Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

leier ut og skal vurdere leietaker..

synes det tar litt av her..noen spør etter billigere pris ( den er rimelig fra før )

andre er måteholdende med alkohol ( hvorfor nevnes det ?

andre sier at nav betaler så jeg trenger ikke være redd for at leie ikke blir betalt..

kjøreregler enyone?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi valgte ut en som var trygdet (finnes jo ulike typer trygd) pga sikker inntekt og ting som tydet på at det var langsiktig leie. Ba om referanser og ringte tidligere utleier. Googlet også personen.

Skrevet

Trygdet kan være lurt ja, særlig hvis NAV betaler leie direkte, da er man sikret inntekt. Men det kan være lurt å undersøke litt om hvorfor personen er trygdet. Det er jo private ting man spør om, men jeg ville for eksempel styrt unna en rusmisbruker.

Jeg ser i en del annonser at utleier ikke vil ha barn eller dyr i leiligheta. Jeg skjønner dette med dyr og allergi, men jeg ville svært gjerne leid ut til noen med barn. I allefall heller det enn til en singel ungdom som skal flytte hjemmefra for første gang og gleder seg til alle festene han/hun skal ha.

De som sier de er måteholden med alkohol vil vel vise at de ikke kommer til å ha store fyllefester.

Skrevet

Jeg ville ikke leid ut til noen som har NAV som betaler. NAV/kommunen setter ikke inn depositum, men garanterer for leien i oppsigelsestiden eller for skader inntil "depositumsbeløp", og det er et h****** å få penger fra dem (NAV /Kommune) hvis noe går galt.

Situasjonen til leieboer kan endre seg slik at h*n ikke får dekket fra NAV lenger, og da får utleier ikke beskjed om dette, pengene bare stopper...

Nei, velg leieboer med fast arbeid og gjerne med referanse fra tidligere leieforhold. Og Google er et nyttig redskap....

Barn er ingen garanati for at dette er rolige folk......

Skrevet
Jeg ville ikke leid ut til noen som har NAV som betaler. NAV/kommunen setter ikke inn depositum, men garanterer for leien i oppsigelsestiden eller for skader inntil "depositumsbeløp", og det er et h****** å få penger fra dem (NAV /Kommune) hvis noe går galt.

Og enda vanskeligere dersom du skal ha noe fra en privatperson. Depositum setter man da inn før man flytter inn, så det burde ikke være noe problem. Ingen depositum = ingen innflytting.

Situasjonen til leieboer kan endre seg slik at h*n ikke får dekket fra NAV lenger, og da får utleier ikke beskjed om dette, pengene bare stopper...

Nei, velg leieboer med fast arbeid og gjerne med referanse fra tidligere leieforhold. Og Google er et nyttig redskap....

Så fast arbeid er en garanti for at man har en jevn inntekt? Merkelig, her jeg bor finnes noe som heter arbeidsledighet, og den er spådd å øke kraftig i månedene som kommer.

Er for øvrig enig i at referanser er lurt. Og google.

Barn er ingen garanati for at dette er rolige folk......

Nei, ingen garanti. Det er heller ingen garanti for at jeg lever i morgen. Men litt enkel sannsynlighetsberegning basert på erfaring sier meg at jeg antakelig er her i morgen også...

Skrevet
Og enda vanskeligere dersom du skal ha noe fra en privatperson. Depositum setter man da inn før man flytter inn, så det burde ikke være noe problem. Ingen depositum = ingen innflytting.

Så fast arbeid er en garanti for at man har en jevn inntekt? Merkelig, her jeg bor finnes noe som heter arbeidsledighet, og den er spådd å øke kraftig i månedene som kommer.

Er for øvrig enig i at referanser er lurt. Og google.

Nei, ingen garanti. Det er heller ingen garanti for at jeg lever i morgen. Men litt enkel sannsynlighetsberegning basert på erfaring sier meg at jeg antakelig er her i morgen også...

NAV/Kommunen setter ikke inn depositum, de er "selvassurandører" og "garanterer" for at de vil dekke ting som normalt skal dekkes av depositum, men det er mye verre å få ting ut på denne "depositumsgarantien" enn et vanlig depositum i bank...

Fast arbeid er ingen garanti, men min erfaring er bedre med de som har jobb, enn de som er på ulike former for trygd.

Mine uttalelser er bygd på dyrekjøpt erfaring og ikke sannsynlighetsberegning ;-)

Skrevet

Vår leietaker betaler leien inn på konto selv, er ikke via Nav, selv om pengene er fra nav. Finnes feks. ærlige pensjonister og uføretrygdede.

Depositum er en selvfølge.

Gjest strykebrett
Skrevet

Vil tro at noen som er i fast jobb i uken kanskje er bra hvis dere er bekymret for bråk og slikt. Da blir det jo lite med nachspiel i ukedagene i alle fall..

Og de som forhandler om billigere leie ville jeg i alle fall ha droppet, høres ut som folk som er ute etter å krangle/forhandle om alt mulig syns jeg. Ellers har jo andre gitt gode åd her synes jeg, tenger på referanser, google og sånn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...