Gå til innhold

Hjemmelagede gaver


Krølltopp

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har fått det for meg å lage mine egne gaver. Jeg har lyst å sy igjen, ikke med maskin, men for hånd. Målgruppen i første omgang er kvinner i femti års alderen. (mamma, "svigermor") icon_smile.gif

Men hva kan jeg lage for noe? Noen som kan gi meg tips? Eventuelt sende meg videre til passende sider her i internett-verden?

Takknemlig for alle mulige slags ideer!

12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er skikkelig gøy med "strømpebuksehekser". Disse lager du av vatt og brune nylonstrømper. De kan få klær og kosteskaft og lages i alle størrelser.

Har desverre ingen oppskrift, men det finnes bøker. En skikkelig artig gave til den som har alt.

Kanskje ikke akkurat det du var ute etter, men det var det første som falt meg inn...12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du holde på med noe sånt så må man tenke fremover i tid er det som slår meg som første tanke.

Så,sy,mener du da brodere eller sy sammen ting for hånd?

Lappeteknikk og andre lignende ting begynner vel å gå noe av"moten"?

Broderer du så er det jo masse fine små ting,enten til juletreet eller som påskepynt,små duker/brikker til kjøkken og stue.

Ville tatt meg en tur innom en foretning som selger slike ting og fått noen ideèr om hva som er "in" nå og en stund framover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg ville lagd noe som ikke bare er til pynt, men som også har en funksjon. det er jo det som er "moderne" som ovenfor nevnt og:)

Dersom du vil brodere synes jeg anvendelige duker, for eksempel med matchende servietter, med familiebokstaven, en tradisjonell men tidløs gave. Så risikerer du ikke at håndtverket ditt blir umoderne... Hardangersøm for eksempel kommer aldri til å gå av moten. Farger har mye å si. til en minimalist gir du noe some er sydd hvitt på hvitt. men så er jo m ålgruppen 50årige damer ikke så veldig optatt av det, og takknemlige for det meste som er "koselig".

Ellers så kommer jeg på i farten;

-grytelapper eller grytevotter

-forkle som er spesialdesignet til å passe på kjøkkenet til mottaker

-liten pose til strømper på reise icon_wink.gif

-skopose

-Sølvtøyoppbevarer, i tøy med smale rom

-eggevarmere

Der stoppet fantasien gitt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Miss Gemini

On 2002-04-16 18:37, Leia wrote:

Jeg tror jeg ville lagd noe som ikke bare er til pynt, men som også har en funksjon. det er jo det som er "moderne" som ovenfor nevnt og:)

Enig i dette.. lag heller noe som kan brukes til noe. Det skal godt gjøres at pynt faller helt i smak.. Lykke til iallefall. icon_smile.gif

Klem fra meg12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Til de som fremdeles henger opp tøy til tørk ute:

Et forkle med stor lomme til alle klesklypene.

Eller hve med en tøypose til alle plastposene? Med hull under til å dra dem ut av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Det går an å få kjøpt håndkler med innfelt stoff som det går an å brodere på. Broderimønstre kan du enten kjøpe i egne bøker eller finne gratis på internett. I Oslo har de slike håndkler både på Panduro på Karl Johan, og hos Broderilageret i Operapassasjen. Enkelt å lage og en kjempefin og personlig gave, synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Anonymous

On 2002-04-16 19:27, diddi wrote:

Til de som fremdeles henger opp tøy til tørk ute:

Et forkle med stor lomme til alle klesklypene.

Eller hve med en tøypose til alle plastposene? Med hull under til å dra dem ut av.

Ja! Du syr et litt tykt og stivt stoff som et rør, og syr i strikk(denne må være kortere enn omkretsen av posen, og strekkes ut under sying) ca.5 cm fra øverst og ca. 5cm fra underst, og sy i en hempe den kan henge på! Appliker gjerne et fint motiv(eller broder) midt på "pøla" for å pynte den opp litt! KJEMPEPRAKTISK! og kan være veldig dekorativt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har egentlig lite med sying å gjøre, men er lett og er veldig morsomt å få i gave!

Du trenger litt store vaskekluter i fine farger, ca.cm i diameter trekuler og trebrikker som er flat under.og q-tips og 5mm pyntebånd

Du bretter sammen kluten på "tvers" slik at den blir så lang som mulig og 3-4 cm bred. Deretter holder du de to endene mot hverandre og knyter et bånd rundt litt under midten. Legg trekulen mellom de to sidene av kluten(over der du knøt båndet, og klem de to endene av kluten igjen over kula, og knyt med en bit bånd der også. Dra så de to endene som er igjen over trekula og båndet fra hverandre, så det blir som to kaninører. Deretter tegner du på et søtt kanin-fjes på trekula, fyller tomrommet i den nederste del av klut"kaninen" med q-tips, og limer på en trebrikke under som "fot".

Høres kanskje innviklet ut, men er VELDIG lett!12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...