Gå til innhold

Å tro på "evig liv"

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg mener ikke å trampe på noen, provosere, dra alle under samme kam og er heller ikke ute etter å ta noen. Og er heller ikke sikkert det er deg jeg snakker om.

Jeg har sett flere steder om folk som tror på "evig liv", som en himmel, gjenfødelse og lignende.

Mange av de har en ting til felles, de vil leve lengt mulig og prøver så godt de kan å være gode mennesker å leve et bra liv. Som for eksempel så har jeg ei vennine som er veganer og hverken drikker eller røyker. Hun tror på gjenfødelse og det ser ut som hun prøver å være et best mulig menneske for å få det mest mulig selv og i sit tneste liv.

Mens en god del ateister jeg har sett, de sier "vi lever bare en gang" og "må ikke kaste bort livet". Mange av de jeg har sett de drikker, de røyker, spiser kanskje ikke så sunt, fester og alt det der og tenker ikke noe på å være et best mulig menneske eller leve lengst mulig, men kanskje mer "egoistisk" "meg først" og "lever bare en gang"-holdning.

Men hvorfor det? Tror man på gjenfødelse så kunne man jo bare kaste bort livet, gjøre all mulig F-skap, for man får jo bare en ny sjanse uanset (etter sin egen tro).

Så, burde det egentlig ikke være omvendt? Det hadde jo i hvertfall vært mer logisk. Og hvorfor er det ofte sånn for en del?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fordi i mange livssyn hvor man tror på gjenfødelse, så er det neste livet ens bestemt av det nåværende. Om du lever et dårlig liv, kan du bli gjenfødt som gjødselbille. Og det er liksom ikke så veldig kult? Derfor må de leve så gode liv som mulig for at de skal bli gjenfødt til noe enda bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi i mange livssyn hvor man tror på gjenfødelse, så er det neste livet ens bestemt av det nåværende. Om du lever et dårlig liv, kan du bli gjenfødt som gjødselbille. Og det er liksom ikke så veldig kult? Derfor må de leve så gode liv som mulig for at de skal bli gjenfødt til noe enda bedre.

Når man først er blitt menneske. Så kan man bare gjenfødes som menneske. Man utviklere seg man går ikke tilbake. Og gå fra menneske til gjødselbille vil være steg i feil rettning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man først er blitt menneske. Så kan man bare gjenfødes som menneske. Man utviklere seg man går ikke tilbake. Og gå fra menneske til gjødselbille vil være steg i feil rettning.

Det kommer helt an på hvilken religion/livssyn du snakker om ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener ikke å trampe på noen, provosere, dra alle under samme kam og er heller ikke ute etter å ta noen. Og er heller ikke sikkert det er deg jeg snakker om.

Jeg har sett flere steder om folk som tror på "evig liv", som en himmel, gjenfødelse og lignende.

Mange av de har en ting til felles, de vil leve lengt mulig og prøver så godt de kan å være gode mennesker å leve et bra liv. Som for eksempel så har jeg ei vennine som er veganer og hverken drikker eller røyker. Hun tror på gjenfødelse og det ser ut som hun prøver å være et best mulig menneske for å få det mest mulig selv og i sit tneste liv.

Mens en god del ateister jeg har sett, de sier "vi lever bare en gang" og "må ikke kaste bort livet". Mange av de jeg har sett de drikker, de røyker, spiser kanskje ikke så sunt, fester og alt det der og tenker ikke noe på å være et best mulig menneske eller leve lengst mulig, men kanskje mer "egoistisk" "meg først" og "lever bare en gang"-holdning.

Men hvorfor det? Tror man på gjenfødelse så kunne man jo bare kaste bort livet, gjøre all mulig F-skap, for man får jo bare en ny sjanse uanset (etter sin egen tro).

Så, burde det egentlig ikke være omvendt? Det hadde jo i hvertfall vært mer logisk. Og hvorfor er det ofte sånn for en del?

Karma....

trenger ikke nødvendigvis være at en blir gjenfødt som gjødselsbille.. men som mennesker - men som et menneske som ikke er kommet lengre i utviklingen en sist.

Jeg tror målet eller himmelen utvikler seg hele tiden.. og at vi som mennesker kommer dit når vi har oppnådd vårt fulle potensiale.. om det er at vi alle er her på jorden og lever i fred og fordraglighet - eller om himmelen er et annet "sted" vi havner når vi har utviklet oss ferdig.. det vet jeg ikke.. men jeg tror vi får forskjellige livssituasjoner for at vi skal lære noe.. og når vi har lært det vi skulle lære så går vi videre til neste steg...

dersom du da lever et liv fylt av egoisme tror jeg ikke du kommer tilbake som gjødselsbille - men som et menneske som fortsatt sliter med de samme tingene som en gjorde forrige liv... men dersom en prøver å komme videre, heve seg over smålighet og bruker livet sitt til å gjøre gode ting - så bra som en kan få det til i alle fall, så utvikler "sjelen" seg, og du vil få andre type utfordringer i neste liv. Til du til slutt er et sted (fysisk sted, eller mentalt sted) hvor du føler at alt er komplett og behagelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...