Gå til innhold

Spenningshodepine

Purple Diamond

Anbefalte innlegg

Har nettopp fått konstatert at jeg har såkalt "spenningshodepine". Sliter veldig mye med dette, f.eks. går det ut over skolen og egentlig på alle andre områder i livet. Skal til psykomatisk fysioterapi (tror jeg det heter) og håper at dette vil hjelpe. Noen som har erfaringer med dette? Hvordan fungerer det? Og aller viktigst: hjelper/hjalp det?

Har du ellers tips til hvordan jeg kan unngå/forebygge/bedre spenningshodepine?

Veldig takknemlig for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

PS: Vil hodepinen mest sannsynlig forsvinne med årene? Er bare 19, så kanskje det blir bedre "av seg selv" i sammenheng med begandling, også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

jeg er 22år og har også spenningshodepine. har hatt det samt migrene nesten så lenge jeg kan huske.

Min spenningshodepine har jeg ikke vokst av meg. Har perioder hvor jeg har det mye og noen perioder hvor jeg er helt bra.

Merker at det kommer veldig an på stress, hormoner og mange andre ting som gjør at jeg får dette.

Jeg har fått paralgin forte, disse hjelper noen ganger. Ellers så kan et varmt bad hjelpe!

Vanlige respetfrie piller funker ikke hos meg i hvertfall...

Håper at du slipper å ha det så lenge!

Gikk også til fysioterapi i mange mange år, men dette hadde dessverre ingen effekt på meg. Prøvde også kiropraktor, ingen effekt der heller. Men folk er forskjllige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde mye spenningshodepine da jeg var yngre - helt grusomt vondt.

Først forstod jeg ikke hva det var. Da jeg ble gjort oppmerksom på at det kunne være anspente muskler som utløste hodepinen ble jeg bevisst musklene mine, og merket fort at jeg spente musklene i nakkeregionen nesten hele tiden. Til og med når jeg skulle sove lå jeg og spente musklene og klarte ikke å slappe av uansett hvor mye jeg ville.

Jeg begynte å legge meg med varme på nakken (varmeflaske med vann). Varmen holdt musklene mer avslappet og det meste av hodepinen forsvant. Da kunne jeg begynne å fokusere på å lære meg å slappe av. Det tok sin tid, men etterhvert så fikk jeg det til.

Forsøk også å finne ut hva som gjør at du får muskelspenninger og gjør noe med det. For meg var det en helt utrolig stresshverdag på jobben som gjorde det - høygir hele tiden.

Håper du finner ut av det, for det er ikke tvil om at spenningshodepine er veldig vondt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jeg har også vært plaget med dette og for meg var det trening som hjalp. Det hjelper slik at musklaturen holder seg myk og smidig.

Lykke til:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei.

Jeg er 37 og fikk migrene\ spenningshodepine etter en strekkskade i nakken for 7 år siden.

Legen min var ikke til noe hjelp.

Holdt på å "klappe til kjærringa" da hun-kjørte- tommelen laaangt inn i nakkeparti der det var mest vondt. Fikk selvfølgelig migrene før jeg gikk ut av legekontoret og den varte i flere dager. Men hun var ikke istand til å finne ut av det eller sende meg til noen som kunne ha undersøkt meg.

Det måtte jeg pent undersøke og finne ut av på egenhånd.

Forsøkte først en vanlig fysioterapaut. Men kom desverre til en som ikke var "helt god"( fikk jeg høre senere)

Han masserte\ hadde på massarsje "kopper"som dirret og -knakk- opp nakken og ryggen etterpå. Fyy så vondt jeg hadde i lang tid etterpå,, og jeg ble bare værre og værre så jeg sluttet der.

En del år senere prøvde jeg vanlig massarsje (en som holdt på med idrettsfolk) Han "re-startet" nakken sa han.. ja ja.. lå 4-5 min med nakken bakover så løftet han hodet opp igjen (han holdt hodet)

Tja... Var noen flere turer men synes ikke det ble noe særlig bedre.

Har og forsøkt akupungtur også.

Men hadde bare 3 behandlinger pga "tidspress på jobb". (fikk ikke -tid- til å ta flere timer)

Det løste opp ganske bra der og da og dagene etter. Men kom tilbake senere.

Mulig det hadde virket bedre med flere behandlinger.

I det siste har jeg gått til psykomotorisk fysioterapaut (engentlig for noe annet).

Men ovveraskende nok har det virket best på nakken og hodepinen også.

Har ikke hatt migrene på over 1\2 år. Og det er kjempefremskritt for en som gjerne hadde sterk hodepine minst 3 ggr i uka.

For meg var det ingen vits å ta smertestillende.. de virket ikke.

Eneste jeg kunne gjøre var å ordne meg med varmepute til nakken og legge meg. (med bøtte ved siden av senga.. hender jeg kaster opp pga smertene)

Prøv psykomotorisk fysioterapi.

Og spør h*n om å få noen strekk øvelser for nakke og rygg du selv kan gjøre hjemme for å løse opp.

Det er et fint "redskap". Jeg gjør øvelser med en gang jeg merker at det begynnere å stivne\værke i nakken og ryggen. Og har mest sannsynlig avverget at hodepinen har kommet mange ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for tips! Hjelper veldig å vite at andre forstår hvordan jeg har det :)

I det siste har jeg gått til psykomotorisk fysioterapaut (engentlig for noe annet).

Men ovveraskende nok har det virket best på nakken og hodepinen også.

Har ikke hatt migrene på over 1\2 år. Og det er kjempefremskritt for en som gjerne hadde sterk hodepine minst 3 ggr i uka.

Prøv psykomotorisk fysioterapi.

Og spør h*n om å få noen strekk øvelser for nakke og rygg du selv kan gjøre hjemme for å løse opp.

Det er et fint "redskap". Jeg gjør øvelser med en gang jeg merker at det begynnere å stivne\værke i nakken og ryggen. Og har mest sannsynlig avverget at hodepinen har kommet mange ganger.

Var selvfølgelig psykomotorisk fysioterapi jeg mente :sjenert:

Så flott at det hjalp/hjelper deg! Ser mye lysere på alt nå når du sier at det faktisk kan hjelpe - gleder meg til min første time!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du vurdert om det er noe du spiser eller drikker? E-stoffer er dessverre en stor synder når det gjelder hodepine. Både smaksforsterkere og kunstige søtningsmidler.

Om du er sikkert på at det er spenningshodepine så er det greit nok, men OM det har vært en mistanke om at det er migrene så kan det jo være "vanlige" matvarer?

(migrene har jo stort sett følgesymtomper som synsforstyrrelser, kvalme, lyd og lys ømfintlighet (jeg synes det skjærer i hodet når jeg hører/ser skarpe lyder og lys. TV er helt umulig med begynnende migrene, pc med surfing på "rolige" sider derimot..)

Det er ikke alle som får alle symptomene. Og de som kan dette, mener at altfor få får migrenediagnosen fordi legen ikke vet bedre og ser etter ALLE symptomene, og ikke kaller det migrene om man bare har 1-2 av dem. Eller sjeldne anfall.

Har faktisk lest et sted at det er definivit migrene, om den kun utløses en gang i måneden (for menstruasjon er en stor utløsende faktor). Så det er den samme migrenene for dem, som de som har ukentlige anfall. Det er bare hyppigheten som er forskjellig!

Av "normale" matvarer så er eplejus og appelsin og sitronjus (dvs, de fleste jusene i Norge inneholder mest av en av de fruktene der), skarpe oster, rødvin, noen sier også konserveringsmidler i f eks kjøttpålegg, (spesielt mørk) sjokolade, og sikkert en del ting jeg ikke husker i farten. Da kan det jo være verdt forsøket å kutte ut noen av disse matvarene, og se hva som skjer. Og så heller prøve å innføre ting igjen, jeg tåler f eks saft. Men ren jus, nei..

Prøv ihvertfall uten e-stoffer: http://forsvinnendesaus.wordpress.com/category/e-stoffer/

Selv hadde jeg noe ekstremt med hodepine når jeg var 17-18. Før det hadde jeg hodepine en gang i året... til det plutselig ble ukentlig og vel så det. Gikk i en temmelig bråkete og vanskelig klasse, så det var konstant støy eller mas på læreren der, og når jeg var alene så var det vel litt mye tanker på familie og all kranglingen der.

Og jeg måtte også lære meg å bli sint.

Jeg fikk massasje engang av ei, og hun sa det hun aldri hadde kjent en verre RYGG enn min, jeg hadde alle knutene der, og ikke i skuldrene slik mange har. Og hun løsnet opp en del. Så prøvde jeg selv med massasjedusj, og hver gang jeg hadde en dårlig dag etterpå, så kjente jeg at det strammet i ryggen! Inn i dusjen, varmt vann, stå der med massasjestrålen ei stund (la det gjøre litt vondt, det går over!), og så var jeg bedre i hodet. Stramme nakke og ryggmuskler kan visst være utløsende for migrene også. Jeg må ha migrene, jeg reagerer på "typiske" matvarer, mulig jeg hadde spenningshodepine. De kan fort gli over i hverandre også! Spenningshodepine = stress = utløsende faktor for migrene osv.

Visste ikke at jeg hadde migrene før jeg ble kjent med min samboer, som har hatt det hele livet. Han spurte om jeg hadde vurdert om det var migrene jeg hadde, og jeg sa jo nei. Leste på nett og der sto jo jus og rødvin, to ting jeg føler at har utløst hodepine før. Kuttet ut alt, knapt migrene de neste månedene! Så det var jo helt klart noe der. Jeg blir også verre av lyder og lys, som nevnt, og hender jeg er kvalm. Så dette er jo ikke "bare" hodepine.

Så kort gjenfortalt: Sjekk kostholdet ditt, vurder å kutt ut noen ting, prøv massasjedusj, og finn ut hvorfor du spenner muskler! Som sagt, jeg måtte lære meg å faktisk si ifra og være sint.

Merker det nå også, at selv om jeg er irritert på noen og tørr å være ærlig, så knyter det seg, men det blir mindre og mindre og jeg tørr mer og mer.

Det er nok også en løsning for mange. Vi tørr ikke å være ærlige!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde spenningshodepine når jeg var yngre, men har vokst det av meg nå, heldigvis! Brukte å gråte og kaste opp av smerte, og det var jo ikke spesielt gunstig hvis jeg var på skolen, eller en biltur for eksempel. Har desverre ingen råd, som sagt forsvant det av seg selv på meg. Håper det samme skjer med deg. Det er forferdelig vondt, så du har all min sympati :kose:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har i perioder selv vært plaget av spenningshodepine, særlig i tiden rundt mensen.

Av legen fikk jeg ingen hjelp, har gått til diverse terapeuter uten at det har hjulpet nevneverdig.

Men etter at tannlegebesøk, hvor han konstaterte at jeg skjærte tenner fikk jeg bittskinne som jeg bruker om natten. Den har hjulpet meg veldig. Hodepinen er så og si borte.

Det hjelper jo ikke for alle, men det er vel verdt et forsøk å snakke med tannlegen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du vurdert om det er noe du spiser eller drikker? E-stoffer er dessverre en stor synder når det gjelder hodepine. Både smaksforsterkere og kunstige søtningsmidler.

Om du er sikkert på at det er spenningshodepine så er det greit nok, men OM det har vært en mistanke om at det er migrene så kan det jo være "vanlige" matvarer?

(migrene har jo stort sett følgesymtomper som synsforstyrrelser, kvalme, lyd og lys ømfintlighet (jeg synes det skjærer i hodet når jeg hører/ser skarpe lyder og lys. TV er helt umulig med begynnende migrene, pc med surfing på "rolige" sider derimot..)

Det er ikke alle som får alle symptomene. Og de som kan dette, mener at altfor få får migrenediagnosen fordi legen ikke vet bedre og ser etter ALLE symptomene, og ikke kaller det migrene om man bare har 1-2 av dem. Eller sjeldne anfall.

Har faktisk lest et sted at det er definivit migrene, om den kun utløses en gang i måneden (for menstruasjon er en stor utløsende faktor). Så det er den samme migrenene for dem, som de som har ukentlige anfall. Det er bare hyppigheten som er forskjellig!

Av "normale" matvarer så er eplejus og appelsin og sitronjus (dvs, de fleste jusene i Norge inneholder mest av en av de fruktene der), skarpe oster, rødvin, noen sier også konserveringsmidler i f eks kjøttpålegg, (spesielt mørk) sjokolade, og sikkert en del ting jeg ikke husker i farten. Da kan det jo være verdt forsøket å kutte ut noen av disse matvarene, og se hva som skjer. Og så heller prøve å innføre ting igjen, jeg tåler f eks saft. Men ren jus, nei..

Prøv ihvertfall uten e-stoffer: http://forsvinnendesaus.wordpress.com/category/e-stoffer/

Selv hadde jeg noe ekstremt med hodepine når jeg var 17-18. Før det hadde jeg hodepine en gang i året... til det plutselig ble ukentlig og vel så det. Gikk i en temmelig bråkete og vanskelig klasse, så det var konstant støy eller mas på læreren der, og når jeg var alene så var det vel litt mye tanker på familie og all kranglingen der.

Og jeg måtte også lære meg å bli sint.

Jeg fikk massasje engang av ei, og hun sa det hun aldri hadde kjent en verre RYGG enn min, jeg hadde alle knutene der, og ikke i skuldrene slik mange har. Og hun løsnet opp en del. Så prøvde jeg selv med massasjedusj, og hver gang jeg hadde en dårlig dag etterpå, så kjente jeg at det strammet i ryggen! Inn i dusjen, varmt vann, stå der med massasjestrålen ei stund (la det gjøre litt vondt, det går over!), og så var jeg bedre i hodet. Stramme nakke og ryggmuskler kan visst være utløsende for migrene også. Jeg må ha migrene, jeg reagerer på "typiske" matvarer, mulig jeg hadde spenningshodepine. De kan fort gli over i hverandre også! Spenningshodepine = stress = utløsende faktor for migrene osv.

Visste ikke at jeg hadde migrene før jeg ble kjent med min samboer, som har hatt det hele livet. Han spurte om jeg hadde vurdert om det var migrene jeg hadde, og jeg sa jo nei. Leste på nett og der sto jo jus og rødvin, to ting jeg føler at har utløst hodepine før. Kuttet ut alt, knapt migrene de neste månedene! Så det var jo helt klart noe der. Jeg blir også verre av lyder og lys, som nevnt, og hender jeg er kvalm. Så dette er jo ikke "bare" hodepine.

Så kort gjenfortalt: Sjekk kostholdet ditt, vurder å kutt ut noen ting, prøv massasjedusj, og finn ut hvorfor du spenner muskler! Som sagt, jeg måtte lære meg å faktisk si ifra og være sint.

Merker det nå også, at selv om jeg er irritert på noen og tørr å være ærlig, så knyter det seg, men det blir mindre og mindre og jeg tørr mer og mer.

Det er nok også en løsning for mange. Vi tørr ikke å være ærlige!

Jeg har tatt flere allergitester o.l., men er ikke allergisk mot noe, verken matvarer, drikke, dyr, støv eller pollen osv. For et halvt år siden kuttet jeg ut appelsinjuice i et par måneder, men jeg hadde like mye hodepine uten juicen. Alkohol drikker jeg ikke, så det kan ikke være årsaken. Da kan jeg kutte ut det som grunn i hvert fall :)

Jeg er definitivt ømfintlig mot lys og lyd, og når det er ekstra galt, har jeg bare lyst å legge meg i et mørkt rom eller legge meg ned å grine akkurat der jeg er. Jeg er sjelden kvalm, men det hender. Jeg har prøvd ulike migrenemedisiner: noen virket, men mistet sin virkning etter en stund, mens andre virket ikke i det hele tatt.

Mulig jeg har en blanding av migrene og spenningshodepine, siden jeg har symptomer fra begge. Spenningsghodepine er jeg 110% sikker på at jeg har, siden nevrologen sa det og siden jeg stresser mye, tenker mye og har masse skolearbeid som gjør at tankene hoper seg opp i hodet mitt. Blir så sliten... Det går ut over psyken, og det går ut over skole, venner, familie og ting jeg har lyst til å gjøre.

Jeg har lagt merke til at etter en dusj (ikke massasjedusj) er jeg så godt som hodepinefri, selv om jeg har hatt ekstrem hodepine før dusjen. Herlig! Har lyst å dusje hele tiden! :gjeiper:

Jeg håper jeg blir bedre av behandling hos psykomotorisk fysioterapeut, men hvis ikke må jeg bare prøve noe annet. Vil virkelig bli bedre, så jeg er åpen for alt! Tar med meg tipsene fra dere - tusen takk :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde spenningshodepine når jeg var yngre, men har vokst det av meg nå, heldigvis! Brukte å gråte og kaste opp av smerte, og det var jo ikke spesielt gunstig hvis jeg var på skolen, eller en biltur for eksempel. Har desverre ingen råd, som sagt forsvant det av seg selv på meg. Håper det samme skjer med deg. Det er forferdelig vondt, så du har all min sympati :kose:

Tusen takk :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...