bloksberg og Lerkendal Studentby av SiTs studentbyer når det kommer til parleiligheter. Men her er ventelistene lange, så søk NÅ! Endret 7. februar 2009 av marylicious Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fantomina Skrevet 7. februar 2009 #14 Del Skrevet 7. februar 2009 (endret) . Endret 29. oktober 2015 av Fantomina Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tinky_winky Skrevet 8. februar 2009 Forfatter #15 Del Skrevet 8. februar 2009 Takker Skal se på hvilke muligheter det er for parhybler Kjæresten kommer hjem på perm denne uken, så han må vel få en mulighet til å si sin mening han også.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå