Gå til innhold

Hva er kinamat

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hører mange sier at de har spist kinamat, men hva er det? Er det en spesiell mattype som heter det, akkurat som pizza er et navn på noe mat, eller er det ret og slett mat fra kina? Og hva består det da av, for er det mat fra kina bare, så må vel det da være hundrevis av forskjellige mattyper, eller`?

Gjest Ludovie
Skrevet

Jeg oppfatter at "kinamat" refererer til den typen mat man får kjøpt på kinamatrestauranter i Norge. Typiske retter er chop suey, pekingand, vårruller og frityrstekte bananer.

Maten på kinarestauranter har nok ganske lite til felles med maten man får i Kina - både fordi de stort sett er basert på (en liten del av) det kantonesiske kjøkkenet og dermed utelater store deler av alle de andre typene mat man kan få i Kina, men også fordi de sikkert er tilpasset vestlige ganer.

Min erfaring er forresten at kinarestauranter i andre europeiske land har mye til felles med norske kinarestauranter. Man kan vel derfor si at kinarestauranter representerer et eget kjøkken, som skiller seg fra de ulike kjøkkenene man finner i Kina?

Skrevet

Vet ikke hva andre gjør, men jeg bruker ofte uttrykk som "tex-mex", "Peppes", "Kinamat", "Thaimat", "junkfood", "Indisk", "spekemat" osv når jeg snakker om mat. Selvsagt er det forskjell på junkfood, og "Peppes" kan være alt fra Cæsarsalat til lasagne, og "Kinamat" kan selvfølgelig også bety utrolig mye forskjellig. Selv om det er ganske lite spesifikt så burde det likevel gi deg en viss pekepinn.

Så hvis jeg hører at noen sier at de skal spise kinamat, kan du nok regne med at det betyr at de a) har tenkt seg på kinesisk restaurant eller b) at de tenker å lage en rett som baserer seg på hurtigstekt kjøtt, grønnsaker, ris sammen med krydder og saus man ofte finner i det kinesiske kjøkken.

Gjest Ludovie
Skrevet

Ha ha, og så glemte jeg å si at kinarestauranter gjerne har flere titalls retter på menyen, og at de alltid er nummererte. De mest "avanserte" av dem serverer dessuten gjerne eksotiske retter som biffsnadder og hamburger.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...