Puma Skrevet 3. februar 2009 #1 Skrevet 3. februar 2009 Jeg skal kjøpe stasjonær pc som skal hovedsaklig brukes til spill. Lurer på hvilken, som er den beste? Har dere noen anbefalninger? Maskina må kunne kjøre de nyeste spillene. Den bør heller ikke koste mer enn 8-10000 kr.
feuerstein Skrevet 3. februar 2009 #2 Skrevet 3. februar 2009 Den bør heller ikke koste mer enn 8-10000 kr. Har du allerede skjerm/tastatur/mus du ønsker å bruke videre, eller må det være plass til anskaffelse av dette innenfor prisrammen?
Puma Skrevet 3. februar 2009 Forfatter #3 Skrevet 3. februar 2009 Rekner mus og tastatur utenom, men trenger skjerm.
Gjest Gjest Skrevet 3. februar 2009 #4 Skrevet 3. februar 2009 Det er ikke så veldig stor forskjell på hastigheten på nye maskiner nå for tiden (med ett unntak, jeg kommer til det). Hvis du styrer klar av maskiner som har Celeron- eller Sempron-prosessorer, som er billigvariantene til hhv. Intel og AMD, vil du uansett få en ganske rask maskin. Sørg også for at maskinen er utstyrt med minst 2 gigabyte RAM, men det er mer eller mindre standard idag. De store forskjellene ligger i grafikkortet. Du trenger en kraftig modell fra nVidia eller ATI/AMD for å spille de nyeste spillene. Dette kan du, om ønskelig, ettermontere i en ellers nokså midt-på-treet-PC, og ende opp med en brukbar spillemaskin. Skjermen bør, paradoksalt nok, ikke være for dyr. Den LCD-teknologien som best håndterer bevegelser (spill og film), er Twisted Nematic (TN). Til gjengjeld gir den ikke den aller beste fargegjengivelsen, kontrasten eller innsynsvinkelen, men det har kommet seg veldig de siste årene. High-end skjermer gir mer presise farger og skarpere kontrast, men du risikerer etterslep eller til og med merkbar i bildet. Dette skyldes signalprosessorer som skal forbedre f.eks. fargegjengivelsen. Jeg ville gjort noe slikt: 1 stk. "business"-PC fra merkeleverandør, vel kr 4500,- 1 stk. 24" LCD-skjerm, TN-panel, ca. kr 3000 1 stk. grafikkort, ca. kr 2500 HP, Lenovo, Fujitsu-Siemens og andre har såkalte "business"-PCer, som er gode maskiner med ganske svakt grafikkort, beregnet på kontorbruk. Ideelle til utbygging med bedre grafikk, og kombinasjonen blir rimeligere enn såkalte "gaming"-PCer som vanligvis er utstyrt med masse tull og tøys i tillegg. Jeg har sett slike maskiner med en innpris til detaljist på under 2000,- eks. mva. Hvis du kan leve med Vista Business eller skal kjøre XP, er dette et godt valg. Så sant maskinen du velger har en PCI Express-kortplass, kan du plugge i noe slikt, og plutselig ha en temmelig rå PC. Blant LCD-produsentene vil jeg anbefale Samsung. Hvis du skal sitte i et godt opplyst rom, bør du styre klar av skjermer med såkalt "glossy" overflate. Med mindre du foretrekker å se ditt eget speilbilde fremfor det som skjer på skjermen, da. Dette er etter min mening en grei skjerm, og her er prisen fra Komplett. Legg merke til "3 års på-stedet byttegaranti".
Puma Skrevet 3. februar 2009 Forfatter #5 Skrevet 3. februar 2009 Tusen takk for kjempebra tips Tror faktisk jeg går for det jeg. Hater Vista, men kan leve med det. Viktigst for meg er at jeg kan kjøre spill som GTA4 og sånt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå