Gå til innhold

Åpen eller lukket kjøkken løsning!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vingle petra som jeg er klarer ikke helt å bestemme meg!

Bygger hus, og får ei vinkelstue med kjøkken i den ene "enden"...

Først tenkte jeg å flytte veggen til kjøkkenet lenger bort sånn at jeg fikk et mye større kjøkken, og da ha spisestuen på kjøkkenet! men nå lurer jeg på å bare droppe hele veggen! men! er ikke veggen grei å ha også, sånn at man kan lukke døren? aner ikke jeg...............

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Personlig hater jeg åpne løsninger, så jeg hadde satset på lukket løsning og ev. en skyvedør. :)

Skrevet

Jeg liker heller ikke åpne løsninger.

Jeg liker muligheten for å stenge døra til kjøkkenet dersom man lager mat med mye stekeos, f.eks...

Skrevet

Syns det kommer helt an på hvor stort huset er jeg.

Er det stort ville jeg valgt å ha vegg og mulighet for å stenge døra, men er det lite så ville jeg skapt rom med å åpne.

Skrevet

stuen er 40 m2 og kjøkkenet 15,8 m2..

Jeg kjenner også at jeg har lyst å lukke døren av og til... kanskje det er kaos på kjøkkenet, hvertfall ved matlaging i forbinnelse med middagsgjester og sånn og da er det bra å ha ei lukka dør!

Gjest Elastica
Skrevet

Jeg liker åpne løsninger, forutsatt at det passer med husets sjel og plantegninger for øvrig.

Kanskje det går an å markere kjøkkenet med en benk i rommet, så du får en slags avdelt kjøkkensone?

Ellers vet jeg at mange har innvendinger i forhold til åpne kjøkkenløsninger på grunn av stekeos og at det er greit å kunne lukke døra til et rotete kjøkken. Du burde derfor tenke litt på hva slags typer dere som skal bruke kjøkkenet er. Roter dere mye? Tåler dere rot, liker dere å ha mange ting fremme på kjøkkenbenken, osv. Litt greit å tenke gjennom, tror jeg. Ofte blir man blindet av alle de stilige og veldig ryddige kjøkkenene i interiørmagasiner og brosjyrer.

Skrevet
stuen er 40 m2 og kjøkkenet 15,8 m2..

Jeg kjenner også at jeg har lyst å lukke døren av og til... kanskje det er kaos på kjøkkenet, hvertfall ved matlaging i forbinnelse med middagsgjester og sånn og da er det bra å ha ei lukka dør!

Med såpass størrelse på det så hadde jeg stengt av jeg.

Da har du jo et ekstra rom du kan være på om det skulle trengs.

Skrevet

Vi har åpen løsning, men har avgrenset kjøkkenet ved et U-kjøkken.

Det er fordeler og ulemper med åpent kjøkken, akkurat som Elastica sier. Finn ut hvem dere er og lag løsning etter det :)

Skrevet

Aldri om jeg kunne tekne meg åpen løsning igjen. Samme hvor bra avtrekksvifte man har så vil det bli stekos utover resten av etasjen. Dessuten er det omtrent umulig å holde et kjøkken plettfritt og helt ryddig, spesielt dersom man har barn. Og jeg syns ihvertfall ikke det er kult at gjestene mine må se rotet mitt. Dessuten vil det være en viss støy i oppvaskmaskin, og da er det også veldig greit å stenge den inne ved hjelp av ei dør.

Gjest Elastica
Skrevet

Jeg synes åpne løsninger er veldig fint, samtidig som jeg er veldig ryddig av meg. Så her er det ikke noe problem.

Nye oppvaskmaskiner er nesten lydløse, så det hadde jeg ikke tillagt for mye vekt. Men som sagt, dette er stort sett smak og behag, så dersom du er i tvil, hadde jeg vurdert de negative sidene som kommer frem her nøye.

Skrevet

Enig med Elastica! Kommer an på hvilke type mennesker dere er, hva dere trives med. Vi har åpen løsning, og jeg har i blant tenkt på at det hadde vært praktisk med lukket, men tror ikke min familie hadde trivdes med det, fordi det er så sosialt slik det er. At gjester ser at det lages mat gjør meg ikke noe, og for meg er det viktigere at ting fungerer godt for oss som bor her til daglig, kontra hva som hadde vært ideelt når vi har middagsgjester.

Når det er sagt: Jeg ser absolutt det praktiske i å kunne lukke igjen kjøkkenet, men hvis rot og stekeos når man har gjester er argumentet bør dere vel i såfall satse på en liten spiseplass på kjøkkenet og en større spisestue for gjester utenfor kjøkkendøra? Ellers blir jo gjestene likevel eksponert for evnt rot og os?

Det ideelle for meg hadde vært et stort, lukket kjøkken-allrom med spiseplass og i tillegg en spisestue for gjester i stua utenfor. Skjønt jeg ser for meg at hvis vi hadde hatt et slikt rom, så hadde vi aldri brukt stuen og spisestuen utenfor... :ler:

Skrevet (endret)

Jeg er ganske rotete av meg, og tåler også en viss grad rot før jeg får hetta! Mannen er motsatt, han er ryddig og hater rot.. hehe!

