Gå til innhold

James Randi hardt ut mot Norge

Gjest VinglePetter

Anbefalte innlegg

Ja, det er helt naturlig at man forbinder årsak med virkning. Men det betyr ikke at det er riktig.

Som en kuriositet kan det jo nevnes at selv Edzard Ernst, Englands første professor i CAM (complementary and alternative medicine) og tidligere homøopat ikke kan med sin beste evne finne at homøopati har noen som helst slags forutsetning for å virke. Homøopatiske remedier har tross alt ikke noe virkestoff, men baserer seg på vannets hukommelse i forbindelse med risting på en spesiell måte ved hver utblanding.

Men hva ble jeg frisk av da? Jeg opplever at tvilende forbinder homeopati med sukkerpiller, at det er det hele behandlingen går ut på, gjør du også det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Men hva ble jeg frisk av da? Jeg opplever at tvilende forbinder homeopati med sukkerpiller, at det er det hele behandlingen går ut på, gjør du også det?

Nei, jeg er kjent med prinsippene bak homøopatiske remedier. At det er sukkerpiller er jo for så vidt helt riktig. Sett bort fra selve pillene, så bruker homøopater en holistisk tilnærming til sine pasienter, det er med på å skape tillit og tro på at dette fungerer. På samme måte som tradisjonell legevitenskap, faktisk. Men det er likevel et udiskutabelt faktum at dersom homøoptaremedier framstilles slik homøpatien mener at de skal, så finnes det ikke fnugg av virkestoff i dem.

Hvorfor du hadde en effekt vet jeg ikke (hvordan skulle jeg kunne vite det?), men sannsynligheten er overveldende for at det ikke var sukkerpillene sin fortjeneste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg er kjent med prinsippene bak homøopatiske remedier. At det er sukkerpiller er jo for så vidt helt riktig. Sett bort fra selve pillene, så bruker homøopater en holistisk tilnærming til sine pasienter, det er med på å skape tillit og tro på at dette fungerer. På samme måte som tradisjonell legevitenskap, faktisk. Men det er likevel et udiskutabelt faktum at dersom homøoptaremedier framstilles slik homøpatien mener at de skal, så finnes det ikke fnugg av virkestoff i dem.

Hvorfor du hadde en effekt vet jeg ikke (hvordan skulle jeg kunne vite det?), men sannsynligheten er overveldende for at det ikke var sukkerpillene sin fortjeneste.

Det er nettopp det som er poenget mitt, jeg fikk ikke en eneste pille av homeopaten. Det var som å komme på et legekontor, jeg fortalte om symptomer, så startet behandlingen. Ingen som skapte tilllit og tro.

Jeg syns det er utrolig hvordan dere som har så sterke meninger om f.eks homeopater, ikke en gang vet hvordan en homeopat jobber. Det virker som dere tror at det eneste de gjør er å gi ut disse såkallte sukkerpillene, det kunne ikke vært lenger fra sannheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke, men det gjør heller ikke du eller homeopaten din, og det er hele poenget.

Vet du egentlig hva en homeopat gjør?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

den homeopaten jeg var hos tjente i alle fall penger på at jeg var dum nok til å møte hos henne. Et glass med små hvite runde piller fikk jeg også. så det en homeopat gjør er nok å tjene penger på at andre lar seg lure.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er nettopp det som er poenget mitt, jeg fikk ikke en eneste pille av homeopaten. Det var som å komme på et legekontor, jeg fortalte om symptomer, så startet behandlingen. Ingen som skapte tilllit og tro.

Jeg syns det er utrolig hvordan dere som har så sterke meninger om f.eks homeopater, ikke en gang vet hvordan en homeopat jobber. Det virker som dere tror at det eneste de gjør er å gi ut disse såkallte sukkerpillene, det kunne ikke vært lenger fra sannheten.

???

Jeg vet hvordan en homøopat jobber. Homøopati er basert på "like cures like", men at dess mer fortynnet et virkestoff er dess bedre fungerer det, på grunn av at vann skal ha hukommelse. Hvis du mottok homøoptabehandling uten å få den behandlingen det hele er basert på, så var det ikke homøopatbehandling du fikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

???

Jeg vet hvordan en homøopat jobber. Homøopati er basert på "like cures like", men at dess mer fortynnet et virkestoff er dess bedre fungerer det, på grunn av at vann skal ha hukommelse. Hvis du mottok homøoptabehandling uten å få den behandlingen det hele er basert på, så var det ikke homøopatbehandling du fikk.

Jeg var hos homeopat, og jeg fikk ikke piller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet det ikke er påvist en effekt ved behandlingen, og at det heller ikke er forventet en effekt ut fra hva vi allerede vet om menneskets anatomi. Det holder for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var hos homeopat, og jeg fikk ikke piller.

Fikk du noe annet? Flytende oppløsning? Ett eller annet som skulle virke mot noe? Det må ikke nødvendigvis være piller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

den homeopaten jeg var hos tjente i alle fall penger på at jeg var dum nok til å møte hos henne. Et glass med små hvite runde piller fikk jeg også. så det en homeopat gjør er nok å tjene penger på at andre lar seg lure.

