Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
Ha ha, fantastisk kommentar! :-D Jeg vil råde deg til å tenke nøye gjennom hva du bytter ut etterhvert, for møbler blir man ofte sittende med i ganske mange år og da er det bedre å ha spart til noe som står noen år uten å ramle sammen enn å kjøpe midlertidige ting hele tiden. Jeg har nemlig vært i samme situasjon som deg og kjøpt en del ting billig, men etter å ha bytta jobb og krevd høyere lønn og flytta sammen med kjæresten og fått en helt annen økonomi er ikke de praktiske Ikea-tingene så fine lenger...

Ja, det er det jeg også tenker. Jeg sparer opp til "ordentlige" møbler. Så har jeg det heller litt småsjabert et par år til jeg har råd til ting som faktisk passer sammen, og som varer en stund. Nå er det sånn den-gamle-sofaen-til-tante-trude sammen med det-ekstremt-gamle-salongbordet-til-grandtante-olga. De er ikke pene hver for seg, og de er ihvertfall ikke pene sammen :P Men de duger til jeg har råd til å kjøpe en ordentlig sofa og et ordentlig salongbord som matcher sofaen og resten av møblementet.

Videoannonse
Annonse
Gjest Catwoman
Skrevet

Sånn type stil som alle har. Men det er den eneste stilen som gjelder for meg - kommer til å ha det uasett hvor ut det blir.

Lyst parkettgulv, hvite vegger, glassbord, svarte stoler/sofa, kommode/skap og sånne type møbler er i hvitt. Ganske minimalsitisk, har en blomst på bordet (den står forran meg og ser ganske død ut igrunn, søpla neste - liker blomster som ikke varer evig, så kan jeg heller bytte ut med ny) og et par kubbelys. Ingen annen pynt. Noen bilder på veggene da.

Gjest Stjernedryss
Skrevet

Jeg bor i leilighet og kjøkken, skaper også videre er standars i sånne typiske hvite. Eikeparkett på gulvene. Ellers har jeg kjøpt møbler som er forholdsvis billige, men som passer sammen. De er enten i eik eller eikefinér. Sofa, puff og spisestoler er i svart skinn. Gardinene er panelgardiner som passer godt inn i leiligheten. Detaljer har jeg stort sett i rødt, også har jeg litt beige. Føler egentlig at det blir litt blanding av minimalistisk og hjemmekoselig. Jeg er ganske opptatt av interiør, og kommer nok til å bytte ut mesteparten av møblene om noen år når jeg flytter.

Skrevet
t.

Edit: glemte at vi har et av østlandets styggeste salongbord...

Og vi har Midt-Norges :fnise: Hvitt plast/laminatbord fra 80-tallet som skal skiftes den dagen vi får et mer permanent sted å bo. Om så skjer.

Jeg vet ikke helt hva jeg skal si om stilen min, mye fordi jeg ikke har gjennomført noe - dårlig råd, mye flytting (har riktignok bodd noen år siste sted, men det er heller ikke varig), mangel på bil... Jeg liker å kombinere nye og gamle ting med overvekt av gamle tror jeg, gjerne litt røffe, "enkle" brukte møbler med personlighet (som jo kan bety alt mulig), noen fine tekstiler og gjerne gulv og vegger som er malt i noe annet enn hvitt (men lyst). Er glad i naturmaterialer, f eks sisaltepper, fletta kurver o.l. Også blir det alltid endel planter og bøker rundt meg.

Gjest gjestegjest
Skrevet

først og fremst smårot her og der, litt blader og bøker som ALLTID ligger rundtomkring :kjefte:

ligger alltid også cd`er på gulvet jeg ikke gidder rydde inn siden jeg jo skal spille de igjen snart hehe......

hvite vegger, hvite rullegardiner i lin. hvite bokhyller med dører fra ikea(fylt med bøker selvsagt :gjeiper: )

helt mørk sofa&stol(men er dødslei for lenge siden, vi helst ha noe lysebrunt...)

stuebord av typen boconcept(treplate/glass under/stålben)

spisebord fra ikea som er malt mørkt med lyse stoler til (har ikke råd til nytt spisebort, og klarer heller ikke bestemme meg for hva jeg egentlig liker..:P dermed gidder jeg heller ikke lete etter et...)

begynte å spare på eames plastic chair med vanlig understell i hvit, men har foreløpig bare en siden jeg ikke har råd til å fylle opp spisestuen med de :fnise:

samboeren min har nektet meg mange innfall, og liker ikke å ha alt lyst - derfor blir det mye mørke møbler med mine hvite innslag på resten.

tilslutt er det mye kunst på veggene.

alt i alt, leser alt for mye interiørblader, tilegner meg alt for mange dyre smaksvaner jeg ikke har råd til - og ender opp med det samboeren min går med på der og da når vi må ha noe.

Skrevet (endret)

Jeg syns det er vanskelig å beskrive stilen som helhet. Leiligheten er en del av et 20 år gammelt borettslag, og har i seg selv ingen spesiell sjarm, slik man kan finne i gamle bygårdsleiligheter eller gamle hus f.eks. Men det er lyst og åpent, og leiligheten gir et luftig inntrykk. Spesielt mannen er opptatt av at det ikke skal være for mye ting og tang, men jeg vil heller ikke si at det er spesielt minimalistisk. Veggene er ikke overfylte og gardinene er hvite og lette.

Møblene i stua består hovedsaklig av arvegods. Jeg snakker ikke da om tilfeldige ting vi bare har rasket med oss, men solide og fine ting, av den type kvalitet møbler gjerne ble laget av før i tiden fordi de var ment å vare. Spisebordet er et antikt og kraftig eikebord både jeg og min oldemor (tror jeg) har spist middag på gjennom våre oppvekster. Stuebordet og to lenestoler er retrofunn fra våre besteforeldres loft, og de sånt som jeg gjerne kunne betalt en del for å kjøpe om vi ikke hadde fått dem.

Så, som mange andre har vi en blanding av litt nytt og litt gammelt. Mannen er også interessert i interiør, og mens han har bidratt med mer maskuline innslag, som svarte og stramme spisestuestoler, syr jeg litt mer feminine puter (selv om jeg har angst for at hjemmet vårt skal bli en blomstereng).

Mannen min er dessuten veldig glad i og flink til å snekre møbler. Så i tillegg til arvegodsene, har vi noe som han har laget, i tillegg til noe fra Ikea og noe nyere av bedre kvalitet. Vi har ikke vært spesielt opptatt av at de ulike møblene skal være fra samme tidsepoke eller stil, eller at vi må ha samme tresort i ulike møbler. Jeg syns det er vel så viktig at hvert møbel taler for seg selv og er litt unikt, som at helheten framstår enhetlig. Jeg vil mao. heller ha færre, store møbler som gjør litt ut av seg enn masse smått som ingen ser.

Jeg er dessuten glad i farger. Ikke knallfarger, men diverse noe dusere farger. I stua hvertfall. Vi har planer om å kjøpe enda et bilde til stua, og da vil jeg ha mer farger enn det vi har på originalkunsten vi har der fra før.

Bad og kjøkken ser nytt og moderne ut, slik mange har for tiden, med svarte fliser på baderomsgulvet og kjøkkenbenk i eik. Det er absolutt fint og funksjonelt, men om vi hadde pusset opp selv, ville vi kanskje valgt noe som ikke ser ut som om det er tatt rett ut fra Ikea-katalogen.

Vel, jeg er ganske fornøyd med hvordan det ser ut hos oss. Men jeg gleder meg til vi en dag flytter til et hus og skal innrede det. Da har man så mye mer å leke seg med og mange muligheter.

