Fjellsippa Skrevet 3. februar 2009 #1 Skrevet 3. februar 2009 I den siste tiden har jeg rett som det er blitt kastet ut. Noen ganger får jeg beskjed om at Windows må lukkes. Andre ganger bare lukker det seg av seg selv. Synes også det har gått i sirup i det siste. Noen som har en forklaring på hva det kan være, og hva jeg kan gjøre med det? Kan jeg ha fått virus?
Tinelise Skrevet 3. februar 2009 #2 Skrevet 3. februar 2009 sikkert noen som har et bedre svar enn mitt men jeg ville formatert maskina om det er lenge siden du har gjort det? ofte enklere enn å begynne å knote med gjemte småfeil rundt om kring.
Gjest Gjest_Dolly_* Skrevet 3. februar 2009 #3 Skrevet 3. februar 2009 I den siste tiden har jeg rett som det er blitt kastet ut. Noen ganger får jeg beskjed om at Windows må lukkes. Andre ganger bare lukker det seg av seg selv. Synes også det har gått i sirup i det siste. Noen som har en forklaring på hva det kan være, og hva jeg kan gjøre med det? Kan jeg ha fått virus? Mener du Internet Explorer? At windows lukker seg selv høres veldig merkelig ut, i såfall, er det blåskjerm du får? og må du starte maskinen på nytt? Hvis det er internet explorer, last ned firefox eller opera isteden. Eller prøv å oppdater din versjon av nettleseren hvis du ikke har den nyeste...
Kamikatze Skrevet 3. februar 2009 #4 Skrevet 3. februar 2009 (endret) Hvilken windows? Når kjørte du sist en scanning etter malware og virus? Når oppdaterte du windows sist via windows update? Når hadde du sist opprydning på maskina? Når kjørte du sist chkdsk og defragmenterte harddisken din? Endret 3. februar 2009 av Kamikatze
Fjellsippa Skrevet 5. februar 2009 Forfatter #5 Skrevet 5. februar 2009 Takk for svar alle sammen. Ja, jeg mente Internett Explorer. Først oppdaterte jeg Windows, men det var ikke lenge siden sist. Det gjøres jo automatisk. Så oppdaterte jeg viruskontrollen, og kjørte en scanning, men ingenting ble funnet. Så skulle jeg rydde og defragmentere harddisken, men fikk beskjed om at det ikke var nødvendig. I tillegg til at systemet lukker seg av seg selv, åpnet det plutselig masse nye faner i sted. Måtte slå av maskinen for å få det til å stoppe. Håper ikke noen har brutt seg inn på maskinen min, og driver ap med meg.
Gjest Gjest_Issy_* Skrevet 5. februar 2009 #6 Skrevet 5. februar 2009 Sannsynligvis noe virus-tull du har fått deg. hvis du ikke føler deg trygg nok til å laste ned ting manuelt, så ville jeg fått noen andre til å gjøre det. Last ned Ad-Aware og kjør denne, den fjerner spyware , som er noe a la virus, og som kan gjøre mye sånt tull. min Internet Explorer henger seg ofte og jeg får beskjed om at den må lukkes, men det er kun fordi det er en bugg i windows Vista, og denne buggen er det mange ( NEI IKKE ALLE , for de som ønsker å reagere meg : jeg kjenner iallefall ingen som har den feilen ) , og Microsoft er klar over det. Du kan også søke på internett på Windows Update, da kommer du inn på en side som du manuelt kan sjekke om det står oppdateringer som ikke har blitt gjort, og laste ned disse, sånn som pcn vanligvis gjør selv. Lykke til, årner seg nok, kan jo hende det bare var en engangshendelse, disse maskinenen overrasker meg ikke lenger, lever sitt eget liv
Fjellsippa Skrevet 5. februar 2009 Forfatter #7 Skrevet 5. februar 2009 Sannsynligvis noe virus-tull du har fått deg. hvis du ikke føler deg trygg nok til å laste ned ting manuelt, så ville jeg fått noen andre til å gjøre det. Last ned Ad-Aware og kjør denne, den fjerner spyware , som er noe a la virus, og som kan gjøre mye sånt tull. min Internet Explorer henger seg ofte og jeg får beskjed om at den må lukkes, men det er kun fordi det er en bugg i windows Vista, og denne buggen er det mange ( NEI IKKE ALLE , for de som ønsker å reagere meg : jeg kjenner iallefall ingen som har den feilen ) , og Microsoft er klar over det. Du kan også søke på internett på Windows Update, da kommer du inn på en side som du manuelt kan sjekke om det står oppdateringer som ikke har blitt gjort, og laste ned disse, sånn som pcn vanligvis gjør selv. Lykke til, årner seg nok, kan jo hende det bare var en engangshendelse, disse maskinenen overrasker meg ikke lenger, lever sitt eget liv Takk for svar. Jeg har F-secure, og det programmet scannet også for spyware. Trenger vel ikke et program i tillegg for å scanne det samme. Eller er F-secure for dårlig?
Gjest Ambra Skrevet 5. februar 2009 #8 Skrevet 5. februar 2009 Skjer hos meg og, hele tiden. Har gjort alt som blir foreslått, ingenting å finne. Men det skjer aldri med Mozilla eller Safari. *venter på flere tips*
Hinata Skrevet 5. februar 2009 #9 Skrevet 5. februar 2009 Jeg bruker til vanlig opera, men når jeg ser nett-tv bruker jeg internett explorer, og opplever dette dersom jeg ser mange klipp på rad.. Kjedelig ja..
Tinelise Skrevet 5. februar 2009 #10 Skrevet 5. februar 2009 ad-aware og ccleaner fjerner ting som ikke blir stoppet av virusprogram. det er ting som ikke er direkte farlige, men som sniker seg forbi og som du kanskje ikke ønsker på maskina. eksempelvis cookies. det er ingen dum ide å laste ned og kjøre scan med det jevnlig, men jeg tror egentlig ikke det fikser problemet jeg da. ccleaner kanskje (nå husker jeg ikke om ad-aware gjør det) for den fjerner ubrukte ting som ligger igjen fra eks.vis tidligere oppdateringer av explorer. kanskje det som gjør at det knoter seg til? ellers er det nok veldig vanskelig å sette fingeren på hva som er feil tror jeg. du kunne prøvd å fjerna hele explorer for jeg tviler på at oppdateringene fikser problemet. eller du kan bytte over til for eks mozilla firefox jeg er happy bruker av det og har aldri problemer med at browseren lukkes lengre. jeg hadde ditt problem før, men har bare godtatt at explorer knoter seg til på uforklarlige måter. sikkert bedre de versjonene som er ute nå da, men likevel
Fjellsippa Skrevet 5. februar 2009 Forfatter #11 Skrevet 5. februar 2009 Her har det skjedd at jeg måtte ta en omstart på maskinen fordi den gikk helt i stein på outlook. Jeg fikk verken sende eller motta meil. Da jeg starten den igjen fikk jeg en advarsel om at canal digital (har bredbånd derfra) hadde oppdagen at noen andre prøvde å koble seg til som en server. Denne andre var bonjour service. Jeg fikk spørsmål om jeg ville godta det, og svarte nei. Har prøvd å google litt på bonjour service, men ble ikke så mye klokere. Jeg lurer på om dette kan ha med problemet mitt å gjøre. Maskinen har i tillegg gått i sirup de siste dagene. Må bare innrømme at jeg er helt "grønn" på sånne tekniske ting.
Kamikatze Skrevet 5. februar 2009 #12 Skrevet 5. februar 2009 (endret) Tror jeg skjønner... Hvis du har oppdatert nylig, kan du ha fått den siste versjonen av internet explorer , og den trenger ikke no virus Se etter om du har ie versjon 8. Det finner du ved å klikke hjelp og velge Om internet explorer i menyen som velter ned. Versjon 8 var en betaversjon (testversjon for å luke ut de siste feilene) Nå forleden dag kom en endelig versjon. Det var da den begynte å kødde. Typisk microsoft å kaste ting på markedet, før de fungerer skikkelig. Nå når Vista nesten fungerer, kommer de med enda et nytt operativsystem. Her tok det mer enn et minutt fra jeg klikket igang internet explorer, til den startet. Og noen ganger sirupet den sider, og når jeg da lukket den, åpnet det seg en bråte med vinduer. Disse slår du av med å venstreklikke nederst på oppgavelinja, på en av dem, og velge x lukk, så vil alle lukke seg. Kjør windows update manuelt nå, så skal du se den blir bedre. Hvis ikke, send hatmail til microsoft, og last ned opera istedenfor. Da blir du mindre sårbar for virus også. Endret 5. februar 2009 av Kamikatze
Fjellsippa Skrevet 5. februar 2009 Forfatter #13 Skrevet 5. februar 2009 Tror jeg skjønner... Hvis du har oppdatert nylig, kan du ha fått den siste versjonen av internet explorer , og den trenger ikke no virus Se etter om du har ie versjon 8. Det finner du ved å klikke hjelp og velge Om internet explorer i menyen som velter ned. Versjon 8 var en betaversjon (testversjon for å luke ut de siste feilene) Nå forleden dag kom en endelig versjon. Det var da den begynte å kødde. Typisk microsoft å kaste ting på markedet, før de fungerer skikkelig. Nå når Vista nesten fungerer, kommer de med enda et nytt operativsystem. Her tok det mer enn et minutt fra jeg klikket igang internet explorer, til den startet. Og noen ganger sirupet den sider, og når jeg da lukket den, åpnet det seg en bråte med vinduer. Disse slår du av med å venstreklikke nederst på oppgavelinja, på en av dem, og velge x lukk, så vil alle lukke seg. Kjør windows update manuelt nå, så skal du se den blir bedre. Hvis ikke, send hatmail til microsoft, og last ned opera istedenfor. Da blir du mindre sårbar for virus også. Takk for svar Jeg kjørte windows update tidligere i dag, men det gikk like tregt etter det. Etter av jeg avviste bonjour service har det imidlertid gått raskere. Kanskje begge deler har gjort at jeg har hatt problemer. Får håpe det holder seg da. Krysser fingrene.
Skvaldersjura Skrevet 5. februar 2009 #14 Skrevet 5. februar 2009 Jeg bruker ofte Ccleaner. Bare last ned fra Ccleaner.com
Paladin Skrevet 5. februar 2009 #15 Skrevet 5. februar 2009 (endret) Her har det skjedd at jeg måtte ta en omstart på maskinen fordi den gikk helt i stein på outlook. Jeg fikk verken sende eller motta meil. Da jeg starten den igjen fikk jeg en advarsel om at canal digital (har bredbånd derfra) hadde oppdagen at noen andre prøvde å koble seg til som en server. Denne andre var bonjour service. Jeg fikk spørsmål om jeg ville godta det, og svarte nei. Har prøvd å google litt på bonjour service, men ble ikke så mye klokere. Jeg lurer på om dette kan ha med problemet mitt å gjøre. Maskinen har i tillegg gått i sirup de siste dagene. Må bare innrømme at jeg er helt "grønn" på sånne tekniske ting. Bonjour service er nok noe som blir installert av Apple om du har iTunes. Se her for info: http://answers.yahoo.com/question/index?qi...02042009AARFGeq Jeg har den på min PC også og den lager så vidt jeg vet ingen problemer, men jeg er heller ikke glad i ekstra programmer som blir lagt inn i tillegg til det jeg egentlig ønsker å installere. Det kan være mange årsaker til en veldig ustabil PC og det er som å finne nåla i høystakken å lete etter årsaken. Den raskeste veien til en stabil PC er å reformatere harddisken og reinstallere alt sammen. Det tar en kveld, men kan være verdt det. Men det krever endel forberedelser i form av å laste ned alle driverne man trenger på forhånd, ha alle program DVD'er for hånden, kopiere ut Internet Explorer favoritter, mailfiler samt alle datafiler. Så om du ikke er noen ekspert på å sette opp en PC fra DVD-plate så er det nok en god ide å alliere seg med en PC kyndig venn og invitere ham/henne hjem og tilby god mat etc. som bonus. Litt verre kan det bli om man ikke har installasjons DVD'er til Windows. Noen leverandører (HP og andre) leverer PC'en istedet med Windows filene liggende på disken og et program som kan lage de DVD'ene du trenger for å installere Windows. Noen legger setup av Windows på en egen partisjon og da kan man starte setup derfra og se på at programmet installerer maskinen identisk med hvordan den var da den ble kjøpt. Om maskinen har virus så er det ikke alltid like lett å få det vekk. Spesielt om man ikke har vært flink til å jevnlig laste ned antivirusoppdateringer. Noen virus klarer å gjemme seg for virusscan og da hjelper det ikke med oppdateringer etter at man er infisert. Den sikreste måten å få en stabil PC på igjen er å reinstallere. Da snakker jeg ikke om å installere Windows på nytt over eksisterende versjon, men full formatering av C-disken osv. En annen fordel med reinstallasjon er at PC'en vil bli endel raskere igjen. Alle PC'er blir tregere og tregere etter hvert som man bruker den, spesielt fordi det bygger seg opp mer og mer "grums" i registry. Dette ordnes ved en reinstallasjon da man installerer alt fra bunnen av. Jeg har lest et sted at endel dataeksperter anbefaler å reinstallere Windows årlig for å holde maskinen rimelig rask og ryddig. Jeg tror ikke de fleste reinstallerer så ofte, men man bør nok gjøre det hver 2-3 år. Hvor lenge siden er det at Windows ble installert på PC'en din? Endret 5. februar 2009 av Paladin
Gjest pastablasta Skrevet 5. februar 2009 #16 Skrevet 5. februar 2009 Ingen her som mistenker hardwaren? Jeg tipper vifta på maskinen er full av "ull" og gir dårlig kjøling. Renblås denne!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå