April Skrevet 3. februar 2009 #21 Skrevet 3. februar 2009 Mine foreldre er skilt, men det er ikke aktuelt at mine steforeldre blir kalt besteforeldre. Stefaren min vil ikke bli kalt noe annet enn ved navn og det syns jeg er greit. Pappa`s kone nr.2 ville gjerne bli kalt bestemor, men det var ikke aktuelt for meg. Jeg hadde ikke verdens beste forhold til henne og nå er pappa og hun skilt også. Og derfor er jeg glad for at hun ikke ble kalt bestemor av mine barn. Syns det blir litt dumt, nettopp av den grunn at de kan gå fra hverandre og hva da med nye kjærester. Skal det også bli bestemor/bestefar? Må jo være måte på hvor mange besteforeldre barna skal forholde seg til. Har ei venninnne som har det som meg. Faren er gift på ny og hun vil gjerne være bestemor. Hun har barn og er biologisk bestemor også. Men som venninnen min sier så er hennes mamma bestemor og vil derfor ikke ha stemoren skal være bestemor. Og det syns jeg de må respektere. Noe de ikke gjorde da sistemann ble døpt, da stod det hilsen bestemor og bestefar på kortet og det syns jeg er dårlig! Men dette må jo være opp til hver enkelt egentlig og hva som passer for dem. Men hos oss er det ikke aktuelt at steforeldre blir kalt besteforeldre!
Gjest M Skrevet 3. februar 2009 #22 Skrevet 3. februar 2009 Samme som hos April over her. Hos oss sier barna "farmor og Knut" og "farfar og Astrid". Mormor og morfar heter bare mormor og morfar,de er ikke skilt Mannen kaller hverken "Knut" eller "Astrid" for hverken mamma eller pappa. Synes det er sammenlignbart.
Gjest Glør Skrevet 3. februar 2009 #23 Skrevet 3. februar 2009 Jeg synes bestemor/far er for knyttet opp mot biologi til at jeg ville kalt nye partnere det. På samme måte som at jeg ikke ville kalt en steforelder mor eller far. Bestemor/far er mine øyne de som barnets foreldre kaller mor/far. Har ingen skilte besteforeldre, men begge bestefedrene mine er enkemenn, og den ene har en ny samboer, som han har vært sammen med veldig lenge, og hun blir omtalt med navn av hele familien. Hadde jeg vært i den situasjonen at noen ønsket å kalle seg det ovenfor mine barn må jo selvsagt de kalle seg hva de vil ovenfor barnet, men jeg ville nok fortsatt å omtalt dem med navn.
Eliza Doalot Skrevet 3. februar 2009 #24 Skrevet 3. februar 2009 Her omtales mine steforeldre ved navn. Bakgrunnen for det er nok først og fremst at de aldri har vært foreldrefigurer for meg (jeg flyttet hjemmefra kort tid etter at de kom inn i bildet), og for meg er bestemor/bestefar en svært beskyttet tittel. Noe av grunnen er også at jeg ikke ønsket å tråkke mine stesøsken og deres barn på tærne, ved å "stjele" deres besteforeldre, etter at det endelig var blitt ro etter mange år med konflikter i familien. Men, hvis vesla etterhvert finner ut at hun vil omtale stebesteforeldrene ved noe annet enn navn, så er det helt greit for meg.
Irmelin Skrevet 3. februar 2009 Forfatter #25 Skrevet 3. februar 2009 ser det er delte meninger om dette. Jeg ville nok ha valgt å kalle de enten ved navn, eller at det da ble farmor og farfar + bestemor og bestefar. Men føler det ikke er opp til meg å bestemme det da. Jeg hadde virket noe vanskelig dersom jeg hadde sagt at "nei, jeg synes du skal hete det og du skal hete det". Så tror jeg bare lar de velge
Gjest bess Skrevet 3. februar 2009 #26 Skrevet 3. februar 2009 Ja, det er akkurat det jeg har tenkt også. Men hun kaller seg bestemor hun da, så når jeg skal skrive bordkort til barnets navnefest så tror jeg muligens hun vil reagere dersom jeg skriver navnet hennes og ikke bestemor. (står mormor og morfar, farfar osv på de andre). Men kaller du eller barnet henne for bestemor? Når de skal komme på besøk sier du at "bestemor kommer"? I så fall så kan du jo fint skrive bestemor. Men om dette ikke er noe dere sier til henne så skjønner jeg ikke hvorfor du skal skrive det på kortet heller. At hun selv har utnevnt seg til bestemor spiller da ingen rolle hvis ingen kaller henne det?
Irmelin Skrevet 3. februar 2009 Forfatter #27 Skrevet 3. februar 2009 hm Barnet snakker ikke enda, så hva han kommer til å kalle henne vet jeg ikke. Jeg kaller henne ved navn jeg da, men på pakker vi har fått fra de har det stått "fra farfar og bestemor" på kortet. det er jo egentlig ganske koselig og da
Gjest Gjest Skrevet 3. februar 2009 #28 Skrevet 3. februar 2009 Kaller dem Forbudsskilt, eller bare forbudt.
Gjest Snart bestemor Skrevet 3. februar 2009 #29 Skrevet 3. februar 2009 hm Barnet snakker ikke enda, så hva han kommer til å kalle henne vet jeg ikke. Jeg kaller henne ved navn jeg da, men på pakker vi har fått fra de har det stått "fra farfar og bestemor" på kortet. det er jo egentlig ganske koselig og da Men da er det sånn at hun automatisk har sett på seg selv som bestemor fra starten av da? Jeg går ut fra at farmoren lever? Jeg er selv så voksen at jeg nok blir bestemor snart. Jeg er skilt fra mine barns far og har ny mann. Min eksmann har også etablert seg på nytt. Den dagen jeg blir bestemor så kommer vi nok ikke til å tenke på at min nye mann skal kalles bestefar. Dette fordi den "ordentlige" bestefaren jo lever i beste velgående. Min nye mann er alt bestefar. Jeg har kjent barna hans i 15 år og er veldig glad i de. Men det ville ikke falle meg inn å kalle meg selv bestemor til barna deres. De er veldig små ennå, men ei på 3 år kaller meg "Anne" (altså navnet mitt). Hvis noen av de selv har lyst til å kalle meg bestemor om noen år fordi de selv vil, så er det en annen sak. Jeg ville blitt veldig glad og følt meg beæret om ste-barnebarna eller stebarna kom og spurte om de kunne kalle meg bestemor. Men jeg ville vært sikker på at jeg ikke tråkket de virkelige besteforeldrene på tærne og jeg ville aldri foreslått det eller startet å bruke betegnelsen selv. For meg er det ingenting galt i å "bare" være "Anne".
Irmelin Skrevet 3. februar 2009 Forfatter #30 Skrevet 3. februar 2009 Ja, jeg er forsåvidt enig i det og Men kanskje jeg ikke har sterke nok meninger om dette til å bestemme. Og så synes jeg det er litt flaut å si navnet til henne når hun selv omtaler seg som bestemor også... Men skulle ønske hun ikke sa noe om det egentlig, sånn at barnet kunne bestemme selv.
Tryllepiken Skrevet 4. februar 2009 #31 Skrevet 4. februar 2009 Aner ikke... men når vi først er inne på dette kan jeg jo si hva mine besteforeldre ble kalt: Mormor- Bestefar Farmor-Farfar Hehe... mamma er enebarn, pappa har en 12 år yngre bror som ikke har barn eller er gift.. så min familie er liten! :rødme:
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå