Gjest Gjest Skrevet 3. februar 2009 #1 Del Skrevet 3. februar 2009 Jeg fant nettopp ut at det jeg trodde var munnsår/herpes egentlig er noe som heter angulus cheilitis/angulær chelitt/ perleche/munnviksbetennelse (var mange navn på det). Nå har ikke jeg testet disse sårene mine (det er ikke akkurat sår heller, men det svir og blir litt rødt i munnvikene).. Er det noen andre her som har hørt om dette? Går det an å teste seg for det? Går det an å teste seg for munnherpes? Alt det står skrevet om det passer meg.. det er små sprekker i munnviken, det varer lenge (har hatt det ofte fra og til siden i høst - men fikk det første gang da jeg var ca 17).. Det kan være pga b12 mangel, jernmangel, atopisk eksemhud, tørr hud..etc. Det svir ekstra når jeg spiser sitrus og salt.. Kan man teste seg for herpes når man ikke har utbrudd? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ~♥ƒαѕн	 Skrevet 4. februar 2009 #2 Del Skrevet 4. februar 2009 denne hører mer til kropp og helse tenker jeg, tror du får flere svar der. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 4. februar 2009 #3 Del Skrevet 4. februar 2009 Hei du! Jeg har akkurat samme problem som deg!! Jeg var hos hudlegen, han tok en prøve fra munnvikene mine og jeg skal ringe om ti dager og høre resultatet. DU burde gjøre det samme! Men jeg har også hatt det i mange år, det kommer og går så det høres ut som vi har det samme. Han tror jeg har angulær chelitt.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest TS Skrevet 4. februar 2009 #4 Del Skrevet 4. februar 2009 Hei du! Jeg har akkurat samme problem som deg!! Jeg var hos hudlegen, han tok en prøve fra munnvikene mine og jeg skal ringe om ti dager og høre resultatet. DU burde gjøre det samme! Men jeg har også hatt det i mange år, det kommer og går så det høres ut som vi har det samme. Han tror jeg har angulær chelitt.. Å, så bra:) Hvis det er angulær cheilitt så kan man jo faktisk behandle det, og det er ikke smittsomt! Hadde vært deilig å finne ut det. Alltid vært redd for å smitte andre! Stressende siden det har vært der nesten konstant siden i høst! Ja, ringer legen i morgen.. Men måtte du helt til hudlege for å få teste det? For jeg har jo allerede funnet ut hva det kanskje er og trenger bare en test.. Tar så lang tid å komme til hudlege med henvisning og ventetid.. Jeg har også tenkt at det har vært rart at det har vart så lenge og at det alltid er i munnviken, og aldri skikkelige blemmer sånn som herpes ser ut.. Men hvilken hudtype har du? Jeg får lett eksem (har atopisk hud) og har tørr hud. Tror det har noe å si.. og mener å huske at det er verst om vinteren.. Sa legen hvordan du skulle behandle det? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 4. februar 2009 #5 Del Skrevet 4. februar 2009 Men hvilken hudtype har du? Jeg får lett eksem (har atopisk hud) og har tørr hud. Tror det har noe å si.. og mener å huske at det er verst om vinteren.. Sa legen hvordan du skulle behandle det? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ts Skrevet 4. februar 2009 #6 Del Skrevet 4. februar 2009 Men hvilken hudtype har du? Jeg får lett eksem (har atopisk hud) og har tørr hud. Tror det har noe å si.. og mener å huske at det er verst om vinteren.. Sa legen hvordan du skulle behandle det? Jeg vet ikke om jeg MÅTTE til hudlege, men da jeg var hos fastlegen min med problemet sa hun bare at jeg skulle prøve å ta på hydrokortison. Det hjalp litt, men kom alltid tilbake. Jeg skulle til hudlegen for noe annet(faktisk eksem:P) og spurte han i samme slengen. Du må nesten bare spørre fastlegen din om han/hun kan teste det for deg, eller om du MÅ til hudlege. Jeg har ikke tørr hud, men sensitiv. fet i t-sonen og normal/litt tørr i kinn. Og ja, det er absolutt verst om vinteren! Spesielt den vinteren her har vært jævli.. Nå er jeg jo ikke sikker på at det er det jeg har da, men legen trodde det. Så skal bli spennende å høre hva testresultatene blir! Lykke til! Lykke til du også Si fra hva du hører fra legen om du har lyst;) Jeg har også lest at det kan komme av mangel på jern og B12 vitamin.. Men jeg har tatt jerntilskudd siden i sommer. Men - da jeg gikk tok i helgen og ikke tok jern på noen dager ble det faktisk verre etter en dag.. vet ikke om det vises så fort etterpå, men.. Nå har jeg kjøpr B-vitaminer også, så skal teste ut det også. Kortisonkrem hjelper visstnok ikke særlig ifølge det jeg har lest på nettet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå