Mami♥ Skrevet 3. februar 2009 #1 Skrevet 3. februar 2009 (endret) Hei. Jeg har vært prøver i to og et halvt år. For et år siden startet utredning med mistanke om endometriose, og for et halvt år siden fikk jeg bekreftet dette (lapraskopi). Nå er vi endelig i gang med IVF - og krysser fingrene....... Saken er at endoen ligger så vanskelig til at den ikke ble fjernet, og da lurer jeg veldig på om dette gjør det ekstra vanskelig å få en vellykket IVF... Er det noen som har erfaringer med å bli gravide med endometriose? Endret 3. februar 2009 av Mami♥
Kylling Skrevet 4. februar 2009 #2 Skrevet 4. februar 2009 Hei! Jeg har diagnosen "generell endometriose". De fant endometriose på eggstokkene, og egglederne mine var klistret sammen grunnet endoen. Jeg lurte også veldig på om mine sjanser for graviditet ved IVF var dårlige på grunn av dette, men som du ser av tickeren min, så endte det bra! Spiren satt på 3. forsøk. Lykke til!
IdaC Skrevet 5. februar 2009 #3 Skrevet 5. februar 2009 Jeg ble gravid med førstemann på første forsøk. Visste da ikke at jeg hadde endo da jeg ikke var plaget og ikke hadde symptomer. Fikk store plager da sønnen min var ca et år, og etter et år med utredning så fikk jeg endelig lap og der kunne di påvise endo på tarmene, utenpå på livmoren og egglederne (forklarte litt av grunnen hvorfor jeg svimte av pga smerter under eggløsning). Nå er vi i andre prøveperiode på nr 2, og er veldig spent på hvor lang tid vi kommer til å bruke. Legen som utførte lapen sa at ikke alle som har endo sliter, det kommer veldig an på hvor det sitter. Ellers så sa hun at dersom vi ikke ble gravide i løpet av et halvt år så skulle vi rett inn til prøverør. Legen mente også at jeg hadde endo da jeg ble gravid med førstemann og men at jeg var symptomfri som veldig mange andre med endo også er. Så det er fult mulig å bli gravid med endo, og veldig veldig mange som lykkes med prøverør dersom det ikke er andre grunner tilstede. Masse lykke til!
Gjest Blush Skrevet 5. februar 2009 #4 Skrevet 5. februar 2009 Vi lyktes på første IVF på tross av mye endometriose og sammenvoksninger, men dette var like etter operasjon og hormonbehandling. Ellers så er det dessverre sånn at endometriose forsurer miljøet der inni og kan ha innvirkning på om egget fester seg eller ikke. Derfor skal det alltid gjøres en individuell vurdering og tas stilling til om operasjon er nødvendig i forkant av forsøk, eller om man evnt skal settes på betennelsesdempende mens man prøver. Har spurt Dr.Hausken på endometriose.no om dette. Sannsynligvis går det bra Husk at de fleste med endo blir gravide, til og med flertallet helt uten hjelp.
Mami♥ Skrevet 9. februar 2009 Forfatter #5 Skrevet 9. februar 2009 Hei. Jeg ble litt lettere om hjertet nå Tusen takk for deilige tilbakemeldinger
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå