Naoomi Skrevet 3. februar 2009 #1 Skrevet 3. februar 2009 Ja, hvordan vil du beskrive stilen hjemme hos deg? Her er det en personlig miks med varme farger (jordfarger, brunt, rødt), men i noen rom har vi gått mer over på maritimt fargekart med brunt, hvitt og blått. Fokus på at hjemmet skal være et lunt sted. Elsker puter og pledd. Lite nips, men samtidig frodig. En del gamle fine ting - et par 1950/60-talls radioer, noen vakre gamle lamper, en hvit byste av en komponist. Ikke trendy retrostil akkurat, men mer "klassisk". Mange bøker/bokhyller i stua. På kjøkkenet oppbevarer vi mest mulig i type norgesglass, med åpne hyller. Alt dekketøy er hvitt eller lyseblått, synes det ser rent og delikat ut. Sorthvit fotografier og abstrakte malerier på veggene, ingen familiebilder (dem har vi i album). Noen grønne planter, ellers lite blomster. Aldri duk på bordet i stua, heller ikke på spisebordet. Gardiner i alle vinduer.
Gjest Gjest Skrevet 3. februar 2009 #2 Skrevet 3. februar 2009 Jeg kjører fått-gratis-fordi-fretex-ikke-ville-ta-imot-det-stilen, i kombinasjon med billigste-sorten-på-ikea-stilen, eller om du vil, har-ikke-råd-til-både-leilighet-og-møbler-så-da-tar-vi-det-vi-får. *host*
Møffi Skrevet 3. februar 2009 #3 Skrevet 3. februar 2009 Hvite vegger kombinert med studentsamskipnadmøbler fra 1997 i furu. Frisker opp med grønt og brunt (puter, pledd, planter, kasetter) samt litt rosa og hvitt, og syns nå jeg har fått det fint Det elektriske går i sølv, dette inkluderer lampene
Gjest Elastica Skrevet 3. februar 2009 #4 Skrevet 3. februar 2009 Hovedinntrykket av huset vårt innvendig er nok at det er ganske varmt og innbydende, selvom de enkelte møblene er forholdsvis stramme. Selve huset er fra attenhundretallet, det er malte tømmervegger i stuen, malt tregulv og nokså profilerte lister rundt vinduene, som er enten tre- eller todelte. Derfor synes jeg det var greit å kjøre en enkel stil på interiøret. Vi har firkantet spisebord i eik, svarte syveren-stoler, svarte skinnsofaer i et egentlig ganske umoderne sekstitallsdesign, PK22-stoler, endel Montana-bokhyller og kommode, samt Montana-benk og garderobe i gang. Vi har ingen gardiner i stue eller på kjøkken, ingen puter, duker eller pledd (kun ett pledd i tv-rommet). Litt kunst på veggene, ellers en skulptur av Anders Friis på peisen. Kun noen orkideer. Jeg er veldig fornøyd selv og mener vi har klart å kombinere det gamle uttrykket i huset med funskjonelle møbler og interiør for øvrig. Vi har ingenting som ikke har en nyttig funksjon, bortsett fra kunsten og tre te-lysholdere på salongbordet. Ellers vil jeg nok beskrive stilen som konservativ, enkel og solid, på grensen til det kjedelige, med mange danske ting fra femti, seksti- og syttitallet.
Karoline Skrevet 3. februar 2009 #5 Skrevet 3. februar 2009 Høres kjempesprekt ut Elastica! Vi har mix en mix av gamle og nye møbler - mest arvet/fått. Har eggehvite vegger, hvit ligne roset skinnsofa, bord fra 60-tallet, to moderne, danske, enkle skinnstoler og hvit tv (og mannens monster av en stof stygg skinnstol - bare venter på en god anledning til å få den ut) Spisestue mm er arvet. Liker best en enkel stil og rom som ikke er overmøblerte (og mener jeg har det), og kommer sikkert til å fortsette å kjøpe dyre designmøbler når vi kjøper møbler. Foreløpig er innstillingen at møbler som ser ok ut, og er brukbare ikke byttes ut, derfor skal møblene være av holdbar kvalitet og design.
Gjest Gjest Skrevet 3. februar 2009 #6 Skrevet 3. februar 2009 Tja, vil ikke kalle interiøret vårt stilfullt akkurat. Vi har hvite vegger og møbler oppbevaringsmøbler i hvitt. Sofaen er fra Bolia, ellers er resten Ikea-fretex-stilen med stramme møbler i nøytrale farger. Som en skap-gartner uten hage har jeg fylt opp huset med planter. Siden møblementet er nokså stramt og minimalistisk syns jeg ikke leiligheten bærer preg av å være overfylt og rotete til tross for mange potteplanter rundt omkring. For å skape litt liv og stemning lyssetter jeg etter beste evne så vi har ganske mange lyspunkter også (men ingen downlights). Alt i alt så trives jeg veldig godt slik vi har det, selv om møblene i seg selv ikke er spesielt spennende.
Ciara Skrevet 3. februar 2009 #7 Skrevet 3. februar 2009 Vet ikke helt hvilket ord jeg skulle brukt til å beskrive stilen. Hele leiligheten er i grått og eik. Møblene er eik og hvite, og hvitevarene i stål. Jeg har myket opp med noen puter, pledd og skinn (i små doser ). Jeg er blomsterelsker og har alltid en frisk bukett og orkidéer i tillegg til andre planter som varierer etter sesongen. Og så har jeg telysfetisj.
Kosemose Skrevet 3. februar 2009 #9 Skrevet 3. februar 2009 Tror ikke vi har noen spesiell stil hos oss, tror hjemmet vårt bærer preg av å være et brukshjem der funksjon, komfort og samvær er først pri. Bærer også preg av at vi som bor her ikke er veldig kreative eller flinke med interiør, og at vi prioriterer kvalitet, komfort og tidløst og varig design framfor "årets hit". Vi har en ganske åpen planløsning, hvite vegger, vi liker best lyst tre, men har også en del forskjellige tresorter/trefarger i interiøret. Og vi bryr oss svært lite om det fakutm at vi har ulik tresort på stuebord/bokhylle/spisestuebord(!!). Vi har mange bøker og plater som sikkert gir et litt rotete inntrykk, en del grønne planter og noe kunst. Ingen familiefotografier på veggene (men tenker på å henge opp noen bilder av barna). Vi prøver å ikke ha for mange møbler eller for mye "dill" rundt om, men har likevel foreksempel massevis av puter i sofaene, fordi det er komfortabelt, også har vi noen "pyntegjenstander" som har stor affeksjonsverdi for oss. Jeg syns ikke selv at hjemmet vårt er spesielt stilig, vakkert eller gjennomført, men det fungerer veldig godt som ramme rundt livene for oss som bor der
Cata Skrevet 3. februar 2009 #10 Skrevet 3. februar 2009 Lett: "Fargerikt kaos" Vel, jeg prøver å holde en nøytral ramme med gjennomført hvite vegger samt eikeparkett på gulvene. Så langt alt vel og bra, men så begynner kaoset. I sin tid hadde jeg nemlig en rødbrun sofa (som student, ja). Senere adopterte jeg et gammelt skap i tre som jeg var dum nok til å male blått . Det var fint da, men nå skulle jeg ønske jeg hadde vært litt mer....nøytral. Så da er jeg fanget i fargefella dessverre. For da jeg omsider skulle bytte sofa, så hadde jeg "malt meg inn i et hjørne" så jeg endte søren meg med sofa med rødskjær i fargen igjen. Smart? Niks. Nå sitter jeg her med møbler som er umulig å få tonet ned medmindre jeg maler om det hersens skapet OG kjøper ny sofa samtidig . Som eier av masse bøker så har jeg også stuet en vegg full av BBB reoler. Har liten stue og da blir det det mest plassbesparende ettersom hyllene bare bygger 20 cm ut fra veggen. Prøver å roe ned heimen ved å ikke ha bilder eller forstyrrende elementer på veggene, samt minst mulig "nips og dill" stående fremme, men.... Synes på mange måter jeg har en koselig stue, men skulle gjerne roet ned fargespektret en smule. Det får bli ved neste sofaskifte .
Gjest Nature Skrevet 3. februar 2009 #11 Skrevet 3. februar 2009 Vi har klassisk stil i vår leilighet, med gode og varme jordfarger: beige, krem, grønn, brun og hvit. Masse grønne planter (skjønner ikke hvorfor de er så store og fine..de får jammen ikke godt stell;) Er nok plasseringen i vinduskarmer som gjør dem overlevelsesdyktige) Mørk valnøtt går igjen i møblene i stuen som har grønne vegger (veldig svak og rolig farge!), mens vi har eikefarger på soveromsmøbler og i entreen der veggene går i kaffefarger.
Gjest *Mim* Skrevet 3. februar 2009 #12 Skrevet 3. februar 2009 (endret) Vi har det ganske så utrendy. Gammelt hus, innvendige, malte tømmervegger. En del antikviteter, men det er møbler - ikke nips. Hvite gardiner i alle rom (unntatt barnerommene), peis på stua og grue på kjøkkenet. Rolige farger på veggene og på interiør. Badet er helt moderne, det er stort og flislagt med litt grove fliser. Vi har en del gamle senger som vi fyller med puter, pledd - og litt rot. På veggene har vi stort sett original kunst, men ikke noe dyrt. Edit: glemte at vi har et av østlandets styggeste salongbord... Endret 4. februar 2009 av *Mim*
Gjest Langsyne Skrevet 4. februar 2009 #13 Skrevet 4. februar 2009 (endret) Er student, men elsker uansett å ha det koselig rundt meg. Stearinlys og telys, puter og pledd, planter (kremt). Jeg har vel litt kreativt rot Finner ofte ting på Ikea, fretex og bruktbutikker. Bokhylla har jeg malt selv, og fulgte rådet fra søstra mi som valgte noen veldig kræsjete farger. Men det funker for en stund! Pyntegjenstander kan jeg finne mange steder pluss butikkene som allerede er nevnt. Arver også fra venner, for det er mange av oss som ikke orker å slepe med oss alt sammen til neste boplass. Har også fått smaken av Clas Ohlson, der finner man mye "dings" til en billig penge. Veggene er lyse og leiligheta er litt trang, men vinduene er litt høye og taket er høyt, så det blir litt pusterom selvom! Dessuten synes jeg katten min gjør det hjemmekoselig. Det styggeste jeg har her må være pcen. Vet ikke hva jeg skal kalle stilen her, men den er sikkert litt prega av at det bor en lørvete kunstnerjente her med en katt! Endret 4. februar 2009 av Langsyne
hufsa! Skrevet 4. februar 2009 #14 Skrevet 4. februar 2009 Heia,hos oss går det i jordfarger,litt chabby og ting fra,ib laursen,nordal house d,bloomingv,villac o.l. sier vel det meste.Kun kaktuser, for blomstene dør hos meg men syntes det er finest au da.Litt gamle ting innimellom som passer til så det ikke ser "rotete" ut.
Modic Skrevet 5. februar 2009 #15 Skrevet 5. februar 2009 Jeg kjører fått-gratis-fordi-fretex-ikke-ville-ta-imot-det-stilen, i kombinasjon med billigste-sorten-på-ikea-stilen, eller om du vil, har-ikke-råd-til-både-leilighet-og-møbler-så-da-tar-vi-det-vi-får. *host* Hehe, slik er det her også!! Håper på "bedre tider" når jeg er ferdig studert om et par år, men med to unger, tre hunder og to katter og en hektisk hverdag uten tykk lommebok, så får man bare gjøre det beste ut av det man har!
Gjest Gjest_sussa_* Skrevet 6. februar 2009 #16 Skrevet 6. februar 2009 50-talls-ish men da mener jeg ikke diner-stil altså. har relativt lyse vegger, men en mørk grå tapetvegg, sort gulv, sorte mosaikkfliser under vedovnen. eames spisestue. oppbevaringsmøbler i eik fra loppemarked. store bilder på veggene med grønne/turkise-farger. En del retro ting rett og slett. masse i plast.
Gjest Gjest Skrevet 6. februar 2009 #17 Skrevet 6. februar 2009 Jeg vil si at vi har en enkel, moderne, rolig stil hos oss - og vi er vel enkle, moderne og rolige selv også. :-) Fargespekteret går fra hvitt via beige til mørkebrunt, med noen innslag av rødt for å spreke det litt opp. Veggene er stort sett hvite, gulvene er stort sett "vanlig" parkett. På badet og toalettet (som er separat) har vi mørkebrune gulvfliser og beige veggfliser, samt mørkerøde dører i speilglans og rødt dolokk - har fått kommentarer på at man får spa-følelse der, som er nøyaktig min inspirasjon. I taket er det hvitt panel med downlights. På kjøkkenet har vi hvitt Ikea-kjøkken med bøk benkeplate og hvitevarer i børstet stål. Av tresorter har vi mest valnøtt, men også andre typer tre (lyst og halvmørkt). Har beige mikrostoff sofa. Om sommeren lyse gardiner som gir luft og lys og om vinteren røde gardiner som gir varme og lunhet. På veggene i stua har vi svart-hvite bilder av sjø og skog, vi er på jakt etter et stort bilde som kan ta litt oppmerksomhet og gi litt farge og liv til rommet. Bildene vi har er rimelige bilder fra Ikea/Skeidar, så vi kan godt koste på oss et litt dyrere et som er litt mer spesielt. Noe jobb gjenstår ennå, blant annet entreen, men vi lever greit med en gang som er litt på halv tolv foreløpig. Man skal leve også, ikke bare pusse opp... :-P He he.
Gjest Numi Skrevet 6. februar 2009 #18 Skrevet 6. februar 2009 Ganske så rocka, vil jeg si. Akkurat som jeg og samboer liker det. Stua vår: Eggehvite vegger, tak og lister. Vinrøde satenggardiner med svart mønster i fløyel, matchende puter i en svart skinnsofa. Svart skinnstol. Bord, bokhyller, tv-benk samtlige i brunsort. Fantasy-liknende bilder på veggene. Noen blåsvarte dragefigurer og lampe. Svart fuskepels-pledd i sofaen.
Gjest Gjest Skrevet 6. februar 2009 #19 Skrevet 6. februar 2009 Jeg kjører fått-gratis-fordi-fretex-ikke-ville-ta-imot-det-stilen, i kombinasjon med billigste-sorten-på-ikea-stilen, eller om du vil, har-ikke-råd-til-både-leilighet-og-møbler-så-da-tar-vi-det-vi-får. *host* Ha ha, fantastisk kommentar! :-D Jeg vil råde deg til å tenke nøye gjennom hva du bytter ut etterhvert, for møbler blir man ofte sittende med i ganske mange år og da er det bedre å ha spart til noe som står noen år uten å ramle sammen enn å kjøpe midlertidige ting hele tiden. Jeg har nemlig vært i samme situasjon som deg og kjøpt en del ting billig, men etter å ha bytta jobb og krevd høyere lønn og flytta sammen med kjæresten og fått en helt annen økonomi er ikke de praktiske Ikea-tingene så fine lenger...
Gjest Tanita Skrevet 6. februar 2009 #20 Skrevet 6. februar 2009 (endret) Liker å ha det enkelt og liker zen-stilen. Liker å ha luft i rommet! Ikke nips og naps men har en altovase, stor buddhafigur, mørkegrønn stor glassvase, og kubbelys til pynt. To store bilder på veggene, det ene ett av Renato Casaro (print). Brunsorte møbler og sofa, gardiner og puter i hvitt og bruntoner. Endret 6. februar 2009 av Tanita
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå