Gjest Ethereal Skrevet 30. juni 2003 #1 Skrevet 30. juni 2003 Huden min liker ikke solkrem i ansiktet; jeg har tidligere reagert med kløende prikker på de fleste normale merker. Nå skal jeg til Hellas, og trenger en ny solkrem til ansiktet, og har fått anbefalt en av MD Formulations. Den finnes i faktor 15 og 30, og nå er jeg usikker på hva jeg skal velge. Jeg har en hud som blir brun ganske lett, og som sjelden blir brent. Hudpleieren mente jeg burde bruke faktor 30, men jeg er usikker. Råd?
Malou Skrevet 30. juni 2003 #2 Skrevet 30. juni 2003 Tror jeg hadde valgt faktor 15. Er ikke faktor 30 for hud som ofte blir brent, men sjelden brun? Den beskytter kanskje bedre men du vil vel kanskje bli litt brun også? Det tar nok lenger tid med faktor 30 enn med faktor 15. Pass forøvrig å smøre deg ofte. Har nettopp vært i Hellas selv og sola er skikkelig sterk midt på dagen. Jennifer
Gjest Ethereal Skrevet 30. juni 2003 #3 Skrevet 30. juni 2003 Tusen takk, Jennifer.Jeg skal kjøpe den med faktor 15, så får vi håpe huden min liker den.
Gjest Janna Skrevet 30. juni 2003 #4 Skrevet 30. juni 2003 Jeg ville uten tvil kjøpt den med faktor 30. Spesielt når du skal til Hellas, der er det vel sterkere sol enn her hjemme også. Mange dropper solkrem eller bruker så lav faktor som mulig, fordi de vil bli brune fortest mulig. Det som meget sannsynlig kan skje er at huden blir tørr og rød, mister elastisiteten og vips! er hudkvaliteten med ett mye dårligere enn før du reiste. Dagens solkremer er dessuten stort sett så bra at du blir omtrent like brun som du ville blitt uten faktor, men du slipper brent hud, rynker og sånt som man helst ikke vil ha. Hva er viktigst, å bli knallbrun eller ta best mulig vare på huden? (Forebygge for tidlig aldring, bl.a) Jeg tror at jeg har litt peiling på dette.
Chiquita Skrevet 30. juni 2003 #5 Skrevet 30. juni 2003 Jeg ville også satset på faktor 15, siden du sier du har hud som blir sjelden brendt. Faktor 15 SKAL da være nok. Men som andre her skrev - husk å smøre deg ofte! *god tur*
Gjest Janna Skrevet 30. juni 2003 #6 Skrevet 30. juni 2003 Hva med UVA strålene som bryter ned elastisiteten i huden? Det går særlig fort i ansiktet. Faktor 30 er nok tryggest. :blunke:
Chiquita Skrevet 30. juni 2003 #7 Skrevet 30. juni 2003 Jeg er enig i at faktor 30 er "tryggest", men det kommer jo litt ann på hva man vil "oppnå" også da.... (faktor 30 er jo en "sunblock" som ikke slipper igjennom solstrålene på samme måte) Har man hud som "tåler" sol mye, så er det ikke nødvendig med 30, det er min mening. Faktor 15 er nok som "hovedkrem", men så kan en jo kjøpe en "nødkrem" dersom det blir fo lite, som har en sterkere faktor. Selv har jeg også hud som aldri har vært solbrendt, og jeg holder meg til faktor 10. Jeg har ikke behov for mer når jeg er "sydover". Men det er min hudtype. Jeg vil ikke anbefale det for andre dersom de ikke vet at de "tåler" det. Enklest er å prøve seg fram.
Gjest Janna Skrevet 30. juni 2003 #8 Skrevet 30. juni 2003 http://www.detnye.com/0703/88.html Overlege ved hudavdelingen på Rikshospitalet burde da ha peiling? Faglig sett, selvfølgelig...
Kalas Skrevet 30. juni 2003 #9 Skrevet 30. juni 2003 En ting er hva man har "behov" for nå, en annen ting er hvordan huden ser ut om 10-20 år...
Gjest Janna Skrevet 30. juni 2003 #10 Skrevet 30. juni 2003 en annen ting er hvordan huden ser ut om 10-20 år... Exactly my point
Gjest gjesta Skrevet 30. juni 2003 #11 Skrevet 30. juni 2003 ..for mye og for lite er like gale... Det avhenger vel også litt av solvanene dine også? Dersom du reiser til syden flere ganger i året, hvis du elsker å slikke sol, tar solarium og er mye ute i solen her hjemme også bør du nok konsekvent velge høy faktor, nettopp for å unngå for tidlig aldring. Hvis du derimot er en moderat soltilbeder, som ikke ligger timevis flat i solen, men er aktiv og beveger deg rundt, du har god hud som ikke lett blir brent burde da faktor 15 være ok til en sydentur i ny og ne. Poenget mitt er at det er ikke bare hudtypen og det at en skal på solferie som avgjør valg av faktor. Solvanene dine bør også være med å avgjøre. Selv soler jeg med sjelden, er enda sjeldnere i syden, blir ikke lett brent, og jeg brukte faktor 15 i ansiktet på forrige sydentur. (som nettopp er overstått)
Malou Skrevet 30. juni 2003 #12 Skrevet 30. juni 2003 Om jeg så har noen ekstra rynker i ansiktet om 10-20 år (da jeg vil være 37 - 47) (og da snakker vi ikke ufornuftig soling uten faktor) så er jeg på nippet til å si at det er verdt det, det å føle seg litt friskere fordi man har blitt brun. Og det tar da vitterlig lenger tid å bli brun med veldig høy faktor gjør det ikke? Jennifer
Gjest Ethereal Skrevet 1. juli 2003 #13 Skrevet 1. juli 2003 Jeg er enig med Jennifer. Jeg er en rastløs type som ikke liker å ligge i sola, men helst beveger meg rundt. Jeg tar LITT solarium i året, kanskje hver tredje uke, og er sjelden i syden. I ansiktet bruker jeg spom oftest selvbruningskrem for å se fresh ut. Solkremene til MD er godkjente av den amerikanske kreftforeningen, og gir full beskyttelse også mot UVA-stråler. Faktoren indikerer beskyttelsen mot UVB-strålene; de strålene som gjør at man blir brent.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå