Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Uff, hjelp meg?!

Jeg bor i utlandet og vet ikke hvem jeg skal henvende meg til lenger, så prøver her i et desperat forsøk.

Altså, kontrakten min varer ut juli og jeg deler leilighet med to andre. Kontaktet huseier og forklarte at jeg skal flytte til hjem til Norge for å starte i jobb fra Mai måned. Tenkte dette var greit i og med at jeg ga beskjed i god tid. Får vite at jeg har 'fixed contract' hvilket betyr at jeg er pliktig til å betale ut juli. Dette kan jeg forstå.

MEN har jeg ikke mulighet til å få inn en person til å overta kontrakten min fra mai?

Trodde huseier var fornøyd så lenge husleien blir betalt, jeg.... Det har vel ikke noe å si om det er meg eller en annen som bor her?!

Nå er huseier skikkelig sta og jeg får ikke tak i han. Har kontaktet et byrå som gir gratis råd ang rettigheter og plikter i slike situasjoner, men de ringer meg ikke slik de lovet.

Jeg klarer vitterlig ikke å betale for husleie både her og i Norge :(

Noen som kan hjelpe?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om det er greit at andre bor der "for deg" vil variere fra land til land, og uten å vite hvilket land du bor i er det vanskelig å svare på spørsmålet.

Skrevet

Bor i Storbrittania. Hadde tatt det for gitt at det skulle gå fint å få en ny person til å flytte inn fordi folk jeg kjenner her gjør det hele tiden, så man skulle tro det var normal praksis.

Jeg kan bare ikke skjønne at det skal være noe problem så lenge husleien blir betalt? :tristbla:

Skrevet

Klart at huseier har noe å si mht hvem som bor i huset hans.

Skrevet

Du kan ikke regne med å få lov til å drive fremleie, nei, så du må betale ut oppsigelsestiden dersom husleier sier det.

Skrevet

Utleier bryr seg selvfølgelig om hvem som bor i huset. Det er ikke slik at man leier ut til den første og beste som kan spytte opp pengene. Man ser an personen. Så det er ikke bare for deg å finne en hvilken som helst annen person. Huseier vil godkjenne personen. Og det er det ikke sikkert at huseier gidder å gjøre på nytt, når du har skrevet kontrakt.

Skrevet
Utleier bryr seg selvfølgelig om hvem som bor i huset. Det er ikke slik at man leier ut til den første og beste som kan spytte opp pengene. Man ser an personen. Så det er ikke bare for deg å finne en hvilken som helst annen person. Huseier vil godkjenne personen. Og det er det ikke sikkert at huseier gidder å gjøre på nytt, når du har skrevet kontrakt.

Det er altså ikke slik at jeg plukker opp første og beste person jeg finner på gaten. Jeg hadde heller aldri bare flyttet uten å gjøre opp for meg.

Det overrasker meg at det er hele 5 måneder til kontrakten utløper og selv om jeg tar kontakt med huseier allerede nå og forklarer situsjonen, har jeg overhodet ingen muligheter for å flytte. De to andre som bor her skal bo ut kontrakten fordi de har jobb her.

Jeg vet selvfølgelig at dette ikke er 'bare bare' for huseier, men det er jo rimelig synd at rommet mitt skal stå tomt i flere måneder når en annen person gjerne ville bodd der og betalt for det.

Skrevet
Det er altså ikke slik at jeg plukker opp første og beste person jeg finner på gaten. Jeg hadde heller aldri bare flyttet uten å gjøre opp for meg.

Det overrasker meg at det er hele 5 måneder til kontrakten utløper og selv om jeg tar kontakt med huseier allerede nå og forklarer situsjonen, har jeg overhodet ingen muligheter for å flytte. De to andre som bor her skal bo ut kontrakten fordi de har jobb her.

Jeg vet selvfølgelig at dette ikke er 'bare bare' for huseier, men det er jo rimelig synd at rommet mitt skal stå tomt i flere måneder når en annen person gjerne ville bodd der og betalt for det.

For huseier er det likevel en fremmed, som han må godkjenne. Og det er ikke sikkert han gidder å gjøre, når du har skrevet kontrakt. Det er lettere for ham å be deg holde kontrakten, og han har sitt på det tørre også. Han taper ikke noe som helst på å nekte deg å bryte kontrakten, og han tjener ikke noe på å la deg gjøre det, tvert imot blir det ekstraarbeid for ham.

Gjest lei av teite husverter!
Skrevet

Enig med de andre, men de glemmer at det hadde gått an for han å være litt ok, selv om han ikke MÅ. Han har sitt på det tørre, men det betyr ikke at han ikke er en ræv som gjør det vanskeligere for deg enn det behøver å være!

Skrevet

I Norge er det uansett 3mnd(eller mindre om det står i kontrakten) oppsigelsetid på langtidsleie (over 1år).

Jeg ville sjekket med noen leieboerforeninger eller andre med peilig på britisk lov om hva som er lov der.

Skrevet

men du var klar over at det var en låst kontrakt du hadde inngått, var du ikke?

Du visste det når du skrev under?

Da er det jo egentlig på din kappe at du skaffer deg jobb i norge FØR du finner ut at det er ok for husieier at du bryter kontrakten du bevisst har signert. Dette burde du tatt høyde for, for å si det slik.

At huseier skal være grei.... vel, med tanke på at det blir ekstraarbeid, og ekstra risiko (da huseier vet hvordan ting fungerer nå, mellom dere som bor der nå, men ikke aner noe om denne evt nye som du hadde skaffet inn), og det antagelig er en grunn til at huseier i første omgang la opp til en "fixed contract", så kan det vel oppfattes som at du er ganske lite grei også. Du har visst hva kontrakten din var, du har ikke sjekket med husier om det er greit at du bryter den, og likevel forventer du at det er huseier som skal være grei?

Se dette fra den andre siden, dersom det ikke hadde betydd noe for huseier, ville han ikke inngått den typen kontrakt i første omgang. Det å inngå slike kontrakter, er fordi vedkommende ikke vil ha mer jobb med det før tiden er gått ut. Du skaffer vedkommende ekstraarbeid huseier i utgangspunktet har gjort det han kan for å unngå.

Ang fremleie, det er ikke tillatt i den blokka jeg leier iheller, her i norge. Dersom jeg hadde "måttet" flytte ut før oppsigelsestiden eller før kontrakten var ferdig, så hadde ikke jeg heller kunnet finne en annen som bare kunne ta over for meg. Det er ganske mange steder, også i norge, som ikke tillater fremleie, fordi det ikke er opp til husleier å bestemme hvem huseier skal forholde seg til, når huseier har valgt deg.

Skrevet

Jeg visste ikke at det var en låst kontrakt, og dette visste ikke de jeg bor med heller. En av de jeg bor med er en engelsk kvinne i 30 årene og dette var nytt for henne også.

Jeg gikk ikke bare og fant meg en jobb i norge på trass. Jeg studerer i england, men semesteret slutter i april og det var klart i fra starten at jeg (vi) skulle flytte til norge igjen når vi var ferdig å studere.

Det står i kontrakten at den kan avbytes med noen ukers forvarsel (men ingen av oss visste at dette ikke gjelder i såkalte 'fixed contracts', som våres nå viser seg å være).

Jeg gjør ikke dette for å være vanskelig heller. Og ikke har jeg rike slektninger som kan betale for meg. Nå er det tomt for penger snart og jeg sliter.

Skrevet

Hva står det konkret i kontrakten din da? Regner med at du har kopi.. Står det der at den er fixed, så er det jo ikke noe mer å diskutere.. Gjør det ikke så hadde jeg påpekt dette til huseier og bare flyttet..

Skrevet
Jeg visste ikke at det var en låst kontrakt, og dette visste ikke de jeg bor med heller. En av de jeg bor med er en engelsk kvinne i 30 årene og dette var nytt for henne også.

Jeg gikk ikke bare og fant meg en jobb i norge på trass. Jeg studerer i england, men semesteret slutter i april og det var klart i fra starten at jeg (vi) skulle flytte til norge igjen når vi var ferdig å studere.

Det står i kontrakten at den kan avbytes med noen ukers forvarsel (men ingen av oss visste at dette ikke gjelder i såkalte 'fixed contracts', som våres nå viser seg å være).

Jeg gjør ikke dette for å være vanskelig heller. Og ikke har jeg rike slektninger som kan betale for meg. Nå er det tomt for penger snart og jeg sliter.

om det er en "fixed contract" så bør vel dette komme frem i kontrakten, bør det ikke? Står det i kontrakten at den kan avbrytes med noen ukers forvarsel, så bør den kunne avbrytes med noen ukers forvarsel. Det som er avgjørende her, er hva kontrakten sier. Kommer det klart frem at det er en fixed contract, så er det jo greit, men da burde dere jo vært klar over dette når dere skrev under. Står det ikke, så er det vel ikke det heller?

Skrevet

Dette var litt forvirrende, ja.

Skrevet

Forresten, siden dette er i utlandet og det tydeligvis er en svært uklar kontrakt, hvorfor flytter du ikke bare når du skal, case closed?

Hva skal han gjøre? følge etter deg til Norge for å kreve inn pengene?

(Har du betalt depositum o.l er det selvfølgelig ikke så lett)

Ta med kontrakten til noen der du studerer, kanskje noen kan hjelpe?

Skrevet
Forresten, siden dette er i utlandet og det tydeligvis er en svært uklar kontrakt, hvorfor flytter du ikke bare når du skal, case closed?

Hva skal han gjøre? følge etter deg til Norge for å kreve inn pengene?

(Har du betalt depositum o.l er det selvfølgelig ikke så lett)

Ta med kontrakten til noen der du studerer, kanskje noen kan hjelpe?

Tror du virkelig hun kan stikke av uten å betale for seg, bare fordi hun er i utlandet? Da er du mildt sagt naiv. Man kan fint anmelde folk selv om de stikker av til et annet land. Om kontrakten er klar på at hun er bundet til å betale husleie frem til sommeren, så kan hun bli anmeldt for brudd på dette om hun løper fra regningen.

Skrevet

Jeg regner med du studerer ved et universitet her i UK? Ta med din kopi av kontrakten og se om du kan spoerre noen paa universitetet. Mitt universitet var veldig hjelpsomme med aa hjelpe folk med den type ting. De boer kunne si hva som er rett.

Skrevet
Tror du virkelig hun kan stikke av uten å betale for seg, bare fordi hun er i utlandet? Da er du mildt sagt naiv. Man kan fint anmelde folk selv om de stikker av til et annet land. Om kontrakten er klar på at hun er bundet til å betale husleie frem til sommeren, så kan hun bli anmeldt for brudd på dette om hun løper fra regningen.

Derfor jeg spurte "hva skal han gjøre? ...", har ikke vært i en tilsvarende situasjon, så jeg påstår ikke jeg er noen ekspert :)

Sier bare at sålenge dette er litt "rotete" da det tydeligvis ikke står noe på kontrakten, har huseier ingen reell sak på leieboer. (Det skal jo litt til å kunne anmelde noen, eller hva?)

Er det leieboer som ikke har lest kontrakten skikkelig er det selvfølgelig en annen sak, men slik jeg tolker ts står det faktisk ikke noe sted. (Da kan det være at utleier "mener" at kontrakten er tidsbestemt, uten at dette er en del av avtalen)

Skrevet
Uff, hjelp meg?!

Jeg bor i utlandet og vet ikke hvem jeg skal henvende meg til lenger, så prøver her i et desperat forsøk.

Altså, kontrakten min varer ut juli og jeg deler leilighet med to andre. Kontaktet huseier og forklarte at jeg skal flytte til hjem til Norge for å starte i jobb fra Mai måned. Tenkte dette var greit i og med at jeg ga beskjed i god tid. Får vite at jeg har 'fixed contract' hvilket betyr at jeg er pliktig til å betale ut juli. Dette kan jeg forstå.

MEN har jeg ikke mulighet til å få inn en person til å overta kontrakten min fra mai?

Trodde huseier var fornøyd så lenge husleien blir betalt, jeg.... Det har vel ikke noe å si om det er meg eller en annen som bor her?!

Nå er huseier skikkelig sta og jeg får ikke tak i han. Har kontaktet et byrå som gir gratis råd ang rettigheter og plikter i slike situasjoner, men de ringer meg ikke slik de lovet.

Jeg klarer vitterlig ikke å betale for husleie både her og i Norge :(

Noen som kan hjelpe?

Du kan ike regne med at denorske husleieloven gjelder i andre land. Det du har å gjøre, er å betale i henhold til kontrakten, så flytter du uten et ord. Går ut fra at eier kan heller ikke leie ut til noen andre, så lenge du betaler.

Snakk med noen på studiestedet som kansje kan landets husleielover

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...