Da var du uheldig. Jeg tviler ikke på at det finnes useriøse aktører, og det er leit. Homeopaten jeg gikk til tok 500 kr for første time, så 250 kr for videre behandling. Så jeg brukte altså 750 kr, noe som er en brøkdel av hva jeg har brukt på leger og medisiner gjennom tidene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(Beklager mangelen paa norske bokstaver, sitter ved en engelsk PC.)

Jeg kan svare som en skeptiker som har tidligere vaert til baade homeopat, naturopat og noe annet alternativ-greier jeg ikke en gang vet hva heter. Jeg var der foer jeg ble skeptiker, og brukte det som et alternativ til skolemedisin. Haapet oppriktig paa at det kunne hjelpe meg.

Jeg vet hvordan en homeopat jobber, og jeg har fortsatt ingen tiltro. Jeg er enig med Zzyzx; jeg tviler sterkt helt til jeg kan se noen dokumentert effekt. Jeg har aldri hatt noen bedring av disse behandlingene (uten at jeg skal bruke det som anekdotisk bevis for at det ikke fungerer), har i ettertid lest meg litt opp paa endel av dette og har ikke funnet noen som kan indikere at det har en reel, fysisk virkning.

Jeg har heller ingen motforestillinger om at alternative behandlingsmetoder kan fungere (se paa akupuktur, f.eks. - saa vidt jeg vet har det dokumentert smertelindrende effekt?), men jeg tror det er viktig aa stille spoersmaal ved hvorfor det fungerer, og undersoeke om det er placebo eller en reel effekt man ser. Dette gjelder legevitenskapen, saa hvorfor skal man ikke foelge samme tenkemaate ved alternativ behandling?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk du noe annet? Flytende oppløsning? Ett eller annet som skulle virke mot noe? Det må ikke nødvendigvis være piller.

Jeg ble hovedsaklig behandlet med bioresonans.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kan svare som en skeptiker som har tidligere vaert til baade homeopat, naturopat og noe annet alternativ-greier jeg ikke en gang vet hva heter. Jeg var der foer jeg ble skeptiker, og brukte det som et alternativ til skolemedisin. Haapet oppriktig paa at det kunne hjelpe meg.

Jeg vet hvordan en homeopat jobber, og jeg har fortsatt ingen tiltro. Jeg er enig med Zzyzx; jeg tviler sterkt helt til jeg kan se noen dokumentert effekt. Jeg har aldri hatt noen bedring av disse behandlingene (uten at jeg skal bruke det som anekdotisk bevis for at det ikke fungerer), har i ettertid lest meg litt opp paa endel av dette og har ikke funnet noen som kan indikere at det har en reel, fysisk virkning.

Jeg tviler ikke et sekund på at det finnes alternativ behandling som feiler, på lik linje som også skolemedisin kan feile. Noen alternative behandlere er sikkert useriøse også, jeg kan ikke si imot det. Men jeg har snakket med flere som har opplevd både virkning og ikke virkning hos homopeat, og når jeg spør hva slags type behandling de har fått, så får jeg stort sett forskjellige svar. Med andre ord så virker det som om homoepater jobber forskjellig, har forskjellige behandlingsmetoder, og sikkert også forskjellig kunnskap?

Jeg var kanskje heldig som traff riktig ved første forsøk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Jeg ble hovedsaklig behandlet med bioresonans.

Som ikke har noenting med homøopati å gjøre i det hele tatt. At en homøopat har flere roller er ikke så veldig uvanlig, men bioresonans er ikke en homøopatisk behandling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som ikke har noenting med homøopati å gjøre i det hele tatt. At en homøopat har flere roller er ikke så veldig uvanlig, men bioresonans er ikke en homøopatisk behandling.

Okey, men jeg fikk likevel hjelp av en homeopat, og da betyr det at veldig mange homeopater har flere roller som du sier.

Jeg har fortalt i et annet forum om hvordan hesten min ble frisk fra blødninger med såkallte sukkerpiller. Helt tilfeldig at jeg nevnte skaden for homeopaten, og hun ba meg gi han pillene i vannet han drakk. Jeg hadde forsåvidt prøvd alt annet, så hvorfor ikke. Dagen etter hadde blødningene stoppet. Mulig det var helt tilfeldig, men man kan ihvertfall ikke snakke om placebo i et slikt tilfelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er foretatt et antall studier på homøopatremedier på dyr, nettopp fordi det kanskje er en bedre måte å studere effekten på. Men det har ikke blitt bekreftet noe effekt der heller.

Iallfall så kan vi være enige om at det ikke var homøopati som hjalp deg, slik at vi har det på det rene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Iallfall så kan vi være enige om at det ikke var homøopati som hjalp deg, slik at vi har det på det rene.

Det var uansett alternativ medisin som hjalp meg, og det er vel det hele diskusjonen dreier seg om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...