Endret av Vera Vinge
Skrevet (endret)
Jeg kjører fått-gratis-fordi-fretex-ikke-ville-ta-imot-det-stilen, i kombinasjon med billigste-sorten-på-ikea-stilen, eller om du vil, har-ikke-råd-til-både-leilighet-og-møbler-så-da-tar-vi-det-vi-får. *host*

:ler:

Omtrent det vi har nå også. Men er nok lyse farger, lite nips, ingen gardiner, men hauger med bøker i alle mulige steder (dårlig med hylleplass akkurat nå). Vi leier fortsett så vil ikke bruke penger på møbler før jeg vet størrelsen på stua og kan planlegge ting litt bedre. Men det ser jo relativt ok ut her (men så lenge jeg har trepanel i hjemmet mitt er det nok ikke helt 'meg' uansett)

Men ting jeg liker er nok ganske minimalistiske (men ikke sånn Bohus-minimalisme), gjerne med en vri. Liker å blande industrielle ting til hverdagen, liker ikke ting som er 'overdesignet', liker rene linjer. Mye kunst på veggene, store malerier (gjerne flere meter store), abstrakte. Relativt enkelt, men praktisk. Mange bokhyller.

Jeg har maleriene allerede (de passer ikke helt med panelet nå, men går an å leve med), men ikke drømmeleilighet, så drømme-møblene får vente litt. Men jeg er gla i tanken av å ikke kjøpe alt nytt, men heller finne ting med særpreg og karakter og mikse dette med nye ting.

Endret av mrs_bond
Skrevet (endret)

Tja, hva skal en si? Huset vårt er vel litt kræsj, da samboer elsker minimalistisk plast og glass og jeg maksimalistisk, rustikt og gammelt.. ;) Begge er vel opptatt av interiør, men vi har stiler som er vanskelige å kombinere..

Har valnøttparkett og grå vegger, med en fondvegg med hvit og lysegrå barokktapet. Et stereoanlegg og tv dominerer stuen (ikke mitt valg;)), og ellers en sliten sofa preget av at hunden ligger i den hver gang vi ikke ser det.. Stram spisestue med rustikk lysekrone over og japansk, lavt sofabord. Ingen duker eller pynteputer, men noen gjennomsiktige, hvite gardiner som myker opp litt. Stort, rustikt vitrineskap. Gammel turkis lenestol fra 1940-tallet (?). En gammel parafinovn fra Jøtul som jeg gleder meg til å få byttet ut. Ingen pynteting annet enn lysestaker og telysholdere, pluss ett bilde på veggen.

Badet er jeg derimot fornøyd med, nydelige naturfargede marmorfliser og valnøtt innredning. Loftet (gjesterom) er helt hvitt med turkise 60-tallsmøbler og masse bøker.

Salig kaos, men stort sett ryddig ;)

Endret av Ce'Nedra
Skrevet

Thja... moderne-retro?

Vi bor i en halvpart av en tomannsbolig fra 50-tallet, murhus med slette vegger og uten taklister. På alle gulv, med unntak av badet, har vi lagt oljet eikeparkett, de fleste rom, med unntak av soverommet, er malt eggehvite. Soverommet har en vegg i mørkmørk sjokoladebrun tapet, mens veggene rundt er malt i mørk beige. Vinduskarmer og gulvlister er eggehvite.

Har åpen løsning mellom kjøkken og spisestue/stue (L-løsning med kjøkkenet i kort-delen av L-en). Kjøkkeninnredningen er høyglanset hvit med benkeplate i eik, har overskap på kun en vegg og mellom skap og benk har vi lagt parkett, en annen vegg har vi lagt en mørkegrå tapet fra Borge.

Så utgangspunktet er veldig "moderne", men med unntak av sofa og bokhylle fra IKEA så er omtrent alt vi har av møbler er fra 50-60-tallet, hovedsaklig norske designmøbler. Kjøper møbler på loppis, bruktbutikker, nettauksjoner, finn.no osv. Så her hjemme har vi teak spisebord (arv etter sambos mormor) med høyryggede Scandia jr spisestoler i palisander, stringhylle til DVD/CD, Bruksbo-tvbenk i palisander, Rastad og Relling-stol (vår er i skinn), Birger Dahl-pendler (orginale, ikke reproduksjon), stuebord i teak ++ I tillegg så samler sambo på Cathrineholm emaljegjenstander, slik at vi har noe slikt stående rundt omkring, i tillegg til noe kunstglass, også dette fra 50-60-tallet.

På veggene så henger det diverse litografier og malerier, sammen med noe egenprodusert foto. Vi har disse upraktiske panelgardinene, i lin, men det er mest for å myke litt opp, for å skygge for sola etc har vi persienner. Badet er ikke pusset opp, og ser direkte j**lig ut, men det skal gjøres noe med etterhvert, har ikke råd til å gjøre det skikkelig nå, så da venter vi heller.

Er fornøyd med hvordan det har blitt, og hvert møbel har en historie og en jakt bak seg ;)

Skrevet

Det høres veldig stilig ut, Concertina :)

Skrevet
Tja, vil ikke kalle interiøret vårt stilfullt akkurat. Vi har hvite vegger og møbler oppbevaringsmøbler i hvitt. Sofaen er fra Bolia, ellers er resten Ikea-fretex-stilen med stramme møbler i nøytrale farger. Som en skap-gartner uten hage har jeg fylt opp huset med planter. Siden møblementet er nokså stramt og minimalistisk syns jeg ikke leiligheten bærer preg av å være overfylt og rotete til tross for mange potteplanter rundt omkring. For å skape litt liv og stemning lyssetter jeg etter beste evne så vi har ganske mange lyspunkter også (men ingen downlights). Alt i alt så trives jeg veldig godt slik vi har det, selv om møblene i seg selv ikke er spesielt spennende.

dette så veldig fint ut inne i mitt hode :)

er veldig glad i bolia og ikea design med stramme møbler i nøytrale farger, samt lys og grønne planter.. der har du meg også.

så jeg vil kalle interiøret ditt for stilfullt :)

Skrevet

Hos oss er det shabby chic som gjelder :)

Det vil si hvitt stort sett over alt!

Har en stor brun, moderne modulsofa mens skap, bord, hyller kjøkken etc går i hvitt.

Lyse og lette gardiner og duker (litt sånn bestemorstil), og noen blomster - helst orkidè for den klarer seg selv :) - eller friske hvite roser/tulipaner.

De tidligere nevnte skapene er gamle solide treskap, som jeg har pusset opp og malt, og så pusset litt på igjen så de ser litt slitte og gamle ut...elsker denne stilen!

Gjest Wrangler
Skrevet

Left-over stil? ;)

En forgresselig schtøgg sofa som veier ca ett tonn. Den er vel i utgangspunkt hvit, men nå mer...øøø..brunlig med masse flekker. (har barn som liker å spise i sofaen, og lite spiseplass...)

Hvite vegger, foruten over kjøkkenbenk -den er mørk lilla. Det og badet er finest.

Kjøkken: Lilla som sagt over kjøkkenbenk, ellers hvitt. Matt stål stang med kurver over vask, svart kaffetrakter, mørkt trebenk. Kjøkkenøy i samme stil.

Bad: Matt grå fliser som er "ruglete", litt mørkt tre elementer på vask, buede glassdører til dusjen. Dimmer og varmekabler er lukus for meg der!

Stua: salig kaos.... Stor tv, akvarium, to laptoper, en stasjonær pc, stort hvitt klesskap, mørkt tre på mini-sofa-bord og bokhylle (billy fra ikea), svære høytalere.

Cd´er ligger rundt, og annet rot som man liksom bruker...Magasiner, bagger, fjernkontroller, penner, stearinlys, krus, etc. Veggene er hvite da og lyse gardiner og store vinduer.

Koselig men smått!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...