Gå til innhold

James Randi hardt ut mot Norge

Gjest VinglePetter

Anbefalte innlegg

Og så er det jo det med placeboeffekten da, at man vel strengt tatt ikke vet hvordan den funker, hva som skjer i kroppen siden den tydeligvis kan virke på såpass mange som den gjør. Og kanskje hele kjernen i eller rundt placeboeffekten er at dette er noe kroppen er i stand til å gjøre bestandig, enten fordi man tror man får medisin eller fordi noen tar på deg med varme hender. Årsak vet man ikke noe om, men at det virker vet man jo, så hvorfor ikke ta det derfra?

Det behøver overhodet ikke være verken magisk eller åndelig, vi har bare ikke funnet ut av det ennå. Det er i hvert fall slik jeg tenker, og det forundrer meg at noen så kategorisk kan avvise at healing skjer, og det virker som om det er tanken på noe overnaturlig som gir denne motviljen.

MÅ det være overnaturlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest
Og så er det jo det med placeboeffekten da, at man vel strengt tatt ikke vet hvordan den funker, hva som skjer i kroppen siden den tydeligvis kan virke på såpass mange som den gjør. Og kanskje hele kjernen i eller rundt placeboeffekten er at dette er noe kroppen er i stand til å gjøre bestandig, enten fordi man tror man får medisin eller fordi noen tar på deg med varme hender. Årsak vet man ikke noe om, men at det virker vet man jo, så hvorfor ikke ta det derfra?

Det behøver overhodet ikke være verken magisk eller åndelig, vi har bare ikke funnet ut av det ennå. Det er i hvert fall slik jeg tenker, og det forundrer meg at noen så kategorisk kan avvise at healing skjer, og det virker som om det er tanken på noe overnaturlig som gir denne motviljen.

MÅ det være overnaturlig?

Placeboeffekten er godt dokumentert, både dens nytte og dens begrensninger. Om du ønsker å lese om den, kan du begynne her: http://en.wikipedia.org/wiki/Placebo. Dette er ikke noe mystisk og ukjent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Placeboeffekten er godt dokumentert, både dens nytte og dens begrensninger. Om du ønsker å lese om den, kan du begynne her: http://en.wikipedia.org/wiki/Placebo. Dette er ikke noe mystisk og ukjent.

Kan du vise til noe annet enn wikipedia? Wikipedia er ikke kvalifisert som dokumentasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest VinglePetter
Kan du vise til noe annet enn wikipedia? Wikipedia er ikke kvalifisert som dokumentasjon.

Selvfølgelig funker Wikipedia som kvalifisert dokumentasjon. Du kan sikkert telle på en hånd hvor ofte det har ligget direkte feilinformasjon på wikipedia over lengre tid.

Men en god regel er at man alltid sjekker referansene i bunnen av hver artikkel der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Selvfølgelig funker Wikipedia som kvalifisert dokumentasjon. Du kan sikkert telle på en hånd hvor ofte det har ligget direkte feilinformasjon på wikipedia over lengre tid.

Men en god regel er at man alltid sjekker referansene i bunnen av hver artikkel der.

Yepp, point taken :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hele er en illusjon. En illusjon som faktisk fungerer.

Apropo placebo. Også en illusjon. Som funker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at de to tingene muligens har noe med hverandre å gjøre, at de kommer fra samme sted på en måte, men jeg skal ikke fundere noe mer over det før jeg har lest alt som står om placebo. Jeg lager ofte sammenhenger med allerede eksisterende ideer når jeg tar til meg ny lærdom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at de to tingene muligens har noe med hverandre å gjøre, at de kommer fra samme sted på en måte, men jeg skal ikke fundere noe mer over det før jeg har lest alt som står om placebo. Jeg lager ofte sammenhenger med allerede eksisterende ideer når jeg tar til meg ny lærdom.

Det tror jeg og Mysan :)

Tror vi aldri slutter å lære. Gøy å se perspektiver, og nye dukker hele tiden opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Placebo er ikke noen illusjon. Det er et høyst virkelig og godt dokumentert fenomen. Og hvis alternativbevegelsen hadde vært litt mer oppmerksom på hva det innebærer, kunne vi spart oss for en god del svada.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er så at en del av det som skjer innenfor alternative behandlingsmetoder ikke er annet enn placebo, så spiller det vel strengt tatt ingen rolle, så lenge det funker på de som mener de blir friske? Det er ikke sikkert de ville blitt friske om du hadde gitt dem beskjed om å sette seg ned og bestemme seg for det helt selv, "du vet, vi har jo noe som heter placebo, så bare sett i gang, det går nok bra". Placeboeffekten settes jo i gang ved at man selv TROR man får behandling for sine plager, og så lenge resultatet er bra så er vel det greit nok?

Jeg for min del synes forøvrig det er like forbannet spennende med placebo som med varme hender. Det er noe som foregår i hjernen, og det sier noe om at hjernen har evner vi ikke helt har kartlagt til fulle ennå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest
Hvis det er så at en del av det som skjer innenfor alternative behandlingsmetoder ikke er annet enn placebo, så spiller det vel strengt tatt ingen rolle, så lenge det funker på de som mener de blir friske?

Man må jo lyve til pasientene, for at det (eventuelt) skal ha en (midlertidig, kortvarig) virkning... Det er jo helt klart uetisk, og ivertfall ikke noe man bør kunne tjene penger på. Men kanskje burde leger bli flinkere til å fremkalle placebo effekt hos pasienter hvor medisin har lite virkning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, kanskje det kan være noe man bør la det gå en viss systematikk i, dersom ikke noe annet virker. Lyver gjør vi alle daglig uansett, og dette ville vel kunne gå under betegnelsen hvit løgn, så hvorfor ikke derosm det faktisk kan hjelpe noen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 år senere...

Dette er en gammel tråd, men James Randi er nå i Norge i forbindelse med HEFs "ingen liker å bli lurt"-kampanje. Noen som fikk med seg showet hans i Oslo, eller skal se det i Trondheim på mandag eller bergen på tirsdag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette er en gammel tråd, men James Randi er nå i Norge i forbindelse med HEFs "ingen liker å bli lurt"-kampanje. Noen som fikk med seg showet hans i Oslo, eller skal se det i Trondheim på mandag eller bergen på tirsdag?

Ja, jeg var på Oslo-showet. Fornøyd, men det var ikke så mye nytt. Har man sett en fire-fem Randi-videoer på YouTube så har man i grunnen fått med seg mye. Men det var jo morsomt, fyren kan å underholde. :) Spørsmålsrunden i etterkant var litt... tja. Han sleit med å forstå folk, og jeg synes ikke har svarte så veldig bra på alle spørsmålene akkurat. Om det skyldes hørsel, høy alder eller noe annet skal jeg ikke spekulere i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cipheria

Hvis det er så at en del av det som skjer innenfor alternative behandlingsmetoder ikke er annet enn placebo, så spiller det vel strengt tatt ingen rolle, så lenge det funker på de som mener de blir friske? Det er ikke sikkert de ville blitt friske om du hadde gitt dem beskjed om å sette seg ned og bestemme seg for det helt selv, "du vet, vi har jo noe som heter placebo, så bare sett i gang, det går nok bra". Placeboeffekten settes jo i gang ved at man selv TROR man får behandling for sine plager, og så lenge resultatet er bra så er vel det greit nok?

Jeg for min del synes forøvrig det er like forbannet spennende med placebo som med varme hender. Det er noe som foregår i hjernen, og det sier noe om at hjernen har evner vi ikke helt har kartlagt til fulle ennå.

Jeg syns faktisk det er et interessant etisk dilemma. Hadde det vært greit for leger å skrive ut sukkerpiller for å aktivere placebo? Placebo-piller. Tror ikke de kunne skjult det. Det ville blitt blåst opp og placebo effekten i ekte piller ville blitt redusert. Kanskje til og med effekten av pillen i seg selv.

Så har vi jo det med at der sitter folk og tjener på å gi en tjeneste som egentlig ikke eksisterer. De gjør ingenting og får betalt for det.

Men for en som har kroniske smerter ville kanskje slike ting falt i bakgrunnen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eugene Onegin

For meg kan folk tro hva de vil. Om James Randi har problemer med og repsektere at andre kan tro på ting han ikke tror på så er det hans problem ikke de som tror.

Personlig er jeg enig med det James Randi i det meste han sier

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg kan folk tro hva de vil. Om James Randi har problemer med og repsektere at andre kan tro på ting han ikke tror på så er det hans problem ikke de som tror.

Personlig er jeg enig med det James Randi i det meste han sier

Jeg ser ikke hvordan James Randi kan oppfattes som respektløs. Er det fordi han utfordrer personer som driver med pseudovitenskap?

Det han sier er "Jeg finner ingen rasjonelle grunner til å tro på det du påstår, kan du bevise det?", hvorpå han demonstrerer med prinsipper og eksempler hvorfor han ikke finner noen grunner til å tro på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...