Men liker tanken på at kjøkkenet blir den plassen man oppholder seg mest, jeg er vant til det hjemme hos ma og pa, der samles vi alltid rundt kjøkken bordet!

Men blir det vegg så skal jeg jo ha en stor dobbel glassdør som kommer til å stå åpen for det meste!

Men lurer litt på det med å flytte veggen slik at kjøkkenet blir større, og da ha et stort pent spisebord der vi spiser til vanlig OG når vi har gjester... og droppe spisestuen, føler spisestuer blir så lite brukt! står bare og samler rot. Og stabler med nyvaska brettet tøy! hos meg hvertfall! :sjenert:

Takk for kloke svar dere! får diskutere det med husbonden!

Endret av theamoren
Skrevet

Jeg ville aldri hatt helt åpen løsning. Stekeos og rot er en ting, en annen er bråk fra køkkenmaskiner. Kjøkkenvifter og kjøkkenmaskiner bråker såpass at de i stuen jo ikke får sett på tv/pratet sammen om det er åpent.

Jeg har en stor skyvedør mellom kjøkken og stue. Den er vel 130 cm bred. Så når jeg har den åpen, er det ganske åpent likevel. Samtidig som jeg har muligheten til å lukke igjen for os, rot og støy.

Gjest Ludovie
Skrevet

Jeg foretrekker helt klart åpen løsning, da vi bruker mye tid på kjøkkenet, og da er det veldig fint å ikke miste "kontakten" med det som ellers skjer i huset. Med en god avtrekksvifte er stekeos heller ikke noe problem, i hvertfall ikke hos oss.

Men som mange her sier, bør du tenke gjennom hvilke behov dere har og hvordan dere bruker kjøkkenet, samt veie positive og negative sider opp mot hverandre. :)

Skrevet

Jeg ville helt klart gått for lukket løsning, er ikke fan av åpne løsninger i det hele tatt. Men det er jo en smakssak..

Skrevet

Jeg er veldig glad i åpne løsninger, men er enig med det første innlegget til Elastica, det er mange ting å ta hensyn til. Dere selv og hva som passer dere, først og fremst.

Jeg har vel kommet frem til at jeg nok vil ha behov for å ha stue og kjøkken hver for seg og at vi derfor ikke går for en åpen løsning som jeg gjerne kunne tenkt meg. Istedenfor blir det nok 2 stk dører med glass i mellom rommene.

Men vi planlegger samtidig et stort, luftig kjøkken/allrom, da vi bruker mye tid på kjøkkenet, ved matbordet osv.

Fortell gjerne hva dere kommer frem til :)

Skrevet

Jeg ville helt klart valgt lukket løsning, men gjerne med glassdør mellom. Da får man litt følelsen av at rommet er større og man kan ha åpent hvis/når det passer.

Jeg har bodd på "åpen løsning" som student og ble aldri fortrolig med matlukt som satt i møbler og gardiner på "stuen".

Det man kan vurdere er om man vil ha en stor, sosial møte/spiseplass inne på kjøkkenet, på bekosting av stuen. Eller om man vil ha en liten spiseplass for familien på kjøkkenet og spisestue på stuen.

Jeg har venner som har spiseplass på kjøkkenet, og ofte havner vi der fordi vi gjerne får noe lettlaget å spise der ;-)

Noen andre venner har et stort spisebord på kjøkkenet og der kan vi være opptil 18 personer. Da kunne jeg tenke meg at spisestuen var atskilt fra kjøkkenet.

Skrevet

Jeg ville absolutt valgt lukket kjøkkenløsning. Det er en fordel at døren kan lukkes. Man kan ha besøk på kjøkkenet uten å involvere resten av familien på stua, man kan lukke døren dersom kjøkkenet ser rotete ut. Man kan lukke for matos etc. Ser bare fordeler, egentlig.

Dersom det er et åpent uttrykk du liker går det an å ha skyvedører og en ekstra bred døråpning mellom stue og kjøkken. Da kan man selv velge åpen eller lukket :)

Skrevet

Vi har åpen løsning, og er veldig fornøyd med det.

Ikke bråker det mye fra kjøkkenmaskiner, har valgt stillegående, og ikke blir det mye stekeos.

Vi har forresten en peis midt i rommet mellom stue og kjøkken som fungerer som romdeler, pluss at den har åpning fra begge sider. Sånn sett har vi peiskos i både stue og kjøkken, samt at ingen ser rot på kjøkkenet.

Gjest AnneShirley
Skrevet

Vi har stort sett hatt åpen løsning der vi har bodd (og har det også nå) og synes det fungerer bra.

MEN når vi etter hvert skal renovere huset vårt kommer vi til å velge åpen løsning mellom kjøkken og spisesture/allrom og ha stuen på andre siden av en vegg (med dobbel-dør til kjøkkenet).

Dette er for å få flere adskilte soner i huset. Ikke først og fremst med tanke på stekeos, men mer på grunn av ulike aktiviteter mhp lyd osv (TV-spill vs lesing osv).

Så mitt spørsmål er: finnes det andre stuer/oppholdsrom i huset? Jeg vil tro helt åpen løsning har større forutsetning for å fungerer dersom man har et annet oppholdsrom som kan avstenges (en TV-stue, kjellerstue el) for å kunne ha ulike aktiviteter. Ikke minst når man får tennåringer osv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...