Gjest Gjest_Kine_* Skrevet 3. februar 2009 #1 Del Skrevet 3. februar 2009 Tror kristne på bønn? Tror dere som er kristne da at om dere ber så vil dere få det som dere ber om? På hvilken måte fungerer dette liksom? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Skvaldersjura Skrevet 9. februar 2009 #2 Del Skrevet 9. februar 2009 Tror kristne på bønn? Tror dere som er kristne da at om dere ber så vil dere få det som dere ber om? På hvilken måte fungerer dette liksom? Det fungerer faktisk etter noen enkle, men viktige prinsipper, gitt av han som frelste oss. Han sa; " dersom dere blir i meg, og mine ord blir i dere, da be hva dere vil, og dere skal få det". (joh.15:7) og "Se, jeg har gitt dere makt til å trå på slanger og skorpioner og over alt fiendens velde,.... (luk.10:19) "En rettferdig manns bønn, har stor kraft i sin virkning!". 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 9. februar 2009 #3 Del Skrevet 9. februar 2009 Ganske enkelt fungerer det ikke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Erle84 Skrevet 9. februar 2009 #4 Del Skrevet 9. februar 2009 Bønn funker. Men nå er jeg av den spirituelle typen, som mener at det finnes ting man ikke kan forklare (fordi jeg har opplevd slikt selv). Kanskje funker det som placebo om man ber om noe personlig? Kanskje er det en ren tilfeldighet? Kanskje er det Gud som vil være litt grei? Hvis man tror på noe, funker det ofte. Det er det som er så flott. Jeg synes det er en herlig trygghet, jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 9. februar 2009 #5 Del Skrevet 9. februar 2009 Bønn fungerer, de som tror på Jesus og ber, har en rettferdig manns bønn, fordi bønnene går gjennom Jesus som er den rettferdige mann. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Veronica88 Skrevet 9. februar 2009 #6 Del Skrevet 9. februar 2009 Jeg vil gjerne henge meg på mer, religion er igrunn "selvmord" å diskutere - det finnes tusen opplevelser og tusen meninger. Og alle blir like forbannet over de 999 som ikke mener det samme . Erle84, jeg tror på mer mellom himmel og jord selv. Av personlige opplevelser og at jeg synes det er for mange personlige opplevelser til så mange folk rundt om i verden, at noe må det være i det! Men det jeg tenker litt på er om det kan være litt placebo her, f eks: Jeg ønsker svært gjerne at bilturen skal være trygg. Jeg ber. Det skjer nesten-ulykke på veien, og jeg skylder på bønnen for at vi overlevde. Er det da et mirakel, bønnen ble besvart? Eller er det det faktum at jeg nå har bedt, følger derfor ekstra godt med i trafikken, og derfor husker denne nesten-ulykka godt fordi jeg forbinder den bønn, og ikke husker alle de X antall nesten-ulykker en vanlig billist er borti i løpet av et år, som jeg knapt har lagt merke til, fordi jeg ikke var redd og ba før kjøreturen? Og den gangen jeg virkelig måtte stå på en prøve, og ba? Og ikke alle andre gangene jeg har stått på minst like vanskelige prøver, uten å ha bedt først? The Secret er jo en bok som slik jeg har skjønt det baserer seg på at man skal tenke "dette har jeg lyst på, og da vil jeg få det". Det blir jo som bønn det også, om man virkelig fokuserer på noe man har lyst til, og har selvtillit nok til å tro at det vil gå, takket være The Secret/bønnen, så går det også? Og da setter vi dette i sammenheng med at det må være bønnen som hjalp, og ikke bare ren flaks/ekte talent vi ikke tørr stole på uten bønn? Folk får tro på hva de vil. Jeg velger å tro på forklaringen over til jeg ser noe annet selv. At noe kan dukke opp i rett øyeblikk og hjepe - det har jeg opplevd. At dette skjedde som følge av bønn - vel om vi snakker svært mange år med bønn og sorg, så ja , da skjedde det jo til slutt! Om man tipper i lotto 1000 ganger så vil man vel etterhvert vinne der også.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest fisk Skrevet 9. februar 2009 #7 Del Skrevet 9. februar 2009 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mann42 Skrevet 10. februar 2009 #8 Del Skrevet 10. februar 2009 Bønn virker ikke. Det spiller ingen rolle om noen ber for deg, om du ber for noen, eller ikke, eller om du ber for deg selv eller fred på jord. Hvor mange troende mennesker rundt om kring i verden er det som ber om fred og trygghet for morgendagen, tror dere? Og hvordan syns dere det ser ut til at de bønnene blir besvart? Ikke noe videre, spør dere meg. Kristne mennesker er akkurat like utsatt for sykdommer, ulykker, krig, sorg elendighet og død som alle andre, og det er rett og slett ikke noe som helst bevis for at det finnes noen gruppe eller grupper av mennesker som er forskånet, utvalgt eller priviligert på noen som helst måte. Dette livet er vårt, og vil vi ha forandring i det, så er det opp til oss. Ikke noen imaginær entitet som man kan folde hendene og be til. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
golda Skrevet 10. februar 2009 #9 Del Skrevet 10. februar 2009 Jeg tror bønn virker. Jeg har aldri opplevd at det virker, men jeg tror likevel det virker. Mange bønner er så egoistiske - som mine, "pliiis, ikke la telefonregninga være så stor denne måneden"... og.. "jeg ønsker meg sju rette på lotto" - stilen. Slike bønner tviler jeg på om de funker. Men, jeg tror det finnes hensiktsmessige bønner som "noe/noen" besvarer. :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 10. februar 2009 #10 Del Skrevet 10. februar 2009 bønn viker. tro meg jeg har sett det! uansett så ser Gud alltid til hjetet.. Han elsker at vi kommer til Han. Fader vår er en bra sted å begynne feks. Slik som Jesus selv lærte oss å be. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mann 42 Skrevet 10. februar 2009 #11 Del Skrevet 10. februar 2009 (endret) Jeg tror bønn virker. Jeg har aldri opplevd at det virker, men jeg tror likevel det virker. Mange bønner er så egoistiske - som mine, "pliiis, ikke la telefonregninga være så stor denne måneden"... og.. "jeg ønsker meg sju rette på lotto" - stilen. Slike bønner tviler jeg på om de funker. Men, jeg tror det finnes hensiktsmessige bønner som "noe/noen" besvarer. :-) Hvis du ikke har kjennskap til noen tilfeller der det faktisk virker, hvorfor tror du på det da? JEG har kjennskap til en overveldende mengde av tilfeller der bønn ikke gjorde noe fra eller til. Nemlig alle de barna som dør av sult, alle de urettmessig myrdede sivile i krigene som foregår og har foregått så og si hver eneste dag over hele kloden det siste halve århundret og i hundreårene før det, de døde etter jordskjelv, orkaner, tsunamier og branner, etc, etc, etc. Det er vanskelig å se for seg at bønn skulle ha noen som helst verdi, for jeg er sikker på at av alle de troende som har møtt sin forferdelige død i disse tildragelsene, var det ikke EN som ikke bad. Og det ville neppe vært til skade for noen om de hadde fått leve. Endret 10. februar 2009 av Mann 42 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Logikk Skrevet 10. februar 2009 #12 Del Skrevet 10. februar 2009 Det er flere vitenskaplige undersøkelser om bønn fungerer, og man har kommet frem til at det ikke fungerer i det hele tatt om man ser på kun bønnen alene. Det som man vet har effekt det er tanken om at en blir bedt for, samværet man får når man ber sammen osv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest nattjenta Skrevet 21. mars 2009 #13 Del Skrevet 21. mars 2009 Overskrift" Bønn-hvordan fungerer det egentlig" Jeg er kristen, slik fungerer bønn i mitt liv: Jeg ber for å komme nærmere Guds hjerte og Guds vilje. Det er ikke slik at jeg kan be "helbred meg fra mine sykdom, så jeg kan fullføre utdannelsen jeg har så lyst på", eller "hjelp meg til å vinne den gutten jeg liker så hjertelig godt". Jeg har ikke blitt en kristen for så å holde fast på egoisme! Jeg har tatt en valg, jeg tror på Jesus. Og da tror jeg på at kluet til kjærlighet og godhet er å gjøre Guds vilje, ikke min.. Gjennom bønn, samtaler vi med Gud. Hva jeg mener jeg med det? Man får innsikt/vokser/får nytt lys på saken, ser sannhetene, ikke mine ens egne løgner/forvrengninger. Denne innsikten snakket Jesus om, dette er den hellige ånd. Jeg føler jeg snakker med kristne på avveie, når de mener at alle bønner blir oppfylt. Nå er det ikke mange kristne som sier dette, de fleste kristne har nok opplevd frustrasjonen over å be for syke som ikke har blitt friske.. Det er ikke hokus pokus, mystisk, etc. Det er helt naturlig og jeg ser det igjen i andre livsformer. Meditasjon/yoga er et eksempel. Det handler om å stoppe opp og lytte til livet, ikke ens egoisme/lyster/behov. Det er ikke så lett for oss mennesker å tro på en Gud vi bare har hørt og lest om, men aldri sett. Mange ganger er jeg fortvilet selv. Men livet gir meg alltid et klart bilde av ond og godt, kjærlighet og ondskap. Og jeg vil høre til det gode og Jesus var og er den eneste personen på jorden som jeg har hørt om som var klin rettferdig, kjærlig, og syndefri. Pluss at han oppfylte profetier skrevet flere tusen år før han ble født. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Visiter Skrevet 21. mars 2009 #14 Del Skrevet 21. mars 2009 Bønn fungerer, de som tror på Jesus og ber, har en rettferdig manns bønn, fordi bønnene går gjennom Jesus som er den rettferdige mann. Hæ? Det der betyr ingenting. Heldigvis bruker ikke alle kristne denslags svadaretorikk, men i de få tilfellene jeg støter på det blir jeg virkelig vettskremt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
waco Skrevet 21. mars 2009 #15 Del Skrevet 21. mars 2009 det jeg lurer på er om kristne ber bønner til gud for seg selv, - eller om de ber for andre? I usa finnes det jo kristne abortmotstandere som ber for at jesus ikke må tilgi de som tar abort..! Den var sjuk synes jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest nattjenta(som MÅ komme seg i sen Skrevet 21. mars 2009 #16 Del Skrevet 21. mars 2009 Det er så lett å forvrenge en historie. Vet ikke om det er tilfelle her, men ingen kristne kan be om at noen ikke skal bli tilgitt. Tilgivelse er jo poenget med at Jesus levde, så en kristen person kan ikke gjøre det der du sa. Jeg vil bare si en ting også. Det er ikke slik at kristne folk er noe bedre enn andre. Vi er jo ikke noe spesielle. i driter på draget i hytt og pine. Jeg vet at jeg har kallt meg kristen siden jeg var 22, men først nå begynner jeg å fortså. Så her kommer jeg til poenget mit t. Vi går en vei vi og, hvor vi blir kjent med Jesus, via bibel og bønn(om jeg skrev over her-bønn er å lytte til Gud, stoppe opp å se kjærligheten forbi ens egoisme) Om jeg ber for meg selv eller andre? Begge deler. Men igjen, fryktelig viktig å poengtere, jeg ber om at Guds vilje skal skje, ikke min.. Og nei, jeg vet ikke om han finnes. Men jeg har valgt å tro, det gir mer mening at det er et opphav til kjærlighet enn at det ikke er det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest nattjenta Skrevet 21. mars 2009 #17 Del Skrevet 21. mars 2009 Mange skrivefeil fra meg nå ser jeg. Sorry for det! Nattjenta burde kanskje legge seg å få litt søvn..? Hihi Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 21. mars 2009 #18 Del Skrevet 21. mars 2009 det jeg lurer på er om kristne ber bønner til gud for seg selv, - eller om de ber for andre? Tror nok alle på et eller annet tidspunkt også ber for andre. Noen gjør det i hver bønn, andre sjeldnere. Mange spør seg hvorfor en bønn om å vinne i lotto ikke blir oppfylt. Svaret kan være at Gud mener det ikke vil være det beste for den som ber at det øsnket blir oppfylt. Istedenfor vil det kanskje fungere bedre å be om styrke til å klare de utfordringene som venter. Istedenfor å be om at den som har gjort en noe vondt skal rammes av noe vondt tilbake, kan man be om styrke til å tilgi. osv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Papirkurven Skrevet 26. mars 2009 #19 Del Skrevet 26. mars 2009 Jeg er kristen og tror at bønn virkelig fungerer. Har nettopp opplevd at kjæresten min har blitt frisk fra leukemi og er overbevist om at Gud har gjort noe der. Har selv fått bønnesvar mange ganger når det gjelder både konflikter, personlige problemer og dagligdagse spørsmål. Mange mener bønn kunn har placeboeffekt. Ja, og hva hvis det er sånn, er det virkelig så ille? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Noli Skrevet 26. mars 2009 #20 Del Skrevet 26. mars 2009 På bønn får man svar, men det er ikke alltid vi får svar som vi ønsker. Gud er vår Far, og som andre foreldre, gir han oss det vi trenger og ikke nødvendigvis det vi tror vi trenger. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå