Gå til innhold

16 år og overnatting hos kjæreste

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

Samboeren min har en datter som straks blir 16 år. Hun er kjæreste med en gutt på 18 og de har vært sammen i 2-3 måneder nå.

Gutten er snill og grei og jenta går på p-piller. Nekte dem sex kan vi ikke uansett, og det kan jo se søndagsformiddag i baksete på bilen og har derfor på en måte liten relevans til overnattingsproblemet.

Nå lager jentungen en himla sjau om at hun skal overnatte hos kjæresten når hun blir 16. Hun mener at hun da er lovlig og at foreldrene da ikke har noe de skulle ha sagt om den saken lenger.

Foreldrene mener at hun ikke får lov til å overnatte hos ham enda. Men sliter litt med å både forklare hvorfor de sier nei, og med å argumentere for synet sitt.

Kan noen hjelpe med gode argumenter for å ikke tillate overnatting?

På hvilken måte skiller overnatting hos kjæreste seg fra overnatting hos venninne?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Argument: Ja, jeg vet at jeg ikke kan hindre deg i å ha sex, men jeg vil ikke være den som nærmest oppfordrer deg til det. Du er fortsatt ikke myndig, så det er definitivt fortsatt foreldrene dine som bestemmer.

Gjest ballegurk
Skrevet

Hm, husker de klønete argumentene til foreldrene mine... "Nei, det er fordi det er mørkt, osv" Men klarer jeg bedre? :gjeiper:

Forslag til argumenter:

1. Du er veldig ung ennå og personligheten din kommer til å utvikle seg masse framover. Det kan derfor hende at du forandrer mening om kjæresten din om ikke så lenge. Når dere overnatter sammen blir forholdet mye mer alvorlig med en gang. Da blir det enda verre om dere må gjøre det slutt.

2. Fordi vi sier det!

Evt se pkt 1 :fnise:

Skrevet

Sex er lov når man er 16, man er fortsatt ikke myndig.

Ellers så har jeg aldri sett noe galt med overnatting. Etter en gang eller to så pleier de å skjønne at det ikke er noe spesielt. Første gangen jeg sov over hos eksen min (jeg var 17, han var litt yngre) så endte det opp med at jeg gikk og la meg på sofaen (vi var alene hjemme og passet småsøsken) pga han var urolig, snorket og generelt ikke herlig og sove sammen med som så mange sier at det pleier å være hehe..

Skrevet (endret)

Nå syns jeg ikke at en direkte skal oppfordre til at de skal ha sex, men jeg ser ikke noe galt i at en jente på 16 år overnatter hos kjæresten på 18 år. Og ser ikke noe galt i at de har sex.

Forskjellen mellom å ligge over hos kjæresten i forhold til en venninne er vel at kjæresteparet sannsynligvis ligger sammen.

Endret av space
Gjest Gjest_snella_*
Skrevet

Da jeg var et sted mellom 15 og 16 fikk jeg lov til å overnatte hos kjæresten min. Vi hadde vært sammen i noen få måneder.

(Må legge til at jeg bodde i Sverige, og der er du lovlig når du er 15...)

Forlerene mine kjente gutten.

Jeg tror dere som voksene må vurdere hvor moden og ansvarlig denna jenta...og gutten er.

Noen 16 åringer kanske ikke er "klare" for overnatting hos kjæresten, mens andre er det.

Jeg husker godt att vi hadde sex flere ganger för jeg fikk overnatte hos ham....men jeg nektet plent å ha sex med ham hvis han ikke brukte kondom.

(Dette var midt under verste AIDS-hysterien på 80-tallet)

Med mindre jenta er umoden og uansvarlig, så ser jeg ikke helt problemet med overnatting.

Det var veldig "stas" med denne overnattingen syntes jeg, og den dag i dag ser jeg tillbake på denne tiden med et smil og mange gode minner.

Jeg slo opp med kjæresten etter et halvt år forresten, men slet ikke med noen "traumer" av den grunn :-)

Skrevet
Samboeren min har en datter som straks blir 16 år. Hun er kjæreste med en gutt på 18 og de har vært sammen i 2-3 måneder nå.

Gutten er snill og grei og jenta går på p-piller. Nekte dem sex kan vi ikke uansett, og det kan jo se søndagsformiddag i baksete på bilen og har derfor på en måte liten relevans til overnattingsproblemet.

Nå lager jentungen en himla sjau om at hun skal overnatte hos kjæresten når hun blir 16. Hun mener at hun da er lovlig og at foreldrene da ikke har noe de skulle ha sagt om den saken lenger.

Foreldrene mener at hun ikke får lov til å overnatte hos ham enda. Men sliter litt med å både forklare hvorfor de sier nei, og med å argumentere for synet sitt.

Kan noen hjelpe med gode argumenter for å ikke tillate overnatting?

På hvilken måte skiller overnatting hos kjæreste seg fra overnatting hos venninne?

Tja, hva gjør man? Sære foreldre, il føre til opprør- Hva med å gi lov en natt i helgene+ Ikke hver helg,men inimellom?

Kua skal ikke glemme at den har vert kalv.

Jeg forlangte at ungene skulle sove hjemme, så leng de bodde hjemme, men av og til i helger fik de lov. Denne regel ble hodt til de var 18

Skrevet

Jeg har barn i den alderen (mine er 15 og 17 - gutter).

Det første jeg tenker er at jeg heller hadde villet at 16-åringen skulle ha sex hjemme i en seng enn i baksete på en bil. Og sex har de jo uansett og foreldrene vet at jenta går på p-piller. Da er det liksom litt for sent å snu den utviklingen....

Mitt argument for at hun ikke skulle få overnatte har ingenting med sex å gjøre. Er man 100% sikker på at hun da overnatter hjemme hos denne gutten? Bor han fremdeles hjemme? Ønsker hun å overnatte der fordi han har det friere og sikkert får lov til å være ute hele natten? Er det fordi hun kan drikke alkohol og slippe å komme hjem at hun vil overnatte der?

Alle disse spørsmålene kan man stille seg når det gjelder overnatting hos venninner også. Men det blir litt anderledes når personen (uansett om det er en kjæreste eller venninne) hun skal overnatte hos er over 18 år og derfor kan gjøre som han vil.

Skrevet

Jeg ser ikke noen grunn til å nekte dem. Synes hun burde få lov å overnatte nå hvis hun vil også.

Skrevet

Det er ikke sex'en som er problemet, men som noen andre nevner her så går det mer på modenhet og om vi kan stole på at de kommer til å være hos ham - eller andre steder.

Jenta får noen hysteriske anfall i forsøkene på å få viljen sin og holder det gående i timesvis med hyling og skriking. Hennes mor ringte hit i dag og var helt i fra seg. Jenta hadde spytta på henne.

Det vanskelige her er jo at hun prøver å alliere seg med sin mor bak sin fars rygg og smisker med sin far bak sin mors rygg - heldigvis snakker far og mor godt sammen så hun oppnår ingenting med det, men det hele blir veldig slitsomt.

Jeg mener at så lenge hun ikke kan oppføre seg voksnet, så blir hun heller ikke behandlet som en voksen. Hennes kjæreste har valgt å bli sammen med et barn, da får han følge hennes regler.

Dessverre har det blitt sånn at forhandlingsgenerasjonen ikke godtar et nei for et nei, man må ha gode argumenter for at de skal godta den avgjørelen som blir tatt.

Skrevet

Da jeg var 14 ble jeg sammen med en som er to år eldre en meg. Etterhvert, kanskje et halvt år fikk jeg lov til å sove hos kjæresten min. Vi hadde igrunnen mindre sex når jeg sov der, en om jeg bare var på besøk ettersom da ville vi heller sitte å se på tv sammen eller spise og bare ha det gøy. Og vi sov hos hverandre stort sett hver helg etter det. Jeg ser ingen problemer med at hun ikke skal få sove der, selvom dere helt sikkert har et annet syn som foreldre.

Dere kan jo alltids snakke med foreldrene hans på forhånd? Jeg gjorde ikke så mye mer galt når jeg sov der en jeg ville gjort om jeg sov hjemme. Og hvorfor ville en jente sakt at hun skulle sove der og ikke hos kjæresten? Hun ville jo mest sannsynlig ikke ha sovt hos en annen gutt og venninner er vell ikke så farlig?

Forresten er det nå slutt, etter 3 år sammen. Og det ble bare mye bedre når jeg fikk sove der, for da kunne jeg lære og kjenne "han" mye bedre om jeg bare er der noen timer på dagen.

Men snakk med foreldrene, det gjorde mine de første gangene!

Skrevet (endret)

Jeg hadde ikke godtatt det.

Selv om jenta er 16 trenger ikke foreldrene å gi sin velsignelse for at hun skal ha et aktivt sex-liv. De kan godt være bremsekloss enda en stund fremover, hun er jo fortsatt ung og umoden. Jeg mener foreldrene har et stort ansvar for å formidle holdninger og å være rollemodeller, hun er jo langt fra voksen. Hun er ikke gammel nok til å kjøpe seg en øl engang.

Det blir litt det samme som med andre aldersbegrensede aktiviteter, når ungene blir 16 har de lov å røyke - men foreldre flest gir ikke sin velsignelse ved å kjøpe røyk for barnet sitt. Samme med alkohol, få foreldre løper til butikken for å handle øl til 18-åringen sin...

Endret av ViljaH
Skrevet
Det er ikke sex'en som er problemet, men som noen andre nevner her så går det mer på modenhet og om vi kan stole på at de kommer til å være hos ham - eller andre steder.

Går da ut fra at hun heller ikke får overnatte hos venninner.

Skrevet

Enten man nekter dem å overnatte hos hverandre eller ikke så har de nok sex uansett...

Jeg ble sammen med min ex når jeg jeg var 15 og han 14, der fikk vi overnatte hos hverandre da han ble 15. Men vi måtte spørr om lov hver gang og det var ikke alltid det var greit. Det godtok vi!

Såklart er det forskjell på hvordan foreldrene reagerer på overnatting. Men jeg føler ikke det oppfordres til sex selv om man tilltater en overnatting i ny og ne.

Og som ts skrev at du ikke er sikker på om h*n virkelig overnatter hos h*n eller hos noen andre så kan du vel ikke være sikker på at h*n sover over hos en venn når de får lov til det heller?

Tror det er større sjans for at h*n overnatter hos kjæresten enn et annet sted når de først har fått lov.

"konklusjonen" min er at så lenge de spør om lov og det ikke er noe som skjer regelmessig så syns jeg ikke det burde være et problem.

Skulle forholdet ryke osv.. så er det i det minste noe man har lært av!

Gjest Mor til ei
Skrevet
Jeg hadde ikke godtatt det.

Selv om jenta er 16 trenger ikke foreldrene å gi sin velsignelse for at hun skal ha et aktivt sex-liv. De kan godt være bremsekloss enda en stund fremover, hun er jo fortsatt ung og umoden. Jeg mener foreldrene har et stort ansvar for å formidle holdninger og å være rollemodeller, hun er jo langt fra voksen. Hun er ikke gammel nok til å kjøpe seg en øl engang.

Det med velsignelse til aktivt sex-liv er jeg ikke helt med på.

Det blir litt sånn begrave hode i sandet opplegg. Jeg tror ikke hun får noe mer aktivt sexliv fordi om hun får overnatte hos kjæresten. Jeg går ut ifra at jenta får lov til å være ute etter skolen, på ettermiddagen og kvelden. Og foreldrene lar henne nok være ute hele dagen i helgene og hun er sikkert ute på kvelden i helgene også. Det er nok av tidspunkt å ha sex på - det må ikke skje mellom kl 23.00 og 08.00.

Jeg tror ikke det å nekte henne å overnatte er noen som helst bremsekloss for å ha sex.

Sammenligningen med "gammel nok til å kjøpe øl" blir for dum. Er man 16 har man lov til å ha sex, ha har det å gjøre med å få kjøpe øl?

Det blir litt det samme som med andre aldersbegrensede aktiviteter, når ungene blir 16 har de lov å røyke - men foreldre flest gir ikke sin velsignelse ved å kjøpe røyk for barnet sitt. Samme med alkohol, få foreldre løper til butikken for å handle øl til 18-åringen sin...

Man må være 18 år for å kjøpe tobakk.

Jeg synes det er stor forskjell på å nekte barne sitt å ruse seg / drikke alkohol og ha sex med en person hun er kjæreste med.

Hvis dette er en ok gutt som foreldrene har blitt kjent med og de er trygge på at jenta skal være hjemme hos ham og ikke reke rundt og fly på fest så ser jeg ingen grunn til å si nei.

Men jenta må jo se til å oppføre seg. Spytte på moren fordi hun ikke får vilja si... Hadde min datter gjort det så hadde det blitt nei til det hun spurte om uansett hva det var.

Skrevet

Så lenge jeg bodde hjemme, sov jeg hjemme. I retrospekt er jeg glad for det. Som noen her oppe sier, man trenger ikke å legge opp til at barna skal ha sex heller. Tror ikke jeg ville vært komfortabel med det som forelder selv.

Skrevet

hun går jo på p-pillen, så hun har jo allerede fått foreldrenes velsignelse med mindre hun blir fratatt pillene.

Jeg ville latt henne overnatte, så lenge han bodde hos foreldrene, og jeg hadde snakket med de. Hadde også snakket med henne ang kondomer.

I dette tilfellet hadde hun fått "sove-hjemme-arrest" (alene) i x uker pga barnslig og respektløs oppførsel.

Skrevet
Så lenge jeg bodde hjemme, sov jeg hjemme. I retrospekt er jeg glad for det. Som noen her oppe sier, man trenger ikke å legge opp til at barna skal ha sex heller. Tror ikke jeg ville vært komfortabel med det som forelder selv.

Nå er det mange barn som bor hjemme til de er 18-20 år. Kanskje litt lenge å vente på å overnatte hos kjæresten

Gjest ¤bella¤
Skrevet

Forstår ikke hvorfor man skal nekte jeg da.

Skrevet (endret)

Greit det der med spyttingen og oppførselen. Da har de i alle fall det som argument. Hvis hun ikke kan oppføre seg som en voksen, kan hun heller ikke regne med å bli behandlet som en.

Men hey. Er det meningen at unger skal være unger, med disney og barbiedukke til de fyller atten og flytter ut i desperasjon for å få pusterom? Er det ikke naturlig å overføre dem gradvis fra barne- til voksenlivet FØR de fyller atten? Ett sted må man jo begynne. Å nekte overnatting uten engang å ha tungtveiende argumenter for det, det er å begynne i feil ende.

Endret av Kamikatze

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...