Saeria Skrevet 3. februar 2009 #1 Skrevet 3. februar 2009 Har lagt dette inn på forbruker og økonomi også, men kanskje noen her kan hjelpe. Saken er som følger: For noen år siden kjøpte vi en leilighet. Badet var nyoppusset av fagfolk. Når vi nylig oppdaget en vesentlig mangel ved arbeidet, valgte vi å ta kontakt med firmaet (som nå tilsynelatende hadde endret navnet bittelitt, men som bruker samme logo, som har de samme ansatte og ligger på samme adresse), fikk vi følgende beskjed: "Du har kommet til feil firma. Vi heter X, Y er vekke tror jeg." Når mannen min påpekte at logoen, adressen og det hele var sammenfallende med det gamle firmaet, fikk han følgende svar: "Det stemmer ikke. Det er et annet annet firma og har ingen forbindelser. Det er to forskjellige, og vi har ingenting med dette å gjøre." (Jeg utelot alle skrivefeilene i svaret. icon_wink.gif ) En rask sjekk på brønnøysundregistrene viser at firmaet som pusset opp badet vårt er slått konkurs. Dog er det samme daglige leder som var i det konkursrammede firmaet, som sitter i det "nye". Dog sitter han sammen med en annen. Har vi noen rettigheter her? Det virker jo litt fortærende at hun som svarte på henvendelsene våre, tilsynelatende har løyet om relasjonen mellom firma X og Y. Det er jo helt klart en forbindelse der. Firma Ys konkursbo ble registrert i enhetsregisteret den 20/1-09. Firma X, som har samme adresse ble registrert i enhetsregisteret den 1/10-08. Noe som øker min mistanke om at det hele lukter litt fishy. ------------------------------------------------------------------------------------------------ En kort samtale med mannen i dag, avslørte også at det "nye" firmaet har akkurat det samme domenet, og benytter seg av den samme "kontakt e-posten" som det gamle firmaet, så det at de ikke har noen forbindelse er jo bare tull.
Gjest Gjest Skrevet 3. februar 2009 #2 Skrevet 3. februar 2009 Jeg vet ikke om dere kommer noen vei med det nye firmaet, og tviler egentlig på det. Men det dere burde gjøre er jo å henvende dere til den som solgte dere leiligheten, evt megler. Dere kan kreve godtgjørelse fra selger for mangelen dere har funnet på badet. Og så er det eventuelt selgers hodepine hvorvidt han får noe fra håndtverkerne han brukte.
Gjest Gjest Skrevet 4. februar 2009 #4 Skrevet 4. februar 2009 Har lagt dette inn på forbruker og økonomi også, men kanskje noen her kan hjelpe. Saken er som følger: For noen år siden kjøpte vi en leilighet. Badet var nyoppusset av fagfolk. Når vi nylig oppdaget en vesentlig mangel ved arbeidet, valgte vi å ta kontakt med firmaet (som nå tilsynelatende hadde endret navnet bittelitt, men som bruker samme logo, som har de samme ansatte og ligger på samme adresse), fikk vi følgende beskjed: "Du har kommet til feil firma. Vi heter X, Y er vekke tror jeg." Når mannen min påpekte at logoen, adressen og det hele var sammenfallende med det gamle firmaet, fikk han følgende svar: "Det stemmer ikke. Det er et annet annet firma og har ingen forbindelser. Det er to forskjellige, og vi har ingenting med dette å gjøre." (Jeg utelot alle skrivefeilene i svaret. icon_wink.gif ) En rask sjekk på brønnøysundregistrene viser at firmaet som pusset opp badet vårt er slått konkurs. Dog er det samme daglige leder som var i det konkursrammede firmaet, som sitter i det "nye". Dog sitter han sammen med en annen. Har vi noen rettigheter her? Det virker jo litt fortærende at hun som svarte på henvendelsene våre, tilsynelatende har løyet om relasjonen mellom firma X og Y. Det er jo helt klart en forbindelse der. Firma Ys konkursbo ble registrert i enhetsregisteret den 20/1-09. Firma X, som har samme adresse ble registrert i enhetsregisteret den 1/10-08. Noe som øker min mistanke om at det hele lukter litt fishy. ------------------------------------------------------------------------------------------------ En kort samtale med mannen i dag, avslørte også at det "nye" firmaet har akkurat det samme domenet, og benytter seg av den samme "kontakt e-posten" som det gamle firmaet, så det at de ikke har noen forbindelse er jo bare tull. har vert ute for det samme. Rørleggerbedrift. De skulle gjøre om en jobb,ikke store griene,men dog. Så skulle jeg h døre rtil baderomsinnredningen. Firmaet gikk konkurs. I dag er det startet på nytt, bare ed et annet navn. samme eier,men jeg har ingenting å hente der.
Saeria Skrevet 5. februar 2009 Forfatter #5 Skrevet 5. februar 2009 Jaja. Da ser det ut til at vi kanskje bør ta kontakt med selger.
teebie Skrevet 5. februar 2009 #6 Skrevet 5. februar 2009 Jaja. Da ser det ut til at vi kanskje bør ta kontakt med selger. Jeg ville ha rettet mitt krav mot selger i utgangspunktet, det er jo han jeg har inngått en avtale med.. Man kan rette krav mot selger hvis det; 1.Foreligger en mangel 2.Dette var noe selger "kjente eller måtte kjenne til" 3. At dere ikke "kjente eller måtte kjenne til" mangelen da avtalen ble inngått. Avhendingsloven finner du her: http://www.lovdata.no/all/hl-19920703-093.html Jeg ville være rask med å reklamere overfor selger. Reklamasjonsfristen deres begynte å løpe da dere oppdaget mangelen. Lykke til;)
Saeria Skrevet 5. februar 2009 Forfatter #8 Skrevet 5. februar 2009 Det viser seg også at den ansatte som "ikke kjente til det gamle firmaet" er kona/samboeren til eieren. Herlig, ikke sant! Siden leiligheten ble solgt "as is", er det nok lite å hente. Jeg kommer derimot til å advare alle mot å bruke denne entreprenøren. Det forrige firmaet hans holdt jo ikke tre år en gang. En skikkelig lurendreier, altså.
teebie Skrevet 5. februar 2009 #9 Skrevet 5. februar 2009 (endret) Siden leiligheten ble solgt "as is", er det nok lite å hente. "§ 3-9. Eigedom selt « som han er » e.l. Endå om eigedomen er selt « som han er » eller med liknande allment atterhald, har eigedomen likevel mangel der dette følgjer av §§ 3-7 eller 3-8. Eigedomen har også mangel dersom han er i vesentleg ringare stand enn kjøparen hadde grunn til å rekne med ut frå kjøpesummen og tilhøva elles." Med andre ord, hvis selger har holdt tilbake opplysninger, gitt uriktige opplysninger eller er eiendommen i vesentlig dårligere stand enn man hadde grunn til å regne med, spiller det ikke noen rolle at eiendommen er solgt "as is". Det vil da foreligge en mangel. Om du skal gå videre med dette kommer jo an på hvor mye utbedring koster i forhold til kjøpesummen. Endret 5. februar 2009 av teebie
Saeria Skrevet 5. februar 2009 Forfatter #10 Skrevet 5. februar 2009 Det er sant. Vi fikk svar på en del ting via forbrukerrådet også. Utbedringen vil nok ikke koste oss så veldig mye. Ganske lite sett i forhold til kjøpesummen også. Selger har heller ikke gitt oss uriktige opplysninger heller, så da lar vi saken bero. Når deres eierskifteforsikring er hos Protector, er det nok en grunn til å ordne dette selv, da Protector er blant de verste i bransjen å forholde seg til. Det er ikke verdt å skape en masse rabalder for noen få tusenlapper.
Gjest strykebrett Skrevet 5. februar 2009 #11 Skrevet 5. februar 2009 Hvis firmaet som pusset opp badet var et enkeltmannsforetak/delt ansvar kan du rette krav mor firmaeieren da denne og firma er en og samme sak. Hvis derimot firmaet var organisert som et AS og konkursen er ferdigbehandlet har du nok ikke så mye du skulle sagt tror jeg. Men det kan jo lønne seg å førhøre seg med noen som har litt mer utfyllende kunnskap om foretaksrett enn hva jeg har.
Saeria Skrevet 5. februar 2009 Forfatter #12 Skrevet 5. februar 2009 Det var et AS, ja. Forbrukerrådet har også sagt mye av det samme som dere her inne, så da tar vi denne reperasjonen på egen kappe. Ikke så aller verst salgstriks heller da, å selge en kåk med nylig renoverte baderomsvegger.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå