Irmelin Skrevet 3. februar 2009 #1 Skrevet 3. februar 2009 Når barnefarens foreldre er skilt, hva kaller dere/barnet besteforeldrene? Her begynte jeg så si Farfar og [navn] og Farmor og [Navn], men så sa Farfars samboer at hun ville bli kalt bestemor. Så lurer på om det da blir Farfar og Bestemor og Farmor og Bestefar?
Gjest Gjest Skrevet 3. februar 2009 #2 Skrevet 3. februar 2009 Det må vel være opp til den enkelte å bestemme selv. Denne problemstillingen er så ny (historisk og språklig sett) at det ikke finnes "regler" for dette.
la Flaca Skrevet 3. februar 2009 #3 Skrevet 3. februar 2009 Jeg syns ikke den nye ektefellen kan bestemme at hun skal bli kalt "bestemor" noe mer enn jeg kan kreve å bli kalt "mamma" av stebarnet mitt. Syns det er naturlig å si mormor og *navn* og morfar og *navn*. Så kan barna bestemme om de vil finne på andre navn, for eksempel bestemor og bestefar.
Irmelin Skrevet 3. februar 2009 Forfatter #4 Skrevet 3. februar 2009 Jeg syns ikke den nye ektefellen kan bestemme at hun skal bli kalt "bestemor" noe mer enn jeg kan kreve å bli kalt "mamma" av stebarnet mitt. Syns det er naturlig å si mormor og *navn* og morfar og *navn*. Så kan barna bestemme om de vil finne på andre navn, for eksempel bestemor og bestefar. Ja, det er akkurat det jeg har tenkt også. Men hun kaller seg bestemor hun da, så når jeg skal skrive bordkort til barnets navnefest så tror jeg muligens hun vil reagere dersom jeg skriver navnet hennes og ikke bestemor. (står mormor og morfar, farfar osv på de andre).
la Flaca Skrevet 3. februar 2009 #5 Skrevet 3. februar 2009 Ja, det er akkurat det jeg har tenkt også. Men hun kaller seg bestemor hun da, så når jeg skal skrive bordkort til barnets navnefest så tror jeg muligens hun vil reagere dersom jeg skriver navnet hennes og ikke bestemor. (står mormor og morfar, farfar osv på de andre). Hm. Det er jo ingen big deal da. Men mange ser nok på bestemor som en "beskyttet tittel" man ikke kan gjøre krav på, men må gjøre seg fortjent til. Det er liksom barna som bestemmer hva det blir. Men er det så viktig for henne er det jo ikke noe å henge seg opp i akkurat på navnefesten.
Gjest Gjest_bia_* Skrevet 3. februar 2009 #6 Skrevet 3. februar 2009 ...skriv navnene til alle da, isteden for tittler i forhold til barnet.....
Gjest ¤bella¤ Skrevet 3. februar 2009 #7 Skrevet 3. februar 2009 hos min svigermor og mannen blir det bestemor og bestefar. Svigerfar bli farfar. Samme gjør vi på min side. Steforeldrene våre er en så stor del av livet vårt så syns det er hyggelig å inkludere dem.
Irmelin Skrevet 3. februar 2009 Forfatter #8 Skrevet 3. februar 2009 hos min svigermor og mannen blir det bestemor og bestefar. Svigerfar bli farfar. Samme gjør vi på min side. Steforeldrene våre er en så stor del av livet vårt så syns det er hyggelig å inkludere dem. hm, det var jo greit. Men her kaller farmoren seg farmor. kunne evt spurt om noen av de vil bytte ut tittelen med bestemor eller bestefar... Blir jo litt rart med Farmor og Bestefar og Fafar og Bestemor egentlig.
Gjest ¤bella¤ Skrevet 3. februar 2009 #9 Skrevet 3. februar 2009 Hos mamma er det mormor og far. SÅ det går fint ann å blande titler
Gjest Belladona Skrevet 3. februar 2009 #10 Skrevet 3. februar 2009 hm, det var jo greit. Men her kaller farmoren seg farmor. kunne evt spurt om noen av de vil bytte ut tittelen med bestemor eller bestefar... Blir jo litt rart med Farmor og Bestefar og Fafar og Bestemor egentlig. Tror ikke det blir rart, jeg. Greit og oversiktlig. Da vet man jo at farmor og farfar er de biologiske, mens bestemor og bestefar er de inngifta. Ungene kommer til å assosiere alle titlene med den enkelte personen på null svisj. Vi har tilsvarende "problemstilling". På den ene siden er det inngiftede og utgiftede og mine og dine og våre i alle ledd, ste og hel og halv og kvart og jeg vet ikke hva. Det er besteforeldre og farmorer og oldefedre og egennavn, i tillegg til noen titler på et annet språk... Et salig kaos, men ingen bryr seg.
Irmelin Skrevet 3. februar 2009 Forfatter #11 Skrevet 3. februar 2009 hehe ok da er det vel greit. Jeg har aldri hatt noe skilte i familien, så ble litt uvant for meg dette. Jeg kunne egentlig tenkt meg farmor og farfar og bestemor og bestefar, men er vel ikke meg som bestemmer det.
Gjest Gjest Skrevet 3. februar 2009 #12 Skrevet 3. februar 2009 Hos mamma er det mormor og far. SÅ det går fint ann å blande titler Enig. Og se på det som en styrke for barnet at en av besteforeldrene er gift med et menneske som også vil være besteforelder for barnet. Det er da mange forskjellige "besteforeldretitler": mimmi, mommo, gommo, goffa, besta, beste, besse, bessa, fafo, mor, far...osv. Hos noen nære oss heter det farmor og besse.
Gjest imli Skrevet 3. februar 2009 #13 Skrevet 3. februar 2009 Synes ikke man som bestefars/bestemors nye kone/mann kan kreve å bli kalt bestemor/bestefar. Blir jo som stefar/stemor som krever å bli kalt mamma og pappa. Hos oss kalles mannens stefar bestefar, men det er fordi faren hans er død for mange år siden. Hadde svigers vært skilt og mannens far hadde levd ennå, hadde det ikke blitt slik.
:-) anna Skrevet 3. februar 2009 #14 Skrevet 3. februar 2009 Det finnes jo et utall besteforeldre-titler å velge mellom Mormor - morfar Farmor - farfar bestemor - bestefar besta - besten godmor - godfar Mor - Far Og sikkert enda flere... Jeg synes det er et dumt prinsipp at man IKKE skal kalle noen bestemor/bestefar når de er gift med den biologiske bestefaren. Om noen som barnet vil oppleve som en "bestemorskikkelse", signaliserer så tydelig at de ønsker å ha et nært og godt forhold til barnet ditt, så synes jeg du skal ta imot med tårer i øynene og være kjempeglad!!!! Noen av oss har for få besteforeldre, og skulle mer enn gjerne hatt et sett til, eller fått lov til å beholde de vi hadde litt lengre. Det er ikke noe moro med besteforeldredag i barnehagen når barnet ikke har noen som kan komme :-( Så pris deg lykkelig for at bonusbesteforeldrene signaliserer så tydelig at de ønsker å være nettopp det. det de sier er at de ønsker å være en som er glad i barnet ditt. Og det at partneren involverer seg vil jo være med å styrke båndet mellom de biologiske besteforeldrene og barnebarnet også. En variant er kanskje å putte på navn etter tittelen. "farfar og bestemor-Berit" men jeg ser ikke helt poenget. Hvorfor er det ønskelig å poengtere at denne bestemoren ikke har bidratt med gener til barnebarnet sitt, eller har vært mor for faren til barnet?!! Det vil da barnet skjønne av seg selv. Man kaller da kona til mors bror for tante selv om hun ikke har felles gener med barnet?!!!
:-) anna Skrevet 3. februar 2009 #15 Skrevet 3. februar 2009 hos min svigermor og mannen blir det bestemor og bestefar. Svigerfar bli farfar. Samme gjør vi på min side. Steforeldrene våre er en så stor del av livet vårt så syns det er hyggelig å inkludere dem. Min stesønn kaller sine besteforeldre for mormor og bestefar. De er biologiske begge to da, de klarte bare ikke å bli enige om de ville være mormor/morfar eller bestemor/bestefar da han ble født. :-) Går helt fint det altså... for ham er det sånn det er og helt uproblematisk. Jeg har sagt til ham at når han en gang for barn så håper jeg at jeg kan få kalle meg bestemor eller noe lignende. (Han er voksen altså, og jeg har vært stemoren hans siden han var sju) Men at moren hans skal få velge først, også tar jeg den tittelen som blir til overs.
Irmelin Skrevet 3. februar 2009 Forfatter #16 Skrevet 3. februar 2009 Jeg er kjempeglad for det Jeg bare synes det høres rart ut med farfar og bestemor, men det er nok en vanesak.
Gjest Belladona Skrevet 3. februar 2009 #17 Skrevet 3. februar 2009 Synes ikke man som bestefars/bestemors nye kone/mann kan kreve å bli kalt bestemor/bestefar. Blir jo som stefar/stemor som krever å bli kalt mamma og pappa. Men hva skulle man kalt dem, da? Ved navn? Bestemor og bestefar er jo en temmelig "nøytral" tittel sammenlignet med mormor, morfar, farmor og farfar. Alle er de besteforeldre, i den forstand at de er voksne to generasjoner over barnet, og i familie/slekt. Dersom jeg får en ny partner nå (er skilt), ville jeg virkelig ønsket at han ble bestefar til mine barns barn. Noe annet ville blitt merkelig, tror jeg. Med mindre jeg ble sammen med ham når barnebarna ble store, da. Da ville de nok kalt ham ved navn.
Malama Skrevet 3. februar 2009 #18 Skrevet 3. februar 2009 Tja, jeg vet ikke, enn så lenge går det på navn, men så snakker ikke Harald enda da... Vi lot i utgangspunktet besteforeldrene velge selv. Mine foreldre valgte mormor og morfar (selv om pappa har sagt siden jeg var 9 år gammel at han skulle bli besten, så viste det seg at han følte seg som morfar når alt kom til alt) Mine svigerforeldre er skilt (etter at jeg traff mannen, så de nye partnerene er ikke "dypt etablert i vår familieopplevelse") Svigermor valgte å være bestemor, og hennes nye kjæreste omtales bare ved navn, de bor ikke sammen eller sånn heller, så noe annet er unormalt syntes jeg. Svigerfar er samboer og forlovet med en "yngre kvinne", 3-4 år eldre enn meg og min mann. Svigerfar valgte Besten, og spøkefullt kaller han henne besta, men de hsar valgt å bruke navn når de skriver kort og sånn da, jeg tror ikke en kvinne i første halvdel av 30-åra, mor til en unge på halvannet år, føler for å kalles besta eller noen annne bestemorstittel... Sånn for å gjøre forvirringen komplett heter hun det samme som meg da, men det er ei stund til Harald oppdager at jeg "heter" noe annet enn "mamma" likevel, tenker jeg... Vi valgte å la valg av tittel være opp til dem som skulle bære dem. Derfor har Harald mormor og morfar, bestemor og *navn*, besten og *navn* Han har også min bror med samboer som omtaler seg som gumor og guffen (de er fadder) og mine svigerinner som begge omtaler seg som tanter, selv om en av dem er fadder. Svigermor er også fadder, men er altså bestemor. Også har han "lilleonkel" da, som ikke omtaler seg selv som noe som helst, men smilende peker og sier "Halal" om sin vesle nevø. (Altså svigerfars yngste sønn, barnet han har med sin nye samboer) Han har onkel-tittel, men hva han selv velger etterhvert som han lærer snakke, det vil tiden vise.
Gjest imli Skrevet 3. februar 2009 #19 Skrevet 3. februar 2009 Jeg vet ikke... Men tror det hadde føltes litt feil. Kan jo få frem masse sårede følelser også
Norbertine Skrevet 3. februar 2009 #20 Skrevet 3. februar 2009 Nå er både mine og min manns foreldre skilt og har nye partnere. Så opprinnelig tenkte jeg at farmor og ola, farfar og kari osv. ble greiest for at forvirringen ikke skulle bli total. Men så mener mannen at de kan få velge selv, og det er jeg egentlig enig i. Om det så blir farmor og bestefar, mormor og bestefar osv. gjør vel det egentlig ikke så mye. Jeg sa selv bestemor og farfar i alle år, så sammenblandingen av titler gjør meg uansett ingenting. Vi finner vel uansett en løsning på forvirringen. Mine søskenbarn bruker bestemor og bestefar om begge sine besteforeldrepar, de skiller dem ved å si f.eks bestemor og bestefar trondheim og bestemor og bestefar oslo. Svigermor har allerede stebarnebarn, og hun valgte da å bli kalt "kari" i stedet for bestemor, hun fungerer uansett som en bestemor for dem. Så tittelen er uansett ikke så viktig. Så de får velge hva de vil.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå